Kopterit.net
Multikopterit => Multikopterit => Aiheen aloitti: Hegu - 28 Marraskuu, 2015, 12:03:16
-
Tuli koettua todellinen tilanne, jossa spotterista oli hyötyä ja tein siitä videon muillekin mietittäväksi.
Olimme testaamassa videolinkin kantavuutta ilman lisävarusteita ja ajatus oli verrata samaa lentotehtävää varjon kanssa ja tarkistaa vaikuttaako ko. lisävaruste radiolinkin toimintaan jollakin tavalla. Ehdimme lentää ensimmäisen lennon ilman varjoa ja videolinkki katkesi 300 m kohdalla. Paluu lähtöpaikkaan onnistui ilman suurempaa draamaa ja kaikki meni oikeastaan kuten oli ennakkoon suunniteltukin.
Videon pointtina on saada katsoja miettimään mitä itse olisi tilanteessa tehnyt, onko valmistautunut tähän mahdolliseen häiriötilanteeseen:
https://youtu.be/uolHVy3OpC0 (https://youtu.be/uolHVy3OpC0)
-
Nii ja sit se video jota miettiä? ;)
-
http://www.youtube.com/embed/uolHVy3OpC0?rel=0
-
http://www.youtube.com/embed/uolHVy3OpC0?rel=0
Kiitokset proffa84 toisesta linkistä! Tuo omani ei näköjään näy ainakaan Lumialla, PC:llä näkyy.
-
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/yuneec-q500-typhoon---cgp2-gb-kuvausyksikk%C3%B6---st10-l%C3%A4hetin-(groundstation)---cgo-steadygrip#spca
Ei tarvii tähystäjää ;D (Aina!)
-
Mut joo asiallinen video. Ja hienosti hommakotiin ;)
-
Kiitokset proffa84 toisesta linkistä! Tuo omani ei näköjään näy ainakaan Lumialla, PC:llä näkyy.
Eipä mitään.. halusin itekkin nähdä videon niin meni samalla. PuuCeellä chromella ei myöskään näkyny, mut vetäsin lähdekoodista.
-
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/yuneec-q500-typhoon---cgp2-gb-kuvausyksikk%C3%B6---st10-l%C3%A4hetin-(groundstation)---cgo-steadygrip#spca
Ei tarvii tähystäjää ;D (Aina!)
Saisiko kysyä tämän linkin tarkoitusta? Yhden vainoharhaisen liikkeen mainos? Vai joku muu?
eunukkia tulee ales taivaalta siinä missä mikä tahansa kikkare vian sattuessa😝😝😝😝😝
-
Saisiko kysyä tämän linkin tarkoitusta? Yhden vainoharhaisen liikkeen mainos? Vai joku muu?
eunukkia tulee ales taivaalta siinä missä mikä tahansa kikkare vian sattuessa😝😝😝😝😝
Sen just että millä tavoin näitä ihmisille myydään. Vai meinaatko että jotenki peukuti myynti ilmoitusta? En todellakaan! Huolestuttaa vaan kuinka vastuutonta txt kärkkäinen syöttää harrastuksen aloittajille. Mitenköhän korvaus ja takuupuolen asiat hoituu tuon aina sanan takia?
-
Kun tietää mikä on miehiään, ei varmasti mitenkään ::)
Edit. Anteeksi offi.
Pirun hyvä video siitä miksi näin
-
Tämä on monelle arkea. Sit valitettavasti vain sokeesti luotetaan automatiikkaan, et kyl se kotiin palaa. Vaikka porukka testaileekin varjoja ja myy, niin tässähän ei niitä käsitelty pätkääkään.
Tarinan opetus: Älä lennätä kauemmaksi kuin näet paljain silmin hahmottaa kopterin asennon.
-
Tarinan opetus: Älä lennätä kauemmaksi kuin näet paljain silmin hahmottaa kopterin asennon.
Tämä johtopäätös on ainakin varmalla pohjalla. Käytännössä tuo tarkoittaisi Phantomilla ehkä 50 - 100 m korkeintaan hyvänäköiselle.
Tässä videolla lennettiin 300 metriä ja se on jo liian kaukana edes nähdä laitetta jos on katsonut fpv - ruutua koko ajan. Kyllähän itsekin helposti tuonne asti näen, mutta jos kopteri ei ole koko ajan "katsekontaktissa" on sen palauttaminen näkökenttään vaikeaa. Toisaalta voihan se fpv orientaatiokin hukkua jos "lentää silmät kiinni" katselemalla välillä kopteria taivaalla ja palauttaa katseen taas näytölle. Ehkä olisi parempi lentää joko FPV tai VLOS, ei sekaisin. Tässä on varmaan paljonkin henkilökohtaisia eroja kuinka avaruuden hahmottaa ja 3D - kopterit (ja kokemus yleensäkin) on varmasti iso apu hahmotuksen harjoittajana.
Tapahtumat No Signal tilanteessa meni näin:
- Pudotin korkeutta 300 m päässä
- No Signal, ilmoitin spotterille tapahtumasta
- Otin korkeutta, spotteri varmisti sanomalla että kopteri nousee. Spotteri ei tiennyt että olin ottamassa korkeutta. Ehkä ohjausliikkeet olisi hyvä kertoa spotterillekin, jotta saa varmistukset heti.
- Lähdin ajamaan viimeisimpään olettamaani suuntaan lähtöpistettä kohti
- Spotteri korjasi suunnan muutamaan kertaan kunnes sain kopterin näkökenttään
Spotterin olisi hyvä antaa tauotta tilannetietoa liikkeestä, jotta pilotti pääsee tilanteen tasalle. Spotteri on pilotin silmät ja pilotin kokonaiskuva muodostuu ainoastaan siitä mitä spotteri sanoo. Siinä kohtaa kun kuulin korjaavat ohjeet ja tiesin ohjauskäskyjen menevän perille, jännitys raukesi ja olin varma että perillehän se kopteri tulee.
Ja se kannattaa tilanteessa muistaa että kiire ei välttämättä ole mihinkään. Odota rauhassa ja kuuntele spotteria. Koita saada kopteri näkökenttään ennen kuin lähdet säntäilemään satunnaiseen suuntaan. Yksi hyvä menetelmä orientaation palauttamiseen on ajaa tikku eteen ja loivasti kaartaen oikealle. Kun kopteri menee oikealle pilotista katsoen, on perä kotia kohti. Tätä menetelmää ei nyt tarvinnut kokeilla.