Kopterit.net
Yleiset => Lost and Found => Aiheen aloitti: ve5ku - 28 Helmikuu, 2016, 12:43:07
-
Eli otsikon mukainen kopteri hävisi, luultavasti tippui virtaan ja syyllinen lienee kylmä akku... (oikeasti lennättäjä :()
ELI MUISTAKAA LENTÄÄ VAIN LÄMPIMILLÄ AKUILLA!!
Ei kylläkään valittanut edes matalasta akku jännitteestä, kuten joskus kovalla pakkasella lennettäessä kävi tilanne korjaui silloin kuitenkin laskeutumalla.
Tilannehan meni nyt katoamis hetkellä siten, että nousin ilmaan parkkipaikalta ja kerkesin ottaa parit kuvat linnasta (Jäivät ohjelman lokiin)
Sitten lensin kopteria hiukan kauemmas (näin kopterin Tallisaaren puiden yli) ja aloin säätämään kuva asetuksia jolloin yhteys katkesi kerralla ilman varoituksia, eikä kopteria sen koomin enää näkynyt/kuulunut.
Painoin heti kotiin paluu nappia ja odottelin 20min lähtöpaikassa josko olisi hyvinkin palannut takaisin.
Tarkistin myös Tallisaaren kärkeä, mutta eipä tuolta hangesta mitään löytänyt (tuulen mukana olisi hyvinkin saattanut pudota aika lähelle Tallisaaren etelä päätä (tuuli kaakon suunnasta).
Kopterissa oli kiinni juuri formatoitu SanDiskin 16G Kortti jossa on luultavasti 2kpl kuvia Linnasta.
Eikä kopterissa ole mitään ylimääräisiä tarroja ja yhteystietoja.
Tässä vielä kartta linkki oletettuun katoamis kohtaan. https://www.google.com/maps/@61.863285,28.8989949,17.13z (https://www.google.com/maps/@61.863285,28.8989949,17.13z)
Jos sattuu joskus joku löytämään, niin ilmoitella voi osoitteeseen ve5ku@hotmail.com
-
Tallensiko DJI GO apps lennon karttalogiin?
-
Tallensi, mutta erikoisesti lentoreitti puuttuu kokonaan?
Homepoint on juuri siinä missä pitääkin, mutta "nauhoitus" kestää 2 sekunttia ja päättyy.
Kuitenkin lentoaika on 1min 33s, matka 0,0 m ja maksimi korkeus 94,2m.
Myöskin valokuvia on lokissa 2 kpl ensimmäinen heti kotipisteen lähellä ja toinen Tallisaaren eteläpään kohdalta.
Siitä jatkoin toisiaan keskemmälle virtaa...
Erikoista että loki osittain puuttuu, että olisiko ollut joku muukin härö systeemissä, kuin -7 Asteinen akku.
-
Aurinko myrsky. On ollu kovia revontuleita ja magneettikentää vahvistuu. On vbarissa telemetria hävinny mutta hyvin lentäny. Voi olla yks syy. Moni luulee että potaskaa mutta noi auringon purkaukset on pahaksi radio liikenteelle.
-
Aurinko myrsky. On ollu kovia revontuleita ja magneettikentää vahvistuu. On vbarissa telemetria hävinny mutta hyvin lentäny. Voi olla yks syy. Moni luulee että potaskaa mutta noi auringon purkaukset on pahaksi radio liikenteelle.
Ja varsinkin siellä pohjoisessa ilmiö on vahvempi.
-
Mielenkiintoinen näkökulma.
Katson kuitenkin tilastosta http://aurora.fmi.fi/public_service/HANdercol.txt (http://aurora.fmi.fi/public_service/HANdercol.txt) ei näyttäis 27.2.2016 klo 15-16 aikoihin mitään isompaa näkyvän.
Vai onko mahdollista, että muutos niin nopeaa että ei näy tuossa taulukossa?
Uuden kopterin hommattuani se pitää ilmeisesti varustaa kellukkeilla ja erillisellä paikantimella!
-
Oli tosi komeet revontuleet kun mentiin lauantai yöllä töihin. Koko taivas oli tulessa.
-
Toi aurinkomyrsky selitys on jo aika kulunut läppä. Varsinkin kun on kyse DJI:n tuotteista...
-
Toisaalta... Jos pelkän gps:n varassa mennään ja ei ole hajuakaan manuaaliohjauksen olemassaolosta edes. Kyllä mulla on apm ja pixhawk kummatkin yrittäny karata. Ei päässy kauas ku löin gps pois päältä. Eiköhän dji laitteissakin ole jonkinlainen manuaaliohjaus ilman gps avusteita
-
Toi aurinkomyrsky selitys on jo aika kulunut läppä. Varsinkin kun on kyse DJI:n tuotteista...
Ehkä voi olla totta. Ei tarvi olla läppää. Kyllä nää vehkeet voi seota kun kunnon auringon purkaus tulee. Lueskelin jutun kun oli se tosi kova purkaus pari vuotta sitten. Lentokoneet katos tutkasta.
-
Se oli arlanda ja landvetter lentokentillä ruotsissa tää tapahtuma 2015. Eli kyllä toi aurinko myrskyt voi pikku djiin tai rckopun sekoittaa. Tässä jos näette jutun. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21704013.ab
-
Toisaalta... Jos pelkän gps:n varassa mennään ja ei ole hajuakaan manuaaliohjauksen olemassaolosta edes. Kyllä mulla on apm ja pixhawk kummatkin yrittäny karata. Ei päässy kauas ku löin gps pois päältä. Eiköhän dji laitteissakin ole jonkinlainen manuaaliohjaus ilman gps avusteita
Ei taida lentotilan vaihtovivun nykiminen enää paljon auttaa, jos radioyhteys on poikki? eli ohjaimessa palaa punainen valo.
Epäilen edelleen tuota kylmää akkua oli auton peräkontissa 10:30-15:15 ja pakkasta taisi olla 7-10 astetta ja akku lienee ollut aika pitkälti sen lämpöinen.
Myös ajoin kopteria kauemmas ja nostin korkeutta samalla, niin jännite on ehken päässy notkahtamaan.
Saatan olla väärässäkin tuon lämpötila asian suhteen.
Magneetti häiriöistä vielä sen verran että 19.2016 lensin puolen päivän jälkeen ja http://aurora.fmi.fi/public_service/HANdercol.txt (http://aurora.fmi.fi/public_service/HANdercol.txt) mukaan häiriöitä on ollut paljon enemmän ja silloin ei ollut kyllä mitään ongelmaa vaikka kopteri oli paljon kauempana ohjaimesta.
Myös 31.12.20150 on lennetty ja magneettisia häiriöitä olisi ollut melko reippaasti yli 40....
Nyt kun hävisi niin häiriö taso oli noin 2-4
Mutta kannattaa varmasti välttää lentämistä kovien häiriöiden aikaan.
-
Itsehän rakensin täälläkin foorumilla olevasta radiohupun lämmittimestä vehkeet isoon ikean boksiin romut, mahtuu muutama akku ja varmasti lämpösenä.