Kopterit.net

Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: maek - 05 Maaliskuu, 2016, 18:23:39

Otsikko: Tuli torpattua Beam E4 FBL
Kirjoitti: maek - 05 Maaliskuu, 2016, 18:23:39
Joo, tuli torpattua tänään Beam E4 joka on muutettu FBL:ksi Treksin FBL -nupilla ja Beastin purkilla.
Syy torppaukseen oli huolimattomuus ja kokemattomuus. Olin lennättänyt 2 akullista ilman ongelmia.
Beam lensi hyvin. Nokka itseenpäin leijutus ja pienimuotoinen taivaslento tuntui sujuvan jo aika hyvin.
Sitten kun piti tuoda laskuun kolmannen akullisen jälkeen, niin laitoinkin vahingossa radiosta kytkimen
tilaan jossa kaasukäyrä on tasainen 95 % ja lapakäyrä -12 - +12 astetta. Piti laittaa asentoon jossa
kaasukäyrä on 0 % -80 % ja lapakäyrä jotain -2 - +9. Ihmettelin kun kopteri sinkosi sinne ja tänne ja
lopulta päätyi kyljellään kaasu melkein täysillä lumeen. Saldona pääakseli vääntyi, lepari vääntyi, hihnaa
pyörittävä ratas halkesi, yksisuuntaislaakerin holkki hajosi ja perälapojen akseli vääntyi.

Kuva on torppauksesta johtaneeseen tilaan. Torppauksen jälkeisestä kuvasta ei olisi näkynyt vaurioita.
Ja unohtui ottaa sellainen   :-[
Otsikko: Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
Kirjoitti: TeroS - 05 Maaliskuu, 2016, 19:55:06
Tervetuloa mukavan harrastuksne pariin :)

Ja juu, yksi harrastuksen kulmakivistä on torppikuvan ottaminen, aihetta aina löytyy ;D
Otsikko: Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
Kirjoitti: Mesihukka - 06 Maaliskuu, 2016, 10:36:40
Suosittelisin melkein että opettelet ajamaan kopua flätillä kaasukäyrällä ja lineaarisella lapakulmakäyrällä. Purkista saa kyllä koneen säädettyä riittävän rauhalliseksi.

Ja hyvä torppiraportti, sehän on ihan harrastuksen kulmakiviä :D
Otsikko: Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
Kirjoitti: maek - 06 Maaliskuu, 2016, 11:38:11
Suosittelisin melkein että opettelet ajamaan kopua flätillä kaasukäyrällä ja lineaarisella lapakulmakäyrällä. Purkista saa kyllä koneen säädettyä riittävän rauhalliseksi.

Ja hyvä torppiraportti, sehän on ihan harrastuksen kulmakiviä :D

Ajan taivaslentoa flätillä kaasukayrällä 88 88 88 88 88 %  ja lapakulmat ovat  -20 +5 +30 +56 +81 %  radio kytkin asennossa 2
Laskuun tullessa ja leijuttelussa on kaasukäyrä  0 88 88 88 88 % ja lapakulmat -20 +5 +30 +56 +81  % radion kytkin asennossa 1
Sitten radion kytkimen asennossa 3 on kaasukäyrä 98 90 80 90 98 %  lapakulmat -98 -52 0 +52 +98  %

Tuossa ekaviestissä muistin käyrät vähän väärin.

Laitoin viimeiseiseen laskuun tullessa vahingossa radion kytkimen asentoon 3 kun piti laittaa asentoon 1
Kopteri lähti lapasesta saman tien.

Noitten käyrien kanssa on vielä hakemista. Ei ole oikein tietoa mikä olisi optimi käyrä mihinkin lentoon.

V*****s käyrä sen sijaan nousi eilen jonkin verran.
Otsikko: Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
Kirjoitti: vee73 - 06 Maaliskuu, 2016, 11:48:23
Suosittelen symmetristä lapakäyrää kaikille tiloille.
Eli olkoon maksimi kulmat mitä tahansa milläkin tilalla, mutta että plussat ja miinukset on aina. Kierroksilla ja muilla säädöillä sitten vaikutetaan käyttäytymiseen.
Ja ehdottomasti myös kaasukäyrä aina tasainen. Joko sitten 30, 50 tai 80% mutta että sama prosentti koko matkalle.
Melkeinpä joka jannu joka käyttää eri käyriä tai kulmia lentotiloissa, jossain vaiheessa ne torppaa sen takia.
Tai vähintäänkin aiheuttaa kunnon tykytykset jos saakin pelastettua.
Se että lapakulma käyrä pitäs laskussa ja tai nousussa olla eri, on täyttä humpuukia. Se aiheuttaa vain turhaa värkkäämistä.
Otsikko: Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
Kirjoitti: 338federal - 06 Maaliskuu, 2016, 11:51:37
Lapa käyrä kaikkiin sama niin ei pompaa niin paljon. Ite vetelen jengoista 1200-2000 ja toisinpäin. Ei pompaa tai sitten vaan oppinu. Että lineaarinen lapa käyrä on hyä. Varsinkin aloitelialle. Tuntuu että ohjekirjan arvot on rahan keruuta. Torpit menee niin sanottu aloiteliaan piikkiin.
Otsikko: Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
Kirjoitti: Mesihukka - 06 Maaliskuu, 2016, 12:04:45
Ja laskut ja lentoonlähdöt holdilla ni ei tarvi niitä varten omia lentotiloja.
Otsikko: Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
Kirjoitti: Koippa - 06 Maaliskuu, 2016, 12:06:56
Joo lapakulmat kaikissa lentotiloissa 0 keskellä. Leijuun voi vähän muuttaa yläpäätä loivemmaksi. Laskut holdilla.

ja kyl pomppaa aika kuvasti kun nostaa kiekkoja 1500-1800. Noparista tai mankasta voi tehdä useissa muutoksen tapahtuvaksi hitaasti.
Otsikko: Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
Kirjoitti: jkkmobile - 06 Maaliskuu, 2016, 12:56:41
Ja muista että hold on myös lentotila eli samat lapakulma käyrät sillekin.
Otsikko: Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
Kirjoitti: Koippa - 06 Maaliskuu, 2016, 13:29:39
Riippuu tietty mankasta. Taraniksessa käytän holdina kaasukanavan overdrive -100. Tappaa kaasun joka tilanteessa.
Otsikko: Vs: Tuli torpattua Beam E4 FBL
Kirjoitti: Sute - 08 Maaliskuu, 2016, 23:11:37
Joo siitä se lähtee. ;D Itse onnistuin polttamaan muutama päivä sitten G500S:n moottorin, kun en malttanut kaivaa hankeen tarpeeksi suurta laskeutumispaikkaa ja kone haukkas paksuun lumeen, kun laskeuduin ja jäi juntturaan, enkä urpo tajunnut vetästä holdeja päälle. Makeet savut tuli vaan. :D