Kopterit.net
Yleiset => Muu keskustelu => Aiheen aloitti: Hedgehog - 15 Lokakuu, 2008, 01:44:21
-
;D Elikkä ilmaan saa melkein kuka vaan mutta lakeutuminen hankalaa?? Mikä saa kopun nurin? tyypillinen torppaukseen johtava ohjaus virhe? Ohjaimen tikkuja käsitelvä kuin pekka kippeetä sian pillua? Eteen lento vaatii myöskin pientä korkeus korjausta? Sekö juuri vaikeita että vasemman käden pitää tietää mitä oikea tekee? ja kopua pitäisi vielä katsoakin samaan aikaa? ;D eikö kopulla voi sitten lentää kulmikkaasti aluksi? ylös eteen stop käänös stop taakse stop käänös stop jne ::)
-
Kyllä ilmaan saaminenkin voi olla hankalaa, ohjaus virhe/tekninen vika, väärä korjaus liike?
Enpä tiedä miten tuota sikaa tulisi käsitellä^^, kyllä vaatii, yhdessähän niiten pitää toimia..sama kun kitaraa/pianoa soittaisi, Kyllähän se helpottaa jos sitä vähän katselee, aluksi leijutaan ^^
Kaikkeen tähän antaa vastauksen simulaattori ;)
-
No juuri tuonpa takia soitan pianoa, rumpuja, kitaraa ja bassoa. ;)
Sekakätisyys on hyödyksi tässä lajissa, minusta ei ole ollu mikään ongelma (saattaa johtua siitä kun ite oon sekakätinen).
-
;D Elikkä ilmaan saa melkein kuka vaan mutta lakeutuminen hankalaa??
Alussa oli itsellä hankala saada ilmaankin, kun ei meinannu kantti riittää nostamaan heti reilusti. Laskeutuminen oli mielestäni alusta lähtien aika helppoa.
Mikä saa kopun nurin? tyypillinen torppaukseen johtava ohjaus virhe?
Kun kopteri on johonkin suuntaan kalleellaan, niin se menee sinne päin niin kauan kunnes se oikastaan. Torppiin johtaa helposti korjausliike samaan suuntaan, johon kopteri on jo kallellaan -> vauhti ja kulma siihen suuntaan mihin oltiin menossa lisääntyy.
Ohjaimen tikkuja käsitelvä kuin pekka kippeetä sian pillua?
Nyt tuli semmonen sanonta, jota en oo aikasemmin kuullu... mutta joo, eipä sitä tikkua tartte kulmasta kulmaan veivata. Periaatteessa leijuttelussa liikkeet kulkee vähän niinku sen keskipisteen kautta. Eli kun korjaa vaikka vasemmalle kallellaan olevaa kopteria oikealle, niin tikku palautuu keskelle ennen seuraavaa korjausliikettä. Tämä noin niinku yleistyksenä... periaatteessa semmosta tökkimistä keskipisteen kautta kuljettuna.
Eteen lento vaatii myöskin pientä korkeus korjausta?
Kyllä, eli jos kopterin nokkaa kääntää alaspäin leijunnata eikä lisää kaasua/lapakulmia, niin kopteri saattaa kyllä mennä eteenpäin, muttei kovin kauaa...
Sekö juuri vaikeita että vasemman käden pitää tietää mitä oikea tekee? ja kopua pitäisi vielä katsoakin samaan aikaa? ;D
Jep, useimmat hommat mitä kopterilla tehdään vaatii molempien tikkujen yhteistyötä samaan aikaan. Itsellä alussa oli keskittyneenä kopteria tuijottaessa aika tökkivän näköstä se meno, kun tein niitä liikkeitä eri tikuilla vähän niinku vuorotellen. Mutta siihen tottuu...
eikö kopulla voi sitten lentää kulmikkaasti aluksi? ylös eteen stop käänös stop taakse stop käänös stop jne ::)
Kyllähän sitä voi, mutta aina kun tulee vastaan tuo "stop", niin kopteri täytyy saada hallitusta leijuntaan ja siitä nätisti liikkeelle, mikä äkkiseltään voi olla vaikeampaan kuin tuo sama rimpsu ilman noita "stoppeja". Mutta jos osaa tehdä noin, niin osaa tehdä sen ilman stoppejakin...
-
kyllä kopukan pitäisi korkeus pitää jos vaan kevyesti cyclikkia säätää...
-
Sekö juuri vaikeita että vasemman käden pitää tietää mitä oikea tekee? ja kopua pitäisi vielä katsoakin samaan aikaa? ;D
Jep, useimmat hommat mitä kopterilla tehdään vaatii molempien tikkujen yhteistyötä samaan aikaan. Itsellä alussa oli keskittyneenä kopteria tuijottaessa aika tökkivän näköstä se meno, kun tein niitä liikkeitä eri tikuilla vähän niinku vuorotellen. Mutta siihen tottuu...
Niin tottuu siihen molempien käsien yhteistyöhön vai siihen tökkivään menoon??? ;D ;D
Mutta tosiaan mullakin simulaattorissa taivaslennossa korkeus vaihtelee hirviästi kun ei se yhteistyö vielä liikaa pelaa.
Mode edit: quote virhe
-
Olen huomanut saman, eli että simulla on todella vaikea pitää korkeutta, mutta oikealla kopukalla se taas tuntuu pitävän korkeuden melkein itsekseen, mistähän mahtaa johtua?
-
Onko noin??? Itse oon nyt simuttanu taivaslentoa ja ihan hirvittää se korkeuden muutos mutta siis tuosta ei tartte huolestua... :) ???
-
Onko noin??? Itse oon nyt simuttanu taivaslentoa ja ihan hirvittää se korkeuden muutos mutta siis tuosta ei tartte huolestua... :) ???
Ainakin minulla jostain syystä Phoenixissä kopteri tuntuu seilaavan leijuttelussa vaikka kuinka, varsinkin jos hiem liikeuttaa/ohjaa kopteria, mutta oikea kopukka tuntuu pysyvän kuin itsestään oikealla korkeudella...
-
Kyllä se siellä simussakin pitäisi pysyä samalla korkeudella. jos ei niin sitten vain lisää harjottelua :)
Tarpeeksi kun lentää niin tuo säätö menee aikas automaattiseksi ja sitä ei enään itse edes huomaa tekevänsä. kylläkin sormet liikkuu kokoajan tikuilla.
Joo totta, perusasetuksilla simujen kopterin on herkempiä tota tekemään. Lisää painoa vain sinne ja muita ominaisuuksia paremmiksi niin johan alkaa lentomallinnus muuttumaan todellisemmaksi.
--jp
-
Itsellä on vieläkin kaasukäyrien kanssa suurta ongelmaa...
Vaikka kuinka loivaksi tekee sen leijuntakohdan, niin kopteri syöksähtää aivan olemattomalla liikkeellä kohti taivaita... tai sitten alkaa tulla alas kuin kivi ;)?
-
Minullakin pomppii ylös ja alas leijunassa :D
käyrä on kyllä vakio :)
-
Kyllä se siellä simussakin pitäisi pysyä samalla korkeudella. jos ei niin sitten vain lisää harjottelua :)
Tarpeeksi kun lentää niin tuo säätö menee aikas automaattiseksi ja sitä ei enään itse edes huomaa tekevänsä. kylläkin sormet liikkuu kokoajan tikuilla.
Joo totta, perusasetuksilla simujen kopterin on herkempiä tota tekemään. Lisää painoa vain sinne ja muita ominaisuuksia paremmiksi niin johan alkaa lentomallinnus muuttumaan todellisemmaksi.
--jp
mutta tuo simu ei vakiona ole lähellekään oikeaa, vaan pomppii kuin mikäkin kenguru ylös-alas??
-
Itsellä on vieläkin kaasukäyrien kanssa suurta ongelmaa...
Vaikka kuinka loivaksi tekee sen leijuntakohdan, niin kopteri syöksähtää aivan olemattomalla liikkeellä kohti taivaita... tai sitten alkaa tulla alas kuin kivi ;)?
Kokeile tehdä sama lapakulmakäyrälle. Laita kohdat 2 ja 4 lähemmäs 3:sta (olettaen et sulla on 5 pykälää).
-
Ei mulla phoenixissa ainakaan pompi sen enempää kuin oikealla. Taivaallakin menee ihan vakiokorkeudella? ::)
-
Kokeile tehdä sama lapakulmakäyrälle. Laita kohdat 2 ja 4 lähemmäs 3:sta (olettaen et sulla on 5 pykälää).
Näin mulla onkin... mutta pitää taas seuraavalla akullisella vähän miettiä?
Tarviiko moottorin ottaa missään vaiheessa täysiä kierroksia?
Huomasin, että pirulauta... moottorihan ottaa aivan sairaana kierroksia, kun tuli laitettua kaasukäyrä alussa jyrkälle ja lapakulmat oli liian loivalla...
Ylikierroksillehan ei karvaton pitäisi mennä, kun toimintaperiaate on eri, kuin karvallisessa.
-
Kokeile tehdä sama lapakulmakäyrälle. Laita kohdat 2 ja 4 lähemmäs 3:sta (olettaen et sulla on 5 pykälää).
Näin mulla onkin... mutta pitää taas seuraavalla akullisella vähän miettiä?
Tarviiko moottorin ottaa missään vaiheessa täysiä kierroksia?
Jos nyt puhutaan pelkästään leijuntakäyrästä, niin ei sen ylimmän pykälän tarvitse olla 100%. Sen voi ihan hyvin jättää vaikka hatusta 80%:iin. Tasottuu silläkin käyrän yläosa.
-
Mutta eikös nupin kierrosten tulisi pysyä vakiona?
Mutta kohdassa jossa kopteri leijuu ~nätisti... niin siitä kun alkaa tikkua nostaa, niin kierrokset muuttuvat selvästi...
Myös muuten tuntuu että kopterin kierrokset muuttuu tikun mukaan todella hurjasti?
Olen nyt kokeillut:
A: tikku alhaalla moottori on sammuksissa ja siitä lähtee pikkuhiljaa nostamaan.
Kun tikku keskellä, niin kopteri nousee ja alkaa leijumaan.
Kun tikkua hiemankin tiputtaa alas, niin konekkin tulee kuin kivi
B: tikku alhaalla kierroksia ~vähän vajaa leijuntakierrokset
Kun tikku keskellä on kierroksia hurjasti ja kopteri nousee ja alkaa leijua
Kun tikkua hieman laskee, niin kopteri alkaa nätisti tulla alaspäin
Miten ihmeessä muilla on?
kopterioppaan mukaiset kaasu-, lapakäyrät (%prosentit%) ei toimi minun kopterissani lainkaan...
-
Mutta eikös nupin kierrosten tulisi pysyä vakiona?
Mutta kohdassa jossa kopteri leijuu ~nätisti... niin siitä kun alkaa tikkua nostaa, niin kierrokset muuttuvat selvästi...
Myös muuten tuntuu että kopterin kierrokset muuttuu tikun mukaan todella hurjasti?
Olen nyt kokeillut:
A: tikku alhaalla moottori on sammuksissa ja siitä lähtee pikkuhiljaa nostamaan.
Kun tikku keskellä, niin kopteri nousee ja alkaa leijumaan.
Kun tikkua hiemankin tiputtaa alas, niin konekkin tulee kuin kivi
B: tikku alhaalla kierroksia ~vähän vajaa leijuntakierrokset
Kun tikku keskellä on kierroksia hurjasti ja kopteri nousee ja alkaa leijua
Kun tikkua hieman laskee, niin kopteri alkaa nätisti tulla alaspäin
Miten ihmeessä muilla on?
kopterioppaan mukaiset kaasu-, lapakäyrät (%prosentit%) ei toimi minun kopterissani lainkaan...
No ei tietenkään toimi kun ne on tehty 90 freyalle ja sekin riippuu miten linkkienpituudet täsmää ne oppaan on vaan suuntaa antavat. Että kyllä jokaiseen kopteriin pitää itse hakea ne säädöt kokeilemalla.
Timo oli kyllä maininnut oppaassa asiasta.
-
terve, kyllä tää lennätäminen on hankalaa, etenkin kun kopterin mukana tulleet ohjeet epa selvät, syy ja seuraus.. ohjaimen säädöt väärin ei vastannut kaasuun ja sitten kun vastasi niin täysillä kieroksilla peruutaen 50 euron tuhoon. isoin korjaus on päärattaan vaihto.
-
terve, kyllä tää lennätäminen on hankalaa, etenkin kun kopterin mukana tulleet ohjeet epa selvät, syy ja seuraus.. ohjaimen säädöt väärin ei vastannut kaasuun ja sitten kun vastasi niin täysillä kieroksilla peruutaen 50 euron tuhoon. isoin korjaus on päärattaan vaihto.
Ja hauskintahan tässä on se että jos siellä on jotain vikoja ja syitä niin ne viat on tyylii:
Kopteri ei tottele- laita lähetin päälle, eli ei mitään oikeita syitä vaan jotain vitsejä siellä.
Mutta velcome to joukkoon, saat säätää niitä koptereita iäti.
Mutta eikös nupin kierrosten tulisi pysyä vakiona?
Mutta kohdassa jossa kopteri leijuu ~nätisti... niin siitä kun alkaa tikkua nostaa, niin kierrokset muuttuvat selvästi...
Myös muuten tuntuu että kopterin kierrokset muuttuu tikun mukaan todella hurjasti?
Olen nyt kokeillut:
A: tikku alhaalla moottori on sammuksissa ja siitä lähtee pikkuhiljaa nostamaan.
Kun tikku keskellä, niin kopteri nousee ja alkaa leijumaan.
Kun tikkua hiemankin tiputtaa alas, niin konekkin tulee kuin kivi
B: tikku alhaalla kierroksia ~vähän vajaa leijuntakierrokset
Kun tikku keskellä on kierroksia hurjasti ja kopteri nousee ja alkaa leijua
Kun tikkua hieman laskee, niin kopteri alkaa nätisti tulla alaspäin
Miten ihmeessä muilla on?
kopterioppaan mukaiset kaasu-, lapakäyrät (%prosentit%) ei toimi minun kopterissani lainkaan...
No ei tietenkään toimi kun ne on tehty 90 freyalle ja sekin riippuu miten linkkienpituudet täsmää ne oppaan on vaan suuntaa antavat. Että kyllä jokaiseen kopteriin pitää itse hakea ne säädöt kokeilemalla.
Timo oli kyllä maininnut oppaassa asiasta.
Joo eikö nuo oo yleisesti polttiskopterin kierrokset???
Sähkökopterissahan normi modessa kaasu alhaalla vähän alle nollan.
-
hittovie... se lapakulmamittarihan pitää hommata ;)
-
en saanut astelevyn kanssa oikein tulosta... => on niin pirun pienet lavat ;)
-
Roikuta kopua kyljellään, taita lavat pitimissään niin, että molemmat osoittaa alaspäin, mittaa lapojen välinen kulma ja jaa kahdella....helppoa ja siistiä ;)
-
Vaikea löytää noin pienelle tarkoitettua lapakulmamittaria kaiken lisäksi, vai onko? ::) Eikä sitä oikeestaan tarvitse, kyllä sen oppii huomaamaan koska aletaan olla alueella, jopa minä!
-
Roikuta kopua kyljellään, taita lavat pitimissään niin, että molemmat osoittaa alaspäin, mittaa lapojen välinen kulma ja jaa kahdella....helppoa ja siistiä ;)
vähän meni hankalaksi...
mutta jatketaan harjootuksia
-
Mutta eikös nupin kierrosten tulisi pysyä vakiona?
Mutta kohdassa jossa kopteri leijuu ~nätisti... niin siitä kun alkaa tikkua nostaa, niin kierrokset muuttuvat selvästi...
Myös muuten tuntuu että kopterin kierrokset muuttuu tikun mukaan todella hurjasti?
Olen nyt kokeillut:
A: tikku alhaalla moottori on sammuksissa ja siitä lähtee pikkuhiljaa nostamaan.
Kun tikku keskellä, niin kopteri nousee ja alkaa leijumaan.
Kun tikkua hiemankin tiputtaa alas, niin konekkin tulee kuin kivi
B: tikku alhaalla kierroksia ~vähän vajaa leijuntakierrokset
Kun tikku keskellä on kierroksia hurjasti ja kopteri nousee ja alkaa leijua
Kun tikkua hieman laskee, niin kopteri alkaa nätisti tulla alaspäin
Miten ihmeessä muilla on?
kopterioppaan mukaiset kaasu-, lapakäyrät (%prosentit%) ei toimi minun kopterissani lainkaan...
Jouduin myös rukkaamaan säätöjä (mekaaniset säädöt ja lähettimen käyrät)moneen kertaan, koska Fyling Hobbyn jäljiltä ne olivat ihan pielessä. Nyt minulla on Gaui EP200:ssa seuraavat asetukset:
-Swashplaten ylös-alas liikerata on säädetty työntömitan avulla niin, että manuaalissa mainitut millimetrit täyttyvät. Jouduin laittamaan lähettimestä swash mixin arvoksi 75% jotta saan liikeradan vastaamaan manuaalissa mainitun 2.5mm - 11.5mm. Tasan liikeradan keskellä on 'neutral point' jossa lapakulmat on nollassa ja servon varret suorassa kulmassa linkkitankoihin nähden.
-Lapakulmat säädin ihan tavallisen astelevyn kanssa. Säädön ajaksi roottorinlavat käännetään 90 astetta niin, että ne ovat samansuutaiset flybarin kanssa. Silloin asteet on helppo mitata vaikka paljaalla silmällä. Lapakulmat liikkuvat -13 ja +13 asteen välissä.
-Tällä hetkellä kaasukäyrä no mode 0:ssa melkein suora 0 25 55 75 100 ja mode 1:ssä 100-75-65-75-100. Mode 1:ssä pitäisi kaasua vähän lisätä tuonne keskivaiheille koska kierokset hieman putovat kun kopterin nostaa leijuntaan. toisaalta noilla asetuksilla on suht. tasaista lentää. EDIT: rukkasin käyriä hieman, nyt ne ovat Mode 0:ssa 0 37,5 62,5 78 100 ja Mode 1:ssä 100 80 65 80 100. Ei pompota niin herkästi.
-Pitch curve on mode 0:ssa 25 35 50 65 80 ja mode 1:ssa 0 25 50 75 100. Molemmissa modessa käyrät muodostavat suoran viivan, mode 0:ssa se on vain loivempi.
Varsinkin mode 0:n käyrillä vasen tikku on vielä aika herkkä ja silloin tällöin tulee vielä pientä ylösalas pomppimista silloin kun akku on ihan täysi (EDIT: korjattu käyrä paransi tilannetta). Tehoreserviä on kuitenkin hyvä olla varsinkin ulkona. Tuulessa Gaui pudottaa nopeasti yllättävän paljon korkeutta (jopa 1-2 metriä) jos kääntyy vastatuulesta tiukan käännöksen myötätuulen puolelle eikä kompensoi kaasun lisäyksellä. Välillä tuollaisessa myötätuulikäännöksessä joutuu työntämään kaasutikun hetkeksi melkein pohjaan saakka ettei maankamara tule vastaan.
EDIT: Muutin vielä kaasukäyriä siten siten, että Mode 0:n käyrä ei ole ihan suora vaan hieman 'kupera'. Korjattu käyrä on tuolla ylemmässä kappaleessa. Nyt leijuntakorkeus pysyy jonkin verran rauhallisemmmin.
EDIT EDIT: Vielä säätöä: Nyt kaasukäyrä on kunnolla kupera 0 45 67,5 83 100 ja Gaui leijui vielä rauhallisemmin.