Kopterit.net
Turvallisuus ja Lainsäädäntö => Turvallisuus ja lainsäädäntö => Aiheen aloitti: Jussi. - 22 Maaliskuu, 2017, 05:54:36
-
Selvittelemme mahdollisuutta karsinoida Nummelan lennätyspaikan varikkoa osittain tai kokonaan verkon taakse. Lähinnä siis mahdollista yleisöä suojaamaan, mutta myös mekkauspöydän ääressä puuhavia. Kaikkia, joilla ei ole 100% fokus/ymmärrys siihen mitä taivaalla tapahtuu.
Ennenkuin googletan sormenpäät kipeäksi, olisi kiva kuulla onko jollain jo kokemusta esim eri verkkomateriaaleista/kustannuksista.
Taajamajärjellä ajateltuna voisi kuvitella että kopteri sotkeutuu verkkoon kuin verkkoon, eikä 100% suojaa anna kuin umpihäkki, mutta jos on jotain hyvää faktaa aiheesta, niin kernaasti jakoon.
Tuliko esim M$Suolle verkko? Mimmone? Mitä makso? Onko koeponnistettu kopterilla?
-
Jotta verkosta olisi suojaa sen tulis olla melko korkea että sen taakse pääsee suojaan vaikka verkkoon olisikin turvaetäisyys. Se verkkohan ei suojaa mitään jos nenä ja sormet on verkon toisella puolella. Ämmässuon verkko on muistaakseni niin matala että on ihan sama onko sitä ollenkaan.
-
Jotta verkosta olisi suojaa sen tulis olla melko korkea että sen taakse pääsee suojaan vaikka verkkoon olisikin turvaetäisyys. Se verkkohan ei suojaa mitään jos nenä ja sormet on verkon toisella puolella. Ämmässuon verkko on muistaakseni niin matala että on ihan sama onko sitä ollenkaan.
Sehän on usemman kymmensenttiä korkea :o
Sunnuntaina ennenkuin tulit niin mulla kietoutu viissatku röötös siihen verkkoon leijunnasta ja lavanpitimetki meni likki ::)
-
Miks sää koeponnistit kestääks röötös sen verkon? Rötösparka :(
-
Jotta verkosta olisi suojaa sen tulis olla melko korkea että sen taakse pääsee suojaan vaikka verkkoon olisikin turvaetäisyys. Se verkkohan ei suojaa mitään jos nenä ja sormet on verkon toisella puolella. Ämmässuon verkko on muistaakseni niin matala että on ihan sama onko sitä ollenkaan.
Tosta voi visioida, miten tietyn korkuinen verkko ehkä suojaa. Nimenomaan ehkä.
Meinaan jos kopu tulee juuri verkon yli tietyssä kulmassa ja jatkaa matkaa suoraan (rohkea oletus), niin siitä voi jotain turvaetäisyyksiä arvioida.
Ainakin sen verkon pitää olla aika korkea suojatakseen vähänkään kauempana olevia.
Sitten on se verkon joustavuus, eli siinä ei pidä olla sentin päässä, jos se joustaa vaikkapa metrin verran.
-
Siitä itse verkosta ajattelen itse sen verran että paras materiaali olisi varmasti semmonen suht löysä mutta sitkeä ja jonkin verran elastinen rakenne. Tällä pääsis siihen lopputulokseen että kopteri siihen osuessaan sotkeentuisi verkkoon ja lapojen inertia imeytyisi verkkomateriaalin venymiseen. Tuolla verkoon sotkeutumisella estäisi parhaiten sen että kopteri tulee verkosta läpi asti.
Värin puolesta mattamusta on varmasti paras jolloin auringon heijastukset on minimissä ja lennätyksen seuraaminen ja kuvaaminen onnistuu parhaiten myös verkon takaa.
Korkeuttahan verkolla pitäisi olla kohtuu paljon että se suojaisi sen takan olevia. Mutta ei liene järkevä tehdä oletuksia että kopteri olisi tulossa hirveän jyrkällä kulmalla sieltä alaspäin. Sehän tarkoittaisi sitä että kopteria ollaan lennättämässä suoraan verkon edustalla, minkä ei pitäisi olla sallittua muutenkaan. Jos taas lennetään kauempana niin on todennäköisempää että kopteri on tulossa kohtuu matalalla kulmalla, jos ylipäätänsä on karkaamassa siten että siitä olisi vaaraa varikkoalueella tai yleisössä oleville. Toisaalta riittävä turvaetäisyys on paras turva joka tapauksessa, vaikkakin nykyaikaiset bailoutit ja autolevelit kyllä kieltämäti lisäävät riskiä sille että "oho" tilaanteen seurauksena voi olla suht stabiilisti satunnaiseen suuntaan lentävä kopteri, ainakin aloittelijoiden käsissä.
-
Tässä olis yks verkko. Lennätys vois tapahtuu tossa sisäringissä... ;D
http://shop.kerkosport.com/Etusivu/Tuote/527180/Moukariverkko-8-3-9.3-x-29-m.aspx (http://shop.kerkosport.com/Etusivu/Tuote/527180/Moukariverkko-8-3-9.3-x-29-m.aspx)
-
Ohessa muutama kuva Italialaiselta lennokkikentältä. Siellä nuo aidat on pakollisia tietääkseni.
-
Ohessa muutama kuva Italialaiselta lennokkikentältä. Siellä nuo aidat on pakollisia tietääkseni.
Tolla aidalla on jo turvallisuusvaikutus.
Viimeisellä sisälennätyksellä tarttu yhden jantterin 450 myyrmäkihallin päätyverkkoon. Siinä oli ihan tekemistä saada se irti sitte ku sen luo viimein päästiin. Sellanen löysä nylon verkko lienee tosiaan paras koska sen ei tartte kestää suoraa isku/leikkausvoimaa vaan toiminta perustuu siihen että löysä verkko kietoutuu kopteriin ja sitoo energian pikkuhiljaa.
-
Näin on että tärkeintä on sen energia tappaminen niin ettei enää osuessa aiheuta vakavia vahinkoja. Ja verkko joka kietoituu koneeseen on varmaan tehokkain tapa.
-
Ja hyvällä tuurilla ehtii holdii vetää. Niin hyvin mennöö.
-
Tulipa mieleen että 6 metrin lipputangothan ei ole kovin kalliita. Tankojen välissä olevat verkot olisi helppo laskea alas nii saa sen kopterin sieltä pois. Tai voihan muihinkin tolppiin virittää väkipyörät verkon laskemiseen. Aika hyvän uv suojauksen verkko tarvisi ettei tarvis vuoden aikana kovin monesti vaihtaa haurastunutta verkkoa.
-
Tulee ehkä vähän tyyris mutta kyllähän tossa on ideaa
-
Kiitokset pohdinnasta,
Lipputankoratkaisussa on tosiaan selkeitä etuja.
6m lipputankoja löytyy parinsadan euron hujakoilla, varmaan 4-5 m "riittäisi" mutta sellaisia ei juuri näy. Syykin on selvä, lipputangon pitäisi olla lipun pituuden verran taloa korkeampi.
Tonnilla sais varmaan siis 5 tankoa ja jotain verkkoa 400€, betonivalua, puuhaa... Varmaan noin 1500€ yhteensä hatusta heitettynä voisi olla kokonaisuudessaan noin 30m verkkoa lipputankoihin ripustettuna. Italian kuvassa verkko ei ole ehkä kuin 4m korkea, joka kyllä koppaa ison osan harhakoptereista. 6m koppaa enemmän, mutta ei edelleenkään kaikkia. Se ei olekaan mahdollista/tarkoitus.
Pidemmällä jännevälillä saadaan enemmän verkkoa vähemmillä tolppakuluilla, osumassa verkko joustaa sisään enemmän. Mutta tosiaan inertian imeminen lavoista on se ykkösjuttu, jos verkotettu kopteri sitten osuu johonkin, niin toki se sattuu ja voi aiheuttaa vammaakin, mutta on kuitenkin aivan erilainen ongelma kuin täysillä pyörivä lapa.
Katsotaan mitä keksitään, mutta ei tosta tosiaan ihan halvalla selviä, turvallisuudelle on vaikea laittaa hintalappua.
Kiitos vielä kaikille ja saa pohtia lisää/linkkailla verkkotoimittajiin, muihin 4-6m tankosysteemeihin etc...
-
Se tuli mieleen että kovin korkeita rakennelmia ei taideta lentokenttä alueella sallia... Ehkä se 4m kuitenkin auttaisi jo huomattavasti.
Jämille ollaan suunnittelemassa Jetti/lennokki varikolle matalaa aitaa lähinnä sen vuoksi että jos lentoonlähdön tai laskun aikaan tulee teline ongelmia jonka vuoksi kone voi ajatua hallitsemattomasti kiitoradalta. Ajatus on että estää karkaavan koneen tulemisen varikolle koneiden ja ihmisten päälle.