Kopterit.net
Helikopterit => Skaalakopterit => Aiheen aloitti: GOOFY - 27 Kesäkuu, 2018, 01:05:23
-
Tilasin verticalilta 450 kds:lle tarkoitetun skaala kopan mut postin poijaat olivat onnistuneet särkemään kopasta sen hankalimman paikan. Posti ei tietenkään korvannut mitään mutta sovittiin asia kaupan kans ja päätin että tuo pitää saada ilmaan.
(https://www.btcf.fi/forum/picture.php?albumid=2352&pictureid=16369)
Eikä se muualtakaan täysin ehjä ja tasainen ollut, pakkelointia ja hiomista riitti.
(https://www.btcf.fi/forum/picture.php?albumid=2352&pictureid=16372)
Hain neliön polycarbonaattia ja rupesin kokeilemaan että miten se muovautuu uunissa. Just ja just neliö riitti kun melko monta palasta piti pilata että löyty sopiva lämpötila ja malttia odottaa ja lämmittää pikku hiljaa ettei tule ilmakuplia. Kokeilin vakuumimuovaustakin mutta en jaksanu tehdä riittävän hyvää muottia. Roikutin tuota vaneri kehikkoa uunissa ja löysin lopulta oikean asennon, suurin osa kokeiluista näytti tältä.
(https://www.btcf.fi/forum/picture.php?albumid=2352&pictureid=16370)
No ei siitä ihan symmetrinen tullu mutta kelpaa mulle. Teippasin ikkunan ulkopuolelta kiinni silleen että ikkunan ja karmin väliin jäi parisen milliä ja sisäpuolelle kakskomponentti liimaa ja sit sama ulkopuolellekkin.
(https://www.btcf.fi/forum/picture.php?albumid=2352&pictureid=16371)
-
Hommasin foorumilaiselta 5 lapanupin walkeraan ja sain sen lentämään jotenkin. Lyhkäsemmäthän nuo lavat sais olla mutta kun nuita 325:sia oli jokunen niin sit lennetään niillä. Perä lavat vaihdoin hieman pidempiin vastaavasti kun perä ei meinannu pysyä aloillaan millään.
(https://www.btcf.fi/forum/picture.php?albumid=2352&pictureid=16373)
Aijemmin laitoin walkeran do3:n vastaavaan koppaan ja ahdasta oli. Runkoa piti kaventaa joka ei oikein ollu helppoa kun siinä on kokonainen muovi runko. Do1:ssä on taas hiilikuitulevyistä tehty runko jota on helpompi muokata ja se on myös lähtiinsä hieman kapeampi. Siirsin moottorin alhaalta yläpuolelle että se saisi ilmaa hieman paremmin. Nopari ja moottori ovat melko kuumia kuuden minuutin lennon jälkeen. 4000 mah akulle tein 3d kynällä kotelon kopan pohjaan mahdollisimman eteen.
(https://www.btcf.fi/forum/picture.php?albumid=2352&pictureid=16375)
Painoa on akun kans 1360g. Melko painava mötky ja sen kyllä huomaa ilmassa. Vakaasti se liikkuu mut ei mitään liian äkkinäisiä liikkeitä viitsi tehä.
(https://www.btcf.fi/forum/picture.php?albumid=2352&pictureid=16374)
Väriksi tuli sit tommonen hyvin näkyvä oranssi ja hieman raitoja maalailin lapoihin että näkyisivät paremmin ilmassa. Yritin maalilla hieman tasapainottaa nuita lapoja mutta joutu silti laittamaan vielä muutaman palan teippiä kun ovat mitälie eripari lapoja.
-
Maalailin pikkusen ikkunaan ja ovien "karmeihin" viivoja, ehkä nuo olis saanu olla hieman ohkasempia. Mustaksi sisältä niin ei vaalea lasikuitu niin pistä silmään. Akku kotelo pitäisi maalata mustaksi kun näkyy aika hyvin mutta itse akkukin tulee näkymään edestä niin samapa tuo. Muita ikkunoita en taida laittaa että ilma pääsee kiertämään sisällä paremmin. Kymmenen metrin päässä ilmassa ihan siedettävä😀
(https://www.btcf.fi/forum/picture.php?albumid=2352&pictureid=16376)
Muutama tarra vielä ja pyrstöön vääntelin jatkoa rautalangasta kun lavat osuisivat muuten maahan. Valoja en alkanu laittamaan kun ei ne näy päivällä juuri ollenkaan ja painoa on jo ihan riittävän paljon.
(https://www.btcf.fi/forum/picture.php?albumid=2352&pictureid=16378)
Ensimmäistä torppausta hakemaan😁 -Heikki
(https://www.btcf.fi/forum/picture.php?albumid=2352&pictureid=16377)
-
Viime yönä tuli muutama akullinen lenneltyä ja säädeltyä vähän sitä sun tätä. Siksi yöllä kun ei tuule ollenkaan ja pikku tuuli hyppyyttää nuita melko paljon. Sillä lentää semmosen 8minuuttia 3000 mah:lla mutta pätkissä kun nopari ja moottori meinaavat jo sulaa 3 minuutin kohdalla :D
Vastaavalla kaks lapaisella lentää 10 minuuttia samalla akulla yhteen putkeen ja nopari ja moottori eivät ole kovin lämpimät. Painoa on sen kolmen lavan verran vähemmän 60g.
Molemmissa on samat kierrokset että ne lentävät hyvin. Se hieman ihmetyttää ku eikös ton viis lapasen pitäs lentää pienemmillä kierroksilla? Jos laskee kiekkoja niin kulmia pitää sit vastaavasti nostaa reilusti ja kuulostaa sit että alkaa hyytymään.
Asetukset pahasti pielessä vai kokeilenko seuraavaksi lyhemmillä lavoilla, millä ja mistä?
Vai pitääkö siirtyä 4s akkuun ja moottoriin vai auttaisko pelkästään isompi nopari kun tuo moottori kuitenki jaksaa pyörittää mutta lämpenee reilusti?
-
Mitään en asiasta tiedä, mutta heräsi kysymys millaisia amppeerimääriä tuo 5-lapa haukkaa verrattuna normi 2-lapaseen? Joka tapauksessa moottori on jo ohi sen parhaan hyötysuhteen ja isot virrat haaskaantuu lämpönä (eikä akselitehona). Akkukin taitaa olla siinä rajoilla (C-arvot?) kun käy kuumaksi leijutellessa. Pienempi pinjoni keventää tietysti moottorin kuormaa, mutta ei ratkaise tehontarvetta (W). Iso pulma, koska 5-lapainen on hurja vastus ja monilapaisen hyötysuhde tuntuvasti kaksilapaista heikompi.
Helpointa olisi kai pienentää kuormaa lyhentämällä lapojan kokeellisesti esim. 300mm. Kierrosluku olisi korkeampi ja kantokyky varmaan parempi kuten myös hyötysuhde (säästää niitä tulikuumia amppeereita). Minulla oli monilapa roottoripuuhissa muovisia halpislapasia jotka oli helppo työstää: https://www.banggood.com/CopterX-CX450-Black-Angel-Accessories-Main-Blades-CX450BA-20-03-p-938162.html?rmmds=buy&cur_warehouse=CN
Tommosilla helposti muokattavilla vois hakea sopivaa tuntumaa monilapanuppiin, ennen kuin haaskaa projektiin kunnon kuitulapoja. Tarkemmin en pysty sanomaan, koska oma projekti meni eteenpäin ennen nelilapanupin valmistumista. Itseasiassa tökki enemmänkin hankalasti toteutettavan skaalaperän Fenestron rakenteen takia.
-
Muistelisin, että kun siirrytään 2-lapaisesta 5-lapaiseen, pitäisi sitä pituutta lyhentää 20-25%. Nyt siis kuormaa liikaa ja sitä tietysti voisi korjata myös pienemmällä pinionilla tai vääntävämmällä moottorilla (pienempi kv luku ja tai isompi moottori). Jännitteiden nosto vain pahentaa tilannetta.
Kopteri on kyllä hiano!. Oli pitkään mietinnässä itselläkin, josko olisi tehnyt skaalaprojektin samasta kopasta V450 kopterin päälle, mutta ei tuntunut aikaa löytyvän..
-
Oikea kopteri on jotain 9.3 metriä pitkä ja pääroottorin kehä 8 metriä.
Tossa mun tekeleessä kopan pituus on noin 63 senttiä ja lapakehä sen 70 senttiä.
Eli tolla rosenttilaskulla sais olla 25 sentin lavat jolloin kopterista tulisi myös enemmän skaala ja sit sais perälapoja pienentää myös kun ovat melko isot. Oikeissa oon nähny neljää ja kahta lapaa perässä ja toisella puolellahan sen pitäisi olla.
-
Se on verrattavissa samaan ku ajaisi autoa liian isolla vaihteelle. Koita vaihtaa pinjonia pienempään.
-
Ei pitäs olettaa mitään. Oon luullu että do3:n ja do1:n moottoreissa on samat pinionit mut eipäs ollutkaan ja nyt siis kaks lapasessa on 13 ja viis lapasessa 14 hampainen. Eli ovat ihan väärinpäin.
Onhan sillä yhdelläkin hampaalla jotain merkitystä mutta numeroissa ei kovin paljoa. En tiiä miten se suhde pitäisi ilmoittaa mutta 150 hampaisella päärattaallahan se menee jotenkin näin: 13t 1:11.5 ja 14t 1:10.7
Eli voisko tuohon koittaa vaikka sit 12 hampaista?
Pitää kokeilla mitä muutosta tapahtuu yhtä hammasta pienemmällä pinionilla mutta menee värkkäykseksi kun moottoreissa eri vahvuiset akselit, 3mm ja 3.17mm. seuraava vaihtoehto olis vaihtaa moottoreita mutta do3:n moottoria ei mahdu laittamaan do1:n runkoon yläpuolelle ja alapuolelle laitettaessa pinionin lukitus on väärässä päässä, osuu rattaaseen eli pinionin kääntö vaatisi lukitus ruuville uran viilaamisen akselin toiseen päähän. Voinhan mää myös vaihtaa koko sisukset keskenään tai vain nuppeja. Vaihtoehtojahan näyttäis olevan ihan kiitettävästi mutta kun en usko yhdellä hampaalla olevan niin suurta merkitystä niin pitää metsästää jostain 3mm uralliseen akseliin 12t pinioni. Tuo urallinen olisi paljon varmempi. Löytyskö keltään tommosta, vertical?
-
Nuo mainitut Walkerat on kyllä niin kompakteja kokoonpajoja, ettei niihin oikein pysty säveltämään muuta kuin alkuperäistä mitoitusta/tekniikkaa. T-Rex tyyppinen rakenne antaisi paljon vapaammat kädet sovelluksiin, mutta kun D01 on rajana niin eipä siihen paljon muuta pysty tekemään kuin keventämään moottorin ylikuormaa pienemmillä lavoilla. Esim. Goblin Fireball pyörittää aika kivan kokoisia 280mm lapasia: https://www.heliflyfinland.fi/epages/heliflyfinland.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015050903/Products/280TB
-
Voisin tuomoset muuten laittaa mutta on aika hintava kokeiluksi. Pitäs tietää aika varmasti että se nuilla toimisi hyvin. Skaalan suhteen nuilla lavoilla menisi parempaan suuntaan. Ei kai sitä haavetta vielä pidä kaivoon heittää että tuohon moottorii löytyisi kyseinen ratas.
-
Ei taida pienempi pinjoni ratkaista koko ongelmaa? - pyörii vaan hiukan pienemmällä vaihteella, mutta lapakuorma (ampperit) ei siitä paljoa kevene. Joku 6s akulle kämitty 450 -sarja 1700KV / 930W moottori antaisi kyllä enemmän pelivaraa, esim. 5-kennoisella akulla? Jos malttaisit tilata Honkongista niitä halpis muovilapoja. Ne oli ihan hyvälaatuisia (tosin painavia), mutta helppoja työstää lyhyemmäksi.
Tuolta voisi löytyä tietoa ja valmiita 5-lapasovellusten mitoituksia: http://www.heli-scale-quality.com/overview-of-all-hulls.html
-
Joo pitää siihen eri lapojakin tietenki kokeilla mutta tuo pinioni ny olis ensimmäisenä kokeiluna mielessä parin euron hinnankin takia.
Oli se sit torissa tai jossain nettikaupassa niin aina nuo myytävien vehkeitten tiedot on niin vajaita. Jos lavat on tarkoitettu johonki tiettyyn kopteriin niin eipä niissä silloin tarvi mittoja olla mutta tommosissa "tarvike" lavoissa vois olla muitakin mittoja kuin pelkkä pituus.
-
Onko sulla lennätyksessä täys kaasu? Jos ei niin pienempi pinjoni ja täyskaasu voi jeesata. Varsinkin halvemmat noparit tykkää kun niitä ajetaan täysiä. Vajaakaasulla kuumenee ja hyötysuhde laskee.
Eli ratastus niin että kaasua voi pitää lähellä maksimia.
-
Normi modella oon lennelly ja kokeillu kiekkoja 60 ja 70 rosentin paikkeilla ja rääkyy jo mielestäni 5 lapaseksi ihan liian lujasti. Laitoin kokeeksi idleuppiin 80 ja 90 ja lentelin niilläkin sen 3 minuuttia ja ihan yhtä kuumana moottori ja nopari olivat. Onhan tuo aika painava mötkylä että ei tuota helposti taija saaha pikku kierroksilla lentämään.
Paljonkos siinä sit on kiekkoja nupissa 3500 kv moottorilla ja 14/150 ratastuksella?
-
siis teoriassa 100% kaasulla ja 4s akulla kyseinen moottori antaa 3500kv * 3,7v * 4 = 51 800 rpm
ja edelleen 51 800 rpm * 14/150 ratastuksella = 4834,7 rpm (ja vastaavasti 3s akulla 3626 rpm)
edit: en löytänyt tekstistä moniko kennoinen akku sulla on.
-
Osakaasulla isolla kuormalla ajettaessa halvoilla nopareilla tulee ongelmaksi se ettei ne kestä moottorille meneviä virtoja. Eli moottorin käämeissä menevä virta kasvaa paljon suuremmaksi mitä akulta otettu virta, nopari kuumenee, moottori kuumenee, ylipäätänsä koko voimansiirto toimii epäedullisella toimintapisteellä ja huonolla hyötysuhteella. Tästä johtuu siis lämpeneminen. Pienempi pinjoni tai pienemmän KV arvon moottori auttaisi asiaa kun moottori pääsee lähemmäs optimikierrosaluetta. Tämä ei sinällänsä välttämäti laske akusta otettua virran määrää, mutta pienentää moottorin käämeillä pyörivän virtaa, siten pienentää myös noparin häviöitä.
Jos yksinään kasvatat vain kennomäärää niin se vie tilannetta vain huonompaan suuntaan. Jos vedät nykyisellä setupilla maksimikaasulla niin se kasvattaa akulta otettavaa virtaa, mutta ei välttämäti tuo paljoakaan lisää tehoa moottorin akselille kun moottori on kaukana optimaalisesta hyötysuhdealueesta. Tilanne on kovasti sama mitä jos yrität ajaa polkupyörällä ylämäkeen liian isolla vaihteella. Ukko tekee hirveesti töitä mutta mitään ei tapahdu.
-
3s akulla laskettuna 65 rosentin kaasulla kiekkoja olis nupissa 2356 teoriassa.
-
Minkä edun/hyödyn oikeat kopterit saavuttaa 4 tai 5-lapanupilla? Näistä meidän koptereista vielä, monilapanupissa on mahdollisuus käyttää puolisymmetrisiä tai S-profiilisia lapoja, onko järkee?
-
Minkä edun/hyödyn oikeat kopterit saavuttaa 4 tai 5-lapanupilla? Näistä meidän koptereista vielä, monilapanupissa on mahdollisuus käyttää puolisymmetrisiä tai S-profiilisia lapoja, onko järkee?
Taitaa olla niin, että oikeissa koptereissa tasapainoillaan lavan pituuden, määrän ja nostokyvyn välisessä kompromississa. Yksilapainen olisi aerodyynamisesti tehokkain :)
Lavan kärjen pitää mennä alle äänennopeutta.
https://physics.stackexchange.com/questions/89752/number-of-blades-in-a-helicopter-rotor
Puolisymmetrisillä saa varmaan vähemmällä moottoriteholla enemmän nostetta. Kunhan muistaa pitää kopterin "oikeinpäin"
-
Pitäs pysytellä vähän aikaa nuiden pienempien härveleiden puikoissa :) Halppis dronella kärsii lennellä pitkin seiniä ja mikään ei mee rikki, super cp:llä sama homma, mitä ny silloin tällöin canopy jää jonnekki välille mut matka jatkuu vaan.
Tolla 450do3:lla kiertelin kaheksikkoa kahen männyn ympärillä ja ei tarvinnu paljoa osua. Jäi siitä runko ja canopy melkein ehjäksi. Lapoja ei löytyny mistään, ihime vehkeitä :)
Ja tolla oranssilla möhköllä lentelin aamulla ja laitoin kokeeksi pikkusen lisää kiekkoja. Pysy se melekeen minuutin ilmassa ennen kuin moottori sylkäisi laakerin kuulat sisuksistaan ulos ja vipattava akseli rappas päärattaan sileäksi. Sain sen kuitenkin ihan nätisti alas ilman muita vaurioita :o
Mukava että saa välillä jotain askarrella ettei mee pelkäksi lentelyksi ;D
-
(https://www.btcf.fi/forum/picture.php?albumid=2352&pictureid=16388)
Siinä on koko perhe kasassa, taas.
Jotain häikkää siinä do1:n moottorissa on. Se on 3500kv:n motti niinkuin do kolmosenkin mutta jotenki se on tehottomampi ja heikompi laatunen. Ne on jotain kiina kopioita=)
Vaihdoin nuiden md 500:ten moottorit keskenään ja viis lapasella lentelin reilun viis minuttisen ja moottori ei ollu edes hirveän lämmin mut nopari oli ehkä hieman liian lämmin. Parempaan suuntaan kuitenki menossa. Sit tolla kaks lapasella kolmen minuutin lennon jälkeen moottori oli niin kuuma ettei kestäny koskea. Ei nuo muutokset tainnu johtua pelkästään yhen pinioni hampaan muutoksella.
Verticalilla näyttäis olevan vielä yks do3:n moottori. Pitää ostaa se vielä varalle ja sen jälkeen menee sähköt uusiksi kun ei näihin vanhoihin enää missään osia juuri ole.
-
Mikäs sen steering holderin suomalainen nimi on? No kuitenki se palikka joka pitää sen swashin nupin mukana... Oon tosi hyvin kartala oikeista sanoista :D
No kuitenki ku kaks lapasessa se palikka on molemmilla puolilla linkkien välissä. Niin tuossa 5 lapasessa se on silleen vinossa vain toisella puolella kun linkit on vinossa ja ahdasta on. Ongelmanahan on siis se että se on niin väljä että kun lavasta vääntää kulmia niin swashi liikkuu viiveellä toisi kuin kaks lapasessa. Mitähän tuohon keksis?
Useampi akku kuitenkin on taas tullu tyhjättyä, ehkä liiankin tarkasti. 8 minuuttia se pysyy nyt ilmassa eikä nopari ja moottori ole edes kovin lämpimät mutta 4000:sta akusta meni 3500.
-
Sait vanhan ukon kiinnostumaan ja värkkäsin 450 Pro´n niskaan Hughes 500 kopan ;D
Jäi kaivelemaan kun aiempi monilapanuppi projektini ei valmistunut (meni eteenpäin kun tökki fireston peräongeolmiin). Vielähän tuossa on tekemista (vasta testilennot). Valot puuttuu ja moottorille amppeerimittaus ja lämpötila telemetria-anturit (monilapanupin takia). Vasta sitten teippaan lasitukset ja lopuksi kattoon roikkumaan - lavat levällään - 8)
Kivasti lentää kopallakin, mutta vähän hätäiset (sporttimaiset) säädöt on kyllä rukattava uusiksi, jotta lentää sillai sujuvan skaalamaisesti. Itse ajattelin käyttää nelilapanuppia, koska kuvista päätellen se on 1:1 koptereissa yleinen rakenne. Huom! - ne on sitten oikeasti viisilapaisia! - kuvat vaan hämää :-[
-
Hieno kopteri. Pitäs itekki malttaa tuo laittaa koristeeksi kun sen nyt tietää että miten siinä ajan kans käy. Just neljä akullista pujaltelin neulasia pihalta pois. Toimii paremmin lehtipuhaltimena kuin kaks lapanen.
Mahtaakohan olla kauheasti merkitystä että kuinka korkealla nuppi on kopasta? Kun katsoo jotain oikeita bellin koptereita niin niissä on nuppi tosi korkeela ja sit taas oikeessa md500:ssa se on matalalla ja mä laitoin omaani nupin niin alas kun sen sai. Sullakin tuossa on aika korkealla.
-
Mahtaakohan olla kauheasti merkitystä että kuinka korkealla nuppi on kopasta? Kun katsoo jotain oikeita bellin koptereita niin niissä on nuppi tosi korkeela ja sit taas oikeessa md500:ssa se on matalalla ja mä laitoin omaani nupin niin alas kun sen sai. Sullakin tuossa on aika korkealla.
Aika merkittävä ulkonäköseikka kun skaalakopteria halutaan. Tästä voikin kehittyä pulmajuttu, sillä Align 450 Pro FBL nuppi on tähän malliin todella korkea. Pitää varmaan etsiä joku vanha matalampi hihnarunko, jossa nupin madallus toteutuisi helmpommin? Tuo käyttämäsi Walkeran runko voisi olla harkinnan paikka! Osuuko v450do1 mitoitus suoraan noin hyvin tuohon käyttämääsi koppaan? Paljonko madalsit? - kun noin hyvältä näyttää!
DFC-nuppi olisi luonostaan matalampi malli, mutta toimiakseen se tarvitsee rutosti kierroksia! - ei niin yhtään skaalamaista kopteripörinä. Löysin juuri kohtuukierrokset, jotka ei resonoi rungon kanssa. Kulkee kuin sukkasillaan :) Skaalalennossa riittänee joku +/- 6 asteen lapakulmat? - joten akselia lyhentäessä swashin liikerataa voi reilusti lyhentää (näistä T-Rex 3D kopukoista). Toinen on lapojen kiertosuunta joka pitäisi vaihtaa mallin mukaisesti vastapäivään kiertäväksi ja peräroottorikin kääntää puomin toiselle puolelle. Vakio-osista se ei taida syntyä? - ainakaan vapaakytkimen osalta, mutta sitä pohdin kun pakkaset paukkuu nurkissa.
Palikoita odotellessa (hellettä pidellessä), on lennätyksen aika...
-
Tulipa hätäiltyä, sillä vasta huomaan että GOOFLY on ihan oikeassa tuon 5-lapaisensa kanssa!
Miten mulle sattuikin kuvia Hughes MD 500 "nelilapakopterista", kun se viides lapa jää kuvissa näkymättömiin :-[ Kai se neljälläkin lentää - täällä takametsien kätköissä menettelee ja muutenkin pääpaino on ollut lennättämisestä. Ei sitä eroa kukaan huomaa - en sitä minäkään heti ymmärtänyt :-[ Johan noissa mun jalaksissakin on asennusvirhettä, kun "tein vaan kopteria" enkä tarkistanut mitä se skaalakäsite oikeasti merkitsee. Toisaalta onhan niitä oikeasti nelilapaisiakin kuten Eurocopter. Ehkä tämä moka poikii vielä uusia koppamalleja...?
-
Kyllä peräroottorin voi kääntää. Ei haittaa vaikka pyörii väärin päin. Hirobon Shweizer toimii samalla lailla.
-
Mietin yhesti sitä perän laittamista "oikealle" puolelle. Mut en katsonu tarpeelliseksi. Mietin vain että saahan remmiperän pyörimään ihan mihin suuntaan haluaa, vai saako?
-
Kannattaa koittaa fyysisesti vaikka kädessä pelkästään narulla, että mitä tapahtuu jos perän pyöräyttää 180 astetta.
-
Remmiperällä peräsuunta kääntyy helposti (myös vahingossa) :) Vaatii vaan sen perän keskitysreijän poraamiseen peräputken vastapuolelle. Toki kardani siirtyy yhtä helposti oikeanpuoleiseksi samalla kääntyy pyörismissuunta. Mutta päälapojen pyöriminen vastapäivään mietityttää, sehän on kiinni vain siitä päärattaan vapaakytkimestä, josko sen saisi kikkailtua toisin päin pitäväksi?
Kävin juuri pörräämässä Hughes 500 trimmejä. Välillä oli gainit niin kaakossa, että tuskin ilmassa liikkuu :) Varsinainen sydänvaivaisen rentoutumisvärkki, sillä siinä ei enää adrenaliinia irtoa. Kokelin myös tuota skaalatyylistä laskutelineasettalua, mutta luovun ja siirryn normaalimitoitukseen. Kas kun telineen aisat on ihan edessä, niin siitä tulee tosi herkkä rapasauttamaan perälapoja maahan (telineet on harallaan) ja ne joustaa (leviämällä) yllättävän paljon. Minulla on polygarbonaatista tehty peräevän alajatke, mutta silti lavat pääsi raapaisemaan. Sen verran jo ratas pomppasi hampaan yli, että rapisee ikävästi :-[
Mutta hienosti kulkee uudella rattaalla ja hyvän näköinen ohilennossa. Vielä vähän oudoksun tuota tummaa "möykkyä" edestä katsoessa. Mutta ei se mitään, siihen tottuu ja tärkein "näkökyky" on kuitenkin keskittymistä ohjausliikkeisiin, niin ei sitä niin tarkkaan tarvitsekkaan nähdä. Ihan kiva "välipala", josta myös kiitos että "yllytit" kokeilemaan. Se varsinainen monilapajuttu jatkuu sitten joskus syksymmällä kun kiinapaketti ehtii...%
PS. Kopan paino ei vaikuta juurikaan virtoihin, koska sillä ei revitellä kuten sportilla. Sain leijutelessa n. 20A lukemia 3s akkupakalla ja esc lämmöt pysyy helteelläkin (60% kaasutasolla) alle 50-asteen, tosin "avokopalla" kun lasitukset on vielä teippaamatta.
-
Kannattaa koittaa fyysisesti vaikka kädessä pelkästään narulla, että mitä tapahtuu jos perän pyöräyttää 180 astetta.
Muistaakseni Walkeran vakautusvastari on niin suljettu järjestelmä, ettei perän korjaussuuntaa pysty muuttamaan purkista? Silloin perän vaihtaminen oikeanpuoleiseksi ei onnistuisi?
-
Walkerasta en osaa sanoa mitään, mutta Shweizerin nuppi pyöri myötäpäivään ja perä vastapäivään, ja silti lensi ihan hyvin. Kuvia löytyy ainakin Hirobo nitro-säikeestä.
-
Se koko hommahan tökkää jo siihen ykssuuntalaakeriin.
Mulla on tuosa kopassa akku niin edessä kun vain voi olla ja painojakauma on hyvä. Jalakset olen pukannu ihan eteen niinku niiden kuuluukin olla. Ilman akkua perä tipahtaa alas ja mulla on siinä se rautalanka viritelmä että lavat ei pääse osumaan maahan.
Selitinhän mä tossa aijemmin että ne lämpö ropleemat johtu siitä moottorista, samalla moottorilla kaks lapanenkaan ei jaksanu lentää. Nyt ei enää lämmöt karkaa pahasti, on kuitenkin huomattavasti lämpimämpi kuin ilman koppaa lennettäessä.
Yhen akun lentelin tolla orkkis do3:lla ja melko pahoja tilanteita tuli heti kun skaalan jälkeen liikkeet oli hieman äkäisemmät.
Korjasin viimisen kerran tytön koaksaali kopterin ja laitettiin se viimiselle matkalle, se katosi jonnekkin korkeuksiin ja epäilen ettei löydy ikinä.
Super cp on entinen. Kyrvähti lopullisesti. Siitä jäi jonku verran osia jos on tarvetta.
-
Jos onnistut löytämää samoilla ulkomitoilla yksisuuntalaakerin joka toppaa eri suuntaan niin sitte onnistuu, muuten ei. Tai no, jos leivot sen kiinteäksi niin lentäähän se silloinkin, ei vaan saa tehtyä oikein skaalamallisia moottorin sammutuksia eikä autorotaatioita.
Sieltä perän mekaniikastahan vois kokeilla myös kääntää ne lavanpitimet takaperin samalla kun vaihtaa nupin pyörimissuuntaa. Monessa kopterissa tuo onnistuu helposti, jolloin myös perän ohjaussuunta kääntyy samalla.
-
Tuo on kyllä niin raskas lennettävä että ei tartte varmaan miettiä mitään autorotaatiota, melkeinpä tosiaan sama miten päin se laakeri toimii niin tulee alas kuin kivi :)
Sitä mä mietin siinä perän käännössä että tuon mekaniikka on semmonen että sen saa kasattua ihan miten päin vain mutta ei tuo ole muutenkaan mitenkään kauhean hyvä skaala kokonaisuutena joten se varmaan saa olla nuin.
Jonku verran tulee pelattua gta vitosta ja siinä on musta md500:n buzzard nimellä, aluksi oli tarkoitus tehdä sen kopio. No ekan torppauksen jälkeen koppa on varmaan musta, mikäli siitä jää jotain jäljelle...
-
Jos onnistut löytämää samoilla ulkomitoilla yksisuuntalaakerin joka toppaa eri suuntaan niin sitte onnistuu, muuten ei. Tai no, jos leivot sen kiinteäksi niin lentäähän se silloinkin, ei vaan saa tehtyä oikein skaalamallisia moottorin sammutuksia eikä autorotaatioita.
Sieltä perän mekaniikastahan vois kokeilla myös kääntää ne lavanpitimet takaperin samalla kun vaihtaa nupin pyörimissuuntaa. Monessa kopterissa tuo onnistuu helposti, jolloin myös perän ohjaussuunta kääntyy samalla.
Alan tulla samoihin ajatuksiin kuin GOOFY, että toimii helpommin sellaisenaan.
Jo perän kääntäminen rungon oikealle puolelle, vaatii T-Rex Pro -versiossa peräservon siirtoa rungosta putkelle, niin että työntötanko tulee rungon yläpuolelle. Tulee moninaisia vaikeusia ja nupin madaltaminenekin on lisäaskartelua, jonka jätän tekemättä (vain lennätys on tärkeää) 8) Ei se mun neilaparoottorin tilauskaan mene hukkaan, sillä mm. Agusta A109 on luonnossakin nelilapainen ja siihen saa lisähaasteena sisäänvedettävät landarit. Tämä Hughes saa nyt olla vähen erilainen "treenikopteri" jolla haen ilmassa ne pikkuskaalan toimivat rajat ja trimmit kohilleen. Sopii myös nelilapanupin "säätöalustaksi", ehkä syksy tuo tullessaan työpöydälle myös varsinaisen nelilapaversion ::)
-
Totanoinniin mä tarkotin sillä nupin korkeudella koppaan nähden sitä että mitä se tekee lento ominaisuuksille. Mitä tuomonen koppa tekee nosteelle kun se on ihan lähellä lapoja, vois luulla että skaala lentäisi paremmin korkeammalla nupilla?
Oikeissa koptereissa näyttäisi olevan niin että kaks lapasissa ne on tosi korkealla, pidemmät lavat ei osu perään ja useampi lapasissa nuppi on taas matalampi lyhempien lapojen takia?
Md500:ssa on perä alaviistoon kun se näyttäisi yleensä muissa olevan paljon enemmän suorassa...
-
Alan tulla samoihin ajatuksiin kuin GOOFY, että toimii helpommin sellaisenaan.
Jo perän kääntäminen rungon oikealle puolelle, vaatii T-Rex Pro -versiossa peräservon siirtoa rungosta putkelle, niin että työntötanko tulee rungon yläpuolelle. Tulee moninaisia vaikeusia ja nupin madaltaminenekin on lisäaskartelua, jonka jätän tekemättä (vain lennätys on tärkeää) 8) Ei se mun neilaparoottorin tilauskaan mene hukkaan, sillä mm. Agusta A109 on luonnossakin nelilapainen ja siihen saa lisähaasteena sisäänvedettävät landarit. Tämä Hughes saa nyt olla vähen erilainen "treenikopteri" jolla haen ilmassa ne pikkuskaalan toimivat rajat ja trimmit kohilleen. Ehkä syysssateet tuo tullessaan myös uuden ja vähän erilaisen nelilapaversion työpöydälle ::)
Jos tarkoitit kuvan koppaa, niin sen sisäänvedettävät ovat niin hepposet jotta on parempi vahvistella kuin käyttää sisäänvedettävinä.
-
Hyvä huomio.
Valmistaja tavoittelee tietysti tuotteensa keveyttä. Koristeena ei kai niin merkitystä, mutta näin lennätyskeskeisenä harrastuksena pitää paneutua asiaan tarkemmin. Onko heikkous mekaniikassa vai kiinnitysrakenteessa? Hiilikuidusta vois varmaan tehdä uusia korvaavia kiinnitysosia tai laminoida hiilikuitua vanerilevyn päälle. Jälkeenpäin aika hankala vahvistella ja silloin kiinteät telineet lienee perusteltua.
Onko sinulla käytössä vakio 325mm lavat? (3s vai 6s setup?)
-
Terve,
mulla on tuo projekti ja sen landareitten uusia ja rikkimenneitä osia. Käyn huomenna kotona ja otan pari kuvaa.
-
Terve,
mulla on tuo projekti ja sen landareitten uusia ja rikkimenneitä osia. Käyn huomenna kotona ja otan pari kuvaa.
Näitä koppasia ei kai sitten pudoteta holdilla maahan? - kun on enemmän massaa eikä lavat kanna sekuntia enempää. Huomasin jo tuolla MD 500 kopukalla, kun telineet jousti alla yllättävän paljon (peräraapaisun verran). Pitää taas opetella lilluttamaan ihan pinnassa (niin kuin tankosilla) ja hold vasta kosketushetkellä (kriittistä tuulessa - helppo kipata).
-
Jäi mainitsematta. Mulla on vakiolavat ja 3S setuppi akut 2200mAh. lisäksi akku on konstruoitava niin eteen kun mahdollista sekä lisä lyijyä irroitetavan kopan osan nokkaan.
-
Aika heiveröisen näköset on nuo renkaat. Tuleeko tuossa isku suoraan servolle jos tulee hieman kovempaa alas?
Tuo tanko pitäisi kai taipua hieman yli pystö asennosta ja mennä jotakin tukea vasten että se isku ei kohdistu servoon. Ja jos oikeen hifistelee niin iskarithan nuissa kuuluisi olla.
Md500:ssakin on muuten iskarit jalaksissa. Näissä skaaloissa on nuo jalasten pystyt samaa tavaraa kun oikeasti siellä kuoren sisällä menee putki joka joustaa kuoren sisällä.
-
Jäi mainitsematta. Mulla on vakiolavat ja 3S setuppi akut 2200mAh. lisäksi akku on konstruoitava niin eteen kun mahdollista sekä lisä lyijyä irroitetavan kopan osan nokkaan.
Aivan sama painopistekokemus MD 500 kopalla. Pistin suosiolla yhden 6s2700 akun puoliksi ja sain 2kpl 3s2700 akut "hyötypainoa", ettei tarvinnut käyttää lyijyä. Nyt on tasan painopisteessä ja lentoaikaa irtoaa 2 x 10 -minuuttia (kun ei revittele). On muuten yllättävän haastavaa toistaa samaa kokoa ja lentokorkeutta (kuten vaakakasit). Myös 10 v. vanhat poppiksen leijuntakuviot sopii hyvin skaalalennättelyn teemaksi 8)
-
Sain teipattua MD 500 sivulasit kiinni (vielä en liimannut kun on sisuksetkin tummentamatta). Se noista teipeistä, etten ole maalaillut enää vuosikymmeneen. Terolta (J.Kärkkäinen Ylivieska) saa erinomaita ohutta hyvin muotoutuvaa teippilaatua ja sävyissä löytyy. Tero leikkaa tekstit ja muodot tosi laadukkaasti. Eli nämä mun MD 500 ikkunateippaukset on lennokkien teippijämistä ja sattui sävykin aika lähelle :)
Kopan umpilasitus ei haittaa yhtään menoa, sillä lämpötilat nousi vain 62,1 asteeseen (31 asteen helteessä). Tuuletus lienee riittävä nupin aukon ja perän turbiiniputken kautta. Lämpömarginaaliakin on vielä reilusti (esc rajana 100 astetta), mutta kun ajan useamman akun peräjälkeen niin toki kannattaa lämpökertymää seurata.
Tässä vaiheessa ihan käypäinen peli 8)
-
Jäi mainitsematta. Mulla on vakiolavat ja 3S setuppi akut 2200mAh. lisäksi akku on konstruoitava niin eteen kun mahdollista sekä lisä lyijyä irroitetavan kopan osan nokkaan.
Tuossa on linkki sivulle jossa mun laitteesta kuvia: https://www.kopterit.net/index.php?topic=14767.0
Laskutelinessä ei iskua tule suoraan servolle. Mutta mekaniikan muoviosat ja niiden kiinnitys rungossa olevien levikkeiden sisään on heikohko. Tuo rautalangan kierteityn osan ja muoviosan välinen kohta yleensä murtuu. muutenhan se on siisti peli ja lentää hyvin.
Mutta mielestäni seuraavaa projektia ajatellen sen pitää olla vähintää 600 kokoa. Nähin pieniin on turha kovin tarkkoja yksityiskohtia ajatella.
-
Toki 600 - 700 kopterikoko on parempi joka suhteessa. On sitä komeaa näköä, kokoa ja etenkin hintaa! Sen sijaan nämä 450 -koon pikkukopterit on verrattomia, koska kokeilut ei paljoa maksa (halpaa kuin saippua). Jos oikein tykästyy 450 - skaalamalliin, niin sitten voi satsata sen "toimintatonnin" hyvillä mielin tarkoin harkittuun unelmaan... ::)
-
Niinhän sitä sitten kävi, että Hughes 500´n (450 Pro) tilaamani 4-lapainen olkini virhetilaus. Pitäisi olla säikeen alussa mainittu 5-lapainen! Toki tilasin siihen jo maksettuun nelilapaiseen tuon edellä esitellyn Align A-109 skaalakopan. Kuukaudet kului ja joulu tuli, vaan kumpaaakaan tilaustani ei ole kuulunut :-[
Odotellessa tuo Hughes 500 on osoittautunut kivaksi lennätellä. Niin että 2018 lennätysaktiivisuuteni on tuntuvasti lisääntynyt (saldo 286 -lentoa v. 2018) ;D Kaksilapainen riittää ilmassa ja hyllyssä sitä ei niin tule ajateltua. GOOFY tyrkkäsi pappaharrastusta hyvään suuntaan! - sillä tämä on ollut kiva kokemus! Näkyy paremmin ilmassa kun on isot pinnat. Vaikka koppa painaakin, niin liikkeen jatkuvuus on parempi ja vakautuspurkilla lentäessä ei tuulikaan kiusaa.
Nämä talviset hämärät ja tuhruiset päivät tekee tummasta nokasta välillä vähän ongelman hahmottaa harmaata pilveä vasten. Jospa laittaisin nokalle voimakkaan ledin (valonhaittiman) osittamaan milloin tuo tumma koppa on itseenpäin? Kenties kirkkaat "purjehdusvalot" auttaisi samaa asiaa? Millaisia skaaalavaloja ja "välkkyjä" olette löytäneet Hughes 500 skaalakoppaan?
-
https://www.verticalhobby.com/kauppa/led-lentokone-helikopteri-valosarja-p-6068.html
Mulla taitaa olla tuo sarja toisessa 500:ssa. Vois melkein hommata toiseenkin kun se roikkuu tuosa olkkarin katossa niin olis hienompi valojen kans😀
-
OK. Valot tilattu ;D
Miten nuo valot pitäisi laittaa MD-500`n koppaan?
Lisäksi kiinnostaisi voimakkaampi "valoheitin" nokalle, mutta kai sekin selkiää kunhan saan valosarjan. Selleisen vahvemman ledin voisi kai ottaa pienestä taskulampusta tms?
-
Mietin itekki kerran että semmonen taskulamppu ledi pitäisi keulaan laittaa. Pienimmässä ledlensserin lampussa olisi aika sopiva varmaan.
Ei kai nuiden valojen paikoilla ole niin väliä jos ei muutenkaan kauhean tarkkoja skaaloja namä ole.
Mitkä valot tilasit?
Käväsimpä akullisen pörräämässä kaks lapasella raikkaassa -16 asteen kelissä, pölyt ainaki lähti päältä pois
Mulla on tuosa nuo valot silleen että keulassa ja perässä palaa kirkkaat, pohjassa ja nupin takana vilkkuvat kirkkaan, perässä ja pohjassa nuo harvakseltaan vilkkuvat punaiset ja navikointivalot on etu sivuikkunoiden alla. Jalaksissahan niiden pitäis olla mut liian hankala niitä on pieniin jalaksiin laittaa
-
Tilasin tuon linkkaamasi valosarjan Verticalin kautta. Mitä sitä suota viikkokaupalla kiinasta odottamaan, sillä suomesta tilattuna tuotetakuukin toimii ja putiikki tunnetusti hyvä toimittaja.
Oli vähän pakko penkoa ja löytyi aihetta sivuava artikkeli: https://www.tapatalk.com/groups/amacforums/heliartist-450-hughes-md-500d-build-t1469.html
Netistä löytyy paljon kuvia, tässä muutama.
-
Vastaavia kuvia minäkin silloin kattelin kun suunnittelin valoja. Katoin myös oikeiden koptereiden kuvia ja videoita, kaikissa näytti valot olevan miten sattuu.
Laavasin tuon laittamasi linkin keskustelun läpi. Nuo antennit ja astinlaudat sun muut pikku yksityiskohdat olis kyllä hienoja mut en ala omaani niitä tekemään kun tuntuu että ne vain tökkäis aina käsiin ja lähtis irti.
Nuo jalaksiin tulevat valot ois ihan jees mut jotain fiksumpaa pitäs keksiä kuin toi johdon piiloon teippaaminen.
Laitoin valojen johdot kopan sisälle kiinni kuumaliimalla. Huomattavasti varmemmin pysyy kiinni kuin teippi karheassa lasikuidussa.
-
Tosiaan MD500seen on valoja ollut milloin missäkin. Landareissa, kyljissä, katolla majakka, vatsassa etsin, keulassa spotti, ja ainakin perässä strobo, ja sivuvalot. Variolta saa kaikenlaista skaalajuttua, mutta ovat hivenen kalliimpia. Ledimajakka on hienoin valo mitä olen sieltä tilannut. Ihan kuin lampun sisällä olisi pyörivä heijastin.
-
Variolta? Netistä löytyy liikaa sivuja "vario" halulla.
No tosa olisi: https://www.vario-helicopter.biz/de/
-
Oliskohan ihan mahdoton tehtävä kun mietin että jos leikkaisi kopan pituussuunnassa halki?
Olis nopea käyttää auki huoltoa ja korjailua varten, ei tarvis perää aina purkaa atomeiksi että sais suolet ulos.
Löytyiskö jotain valmiita pieniä klipsuja joilla puoliskot sais näppärästi kiinni ettei ihan teippaamalla tarvisi kasata. En sit tiiä mimmosta venkoilua tuomonen lasikuitu koppa tekee jos sen menee katkaisemaan.
-
Haiskahtaa "sakkolenkiltä"? - joihin itellä on ikävästi taipumusta :-[ Ihan syystä ajan enemmän 450 peruskopulla ja MD 500E koppaversio on erikseen varman päälle nautiskelua (ilman riskejä). Uuden opppiminen ja riskit kuuluu toiselle T-Rex 450 Pro FBL kopperolle (sama mekaniikka koppasessa). Näin menetellen kopalle on kertynyt "turvallista tiimaa" ja uuttakin on pitänyt opetella vakiolla, joten tukevat hyvin toinen toisiaan. Koppaveriso on edistynyt ilman radikaaleja remontteja, joista ensimmäinen taitaa olla tuo valojuttu.
MD-500E ledivaloja odotellessa... Huhuu! - joko tulossa Vertical? (taitavat olla vielä lomilla)?
-
Mulla oli muinoin MD500 kopat 500 ja 700 Aligneissa. 700 oli gasserina. 500 oli ainakin helppo läjätä, kun oli vain neljällä ruuvilla kiinni. Toki perässä oli myös 4 ruuvia että sai remmin ja roottorin irti, mutta aika nopea oli pistää palasiksi. Akkutelineen tein uusiksi. Piti olla pidempi versio, koska akku tuli tosi eteen, että sai painopisteen kohdilleen. Oli kyllä tosi kiva lentää. Orjentaatio oli hyvä, ja muutenkin tuntui sopivan raskaalta skaalamaisiin kaarroksiin.
Gasserikin oli kiva, ja koppa oli tosi iso!!! Tärinät toi omat murheet, mutta kun aivan kaikkiin ruuveihin kun pisti lukitetta, niin ovetkin alkoi pysymään kopassa kiinni. Sama juttu, no tuon kokoluokan kopan näki väkisinkin, ja oli vakaa lennätellä. Painoa oli jotain 9 kilon paikkeilla. Kuvia taitaa löytyä gasseri-osiosta.
Variolta löytyy spottivaloja, majakoita ja muutakin skaalaelektroniikkaa, puhumattakaan muista skaalatuotteista. Toki hinnat on mielestäni hivenen suolaisia.
-
Oliskohan ihan mahdoton tehtävä kun mietin että jos leikkaisi kopan pituussuunnassa halki?
Olis nopea käyttää auki huoltoa ja korjailua varten, ei tarvis perää aina purkaa atomeiksi että sais suolet ulos.
Löytyiskö jotain valmiita pieniä klipsuja joilla puoliskot sais näppärästi kiinni ettei ihan teippaamalla tarvisi kasata. En sit tiiä mimmosta venkoilua tuomonen lasikuitu koppa tekee jos sen menee katkaisemaan.
Mielestäni pitäisi olla aika guru, ja varsinkin viitseliäisyyttä moiseen projektiin. Itse näkisin asian niin, että kopan pitäisi halkaista ehkä laserilla tms. ettei koppa kapenisi/kaventuisi. Sitten mun mielestä pitäisi olla koko kopan pituiset jäykkärit halkaisukohdissa, jotka jäykistäisi kopan puoliskot, ja niissä pitäisi tietty olla magneetit tai jokin muu kätevä kiinnitys. Sitten tietty vaikuttaa se, että onko halkaistu koppa siistin näköinen? Mielestäni sitä ei pysty ihan kotikonstein tekemään. Tai tietty pystyy, mutta pitää varautua pettymyksiin, tai ylpeänä viedä laitteet näytille, että "Tein sen itse" 8)
-
VI ja PU pitänee näkyä suoraan edestä: https://en.wikipedia.org/wiki/Navigation_light tuolta ku vilkasee lentsikan kuvaa.
-
VI ja PU pitänee näkyä suoraan edestä: https://en.wikipedia.org/wiki/Navigation_light tuolta ku vilkasee lentsikan kuvaa.
Joo. Vihreä ja punainen on näkynyt jalasputkien kärjissä.
-
Repes sit irti voi vastarin antenni. Kyseessä siis walkeran purkki. Toimi ilman anteenia sisällä sen 10 metriä. Onkohan tuossa joku toinen sisäinen antenni kun vielä kerran toimii? Ei taida minun taidot riittää anteeniin korjaamiseen. Mitä ihimeen valokuitua tuo anteeni on kun ei siinä näytä olevan mitään johdinta sisällä ja mikä se motukka on siinä anteenin perässä?
-
Sinulla taitaa olla tämä versio:
https://hobbyking.com/en_us/receiver-rx2703h-d-walkera-v450d01-fpv-flybarless-helicopter.html
Tosi harmillista, koska tuota vakautuspurkkia ei enää valmisteta. Walkera lopetti taannoin perinteisten CP-kopterien valmistuksen ja siinä meni hyvä toimiva "lapsi pesuveden mukana". Ilmeisesti alihankkijat niitä vielä levittelee kysynnän mukaan (?) Ebaystäkin löytyi vielä ormaalihintainen.
https://www.ebay.com/itm/Walkera-Receiver-RX2637H-D-for-Master-CP-RC-Helicopter/272820395521?_trkparms=aid%3D1110001%26algo%3DSPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20190606144518%26meid%3Db943b02bbb1445d2ae9d0750a822601b%26pid%3D101072%26rk%3D6%26rkt%3D12%26sd%3D283601906913%26itm%3D272820395521%26pmt%3D0%26noa%3D1%26pg%3D2546172&_trksid=p2546172.c101072.m2109
Huomaan että tuossa Ebayn kuvassa ei ole sitä antennipatukkaa. En tiedä sen merkitystä singnaalitasolla, mutta voisihan sen kokeilla korvata antennin pätkällä kuten kuvassa. Alkuperäisen antenni on koaksaalikaapelia, jonka vaippa kestää huonosti taivuttelua ja murtuu helposti. Kun tuo on yksilankainen vastari, niin olisikohan se kaoaksaalivaippa (tai patukka) "maa?" ja patukasta ulos tuleva ohut 30mm karva on se varsinainen antenni. Nuo koaksaalit on kiinni piirikortissa jonkinlaisella puristusliitoksella, jonka korjaus kolvaamalla voi osoittautua ongelmaksi? Kenties kannattaisi kokeilla tavallisella antennilangalla riittääkö yhteys pidemmillä matkoilla?
-
Joo juurikin tommonen purkki se on. Se vain ihmetyttää että se vielä toimi vaikka anteeni meni ihan juuresta poikki. Pitää kokeilla pihalla että paljonko se kantama sit on oikeesti. Skaalan lentelyyn mulle riittää 20 metriä aivan hyvin. Eri asia sit vain että kuin tuohon uskaltaa luottaa.
Mulla on kyllä 4 yhteensä nuita purkkeja mut harmittaa silti. Just tuli kiinasta uus 5 lapanuppi. Saa toiseenki md500:een oikean määrän lapoja.
Kaikki aijemmat kuvat näköjään kadonnu.
(https://www.btcf.fi/forum/picture.php?albumid=2352&pictureid=17321)
(https://www.btcf.fi/forum/picture.php?albumid=2352&pictureid=17320)
Oranssissa do1 ja mustassa do3 sisällä.
-
Mitä itse tekisin, niin ehdottomasti kantamatesti lisättynä 100metriä. Riskinä on naamalleen tullut MD500, tai joku muu skaalakoppa varaosineen ja töineen. Kyllä se kirpaisee kokoluokkaan katsomatta. Mitä enemmän lapoja, sen isompi vitu..."harmitus", ja koppa menee mielestäni aina uusiksi kokoluokkaan katsomatta.
-
On hyvä että on myös ehjiä vastareita, niin voi verrata sitä viottuneen/korjatun kantamaan. Walkeran Devoissa on se kiva, että lähetintehoja voi säätää aina -5 dbm tasolle, mutta sekin kantaa yli sata mertriä! Itse olen käyttänyt epäselvissä tapauksissa lisävaimennusta, eli tuollaista kuvan kikkaretta joka ruuvataan antennin väliin. Sillä maayhteys putoaa viiteen metriin, mikä säästää jalkatyötä ja nopea konsti havaita vikatila.
-
Käväsin tuossa illalla testailemassa vastaria ja uutta nuppia. Ruuvasin kopterin jakkaraan kiinni ja lähin käveleen kauemmas. Oliskohan ollu 30 metriä kun kantama loppu. On kyllä pahimmoilleen semmonen matka että eihän tuolla purkilla uskalla yrittääkkään ilmaan. Pitää sille joskus jotain kehitellä, ei oo ny ensimmäisenä listalla.
Ja sit toi nupin ajoitus jäi vaivaamaan. Pitäskö linkkien alapäät nyt sit olla 90 astetta lapojen edellä? Laitoin ne niin ja tuntu että ohjaus suunnat olisivat olleet hieman väärin kun sitä siinä penkin päällä hieman kallistelin. Sitt katsoin mallia tuosta toisesta ja siinä ne oli aivan erilailla. En muista yhtään minkä kaavan mukaan mää ne oon laittanu vai sattuko ne noin olemaan kun se nuppi oli ostaessa valmiiksi kasattu.
Kahella lavallahan se on 90 astetta ja tätähän ei muistaakseni devossa saa muutettua.
-
Jos kuvan nuupín linkit on väärin? - niin miten niiden pitäisi olla? Olen aina kuvitellut että rakenteet olisi suunniteltu toimivaksi tuolla tavoin suorin linkein. En ole koskaan vaivanut päätäni 90-asteen ennakolla tms. Mulle on riittänyt että toimii :)
-
Kyllä kai vastari toimii, vaikka antenni puuttuisi kokonaan. Kantama vaan on aivan surkea. Älä missään tapauksessa yritä lentää tuolla.
-
HJK, sullahan on nelilapanen nuppi? Siinähän on ne linkkiarmit semmoset koukerot jotka muuttavat tilennetta niin että linkki tulee pystöön ja silloin säilyy alkuperäiseen 2 lapaseen verrattuna 90 asteen ennakko. Ja vaikka ne ei olis koukerot niin nelilapasessa pysyy silti se 90 eikö?
Ku katot vierekkäin 5 lapanuppia ja kahella lavalla olevaa nuppia niin hoksaat että ei millään pysty molemmat toimimaan samoilla säädöillä jos viis lapasen linkit ois pystössä, kulkusuunta muuttuu.
-
Ennakon ei ole pakko olla mekaanisesti 90 astetta. Mutta silloin purkin pitää osata kompensoida tuo puuttuva ennakko, koska lähtökohtaisesti oletus on aina se että ennakkoa on se 90 astetta. Joillakin purkeilla tähän löytyy valmis säätö, toisille välttämäti ei.
-
Ja mulla ei taida löytyä tota säätöä. Mitataanko se 90 astetta ny sit mistä? Lavan etureunasta, keskeltä vai linkin päästä toiseen päähän?
Mistä se oletus 90 astetta sit tulee? Voiko sitä ajatella samalla tavalla kuin esim, sytytysennakko? ;D
-
Taidetaan mitata lepatusakselin keskeltä linkkipallon keskelle. Se ennakko tulee siitä, että lapojen pyöriessä yritetään kääntää lapakehää, niin hyrrävoimien vaikutuksesta muutos näkyy aina 90 astetta jäljessä. Eli jos yrität kääntää pyörivää lapakehää eteenpäin, niin se kääntyykin sivulle. Sen takia tarvitaan ennakkoa se 90 asteta, niin silloin kun swassia kääntää eteenpäin niin myös lapakehä kääntyy eteenpäin jne.
2-lapanupilla tuo on helppo juttu kun lavan linkkitpallo on vain sopivan mittasen varren päässä ja lavan etupuolella, niin se ennakko menee suoraan oikein. Kolmilapasellakin onnistuu vielä yleensä yhtä helposti, mutta nelilapasella ja siitä eteenpäin menee hankalaksi kun siellä tulee aina seuraava lapa eteen ennen kuin linkkipallo saadaan siirrettyä riittävän kauas. Sitä voi yrittää kikkailla sillä että kääntää swassia kieroon siten että linkkitangot on vinossa. Mutta ei tuo mikään hyvä ratkaisu ole kun liike ei ole enää sama ylös ja alaspäin. Paras on jos gyro ymmärtää suoraan sitä että ennakkoa voi tarvita eri määrä ja kääntää softalla sitten swassia sopivasti kieroon niin että saavutettu lopputulos on oikea.
-
HJK, sullahan on nelilapanen nuppi? Siinähän on ne linkkiarmit semmoset koukerot jotka muuttavat tilennetta niin että linkki tulee pystöön ja silloin säilyy alkuperäiseen 2 lapaseen verrattuna 90 asteen ennakko. Ja vaikka ne ei olis koukerot niin nelilapasessa pysyy silti se 90 eikö?
Ku katot vierekkäin 5 lapanuppia ja kahella lavalla olevaa nuppia niin hoksaat että ei millään pysty molemmat toimimaan samoilla säädöillä jos viis lapasen linkit ois pystössä, kulkusuunta muuttuu.
"Oli" -menneessä aikamuodossa.
Jotenkin alkoi tuntumaan siltä että pieni 450-kokoinen lentää niin paljon paremmin ilman skaalakopan painoa. Syystä jäi nuo monilapaisen geometriat selvittämättä. Kun koppaset jäi pääasiassa lennättämättä (vakiot aina ilmassa), niin luovuin pienistä 450-kokoisista skaalahankkeista. Aihe toki yhä kiinostaa, mutta lauhan talven lennätysaktiviteetti häiritsee papan 600-koon skaalaunelmaa ;D
Paras on jos gyro ymmärtää suoraan sitä että ennakkoa voi tarvita eri määrä ja kääntää softalla sitten swassia sopivasti kieroon niin että saavutettu lopputulos on oikea.
Gyron säätämänä tuntuu ihan järkevälle hoidella monilapanupit. Osaatko nimetä mikä purkki säätää nuo 3-5 lapaiset? Kokemusta vain vanhasta V-Bar Ministä, eikä siinä ole ko. säätöjä.
-
Jotenki muistelen että ainakin brainissa tais tuommonen säätö olla. Just nyt ei ole brainin säätösoftaa tulilla niin en valitettavasti pääse tarkistamaan..
-
(https://www.btcf.fi/forum/picture.php?albumid=2352&pictureid=17333)
Hieman maalailin koppaan numeroita ja sain sen lento kuntoon. Valothan tähän pitäisi vielä laittaa ja esikuvansa ohjukset ja minigunit. Lakko ja talviloma loppu niin jatketaan sit taas joskus.