Kopterit.net

Kilpailutoiminta => Speed Cup => Aiheen aloitti: TeroS - 24 Syyskuu, 2018, 16:15:58

Otsikko: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: TeroS - 24 Syyskuu, 2018, 16:15:58
Moro nääs!

Kaudelle 2019 on haettu Speed Cup kisailulle Suomen Cup arvoa Suomen Ilmailuliitolta. Eli koska kyseessä ei ole FAI laji emme pääse kisailemaan Suomen mestaruudesta, toisaalta emme myöskään ole sidottuja sääntöihin vaan saamme toimia omilla melko hyviksi havaituilla.

Eli kaudelle 2019 on kaavailtu 3-5 kisaa, kolme siis minimissään siten että kauden avaava kisa on kevätleirin yhteydessä ja päättävä syysleirillä. Yksi tai useampia sitten sinne väliin mahdollisuuksien mukaan.

Mutta, kysymys!

Kauden aikana kentillä käydyissä keskusteluissa on heitetty illmaan ihan releveantti asia: Tulisiko sääntöihin kirjata että sekä isossa että unlimited luokassa tulee kopterissa olla varasähköt servoille, gyrolle ja vastarille? (Ultra Guard, R2 konkat, 2S akku tai muu vastaava)

Perustelut ovat selkeät, koska spiidi-touhuissa rasitus on pitkäkestoista on varteenotettava riski että akkujen virransyötössä voi tapahtua liitinrikko, johdon irtoaminen tai vastaava tilanne. Varasähköt toimittavat tässä tärkeää virkaa eli mahdollisuus kopterin säästämiseen nousee merkittävästi samoin kopteri on ohjattavissa eli mahdollisuus esimerkiksi yleisöä päin lentämiseen vähenee merkittävästi.

Monen mielestä nämä ovat itsestäänselviä varusteita mutta näin ei ole, näitä ei kaikissa koptereissa ole. Hinnasta se ei ole kiinni, ~50€ varasähköstä 2000-3000 euron kopterissa ei ole rahasta kiinni.

Mielipiteitä?
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: Tohtori R - 24 Syyskuu, 2018, 16:25:29
yli 500mm lapakoolla ehdottomasti vaadittava. Noissa kasvaa virrat isosti ja tuo on halpa vakuutus holtittomasti ohjauskyvyttömänä sinkoilevia koptereita vastaan.

Itsekin olisin torpannut erilaisissa tilanteissa useasti ison koneen. Kerran jopa spiidi kisoissa jos ei olisi tollasta kikkaretta.

+ Isossa koneessa toi alle 50g ei tunnu missään
+ Noi on lähes ilmaisia
+ Helppo lisätä setuppiin kun ei vaadi ku yhden liittimen kiinni eikä tartte mitään setuppeja nyhrätä.
- En keksi mitään haittapuolta

e.typot ja ajatusvirta vähän selkeämmin esille
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: Mesihukka - 24 Syyskuu, 2018, 16:27:37
Mielestäni ihan kannatettava sääntöuudistus.
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: J@ni - 24 Syyskuu, 2018, 21:09:58
Minusta hyvä ehdotus.
Mutta tarvisko tuota varasysteemiä olla jos käyttää becin sijaan pelkkää vastarinakkua?  Silloinhan "ajosähköt" ja servot plus muut on toisistaan riippumattomia.
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: viltsu - 24 Syyskuu, 2018, 22:05:15
On hyvä ehdotus itsellä on kaikissa isommissa ultraguard ja kyllä se tuo turvaa ja muutenkin erittäin toimiva ratkaisu. Tuo Janin kysymä pointti on hyvä, tietenkin kaikessa on omat riskinsä. Aika monella on speed mailmassa jo senkin takia erillinen servojen virran syöttö että virran syöttö pysyy vakaana kuorman alla.

Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: TeroS - 24 Syyskuu, 2018, 22:54:44
Toihan on helposti korjattavissa sääntöihin:

Lainaus
Isossa että unlimited luokassa tulee kopterissa olla varasähköt servoille, gyrolle ja vastarille. (Ultra Guard, R2 konkat, 2S akku tai muu vastaava)

muotoon:

Lainaus
Isossa että unlimited luokassa tulee kopterissa olla ajoakuista erillinen erillis- tai varasähkönsyöttö servoille, gyrolle ja vastarille. (Ultra Guard, R2 konkat, 2S akku tai muu vastaava)

Tuntuu saavan selkeää kannatusta, aika vaikeahan tuohon on järkevää vasta-argumenttia keksiä. Lisäksi tämän "katsastus" on helppo ja nopea juttu.
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: Sute - 26 Syyskuu, 2018, 08:05:29
Jep, hyvä ajatus. On jo tosin valmiina.  :)

Täytyy lukea muutenkin säännöt lävitse. Jotenkin jäi mieleen lapakoosta joku epäselvyys, joka taisi olla kirjoitettu muotoon "kyseiselle kopterimallille tarkoitettu." Lapavalmistajan ilmoittamana vai kopterivalmistajan ilmoittamana...tuli tällainen mieleen?
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: TeroS - 26 Syyskuu, 2018, 10:27:08
Jep, hyvä ajatus. On jo tosin valmiina.  :)

Täytyy lukea muutenkin säännöt lävitse. Jotenkin jäi mieleen lapakoosta joku epäselvyys, joka taisi olla kirjoitettu muotoon "kyseiselle kopterimallille tarkoitettu." Lapavalmistajan ilmoittamana vai kopterivalmistajan ilmoittamana...tuli tällainen mieleen?

Toi on mun mielestä melko merkityksetön asia:

- Lapakoko on siis yksi luokkaan sijoittumisen kriteeri
- Määräävä tekijä lavan pituus
- Epäselvissä tapauksissa mitataan, mittaustapa mainittu säännöissä
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: jaska.t - 26 Syyskuu, 2018, 13:56:51
Mites nitrokoput.
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: TeroS - 26 Syyskuu, 2018, 14:40:57
Siellähä ne omassa luokassa, mitä niistä?
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: Tyylimylly - 26 Syyskuu, 2018, 14:56:06
Jaskan olis pitäny kysyä mites KIRKKOVENEET? ;D
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: Sute - 26 Syyskuu, 2018, 16:42:58
Toi on mun mielestä melko merkityksetön asia:

- Lapakoko on siis yksi luokkaan sijoittumisen kriteeri
- Määräävä tekijä lavan pituus
- Epäselvissä tapauksissa mitataan, mittaustapa mainittu säännöissä

Esim 500:n kopu. Lapavalmistaja sanoo, että heidän valmistama 516 lapa on tarkoitettu 500:n kopteriin. Mikä on siis luokka? 500 ja 650:n ja 700 kilpailee käytännössä samassa sarjassa, jos niissä ei ole 14S sähköjä. Näin ainakin kevätleirillä ajettiin. 

VAI oliko se alle 500mm lapa vain merkitsevä ja sähkö jos ajettiin yli 12S sähköllä? Lavan pituutta ei siis tarvitse mitata muuta kuin alle 500mm luokkaan menijöiltä? Nyt kennoluvun täytyy olla vakio pikkuluokassa ja tuossa seuraavassa max 12S ja siitä yli ovat aina unlimited?
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: TeroS - 26 Syyskuu, 2018, 17:02:16
Esim 500:n kopu. Lapavalmistaja sanoo, että heidän valmistama 516 lapa on tarkoitettu 500:n kopteriin. Mikä on siis luokka? 500 ja 650:n ja 700 kilpailee käytännössä samassa sarjassa, jos niissä ei ole 14S sähköjä. Näin ainakin kevätleirillä ajettiin. 

VAI oliko se alle 500mm lapa vain merkitsevä ja sähkö jos ajettiin yli 12S sähköllä? Lavan pituutta ei siis tarvitse mitata muuta kuin alle 500mm luokkaan menijöiltä? Nyt kennoluvun täytyy olla vakio pikkuluokassa ja tuossa seuraavassa max 12S ja siitä yli ovat aina unlimited?

Määräävä on juu sääntöjen muodossa pikkuluokassa lapapituus. Eli esimerkissäsis 516-lapanen menee luokkaan 2. Pikkuluokassa saat mennä sillä 12S:llä jos valmistaja on 12S:ksi mallin tehnyt, siellähän lukee "Akkujen kennoluku valmistajan kyseiselle mallille tarkoittama"

Pointti sääntöjen muodoissa on se että 99% vakiokoneista menee niille sopivaan luokkaan, joku 516 lapanen on selkeä poikkeus, kaikille ei luokkaa voida määrittää. Päinvastoin, luokkamäärittelyhän on hyvin vapaa :)

Käytännössä 500mm lapaset tulevat 550 ja 600-kokoisissa, nämä eivät enää ole "pieniä" siinä mielessä eli perinteinen 500-kokoluokkahan pörräilee pääsääntöisesti 425 lapasilla. Tämän päivän suosituimpia "pikkuluokkalaisiahan" ovat 380-lapasilla menevät koppelot esimerkiksi.

Eli summa summarum, säännöt on selkeät, pikkuluokka "lapakoko alle 500mm", se on tuo raja, mikäli lapa on pidempi ei tähän luokkaan istu, sitten katostaan isompaa. Jos löydät vakiona speksatun alle 500 millisillä menevän 12S laitteen se voisi olla pikkuluokassa kova sana :) (Tai sitten mä kaivan raivoräksän naftaliinista :D)
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: Sute - 26 Syyskuu, 2018, 17:40:07
Määräävä on juu sääntöjen muodossa pikkuluokassa lapapituus. Eli esimerkissäsis 516-lapanen menee luokkaan 2. Pikkuluokassa saat mennä sillä 12S:llä jos valmistaja on 12S:ksi mallin tehnyt, siellähän lukee "Akkujen kennoluku valmistajan kyseiselle mallille tarkoittama"

Pointti sääntöjen muodoissa on se että 99% vakiokoneista menee niille sopivaan luokkaan, joku 516 lapanen on selkeä poikkeus, kaikille ei luokkaa voida määrittää. Päinvastoin, luokkamäärittelyhän on hyvin vapaa :)

Käytännössä 500mm lapaset tulevat 550 ja 600-kokoisissa, nämä eivät enää ole "pieniä" siinä mielessä eli perinteinen 500-kokoluokkahan pörräilee pääsääntöisesti 425 lapasilla. Tämän päivän suosituimpia "pikkuluokkalaisiahan" ovat 380-lapasilla menevät koppelot esimerkiksi.

Eli summa summarum, säännöt on selkeät, pikkuluokka "lapakoko alle 500mm", se on tuo raja, mikäli lapa on pidempi ei tähän luokkaan istu, sitten katostaan isompaa. Jos löydät vakiona speksatun alle 500 millisillä menevän 12S laitteen se voisi olla pikkuluokassa kova sana :) (Tai sitten mä kaivan raivoräksän naftaliinista :D)

Tämä selvensi.. :) Oli jäänyt aivolohkoon jostain, että lavan piti olla ko. kopterille tarkoitettu justiinsa, mutta esmes 500 gobbelo voi ajaa 516 lavalla. Tosin 6S sähköllä voi olla hiinä ja hiinä saako kulkemaan kovempaa kuin 500 lavalla.
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: TeroS - 26 Syyskuu, 2018, 17:42:54
Tämä selvensi.. :) Oli jäänyt aivolohkoon jostain, että lavan piti olla ko. kopterille tarkoitettu justiinsa, mutta esmes 500 gobbelo voi ajaa 516 lavalla. Tosin 6S sähköllä voi olla hiinä ja hiinä saako kulkemaan kovempaa kuin 500 lavalla.

Muista vaatia mittaus ja toivoa että 500-koppelon 500-lapanen on tuomarin mittanauhalla mitattuna 499mm... Sääntöhän on "ALLE 500mm". Jos lavassa lukee 500 niin sen mukaan olet isommassa luokassa... :)
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: jaska.t - 27 Syyskuu, 2018, 05:22:19
Niin tarviiko olla kanssa varasähköt. ;)
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 27 Syyskuu, 2018, 06:30:29
Niin tarviiko olla kanssa varasähköt. ;)
Ei ku generaattori 8)
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: TeroS - 27 Syyskuu, 2018, 06:37:41
Niin tarviiko olla kanssa varasähköt. ;)

Siinähä on jo ajotavasta erilliset sähköt.
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: TeroS - 16 Toukokuu, 2019, 18:50:58
Ei muuten sitten spiidailla lavvantaina :(

Joku viikko sitten koodailin tota nopeusnäyttöä etiäppäi ja kaikki ok, läppäri kiinni jne. Nyt löin päälle viimestä tsekkiä varten ja päästi savut. Voi olla että löydän samanlaisen mutta huomisaamuun mennessä ei onnistu. Alotellaan 2019 siis ämmiksellä jossain vaiheessa.

Strömsö ei nyt päde.
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: Wilikki - 16 Toukokuu, 2019, 19:09:20
Ei muuten sitten spiidailla lavvantaina :(

Joku viikko sitten koodailin tota nopeusnäyttöä etiäppäi ja kaikki ok, läppäri kiinni jne. Nyt löin päälle viimestä tsekkiä varten ja päästi savut. Voi olla että löydän samanlaisen mutta huomisaamuun mennessä ei onnistu. Alotellaan 2019 siis ämmiksellä jossain vaiheessa.

Strömsö ei nyt päde.

Mikä kärys?

Jos Raspi niin mikä versio?
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: TeroS - 16 Toukokuu, 2019, 19:26:16
Oiski raspi ollu ni ois ollu helppoo, läppäri. Ei postaa ja tuoksahtaa mukavalle. Ei o aikaa vääntää toiselle koneelle pingviiniä ja sen asetuksia ni ei auta. Mulla on kyä tiedossa läppäri tolle et sikäli ei paha juttu.
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: Kaapeli - 16 Toukokuu, 2019, 19:40:26
Mitä siinä on rautakohtasta säädetty sitä läppäriä varten? Ite perus linuxihan toimii ihan heittämällä kun laittaa vaan kovalevyn toiseen koneeseen kiinni.
Otsikko: Vs: Kaudesta 2019 Tietoa ja keskustelua
Kirjoitti: TeroS - 16 Toukokuu, 2019, 19:47:35
Toi spiidisofta ja sen asetukset ei mee ihan heittämällä, lisäks se pitää testata. Sen verran se vie aikaa ja panostusta että tänä yönä pitää nukkuaki ja leirillä o miutaki tekemistä. Se on joo peruspingviini siinä mielessä mutta toi Sleipnir vaatii säätöä.