-
Moi
Kaikenlaista on tullut kokeiltua ja nyt on päädytty KOPTEREIHIN.
Erittäin hieno ja koukuttava harrastus.
Aloittelin pari vuotta sitten Walkeroilla niin kuin moni muukin.
Nyt ollaan eläkkeellä ja aikaa löytyy.
Vähän nostettu tasoa ja hankittu Allun 470 M.
Rakennuspuuhia ja koitetaan saada kopu taivaalle.
-
Ikä ei ole rasite tai rajoitus! - se on suuri mahdollisuus! Kumpa olisin nuorena tiennyt kuinka wanhana on mukavaa ;D Taito ei mihinkään katoa! - kunhan terveys kestää pappan vauhdin.
Aloitin minäkin kopteripuuhat Walkeralla, tankosten aikaan (Belt CP V2 RTF paketilla). Onneksi Beltti oli niin haastava kopukka pitää pystyssä, että sen vaikeuskerroin syytytti ja kipinän hehku ei ole hellittänyt sen koomin. Toki lentämään lähti varsinaisesti vasta kun löysin Align laatutuotteet ja sillä tiellä edelleen 8)
Omalta pihalta minäkin lennätelen omaan tahtiin, vaikka harrastus on paljolti mekauksen/askartelun puolella. Pääasia että lentää ja toimii! Olen ihastunut Allun "ziljoonan" ruuvin mekaniikkaan, sen upeaan laatuun ja toimivuuteen, niin etten ole noita uudempia kopteri-innovaatioita kokeillut/kaivannut ??? Lennätyksessä on loputon haaste pysyä kopterin mukana, mutta simulaattori on ollut suureksi avuksi kun ikämiehen motoriikallei.
Vain lennätys on tärkeää!
Kannustaen, "nallevaari" 69v.
-
Hieno juttu että on kipinä löytynyt koptereihin ja homma mennyt seuraavalle tasolle :) Tästä se hauskuus vasta alkaa :D
Laitahan ketjuun päivitystä sitä mukaa kun kasailu edistyy ensilennot alluilla lähestyy!
-
Hienoa että olet vielä mukana hienossa harrastuksessa. Kuvassa onkin hieno paketti harrastuksen jatkoon.
-
Kyllähän kopterin sielunmaisema avautuu erilailla
kun sen kokoaa alusta loppuun itse.
On ollut noita valmiita paketteja joita "leijutella"'
Tämähän se harrastuksen suola,
itse tehty tai koottu.
-
Kenttä henkilökunnalla riittää tällä viikolla lumitöitä. ;D
-
Onko sulla kotona noin hieno paikka lennättää?
-
100 m kotiovelta. :)
-
Ja muistakin varoa! - että ellei eläkepapat putoo katolta, niin ne tuppaa kuukahtamaan lumilapio kourassa! Kunhan tuossa aikansa lapioi, niin kohta on "Kaunottarellakin" asialliset kenttätyökalut! Aikani minäkin kovasti hikoilin, kunnes ikä ja kipu toi viisautta turvautua konevoimaan ::) Kopterikin löytyy hangelta helpommin kuin viljapellosta, ja tonttauksetkin on jotenkin armeliaampia ???
-
No nyt on pihat kunnossa! Tulis kyllä ihan luvattoman paljon lentoja jos pystyis omalla pihalla lentämään.
Kyllä kelpaa :)
-
On hienot harrastus puitteet! :)
-
Nyt on sisäleijuttelu puolikin kunnossa
kun sain viimein simun pelaamaan.
Onneksi on noviisilla "apuri" juu tuubi.
Sinne joku on aina laittanut
mistä löytyy apuja.
Vähän halvempaa lento treeniä.
-
Kurkkaahan joskus näkyykö online puolella semmonen mesta ku kanafarmi. Jos näkyy ni tuu piipahtaa :)
-
Tuo Next simu on hieno, siinä on allutkin! Kaiketi ikäni myötä en enää tajunnut sen käytön logiikaa, joten jämähdin RF 7,5, joka sekin mallintaa kyllä iha hienosti. Harmi vaan että siitä puutuu ne pienemmät FBL-mallinnukset (450-600). Muuten ihan kiva jauhaa perusmotoriikkaa joka on koko kopteriharrastuksen kulmakivi! Tuttu ammattimuusikko kertoi että "lyhyet harjoitusjaksot mutta mahdollisimman usein" olisi se paras tapa oppia motoriikkaa ja muodostaa aivoihin uusia "hermoratoja". Varsinkin illalla toistetut harjoitteet jää yöksi "työ alle", niin että aamulla kaikki sujuu taas helpommin.
-
Projekti etenee pikku hiljaa.
Tämähän on "helppo" laji. Ensiksi hommaa teknisen englannin
korkeakoulu tutkinnon. Suorittaa data insinöörin paperit. Sitten kloonaa
16 vuotiaan netti pelurin silmät ja sormet, jotka toimivat
valon nopeudella. Nyt meillä on kopteristi jonka
kone lentelee taivaalla vimpan päälle. ::)
-
Hienot lentokelit tänään.
-
Nyt on päästy säätöhommiin , askel eteen kaksi taakse sydeemillä.
Ei ole ihan helppoa , mutta mukavasti haastetta illan ratoksi.
Koelento jossain vaiheessa pienen pelkokertoimen kera.
Onneksi on puoli metriä puuteria alusta patjana,
jos sellaiseen on tarvetta. ;) ;)
-
Melkoiset viritykset oli minullakin jalasten alla.
Kalibroin moottorin päältä sen nollaan .
Sen jälkeen lapakulmat toivottavasti kohilleen.
Kantapään kautta, juu tuubi apuna.
Huomenna koitetaan ,nouseeko leijuntaan. :) :D ;D
-
Itse kun olen.noita melkoisesti rassannut niin laitan 450L:ssä ainoastaan pienen tuen peräevän alle. Isommissa tämäkin on turha.
Sitten nollaan aina lapakulma mittarin moottorin tai gyron päällä.
Tässä täytyy huomata että nollaa tarkasti saman suuntaisesti kun mittaa.
Nupin huollon tms. jälkeen riittää kun katsoo että "nolla" kulmat ovat kohdallaan.
-
Ite katon käytännössä aina swashin suoraksi työkalulla, jolloin ei tarvi mittaa ku yhestä suunnasta. Sit moottorin päältä taaraus, ja nollat ja muut mittaukset niin, että lapa on suorassa nokkaan nähden. Jos tarvii kattoo lavanpitimien linkkien pituutta, niin sit pyöräyttää vielä toisen lavan samaan asentoon ja mittaa sen.
-
Hyviä neuvoja, yksinkertaistaa taas tekemistä tulevaisuudessa.
Kiitoksia vinkeistä.
-
Nyt on saatu ensi leijailut tehtyä. Nousee laskee ja kääntyy.
Onhan tämän kokoinen kopteri jo aivan toisen tuntuinen
kuin pieni Walkera. Vielä kun saa kaikki säädöt kohdilleen,
mukava on ajanviete. Vie mennessään.
-
Nyt on saatu ensi leijailut tehtyä. Nousee laskee ja kääntyy.
Onhan tämän kokoinen kopteri jo aivan toisen tuntuinen
kuin pieni Walkera. Vielä kun saa kaikki säädöt kohdilleen,
mukava on ajanviete. Vie mennessään.
Siinä on oikean tekemisen meininkiä! - josta onnitteluni "Kaunottarelle"!
Tunnen RC-harrastajia joilla kopterit on vuodesta toiseen pöydällä hypisteltävänä (jopa vuosikymmenen), vaan ei millään saada ilmaan asti :-[ Liian usein hieno harrastus jää toteutumatta ja hienoin anti lennätyksestä kokematta. Mutta toki ilmailu on monipuolista ja mukavaa jos erilaisten kopterien hypistely ja kokoaminen kiinostaa? Mutta vain yksi on tärkeää - itse kootun kopterin lennättäminen! Ja kunhan on ilmaan päästy, niin haastetta ja vaikeuskerrointa kyllä löytyy loputtomiin - itse kunkin tarpeisiin 8)
"Kaunotar" kuvaa hyvin kopteriharrastuksen haasteita:
Projekti etenee pikku hiljaa.
Tämähän on "helppo" laji. Ensiksi hommaa teknisen englannin
korkeakoulu tutkinnon. Suorittaa data insinöörin paperit. Sitten kloonaa
16 vuotiaan netti pelurin silmät ja sormet, jotka toimivat
valon nopeudella. Nyt meillä on kopteristi jonka
kone lentelee taivaalla vimpan päälle. ::)
Tuolta se tietysti alussa näyttää? mutta kun siihen on aikansa jaksanut perehtyä, niin lopulta kaikki on ihmeen ymmärretävää ja loogista. Onistuessaan kopteriharrastuksen näkymät on yhtä lailla huikeat kuin korkean vuoren huipulta! Epäilen että suomessa löytyy kymmenittäin kopteriprojekteja joilta on jäänyt "matka kesken" ja se paras, eli onnistunut lennätys on jäänyt kokematta?
Olkoon siis Kaunottaren kokemus kannustimena ja rohkaisuna; "vielä se minultakin onnistuu" - eikä edes ikä ole rasite, vaan suuri mahdollisuus ;D Eläkeiässä käskyttäjiä on tuntuvasti vähemmän ja elämän kokemus antaa aivan "uusia kykyjä" uusiin haasteisiin.
-
Vähän kopterimailman päivitystä näin noviisin kannalta. Kopteri on saatu jonkinlaisiin säätöihin
ja kaartelut taivaalla sujuvat mukavasti. Sitten ilmeni sellainen seikka, että 1 akulla ei paljon
lento tunteja tule. Walkera sanoi sähkösopimuksen irti. Joten sillä ei lennellä. Eli nyt oli tilattava
lisää akkuja. Sitten tuli mieleen sellainen seikka, 470 joutuu telakalle mitäs sitte. Pienen mietinnän
jälkeen toinen Rex tilaukseen. Samanlainen ,käy samat varaosat. Akut tuli. Seuraava havainto.
Pitää saada tehokkaampi laturi. Puhutaan oravan pyörästä. Mutta nyt ollaan kyllä kaulaa myöten
KOPTERIPYÖRÄSSÄ. Alkaa vaikuttamaan siltä että lirissä ollaan. Hankinta puoli näyttää loputtomalta.
Taitaa se ilmeisesti näin mennä monella muullakin. Tälläisiä mietteitä tällä haavaa. ;D ;D ;D
-
Se on juurikin näin! Kerran ku tähän kopteritouhuun kunnolla haksahtaa, ni se on sit menoa. Ja gear acquisition syndrome eli GAS on päällä koko ajan :D
-
Erään kopteristin työpaikan IT osasto oli aikanaan harvinaisen oikeassa kun oli estänyt pääsyn tälle foorumille saatteella "DRUG RELATED WEB PAGE"
-
Alkaa olla melkoiset tunnelit mistä mennä lennätyspaikalle.
Lunta nafti 70 senttiä. Maalasin kopan pinkillä kun meinaa
olla harmaalla kelillä välillä vaikea hahmottaa kopteria.
Harmautta ja lumisadetta näyttää riittävän. Alustahan on
pehmeä mutta syvänlainen jos alkaa torpituttamaan.
Mukavasti tullut lentoja.
-
Tänään lumipatja toimi hyvin iskunvaimentimena.
Pikkuisen pääsi kopteri hörppäämään. Mutta
pinkki löytyy mukavasti. Ei mennyt muuta
kuin peräputki. Huomenna jatketaan harjoituksia.
-
Aloittelevan kopteristin pieniä juhlahetkiä . Sain laitettua uudet sähköt
Walkeraan ja ne toimivat mainiosti. Pientä edistymistä tapahtuu. En tiedä
moniko vielä pelaa näillä pikku kopuilla. Täällä niitä näkyy vain myyntipalstalla.
Nyt on pari toimivaa kopua, saa vähän runsaammin lentominuutteja.
Kaikkea on tullut kokeiltua, mutta kyllä tämä on yksi hienoimmista harrastuksista.
-
Nyt on saatu oma pikku laivue lentokuntoon kaikilta osin.
Voi alkaa täysipainoisen lento treenin. Katotaan miten taito kehittyy
näin vanhemmalla iällä. Yrittänyttä ei laiteta. Kelit ainakin sen suhteen
ovat aivan mahtavat. On nyt torppi varaa ainakin vähän jos sattuu lipsahtamaan.
HAUSKAN MERKEISSÄ MENNÄÄN
-
Mikäs tota walkeran pääratasta vaivaa kun on nuin oudon näkönen/värinen?
Mulla on pari lentokuntoista do3:sta joista toinen skaala kopan sisällä ja laatikossa ois osina do1:n ja toinen skaalassa...
Onko sulla tohon walkeraan alkuperäistä vastaria enää?
Hioitko canopyjä ennen maalausta? Mää maalasin yhesti kilikoli maalilla ja aika ilkeesti hilseili pois😁 sit kokeilin sitä kumimaalia kun en viitsiny hio. Hyvin on vielä pysyny.
-
Vaihdoin Walkeraan Brainin ja Graupnerin vastarin jotta toimii nykyisellä lähettimellä,
Walkeran oma hajosi. Siinä kyljessä taitaa näkyä Align nopari, Ratas on ihan normi.
Hioin ennen maalausta, hyvin on pysynyt. Erottuu pinkki hyvin pilvisellä.
-
Sillä kyselin vastaria ku oisin ostanu pois jos ois ollu joutilas. On kyllä omat lentelyt jääny vähiin tälle talvelle. Kauhee pakkanen, sataa tai sit tuulee ja sataa.
-
Lentoharjoitukset ovat jatkuneet sitkeästi täällä alemmalla kopteritasolla.
On päästy pelkästä leijuttelusta jo kopterin kellutteluun. Eli kopteri on
niin sanotusti selätetty. Ensin simulla treenattu yksittäistä liikettä ja sen
jälkeen ulos koittamaan. Näyttää säännöllinen treeni tekevän sen että
taito hiljalleen tarttuu vanhemmallakin iällä. Mukavasti on talvi päivät
kuluneet, välillä syke turhan korkealla vähältä piti tapausten johdosta.
Lentopäivä tänäänkin. ;D ;D
-
Näyttää säännöllinen treeni tekevän sen että
taito hiljalleen tarttuu vanhemmallakin iällä.
Se on juurikin näin. Jos viikossa simuttaa/lennättää 3 tuntia, ni kehitys on taatusti nopeampaa, jos treenaa kuutena päivänä puoli tuntia, kuin yhtenä päivänä kolme tuntia.
-
Kelit on olleet hyvät ja on päässyt tekemään treenejä paljain sormin. Nyt takatalven tullessa, piti siirtyä hanska moodiin.
Aamun treenit suoritettu, kun on ollut tyyntä. Iltapäivisin meinaa tuuli olla sen verran kovaa pikku kopuille että joutuu
taidot vielä vähän liian kovalle koetukselle. Sitkeesti treenaa niin pikku hiljaa "taito" karttuu. Tälläsillä mietteillä.
-
Tänään tuli ensimmäinen todellinen käyttö pakkolaskulle. Tein silmukkaa kun perä lähti pyörimään hullun lailla.
Sekunnin paniikki ja holdi päälle kopteri oikein päin ja kauniisti maahan. Teoriassa helppoa muttei niinkään
käytännössä. Onneksi oli tarpeeksi korkeutta. Näköjään Rex 470 sen verran lavat kantaa että onnisti.
Laitettava uudet lukitteet jottei moinen toistuisi. Hyvä käytännön treeni. Treenit jatkuu.
-
Mikä sieltä perästä oli irronnu? En jotenki kuvasta hahmota.
-
Mikä sieltä perästä oli irronnu? En jotenki kuvasta hahmota.
Slideri näyttäs purkautuneen. Saattaa vähä huonosti välittyä servon liike peräläpsyttimille ;D
-
Pitää vähän tarkemmin ja tiheämmin katella että osaset ovat kiinni.
LENNON TARKISTUS LISTA. Säästyy sydämmen tykytyksiltä. :o
-
Kesäkenttä saatu toimintakuntoon. Ilmatilaa riittävästi, laskeutumisalustan kanssa oltava tarkkana. Kenttäpäällyste tulee olemaan kauraa.
Pysyteltävä ilmatilan puolella. Lentoja tullut tasaisesti, kehitys vaan etenee hitaan puoleisesti. Etenee kuitenkin. Minkä nuorena oppi päivässä
menee siihen nyt huomattavasti runsaammin aikaa. Sitä kyllä riittää. Jos jossain vaiheessa saa yksittäiset liikkeet yhdistettyä toisiinsa.
Sitä treenatessa.
-
Nyt se kesäkentän pintakaura otti ja venähti ylöspäin. Kopteri taasen päätti laskeutua
omin päin ja turhan kauas. Näkyy ilmassa hyvin mutta pellosta löytäminen täysin sattuman kauppaa.
Pari tuntia siinä meni ja tuskan hikeä pukkas. Kuljin monta kertaa aivan vierestä. Tästä vähän viisastuneena
hommasin pari hälytintä. Nyt voi taas antaa mennä. Kaura muuten mukavasti vaimentaa alastulon.
Tossakaan ei mennyt muuta kuin peräputki. Huomenna taas pellon reunaan hauskan pitoon. :)
-
Mulla on tommonen vastaavanlainen hälytin. En tiiä saako sitä muutettua kun on tosi ärsyttävä kun se alkaa huutamaan heti kun laittaa akun kopteriin ja huutoa saa sit kuunnella niin pitkään kunnen saa ohjaimen yhdistettyä.
-
Tässä on mode 1 jossa ääni ja vilkkuvalo. Mode 2 jossa pelkkä vilkkuvalo. Ääni alkaa kuulumaan
minuutin päästä kun yhteys katkeaa. Pelaa hienosti. Testasin, ääni on kuuluva. ;D
-
Ollut vähän hiljaista mutta nyt tuli hankittua vähän uutta pinta kuosia syksyn pimeisiin iltoihin.
Tanskan maalta sattui löytymään. Auttaa varmaan vähän paremmin hahmottamaan miten päin
kone tummalla taivaalla näkyy. Sähköille ei turhan paljon ole tiloja jätetty jotta saa kunnolla
kopan ja peräputken istumaan. Koelentoja odotellessa. :)
-
Paljo toi lisää painoa? Ootko laittanu vaakaan?
-
Nyt on punnittu. 84g Ei haittaa, pääasia että erottais kunnolla
miten päin on taivaalla. Meinaa välillä hahmotus hävitä. ::)
-
No ei o paljoo lisää :)
-
Nyt on punnittu. 84g Ei haittaa, pääasia että erottais kunnolla
miten päin on taivaalla. Meinaa välillä hahmotus hävitä. ::)
Meillä päin käytetään neon oranssia.väriä etenkin syksyllä ja talvella.
-
Laitettiin maalausosasto hommiin. Huomenna testataan oranssi taivaalla.
Kiitos vinkistä. :D :D
-
Oranssi on kyllä hyvä väri. Näkyy hyvin mitä tausta vasten vaan.
-
Nyt on testattu ja mukavasti näkyy orange.
-
Tänään pääsin kokeilemaan uudella pintakuosilla kopua. Vähän oli sovittelemista jotta sai kaikki istumaan kunnolla paikoilleen.
Erottuu mukavasti taivaalla. Ei ihme että goblinit on suosittuja, leveä peräputki vakiona. :)
-
Kellot siirrettiin ja saman tien alkoi talvilennätys kausi lyhennettynä illasta. :o
-
Sade päivien puuhastelun tulosta. Sain lämpösydeemin tehtyä talven pakkasille. Sen verran työllisti että sarjatuatannon jätän kiinalaisille.
-
Vuosi mennyt ja mukavasti tuli lentoja. Walkera 450 136 kpl. Align 470 1202 kpl. Alkaa jonkinlainen liike valikoimakin jäämään muisti aisteihin.
Tästä on mukava jatkaa ensi vuodelle. Hyvää uutta vuotta RC-porukoille
-
Ohhoh, hurja määrä! No tietty jos on kenttä takapihalla niin tääkin on mahdollista :)
-
Tämä lennätys on vähän kuin suklaan syönti. Vielä yksi pala tai akullinen. Ei tarvi lähteä erikseen mihinkään lennättämään.
Keli on hyvä niin ovi auki ja kopteri taivaalle. Sillä niitä kertyy ja kaikki tarpeeseen. Pari päivää lennättämättä niin iskee vierotusoireita.
;D ;D ::)
-
Pientä päivittelyä palstalle joka on mennyt melko hiljaiseksi ymmärrettävistä syistä. Onneksi tuli ajoissa tilattua uutta koppaa, lapoja, akkuja ja kuluvia osia.
Niidenkin tulo kesti huomattavasti pidempään kuin normaalisti. Nyt kun liikkuminen on rajoitettu ja muut harrastukset TORPATTU hamaan tulevaisuuteen on peltokenttä
ollut arvossaan. Lennätyksiä tulee päivittäin. Sen olen huomannut että pitää hankkia vähän isompi kopukka. Tuuli on ollut peikkona tolle 470 rexille. Vie välillä miten sattuu.
Syksyllä näyttää oleva tulossa uusi 650 rexsi. Jota näyttäs saavan myös 6s. Mikä riittäis hyvin meikäläiselle. Kesää ja rajoitusten poistamista odotellessa. Pärjäillään