Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: Maikko - 30 Kesäkuu, 2019, 00:00:08
-
Mortonki,
Kun nyt tuollainen mankka tuli hommattua niin laitetaan tänne vähän kokemuksia. Itse olin täysin untuvikko Futaban kanssa, joten jouduin vähän selvittelemään perusteita jotka varmaan muitakin hyödyttää. Ensinnäkin en ole ollenkaan varma että onko tämä nyt se oikeasti hyvä radio. Pidin Futabaa itseasiasssa vähän vanhahtavata ja jopa kuolevana merkkinä kilpailun nostaessa tasoa telemetrian ynnä muiden uutuuksien kanssa. Kuitenkin tutustumisen jälkeen vaikuttaa ihan hyvältä kapistukselta.
Perusjutut
16SZ on hyvin pitkälle samanlainen kuin 18SZ. 18SZ on kyllä todella paljon hienomman näköinen, mutta kuoret ja namiskat ja softa ovat käytännössä sama. Esimerkiksi Extran ohjelma tuli 18SZ:sta ja sen pystyi kopsaamaan suoraan 16SZ:aan. Alla video eroista näiden mankkojen välillä. 14SG versioon verrattuna ohjelmointi tapahtuu kosketusnäytön avulla kun 14SG:ssä sillä tunnottomalla rullalla. En yhtään pidä siitä rullasta, joten se yksinään rajasi 14SG:n pois. Tosin ei 16SZ:n kosketusnäyttö mikään hyvä ole, sillä siitä ei saa mitään auringonvalossa ja se on tunnoton käyttää.
16SZ vs 18SZ: http://www.youtube.com/watch?v=STy-xtgM9g0 (http://www.youtube.com/watch?v=STy-xtgM9g0)
Muuten ohjelmointi on kyllä suoraviivaista noin ison näytön kanssa ja nopeampaa. Tossa löytyy todella paljon näprättää kaiken mailman liidokeille miljoonilla servoilla ja erlaisilla peräsimillä. Kaikki miksaukset valmiina konetyypin mukaan. Suurin osa kopteristille siis hyödyttömiä. Päänäytössä on päävalikot, josta en kyllä vieläkään muista minkä alla on mitäkin valikoita. "System Menu", "Linkage menu", "Model menu" ja lentävän laitteen kuva ovat kaikki päävalikot. No ajanmittaan niihinkin varmaan tottuu.
Namiskat on nyt vihdoin sellaisilla paikoilla että Idle namiskan ja sen takana olevan nimiskan väliin mahtuu sormi. Tärkeää jos lentää pinch otteella. Ei yhtä hyvä kuin Spekussa, mutta pystyn varmaan elämään sen kanssa. Itse Gimbaaleja en saanut ihan niin löysälle kuin halusin. 18SZ:ssa on ilmeisesti paremmat gimbaalit, joten saattaa olla vain 16SZ:n ongelma. Pidän tosin aika löysistä tikuista. No katsotaan miltä tuntuu kunhan see kopterin ilmaan tällä.
SBUS:
Tämä on väyläjärjestelmä joka mahdollistaa pienet vastarit isoissakin monen servon systeemeissä. Idea on siis että SBUS servo ohjelmoidaan radiolla ja sen jälkeen servot voidaan haaroittaa yhdestä vastarin tökkelistä ivan vaan hubeilla. Lisäksi servoon voi ohjelmoida nollakohdan dead bandin yms. Vaatii kuitenkin sen Sbus servon jota itselläni ei ole. Normi servot toimivat kuten ennenkin kunhan katsoo että vastarissa on riittävästi portteja. Gyrot toimivat tällä Sbus väylässä, joten usean kaapelin vetäminen vastarin ja gyrtsan välille on turhaa.
SBUS 2:
SBUS2 on päivitetty väyläprotokolla jota käytetään telemetriatietojen välittämiseen ja myös joidenkin SBUS2 servojen käyttöön. SBUS laitteita (kuten servoja) ei saa laittaa SBUS2 väylään, mutta SBUS2 laitteet kuten SBUS2 servot toimivat myös SBUS väylässä. Futaban uusi 760R Gyro jota Wilikki testaa paraikaa toimii molemmissa SBUS ja SBUS2 järjeslmissä. Noiden gyrojen integrointi ei ole ihan samalla tasolla kuin esim Jetin kanssa, jossa pystyt suoraan mankan valikoista konffamaan brainia. Futaballa tarvitsee erillisen ohjelmointilaitteen joka kytketään radioon kaapelilla. Ohjelmointilaite käyttää sitten SBUS väylää konffaukseen eli ihan ilmassa pystyy kuitenkin muutoksia tekemään.
Tuettuja telemetria käikäleitä on seuraavasti tällähetkellä: https://www.futabarc.com/accessories/futm0850.html (https://www.futabarc.com/accessories/futm0850.html)
SBS-01G GPS Sensor
Displays altitude, distance (surface and slant), speed and rate of climb/descent.
Features built-in atmospheric pressure sensor.
Weight: 0.375 oz (10.7 g).
Speed: 0-311 mph (0-500 kph)
Altitude: -766 to +6015 yd (-700 to +5500 m)
Variometer: -336 to +336 mph (-150 to +150 m/s)
Stock Number: FUTM0850
SBS-01RM Magnetic RPM Sensor
Displays: revolutions per minute
RPM Range: 360-100,000
Weight (w/pickup): 0.166 oz (4.7 g)
Stock Number: FUTM0852
SBS-01RO Optical RPM Sensor
Displays: revolutions per minute.
RPM Range: 360-300,000
Weight: 0.17 oz (4.9 g)
SBS-01RO Manual
Stock Number: FUTM0853
SBS-01T Temperature Sensor
Provides: temperature.
Range: -4 to 392° F (-20 to 200° C)
Weight: 0.16 oz (4.6 g)
Stock Number: FUTM0854
SBS-01V External Voltage Sensor
Measures: receiver battery voltage and the voltage of a second battery or power supply.
External Line Range: 0-~100V
Normal Line Range: 3.5-~8.4V
Weight: 0.2 oz. (6.0 g)
Length: 34.25 in (870 mm)
Stock Number: FUTM0855
SBS-01TE Electric Temperature Sensor
Provides: temperature data for electric models.
Operating Range: 32° to 257° F (0° to 125° C)
Normal Voltage Range: 3.7-7.4V DC
Weight: 0.134 oz (3.8 g)
Length: 13.8 in (350 mm) including connector.
Aluminum tape included.
Stock Number: FUTM0856
SBS-01RB Brushless Motor RPM Sensor
Displays: revolutions per minute.
RPM Range: 360-300,000
Weight: 0.134 oz (3.8 g)
Stock Number: FUTM0857
SBS-01S Servo Sensor
Displays: in-flight current, operating angle and internal temperatures of up to 2 S.Bus2 servos. Also sends an alarm if the servo becomes disconnected, or if you forget to turn off the receiver.
Weight: 0.24 oz (6.9 g)
Length: 10 in (255 mm)
Stock Number: FUTM0858
SBS-02A Atmospheric Pressure Sensor
Provides: Altitude and rate of climb/descent data.
Range: 500-1100hPA or 162.4-16,000
feet (-50 to +5500 meters)
Weight: 0.10 oz. (2.7 g)
Stock Number: FUTM0859
SBS-01C Current Sensor
Compatible with select FASSTest and T-FHSS S.Bus2 systems. Collects real time motor current, battery voltage and capacity used. Set vibration and/or audible alarms for any three of the functions monitored. In addition, use your transmitter's data logging capabilities for more detailed analysis of your power system.
Current Detection: 0A-150A
Voltage Detection: 0V-70V
Consumption Capacity: 0mAh-32750mAh
Weight: 0.81 oz (23 g)
Length: 11.85 in (301 mm)
Stock Number: FUTM0860
Tällähetkellä olen käyttänyt tätä ainoastaan heittoliidokin kanssa.Tilasin siihen tuon korkeusanturin telemetrialle, niin pystyy maasta tietämään heittokorkeudet ja koska nostaa ja koska ei. Pistän raporttia kun saan kokemuksia.
-
Olipas
Hieno informaatio pläjäys👍
Nii se olkliki 16SZ minkä laitoit mää jotenki sotkin 18mz:aan🤣
Vähä salaa kuolannu tuota 16SZ mankkaa. Odotan innolla käyttökokemuksia. Ainakin 16SZ ja 18SZ mankkoihin on luvattu integraatio tuolle CGY760R gyrolle. En jaksa uskoa, että 14SG sais enää tuota päivitystä. Voi olla vielä uutuuden kankeat tikkujen liukupinnat. Katoikko oliko liukupinnoilla mimmoset nasvat? Itekku säätelin tikkujen jäykkyyksiä tuosta vanhasta 14SG:stä nii siitä sai tikut niin löysäksi, että omalla painovoimalla lörpsähtää laitaan. En toki ihan niin löysälle niitä jättäny🤭
-
Maikko,
Terve tuloa aktiivi kopupilottien vähälukuiseen Futte kerhoon?
Toimiikohan Iljan virta-anturi tuon kanssa?
-
Itsekin pähkäilin radiohankintaa 18sz - 16sz ja 14sg välillä. Päädyin 14sg:n koska löytyi sopivasti käytettynä. 16sz ja 14sg on käsittääkseni samat gimbaalit. 18sz:ssa taas ilmeisesti gimbaalit ovat jollain tavoin paremmat, joskin epäilen että käytännössä erona ei ole juuri muuta kuin paremmat säätömahdollisuudet erilaisiin käyttötarpeisiin. Esim collective travelia sai tuossa rajoitettua jollain stoppereilla tms.
14sg:n gimbaalit ovat itselleni riittävän hyvät. Tosi herkästi lähtevät liikkeelle, ilman minkäänlaisia jumitteluja ja kopteri tuntuu muutenkin olevan tosi hyvin ja tarkasti hallinnassa. Vaikka Taraniksessa oli HAL sensori gimbaalit, niin jotenkin futten kanssa kopterin ohjaus tuntuu tarkemmalle. En tiedä onko syy gimbaaleissa, latenssissa vaiko ihan vaan korvien välissä.
-
Ettei vaan olisi niin että 14SG:ssä ja 18SZ:ssä on samat gimbaalit ja tässä 16SZ:ssä on heikommat. Tässä on lentotilat/miksaukset quad koptereille, joten noissa gimbaaleissa on mahdollisuus myös keskelle palauttavaan kaasuun. Tämä takia rakenne on hieman erilaisempi kuin mihin olen yleensä tottunut.
Tuosta Iljan virta anturista en osaa sanoa varmuudella, mutta käsittääkseni kun se tukee ihan normi SBUS2 protokollaa niin ongelmia ei pitäisi olla. Noi valmiit anturit kestää vaan 150A, joka voi olla jollekkin rajoite. Meneekö se anturi rikki jos menee yli vai eikö se vaan näytä oikein?
Se hyvä puoli noissa SBUS2 vastareissa on että ne näyttävät aina vastarin jännitteen ilman mitään kikkailuja. Lisäksi tuon voi kytkeä 7-kanavaiseen tilaan jossa latenssit on pienemmät. Tällöin ei ylimääräisä telemetria pulikoita tueta.
TeroS muistaakseni joskus mainitsi että Jetissä on enemmän telemetria käikäleitä. Onko heittää että mitä oleellista tuosta aiemmasta Futten valikoimasta puuttuu? Ääni feedback tuosta löytyy myös ja sen saa aktovoitua haluamaansa kytkimeen. En ole varma saako sitä säädettyä mitä se sanoo vai luotteleeko se ainoastaan kaikki samat litaniat järjestyksessä riippuen mitä anturia käyttää. Katotaan kun saan kytkettyä korkeusanturin heittikseen.
Kontronikin Kosmik noparista saan kaikki tiedot radioon suoraan Tellme Futaba pulikan kanssa. Logon Yge nopariin pitäisi siis ostaa erillinen virta-anturi.
-
Logon Yge nopariin pitäisi siis ostaa erillinen virta-anturi.
Mulla on laatikon pohjalla käyttämätön efuelgauge. Sen saa lähes kirjekuoren hinnalla, jos haluat moista kokeilla.
-
Mulla on laatikon pohjalla käyttämätön efuelgauge. Sen saa lähes kirjekuoren hinnalla, jos haluat moista kokeilla.
Kiitti Timo, kiinnostaa kyllä. Laitoinkin sulle jo eilen YV:tä asiasta.
Ilmeisesti kyseessä on tämä:
Speksit (http://www.tje.dk/efuelgauge/)
Manuaali (http://www.tje.dk/efuelgauge/E-FuelGauge-UserManual.pdf)