Kopterit.net

UUSI HARRASTAJA, aloita tästä => Kopterit - Aloittelijan kysymykset ja vastaukset => Aiheen aloitti: HarZa - 22 Elokuu, 2020, 14:56:54

Otsikko: Paluu kopterointiin
Kirjoitti: HarZa - 22 Elokuu, 2020, 14:56:54
Vuosien tauon jälkeen innostus kopteriharrastukseen on syttynyt jälleen. Kalusto vaan on nykymittapuulla jo vintagea eikä siis enää ihan iskussaan, saati nykylaitteiden tasolla. Align trex 450 on sellaisessa kunnossa, että leijuu kyllä ja pysyy ilmassa, mutta sen enempää en sillä oikein uskalla enää yrittääkään. Minipuolelta taas Blade nano cpx leijuu ja pyörii, mutta ilmeisesti siinäkin alkaa moottorit olla ehtoopuolella eikä touhu kestä juurikaan leijukaasua enempää. Uuden kaluston hankinta on siis edessä.

Olen tässä huolissani tutkinut tarjontaa eikä sitä oikeastaan enää suomessa ole. Ainoa varteenotettava vaihtoehto näyttäisi nyt olevan helifly finlandin edustamat SAB goblinit. Onneksi merkki on erittäin kiinnostava ja varsinkin Fireball herätti vahvaa omistamisen halua. Kertokaas nyt kuitenkin onko Goblin merkkinä ja helifly finland yrityksenä sellaiset, että varaosia ja palvelua on saatavilla vielä pitkälle tulevaisuuteen? Kovasti hyvää on molemmista puhuttu, joskin viime aikoina keskustelu on kaikkialla hyvin hiljaista.
Vaihtoehtoja olisi myös mukava kuulla jos varteenotettavia löytyy. Kotimaisuus on plussaa, mutta ei itseisarvo. Jos hinta on kilpailukykyinen ja asiakaspalvelu toimituksineen hyvällä tasolla niin tietysti suosisin suomalaista.
Tarpeita tulee tietysti monenmoisia joten mitkäs tänä päivänä ovat niitä suosittuja ja suositeltavia ulkomaisia kauppoja kun kotimaan tarjonta ei enää riitä?
Otsikko: Vs: Paluu kopterointiin
Kirjoitti: xio - 22 Elokuu, 2020, 16:56:04
Useaan vuoteen ei ole tullut ostettua mitään suomesta kopterointiin liittyvää.
En näe ongelmana osien ostamista ulkomailta oli kyseessä mikä tahansa merkki/malli.
Otsikko: Vs: Paluu kopterointiin
Kirjoitti: ini - 22 Elokuu, 2020, 17:14:22
HFF toimii ihan hyvin, jos asustelee pääkaupunkiseudulla.
Postitukset periferiaan ovat takkuilleet, mulle ja muille.

Fireballin sijaan kannattaa kääntää katseet pykälää isompaan. Ei tule käytännössä yhtään kalliimmaksi.
FB on kokoisekseen painava, mikä tarkoittaa, että pitää käyttää isoja lapakierroksia. Siksi syntyy sitten tuhoakin osuman sattuessa. Lisäksi G380/420 on paljon rauhallisempi ja näkyy paremmin.

Euroopasta saa osia muutamassa päivässä. Toki kotimaista kannattaa tukea aina, kun mahdollista.
Otsikko: Vs: Paluu kopterointiin
Kirjoitti: Iron_man - 22 Elokuu, 2020, 18:50:27
Kertokaas nyt kuitenkin onko Goblin merkkinä ja helifly finland yrityksenä sellaiset, että varaosia ja palvelua on saatavilla vielä pitkälle tulevaisuuteen?

Tuohon ei kukaan varmaa vastausta osaa antaa. Kopteriharrastus on jo useamman vuoden kärsinyt harrastajakadosta maailmalla, eikä minkään merkin tulevaisuutta voi satavarmasti taata. Mutta Goblin taitaa olla yksi varmimmista merkeistä, ellei varmin, johon osia saa vielä pitkälle tulevaisuuteen. Sitä, että saako suomesta vielä kuinka kauan, en osaa lähteä arvailemaan. Toivottavasti HFF jaksaa vielä porskuttaa, vaikka varmaan kysyntä ei suomessa lieneen kovin kummoista nykypäivänä olekaan  ???

Ja kuten ini tuossa totesi, niin fireballi on vähän sellainen tapaus, ettei ole käytännössä juurikaan halvempi, kuin hieman isompi kopteri. Ei aloitus, eikä torppikustannuksiltaan. Ei se toki huono optio ollenkaan ole, jos tuollaista pientä kopteria halajaa. Torppeja tuo ei kyllä kestä yhtään sen kummemmin, kuin vaikkapa 450 kokoluokka. Eikä myöskään juurikaan pienempään tilaan sovi lennätettäväksi.
Otsikko: Vs: Paluu kopterointiin
Kirjoitti: Tohtori R - 22 Elokuu, 2020, 21:46:11
sanoisin että allu, sab, gaui jne isot merkit on sellasia joita uskaltaa ostaa varaosien puolesta.

Niinkuin aina kannattaa ottaa se mikä kiinnostaa eniten eikä koittaa tehdä mitään ultimaattista järkiratkasua. näähän on kuitenkin tarkotettu ittensä viihdyttämiseen niin miksi mennä jollain tylsällä kompromissilla.

Sanoisin itsekin edellisiin vastaajiin yhtyen että naksun verran isommasta koneesta saa paljon enemmän irti eikä se edes vaadi isompaa lennätyspaikkaa ollessaan rauhallisempi pienemmän diskloadin takia.

joku 380-420 lapoja pyörittävä lienee viisas päätös. noita on allulla, sabilla ja onhan siellä aina se protoskin. kaikissa on hyvää ja huonoa ja kaikki myös lentää omalla tavallaan.
Otsikko: Vs: Paluu kopterointiin
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 23 Elokuu, 2020, 07:42:25
Päivitä se sun 450 Allu nykypäivään.
Uusilla servoilla ja uudella gyrolla sen käytös on ihan erillainen kun muutaman vuoden vanhoilla sähköillä.
Otsikko: Vs: Paluu kopterointiin
Kirjoitti: HarZa - 23 Elokuu, 2020, 09:09:20
Kiitokset kommenteista ja ajatuksista. Täytynee tosiaan tuumata pykälän suurempaa, oma käsitys nettiä selaamalla jäi hyvin toisenlaiseksi. 450 koko vaan tekee asioista kentän ulkopuolella vähän hankalaa monessa suhteessa, mutta katsotaan tähän joku kompromissi.
Allun päivitys on vähän siinä ja tässä. Se tuli mulle käytettynä yli 10 vuotta sitten joten muovi alkaa olemaan kaikkialla melkoisen haperoa. Huonohko säilytys osaltaan heikentänyt asiaa.

Uumoilinkin, että suomen tarjonta on nykyään huonon ja olemattoman välimaastossa. Mitkä ovat nykyään niitä suosittuja ja suositeltavia verkkokauppoja? Fastlad toimi aikanaan hienosti, mutta käsittääkseni putiikki meni muutama vuosi sitten nurin. Hobbyking ja Banggood täyttävät tietyn tarpeen, mutta pyrkisin välttämään kiinankuraa ja kopioita jos se on järkevästi mahdollista. Valmistajillakin näyttää olevan omia kauppoja. Aika usein ne on tosin olleet aika kalliita eikä sen parempia kuin kolmannet osapuoletkaan. Miten mahtaa olla kopteripuolella? Koskien itse koneita, mutta myös elektroniikkaa
Otsikko: Vs: Paluu kopterointiin
Kirjoitti: Matti Häkkinen - 23 Elokuu, 2020, 11:17:59
Kiitokset kommenteista ja ajatuksista. Täytynee tosiaan tuumata pykälän suurempaa, oma käsitys nettiä selaamalla jäi hyvin toisenlaiseksi. 450 koko vaan tekee asioista kentän ulkopuolella vähän hankalaa monessa suhteessa, mutta katsotaan tähän joku kompromissi.
Allun päivitys on vähän siinä ja tässä. Se tuli mulle käytettynä yli 10 vuotta sitten joten muovi alkaa olemaan kaikkialla melkoisen haperoa. Huonohko säilytys osaltaan heikentänyt asiaa.

Uumoilinkin, että suomen tarjonta on nykyään huonon ja olemattoman välimaastossa. Mitkä ovat nykyään niitä suosittuja ja suositeltavia verkkokauppoja? Fastlad toimi aikanaan hienosti, mutta käsittääkseni putiikki meni muutama vuosi sitten nurin. Hobbyking ja Banggood täyttävät tietyn tarpeen, mutta pyrkisin välttämään kiinankuraa ja kopioita jos se on järkevästi mahdollista. Valmistajillakin näyttää olevan omia kauppoja. Aika usein ne on tosin olleet aika kalliita eikä sen parempia kuin kolmannet osapuoletkaan. Miten mahtaa olla kopteripuolella? Koskien itse koneita, mutta myös elektroniikkaa
Alin.uk toimii hyvin.
Suht edullisesti saa tavarat parin päivän sisällä kotiin asti.
Otsikko: Vs: Paluu kopterointiin
Kirjoitti: Konna - 23 Elokuu, 2020, 11:53:27
ErcMarket ja Lindinger on myös hyviä kauppoja.
Otsikko: Vs: Paluu kopterointiin
Kirjoitti: Dutchman - 25 Elokuu, 2020, 16:56:40
Ainakin mulla vanhan liition FB-kopterit toimii ihan hyvin. Toki itse en ole innostunut 3D-lennätyksestä. Multa löytyy myös FBL-koptereta, mutta mielestäni molemmat toimii ja lentää mun kurvailuissa yhtä hyvin. Jos koput on toiminut 10 vuotta takaperin, niin miksi ne ei toimisi nykypäivänä?
Toki akut pitää varmasti uusia, tai nitromotti pitää herättää henkiin, mutta varmasti toimivia kamppeita kummatkin. Niin kauan kun osia vielä saa, niin itse en näe syytä vaihtaa vanhaa nykyaikaiseen laitteeseen.
Otsikko: Vs: Paluu kopterointiin
Kirjoitti: HarZa - 26 Elokuu, 2020, 08:01:41
Ihan totta, kyllähän tuo vanha laitekin vielä tuntuu leijuvan ja toimivan sen mitä aiemminkin. Pelkään vaan muoviosien haurastumista ja, että sieltä tulee jotain sen takia silmille. Toisaalta kun vanha harrastus herätetään henkiin niin osa riemua on ainakin mulle uuden hankinta ja sen kanssa ropeltaminen. Kuten Tohtori R tuolla viisaudessaan sanoikin niin ei tässä aina ole välttämättä järki ensimmäisenä mukana menossa.
Valinta taitaa kallistua pykälää alkuperäistä suurempaan vaikka siitä "hellasäröä" kotona tuleekin aavistuksen enemmän.

Seuraavaksi aloitetaan vimmattu lentopaikan kysely paikallisilta maajusseilta ja jatketaan perehtymistä tämän päivän tekniikkaan ja tarjontaan. Sääli, että täällä Tampereen itäpuolella ei ole mitään tarjolla valmiiksi.
Otsikko: Vs: Paluu kopterointiin
Kirjoitti: Iron_man - 26 Elokuu, 2020, 12:39:18
Joo, kuulostaa hieman erikoiselta, jos itsestään kone olisi säilytyksessä hapantunut. Toki jos on kylmässä ja kosteassa varastossa säilytelty vuosia niin saattaa olla eri asia.

Yllättävän pieni ero lentopuolella noilla uusilla kopterimalleilla tuntuu olevan verrattuna 10+ vuoden takaisiin laitteisiin. Omassa fleetissä suosikki lennätetävä kopteri on tuo kohta 10 vuoden ikäinen Synergy N5C nitro, vaikka löytyy myös Black thunderi ja Protos max Evo.

Mutta eihän se toki väärin ole uutta kalustoakaan hommata, jos sillä keinoin saa lisättyä harastemotivaatiota  8)
Otsikko: Vs: Paluu kopterointiin
Kirjoitti: Dutchman - 31 Elokuu, 2020, 18:45:14
Mä en ole vielä huomioinut rattaiden itsestään huonontumista/väsymistä ajan saatossa.

Vuonna 2010 Gasserissa lennosta meni Allun hampaat päärattaasta suoraksi, mutta vahvempi ratas korjasi tuonkin murheen. 800 päivityksessä ei ole vielä tullut tuotakaan vastaan. Toki lennätyksetkin on jäänyt vähemmälle. Rattaat ei ole kallis investointi.
450/500 luokassa rattaat toimivat sulakkeena, ellei ehdi käyttämään holdia. Kumminkin noissa pienissä kopuissa torpissa menee vaihtoon päälavat, peräputki, kardaani (jos on käytössä) flybar-tanko, (jonka voi itse oikasta) ja pääakseli. Eikös se ollut niin, että mustat rattaat oli kestävämmät kuin valkoiset? Ainakin kardaani-perissä tuo taisi olla valttia. Muistaakseni jotain videota taitaa ko.asiasta löytyä oikealla hakusanalla tuubista.