Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: HMakela - 19 Helmikuu, 2009, 17:32:21
-
Ensilento -> ensitorppi:
Kuten MyFleetissä jo asian ilmaisinkin
noniin nyt on ensilento takana! Täytyy sanoa että kopteri toimii kuin unelma, lisää voipi lukea torpit osiosta :D
Eli löysin tuollaisen hiljaisen luistinkentän, jossa olin päättänyt leijutella hieman. Radioon virrat THROTTLE HOLD päälle, kopteriin akku kiinni ja toinen taskuun. Kopu kentälle ja itse auton luo piiloon :D
Hienosti alkou rexi leijua heti ensimmäisellä akulla. Lentämieni muovirimpuloiden jälkeen oli kyllä todella herkkä, mutta myös vakaa suunnassaan. ts. ei tehnyt mitään "omia" juttujaan. Teillehän tuo ei tietenkään mikään yllätys ollut, mutta itse olin kyllä vaikuttunut välittyvästä tuntumasta. Leiutus alkoi mennä jopa niin hyvin että päätin ottaa hieman lisää korkeutta. Tähän asti olin leiunut vain 10 - 20 cm korkeudella. nyt tavoitteena oli noin metrin korkeus. Kuitenkin korkeutta ottaessani, (ja seuraavat tapahtumat tapahtuivat uskomattoman nopeaan tahtiin) tökkäsin hieman vasemmalle ja kopteri siis meni hieman yli kylki itseenipäin ja alkoi tässä asennossa tulla kohti minua ja rakasta omppua, josta tietenkin seurasi välitön paniikki -> kaasu pois -> kopteri tonttiin perä / landarit edellä. noin 2 metriä jäi kopteriraadon ja omegan väliin.
Vaihtoon menee:
landarit
pohjalevy
peräputki
pääakseli
stabbarin tanko
lavat
harjoitusjalakset :D
edit: vaihtoon myös peräputken tuet
edit2: myös 2 servon rattaat täytyypi vaihtaa
edit3: lepatusakseli vaihtoon myös
Nyt sitten kaivataankin neuvoja, miten kannattaa vaihta pääakseli? kyllähän se onnistuu ohjeitakin lukelamma mutta jos teiltä löytyisi hyviä neuvoja helpottamaan askaretta :D
Loppujen lopuksi vaikka romua tulikin, jäi todella hyvä fiilis ensilennosta. Oma moka on paljo parempi torpin syy kuin tekninen vika.
PS. pitäisiköhän laittaa hieman expoja, osaisiko joku neuvoa, ainakin tohon kääntyilyyn olisi hyvä saada paljo, ja ehkä oikeaankin tikkuun hieman
-
Pääakselin vaihtaminen ei kovin monimutkaista ole. Main gearista koko nuppi ekaksi irti. Sitten pääakseli ja muu nuppi erilleen. Uusi akseli työnnetään koko homman, siis swashplaten, ja muiden läpi, ja sitten työnnetään main geariin kiinni.
-
Juu tota expoa voit laittaa sinne niin se ei oo niin herkkä ja lähe lapasesta niin helposti.
Laitat vaikka perälle 20 expoa ja vaikka 10 ele ja aileronii, ja kokeilet noilla
-
Vaihda myös lepatusakseli, on taatusti vääntynyt kun lavat ja pääakselikin sai kipeää.
-
Vaihda myös lepatusakseli, on taatusti vääntynyt kun lavat ja pääakselikin sai kipeää.
Kiitos vinkistä! näin teen. Onneks sattu olemaan varastossa parit :D
-
Ei varmaankaan kannata ihan aileron/elevator maksimi liikkeillä harjotella. Kannattaa ohjelmoida jonkun kytkimen taakse esim 60-70% maksimi liikkeistä.
-
Itellä oli aivan alussa rexissä d/l ohjelmoituna 30% kaikilla paitsi perällä. Radiona on dx7. Tuolloin ainakin itsellä kopteri oli juuri sopivan vakaa, vaikka tikkuja kääntelikin reippaasti, olematta kuitenkaan ihan hallittamattomissa.
-
I'd put on flybar weights and heavier paddles, but stay away from dual rate or expo.
The former is a no-brainer, the latter is my opinion only.
-
Nupin kaikki laakerit voit ostaa lisäksi. Eli pääakselin ja leparin..
Ja tarkista linkit että on kunnossa.
-
Talvilomatunnelmia:
Läksin avarammille lentomaille tuonne pohjanmaan lakeuteen. Maanantaina sitten saapui kopteriin varaosat ja innokkana kopteria korjaamaan. Tunnin kuluttua sitten olikin kopteri uutta ehommassa kunnossa ja päästiin testilennolle. Heti kärkeen hajosivat harjoittelujalakset (taas) tästä viisastuneena heivasin moiset hirvitykset hevon helv**tiin ja pienten säätöjen älkeen kopterilla pääsikin jo lentelemään. Pienten säätöjen jälkeen kopteri pysyikin ilmassa ihan "hienosti" expoja oli perällä 20% ja nupissa molempiin suuntiin 15%. Ja nyt niihin torppeihin:
maanantai:
korkeutta noin metri, jolloin autotalli päätti hyökätä kimppuun. onneksi sain osuman estettyä ottamalla kopterin alas, tosin hieman vähemmän hellävaroin. ja vaihdettiin:
landarit
pääakseli
lepatuakseli
päälavat
peräputki
2 servoon rattaita
tiistai:
tänään otin expot 15% perään ja 5% nuppiin ehkä jopa helpottui himan. tulipa silti koputeltua vähän kenttää lavoilla, vaihtoon:
päälavat
pääakseli
peräputki
1 servon rattaat
keskiviikko:
2 akkua leijuttelua jotain käsittämätöntä, ehkä tuulenpuuska tai jotain, kopteri nopeaan sivuttaisliikkeeseen, liian äkkinäinen korjaus -> kopteri tonttiin. vaihdetaan:
pääakseli
perälavat
päälavat
peräputki.
tänään kävi vielä toinenkin törmäys, tädin miehen käteen. lapauraa tutkin, pidimme kopterista kiinni ja laitoin kaasua ja lavat kulki hienosti samassa tasossa. Noh, hänpä päätti irroittaa otteen, en tiedä oliko täsä vaiheessa jo tikku alhaalla vai vieläkö moottori pyöri. jokatapauksessa tuloksena 4 vekkiä käteen = 8 tikkiä. OTIN OPIKSENI. ÄLKÄÄ TEHKÖ PERÄSSÄ.
torstai:
eilisen viimeisessä "torpissa" oli mennyt vielä 1 servon rattaat, joten vaihdoin ne. ja pääsin lentämään. tiesin että tämänkertainen tila olisi liian pieni, mutta lentämään oli päästävä. noin 10s kerksei kopteri olla ilmassa kun tuli tulenpuuska oka paiskasi kopterin kyljelleen hankeen. Tällä kertaa vaihdetaan:
pääakseli
päälavat
lepatusakseli
torstai oli myös päivä jona lentojen hinnat alkoivat radikaalisti tippua. Tämän päivän jälkeen ei mennyt kuin 1 lapa pienenpienessä jääkontaktissa. Ennen kotiinpaluuta, mutta se onkin jo oma tarinansa.
-
Torstai 5.3.2009
tähän mennessä kopteri ohjaamiseen on tullut jo pientä varmuutta ja onpa sitä pystyakselin ympäri jo pyöriteltykin :D kuitenkin taas kävi uonosti kun otin korkeutta melko päljon tähänasti varmaan korkeimmalla olin, kun taas osuin johonkin tuulenpuuskaan, joka vei kopteria sivuttain ja käänsi hieman. alas oltiin tulossa ja vieläpä kerksein jotenkin samalla kun vähensin kaasua sohasemaan perän sivulle, ja sitten soppa olikin valmis. kun kopteria olisi pitänyt oikaista niin sitä tulikin käännettyä taas väärään suuntaan ja tultiin kylki edellä jäähän ja kovaa. puisista lavoista ei äänyt muuta kuin hammastikkuja. Canopy lensi pitkälle ja Tömähdyksen kuuli myös autossa istunut tyttöystävä joka totesi jotain tällaista: "hajosko se?" :D taisipa se hajota....... kaiken kaikkiaan vaihtoon menee:
päälavat
peräservo!
servon kiinnikkeet
stabbaritanko
2 servon rattaat
pääakseli
pohjalevy
lepatusakseli
PS. monissa linkeissä tuntuu pientä väljyyttä, haittaako mitään? lisäksi huomasin että kun laittaa ns kaasun auki täysille, (thr hld päällä tietysti) ja sitten ohjaa kopteria johonkin suuntaan niin eipä roottori pyörikään??? mitä ihmettä? tämä jumiminen tosin käy vain kun tappi on liikealueen jossain NURKASSA ei muuten. mitä teen? ja kiitokset kaikille edelleen vinkeistä ja ohjeista :)
-
Hmm, onkos sulla jotain simulaattoria? Jotenki alkaa kuulostaa uskomattomalta toi torppausten lista, ei ois tarkotus ihan joka kerralla rikkoa sitä kopteria :)
Jos sulla ei ole simulaattoria niin hommaa ihmeessä, selviit paljon vähemmillä torpeilla.
Ite oon lentäny trex 450, trex 500 ja belt cp:llä yhteensä varmaan 50 akullista ja oon toistaseks selvinny ilman yhtään torppia, tähän on auttanu simuharjottelu ja se että kopterit on hyvissä säädöissä kun oon ne kokeeneemman kaverinkanssa kuntoon laittanu, toki torpit kuuluu harrastukseen muttei nyt ihan joka lennolla :)
-
Kohtuus kaikessa. ;)
-
Mä kannatan kanssa sitä simulaattoria.
-
Onko sulla joku hullu varaosavarasto? Servorattaitakin joka torppiin :D
Noilla torpeilla ois saanu jo kunnon simun.
-
Nytku tuota tarkemmin luen niin alkaa kuulostaa siltä että toi onjo trollausta ja kaveri keksii noita päästään, harvalla aloteelijalla on tommonen varaosa varasto että voi tauotta jokapäivä torpata, ja sitten tää
"tänään kävi vielä toinenkin törmäys, tädin miehen käteen. lapauraa tutkin, pidimme kopterista kiinni ja laitoin kaasua ja lavat kulki hienosti samassa tasossa. Noh, hänpä päätti irroittaa otteen, en tiedä oliko täsä vaiheessa jo tikku alhaalla vai vieläkö moottori pyöri. jokatapauksessa tuloksena 4 vekkiä käteen = 8 tikkiä. OTIN OPIKSENI. ÄLKÄÄ TEHKÖ PERÄSSÄ.
"
eikai oikeesti kukaa oo niin idootti että kattoo lapauraa kopteri kädessä? jos oikeesti joku on noin tyhmä ja tää kaikki on muka totta, niin sitten oikeesti lopeta tää harrastus vieläkun oot hengissä.
-
eikai oikeesti kukaa oo niin idootti että kattoo lapauraa kopteri kädessä?
Olen kyllä nähnyt että niin tehdään ja olen valitetavasti joskus syyllistynyt siihen itsekkin.
-
Jaah noh itelle ei tulis mieleenkää 450 kokosessä kopterissa pitää sitä kädessä, muutenkin tuntuu että jotkut lentää kopterin ihan liian lähelle itseään, esim mnewtig oli kattomassa mun 500:sta ja leijutti sitä mun mielestä aivan liian lähellä itteään, varsinkin kun ei ollut ees sen kasaama ja oli sitä tuolla pimeessä nähny muutaman minuutin ennen lentoa. Siinä kun se oli 1M päässä naamasta niin mitäs jos oisinkin kasannut jotain väärin? kiinnittäny vaikka jonkun servon huonosti tj, en halua tietää mitä käy kun kopteri on 1M päässä naamasta ja tulee tekninen vika.
Ei nyt ole tarkoitus haastaa mitään riitaa :) jokainen saa mun puolesta lentää niin lähellä itteeään kun haluu tai katella vaikka 90 polttiksesta lapaurat kopteri kädessä, toinen homma sit on se onko se fiksua.
-
kaikki on täyttä totta. simulaattorilla kopu pysyy räpylässä. ekäpä sitten olen poikkeuksellisen tyhmä kun tuommosia menen tekemään. ja siis nyt kyllä kopteri pysyy räpylässä pikkuhiljaa, syynä tuohon pitkään torppilistaan on lähinnä malttamaton luonteeni.
Nytku tuota tarkemmin luen niin alkaa kuulostaa siltä että toi onjo trollausta ja kaveri keksii noita päästään, harvalla aloteelijalla on tommonen varaosa varasto että voi tauotta jokapäivä torpata, ja sitten tää
"tänään kävi vielä toinenkin törmäys, tädin miehen käteen. lapauraa tutkin, pidimme kopterista kiinni ja laitoin kaasua ja lavat kulki hienosti samassa tasossa. Noh, hänpä päätti irroittaa otteen, en tiedä oliko täsä vaiheessa jo tikku alhaalla vai vieläkö moottori pyöri. jokatapauksessa tuloksena 4 vekkiä käteen = 8 tikkiä. OTIN OPIKSENI. ÄLKÄÄ TEHKÖ PERÄSSÄ.
"
eikai oikeesti kukaa oo niin idootti että kattoo lapauraa kopteri kädessä? jos oikeesti joku on noin tyhmä ja tää kaikki on muka totta, niin sitten oikeesti lopeta tää harrastus vieläkun oot hengissä.
harrastusta en kyllä ole vielä tässävaiheessa lopettelemaan kun vihdoin alkaa kopu pysymään räpylässä. toinen syy torppeihin on varmasti myös huonosti säädetty kopteri, koska heti ekalennolla lahosi niin pahasti että lähes kaikki säädöt piti tehdä uusiksi. mutta eipä silti, kyllä se siitä, varaosia odotellessa. :D
-
Jaah noh itelle ei tulis mieleenkää 450 kokosessä kopterissa pitää sitä kädessä, muutenkin tuntuu että jotkut lentää kopterin ihan liian lähelle itseään, esim mnewtig oli kattomassa mun 500:sta ja leijutti sitä mun mielestä aivan liian lähellä itteään, varsinkin kun ei ollut ees sen kasaama ja oli sitä tuolla pimeessä nähny muutaman minuutin ennen lentoa. Siinä kun se oli 1M päässä naamasta niin mitäs jos oisinkin kasannut jotain väärin? kiinnittäny vaikka jonkun servon huonosti tj, en halua tietää mitä käy kun kopteri on 1M päässä naamasta ja tulee tekninen vika.
Ei nyt ole tarkoitus haastaa mitään riitaa :) jokainen saa mun puolesta lentää niin lähellä itteeään kun haluu tai katella vaikka 90 polttiksesta lapaurat kopteri kädessä, toinen homma sit on se onko se fiksua.
No 90 kopterilla jos nitrometanoli ni ei pysty hirveen lähellä olee jo savun takia. ;D Mutta hyvä että pikkuhiljaa porukka ymmärtää koptereiden vaarat...
-
syynä tuohon pitkään torppilistaan on lähinnä malttamaton luonteeni.
Sitä pitää sitten kehittää, malttamattomuudella tulee ruumiita.
-op-
-
tuossa tilanteessa ei ole kuin kaksi ratkaisua,,
opetella simulla tai sitten reilusti malttia harjoitteluun,,
topikin kun luki läpi,,jäi mielikuva et homma on lopulta mennyt hienosti siihen saakka
kun on alkanut kokeilla jotain"uutta juttua",,ja sitten taas varaosia tarvitaan,, :-[
eli,,malttia,,malttia,,perusleijutusta pyrstö itseä päin ja MATALALLA pitää
harjoitella niin kauan että se sujuu varmalla rutiinilla 8)
sen jälkeen aletaan vasta kokeilla muuta,,ja mielellään pitäisi opetella samalla
koko leijutus kuviot,,
eli kun pyrstö itseä päin sujuu,,aletaan opetella kylki itseä päin molemmat puolet,,
ja kun ne sujuu taas rutiinilla,,käännetään nokkaa enempi itseä päin,,ja homma vaikeutuu
taas,,
leijutuksen harjoittelu tuntuu välillä tylsältä(nim,,omat kokemukset)mutta on kuitenkin
välttämäntä opetella ne,, ja toisaalta se taas palkitsee maltillisen harjoittelijan,,
leijutuksessa hämmentävän yksinkertaisenkin kuuloset kuviot voi olla
hankalia ajaa jos ei niitä ole opetellut,,kuten esim suora nousu kyljittäin paikaltaan leijuntaan,
ja suora lasku siitä samaan pisteeseen josta lähdit,,?
ja jos nyt ihan välttämättä tulee halu kokeilla jotain uutta kuitenkin,,
tee ensiksi kopteri maassa "mielikuva harjoitus" manööveristä kuinka sen pitäisi vaihe
vaiheelta mennä ja kuinka ohjata kopteria?
todennäköisesti säästää kalliita euroja,,
-
tuossa tilanteessa ei ole kuin kaksi ratkaisua,,
opetella simulla tai sitten reilusti malttia harjoitteluun,,
topikin kun luki läpi,,jäi mielikuva et homma on lopulta mennyt hienosti siihen saakka
kun on alkanut kokeilla jotain"uutta juttua",,ja sitten taas varaosia tarvitaan,, :-[
eli,,malttia,,malttia,,perusleijutusta pyrstö itseä päin ja MATALALLA pitää
harjoitella niin kauan että se sujuu varmalla rutiinilla 8)
sen jälkeen aletaan vasta kokeilla muuta,,ja mielellään pitäisi opetella samalla
koko leijutus kuviot,,
eli kun pyrstö itseä päin sujuu,,aletaan opetella kylki itseä päin molemmat puolet,,
ja kun ne sujuu taas rutiinilla,,käännetään nokkaa enempi itseä päin,,ja homma vaikeutuu
taas,,
leijutuksen harjoittelu tuntuu välillä tylsältä(nim,,omat kokemukset)mutta on kuitenkin
välttämäntä opetella ne,, ja toisaalta se taas palkitsee maltillisen harjoittelijan,,
leijutuksessa hämmentävän yksinkertaisenkin kuuloset kuviot voi olla
hankalia ajaa jos ei niitä ole opetellut,,kuten esim suora nousu kyljittäin paikaltaan leijuntaan,
ja suora lasku siitä samaan pisteeseen josta lähdit,,?
ja jos nyt ihan välttämättä tulee halu kokeilla jotain uutta kuitenkin,,
tee ensiksi kopteri maassa "mielikuva harjoitus" manööveristä kuinka sen pitäisi vaihe
vaiheelta mennä ja kuinka ohjata kopteria?
todennäköisesti säästää kalliita euroja,,
Taas asiaa hienoa 8)
-
kaikki on täyttä totta. simulaattorilla kopu pysyy räpylässä. ekäpä sitten olen poikkeuksellisen tyhmä kun tuommosia menen tekemään. ja siis nyt kyllä kopteri pysyy räpylässä pikkuhiljaa, syynä tuohon pitkään torppilistaan on lähinnä malttamaton luonteeni.
Nytku tuota tarkemmin luen niin alkaa kuulostaa siltä että toi onjo trollausta ja kaveri keksii noita päästään, harvalla aloteelijalla on tommonen varaosa varasto että voi tauotta jokapäivä torpata, ja sitten tää
"tänään kävi vielä toinenkin törmäys, tädin miehen käteen. lapauraa tutkin, pidimme kopterista kiinni ja laitoin kaasua ja lavat kulki hienosti samassa tasossa. Noh, hänpä päätti irroittaa otteen, en tiedä oliko täsä vaiheessa jo tikku alhaalla vai vieläkö moottori pyöri. jokatapauksessa tuloksena 4 vekkiä käteen = 8 tikkiä. OTIN OPIKSENI. ÄLKÄÄ TEHKÖ PERÄSSÄ.
"
eikai oikeesti kukaa oo niin idootti että kattoo lapauraa kopteri kädessä? jos oikeesti joku on noin tyhmä ja tää kaikki on muka totta, niin sitten oikeesti lopeta tää harrastus vieläkun oot hengissä.
harrastusta en kyllä ole vielä tässävaiheessa lopettelemaan kun vihdoin alkaa kopu pysymään räpylässä. toinen syy torppeihin on varmasti myös huonosti säädetty kopteri, koska heti ekalennolla lahosi niin pahasti että lähes kaikki säädöt piti tehdä uusiksi. mutta eipä silti, kyllä se siitä, varaosia odotellessa. :D
Jooh, noh kunhan pysyt ite ja kavereideskaa jatkossa turvallisen matkan päästä koptereita niin selviit noista torpeista euroilla, joku silmä on vaikeempi ostaa.
Tässä on tullu hyviä vinkkejä, maltilla vaan, eka perus asiat ja sitten kun ne on kunnossa pikkuhiljaa etenemään :)
-
joo. juurikin kuten kopperi sanoi, ehkä tästä jo opin että juuri näin tulisi edetä. Opittu on että kopteri on väärin käytettynä VAARALLINEN. aina olen pitänyt etäisyyden kyllä katsojiin ja itseeni. ja pidän vastakin. ja tuo että muka olisi hirveä varaosavarasto, eihän tuossa mennyt kun pari pakettia rattaita ja peräputkia 1 paketti + hiilari ja pääakseleita 1 paketti. varaosia tilasin 2 kertaa. anyway, iteppä nuo varaosat olen maksanut, ja maksan vastakin, eli ei mitään valittamista pitäisi olla???
-
ei kukaan liene piruillakseen ole kirjoitellu,,?
ja kaikki tietää et maksat palikat itse,,mutta tuota vauhtia se varaosa kauppias on myös
"paras kaverisi",, ;D
sinnikkyys on hyvä ominaisuus,,kun tie voi olla joskus kivinen ite kullakin,,
ehkä tässä on kirjoitelleet kuitenkin koettanu kertoa,,että tuon tarmon ja energian voi käyttää pienellä maltin/maalaisjärjen käytöllä hyödyllisemminkin esim,,leijunnan harjoitteluun kun et jatkuvasti riko vehkeitä turhanpäiten,,
lopulta se harjoittelu on kuitenkin asia mikä vie ainoastaan eteen päin.
tämä oli sitten ihan ystävällisessä mielessä oma yritykseni puristaa asia "pähkinän kuoreen",, 8)
-
tuota tosiaan olen itelle yrittäny tolkuttaa että ihan RAUHASSA, mutta en ole uskonu itseäni kovinkaan hyvin... täytyy vaan yritää maltillisemmin edetä. tuloksia voitte sitten varmaan lukea taas täältä ;) fastladilta muuten torstai iltana tehty tilaus ja perjantaina matkalla. hienoa toimintaa.
-
PERJANTAI KOLMASTOISTA (13.)
ROMUAHAN TULI TAAS.
Johan menikin 2 akkua hienosti. ja taas kopteri seisoo viikon....
Läksin taas sinne tutulle jäälle leijumaan ja ehkä 1 min kerkesin leijuu ku perä "päästi irti" vai miten ammattilainen sanooo? siis ei sillä että olisin, mutta jotte edes kuulostaisin ;) eli noin metrin korkeudessa kopteri hirveeseen spinniin ja kylelleen maahan. sitten raatoa tutkiessani huomasin että perästä oli irronnut joku alumiinijuttu, ja servo oli pimeänä. en tiedä kumpi oli torpin syy ja kumpi seuraus. Jokatapauksessa olo on tavallaan tyytyväinen kun ei ollut oma moka, tavallaan kuitenkin enemmän vi****aa tuo tekninen vika, jotenkin tullu niin suuri luotto jo tohon kopuun. Vähän sama tunne tulee kun olis pitkään seurustellut ja sitten se täysin tutuksi tullut ja jonka kanssa on kaikki ala- ja ylämäet koettu kumppani äkkiarvaamatta pettää.... Lopulta vaihtoon menee:
Pääakseli
Päälavat
se alumiinhärpäke perään
PERÄSERVO PRKL (2 akkua lennetty)
lepatusakseli ja kumit.
eli ihmeen vähällä kuitenkin selvittiin.
PS. Jos jollain on ylimääräsenä ja kaupan 3100 logictech servoa niin tulen heti huomenna hakemaan.
-
Siis onko servo ihan pimee vai rattaat vaan menny? Onko sulla alumiinia perässä? Onhan kaikki varmasti lukitteella kiinni?
-
siis servo on täysin kuollut. alumiinia on perä. kaikki on lukitteella kiinni. se osa joka oli irronnut on se joka liukuu siinä peräakselilla, jota servo ohjaa. siitä oli se alumiininen varsi irronnut siitä akselilla liukuvasta osasta.
-
Jos voit, niin ilmoita osien nimillä pliis. Ja tässä kohtaa taas en mie ymmärrä align- osien nimiä ku ite tunnen thunder tiger osat.
-
PERJANTAI KOLMASTOISTA (13.)
ROMUAHAN TULI TAAS.
Johan menikin 2 akkua hienosti. ja taas kopteri seisoo viikon....
Läksin taas sinne tutulle jäälle leijumaan ja ehkä 1 min kerkesin leijuu ku perä "päästi irti" vai miten ammattilainen sanooo? siis ei sillä että olisin, mutta jotte edes kuulostaisin ;) eli noin metrin korkeudessa kopteri hirveeseen spinniin ja kylelleen maahan. sitten raatoa tutkiessani huomasin että perästä oli irronnut joku alumiinijuttu, ja servo oli pimeänä. en tiedä kumpi oli torpin syy ja kumpi seuraus. Jokatapauksessa olo on tavallaan tyytyväinen kun ei ollut oma moka, tavallaan kuitenkin enemmän vi****aa tuo tekninen vika, jotenkin tullu niin suuri luotto jo tohon kopuun. Vähän sama tunne tulee kun olis pitkään seurustellut ja sitten se täysin tutuksi tullut ja jonka kanssa on kaikki ala- ja ylämäet koettu kumppani äkkiarvaamatta pettää....
Näinhän se menee... Tekniikan pettäminen vi%#¤&aa paljon enemmän ku oma tikkuvirhe, tai näin ainaki mulla...
Itse olen 2 kertaa kopun tumpannu, eka kerralla SJM:ssä alko etupään hihnapyörä sutimaan akselillansa, siitä hallin lattiaan lennolla nro7.
Toinen tumppi tuli Knightistä ku halpa lasikuitulapanen meni flutteriin ja halkesi vaakalennossa täydellä teholla. Tämä oli jännä tilanne, heti ku alkoi pörinä kuulumaan, hidastin vauhtia, huomasin että kopteri ei tottele cyclikkiä oikein. Vedin holdin päälle ja aattelin ny on rotaation aika, mutta eipä kone tottele vieläkään. Ei muutakö moottori sammuksiin ja odotella tömähdystä.
Knihtin torpin saldo oli muhkea:
etummainen landarin kaari
pääakseli
lepatusakseli
päälavat (toisessa ei ollut naarmuakaan ja toinen oli kärjestä tyveen vakaasuuntaan halki)
yksi kuulalinkin muovi (ehjän lavan! lavanpitimen linkki)
Edes peräputki ei ottanut osumaa tuossa. Kone tuli about 45asteen kulmassa pohja edellä sorakenttään, ja siellä se kökötti vähän perspää ylhäällä ku menin sitä hakemaan...
-
Jos voit, niin ilmoita osien nimillä pliis. Ja tässä kohtaa taas en mie ymmärrä align- osien nimiä ku ite tunnen thunder tiger osat.
Niin tai vielä paremmin: kuvia mukaan jos mahdollista.
-
hmm käsittääkseni osan nimi on "tail rotor control set" vaikkakin tuo ei samalta näytä mikä hajosi mutta ymmärtääkseni saman tehtävän tekee
tuossa näkyvästä alumiinista siis irronnut tuo messingin värinen systeemi. meni kyllä painamalla takaisin paikoilleen mutta en todellakaan uskalla tuota enää käyttää
-
Tuota osaa kutsutaan slideriksi. Jos messinki sylinteri irtoaa, pitää ostaa uus osa. Ei kannata riskeerata kopua sen takia.
-op-
-
ok kitos tiedosta. mistähän tuollaisen löytäisi, kun ei näy missään samanlaista kun tuo nykyinen..
-
Titanissa se on tämmönen:
http://www.fast-lad.co.uk/store/pv0820_metal_pcontrol_e325_(silver)-pi-1372.html?osCsid=380f12176c1e1ac1fc0bedd6d04ee2a8 (http://www.fast-lad.co.uk/store/pv0820_metal_pcontrol_e325_(silver)-pi-1372.html?osCsid=380f12176c1e1ac1fc0bedd6d04ee2a8)
No mutta kyllähän tuotakin kutsutaa slideriksi, on siis sama osa käytännössä.
Mutta tuo ei kyllä oo aito.
Miksikäs te tätä kutsutte?:
http://www.fast-lad.co.uk/store/microheli_aluminum_dual_bell_crank-_e325_mh-ti026-pi-6090.html?osCsid=380f12176c1e1ac1fc0bedd6d04ee2a8 (http://www.fast-lad.co.uk/store/microheli_aluminum_dual_bell_crank-_e325_mh-ti026-pi-6090.html?osCsid=380f12176c1e1ac1fc0bedd6d04ee2a8)
-
Miksikäs te tätä kutsutte?:
http://www.fast-lad.co.uk/store/microheli_aluminum_dual_bell_crank-_e325_mh-ti026-pi-6090.html?osCsid=380f12176c1e1ac1fc0bedd6d04ee2a8 (http://www.fast-lad.co.uk/store/microheli_aluminum_dual_bell_crank-_e325_mh-ti026-pi-6090.html?osCsid=380f12176c1e1ac1fc0bedd6d04ee2a8)
Se on bell crank suomessakin.
-op-
-
Itselläni hajosi juuri samainen osa omasta rekkulasta joskus taannoin... uutta ostamaan vain..
-
haosiko se sinulla ihan lentoon? itse nimittäin epäilen että se hajos vasta törmäyksessä ja toi servo hirtti johonki nurkkaan kiinni jotenka laitto tyädet kulmat perään josta tuo crashi johtui.
-
Turhaan sinä Sgt Pippuri mitään tunturitiikerin osia T-Rexiin kaupittelet!! Jos et tiedä muiden valmistajien koptereista nii älä kirjoittele!
-
http://trex-store.com/store/product_info.php?products_id=686 (http://trex-store.com/store/product_info.php?products_id=686)
Olisiko kyseinen osa ?
Tuolta löydät rekkulaasi kaikki varaosat nopeasti ja varmasti :)
-
Tuolta löydät rekkulaasi kaikki varaosat nopeasti ja varmasti :)
Ei löydä kaikkia, vaan ne osat jotka on listoilla. Kaikkia varaosia siellä ei ole varastossa.
-op-
-
sama osa mutta s2 v2 kopuun tarvii erilaisen, tai ainakin tuo alkup. on tuosta linkistä poikkeava
-
Tuolta löydät rekkulaasi kaikki varaosat nopeasti ja varmasti :)
Ei löydä kaikkia, vaan ne osat jotka on listoilla. Kaikkia varaosia siellä ei ole varastossa.
-op-
No ei nyt olla liian tarkkoja kyllä sieltä aika hyvin osay löytyy :D
Katso manuaalista mikä osan nimi ja käytä tuolla sivulla hakua, oman käsitykseni mukaan v2 on sama perä?
Voin tietenkin olla väärässä, mutta kokeile tuota hakua. :)
-
Mielenkiintoista: manuaalissa lukee Tail pitch assembly, muttei ole osanumeroa :o
Osa on v2:ssa hieman erinäköinen kuin tuo yllä mainittu (ks. kuva) taitaa olla mukana HS1200T (http://trex-store.com/store/product_info.php?products_id=733):ssä. Siinä tosin tulee paljon muutakin mukana.
-
no siellähän se on! suurkiitokset JPIETARI!!