Kopterit.net

Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: kamakaze - 11 Maaliskuu, 2009, 19:34:57

Otsikko: EP200 KV5150 moottorin pyörimissuunnan vaihtaminen
Kirjoitti: kamakaze - 11 Maaliskuu, 2009, 19:34:57
Ostin FastLadilta t-rex 250 kopteriin heidän suositteleman tehomoottorin Z-poweri RC n EP200 motin. asensin moottorin mutta törmäsin kummaan ongelmaan, sillä näyttää, että  moottori pyörii väärään suuntaa?!? miten tämä on mahdollista - voiko suunnan jotenkin kääntää - ilmeisesti johtojen järjestystä ei uskalla vaihtaa?
Otsikko: Vs: EP200 KV5150 moottorin pyörimissuunnan vaihtaminen
Kirjoitti: Juho - 11 Maaliskuu, 2009, 19:38:10
Moottorin ja säätimen välisten johtojen järjestystä pitää muuttaa :)
Otsikko: Vs: EP200 KV5150 moottorin pyörimissuunnan vaihtaminen
Kirjoitti: kamakaze - 11 Maaliskuu, 2009, 19:41:20
eli siitä ei seuraa mitään vakavaa että pistin punaisen keltaiseen ja keltaisen punaiseen - hämärä järjestys, mutta koitetaan :P
Otsikko: Vs: EP200 KV5150 moottorin pyörimissuunnan vaihtaminen
Kirjoitti: riku - 11 Maaliskuu, 2009, 19:49:21
eli siitä ei seuraa mitään vakavaa että pistin punaisen keltaiseen ja keltaisen punaiseen - hämärä järjestys, mutta koitetaan :P

Jepp, jos sulla on kolme johtoa siinä noparin ja moottorin välissä niin moottorin pyörimissuuntaa vaihtaa helpoiten kahta johtoa vaihtamalla keskenään. Se on ihan ok vaikka värit menevät sekaisin, kunhan itse muistaa miten ;) (Joissakin nopareissakin saa tuon pyrimissuunnan vaihdettua, mutta helpoiten sen tekee johtoja vaihtamalla ristiin).
Otsikko: Vs: EP200 KV5150 moottorin pyörimissuunnan vaihtaminen
Kirjoitti: jpietari - 11 Maaliskuu, 2009, 21:33:12
Millaista pinionia meinaat käyttää? KV ero on aika suuri vakiomoottoriin verrattuna 3400 v. 5150. Onkohan KV arvo vähän turhan suuri 3S akuille? EagleTree loggeri näyttää Gaiulleni 2S akulla täydellä kaasulla 4900 rpm nollakulmilla (Z-power 5150 KV, 15T pinion, 120T pääratas).
Otsikko: Vs: EP200 KV5150 moottorin pyörimissuunnan vaihtaminen
Kirjoitti: mnentwig - 11 Maaliskuu, 2009, 21:53:19
AFAIK 15 on the 3300 motor, 12 on the 4800 (my 3s heli).
You can use a 12s pinion on 3s and 5150 - the heli has truly silly power, but flight time gets a bit shorter. This setup is on the edge what the motor can take (i.e. heat).

With an YGE ESC, you can plan for slightly more than the theoretical headspeed. The ESC is happiest, if it doesn't have to use full throttle at maximum speed.
It's related to the active "freewheeling" circuitry - internally the ESC switches between two distinct modes for the FET "commutation" for partial load and wide open throtte. The first one has minimal losses at partial load, but cannot achieve the maximum RPM.
Otsikko: Vs: EP200 KV5150 moottorin pyörimissuunnan vaihtaminen
Kirjoitti: kamakaze - 11 Maaliskuu, 2009, 22:13:51
Sori Markus vastaan suomeksi, kun enkku vaikeuttaa hakemista myöhemmin (pitää hakea kahdella kielellä) - hyvinhän tunnut kuitenkin ymmärtävän kun tulee jatkuvasti hyviä vastauksia :)

Mulla on tällä hetkellä vain 15T pinion, mutta oli tarkoitus hommata 12T ja 13T ja koittaa kumpi on parempi. Olen tosiaan hommannut myös YGE ESCin Markuksen suosituksen mukaisesti (pitäis tulla perjantaina).
Otsikko: Vs: EP200 KV5150 moottorin pyörimissuunnan vaihtaminen
Kirjoitti: mnentwig - 11 Maaliskuu, 2009, 22:25:49
3s is also problematic because the BEC overheats (the YGE has a switching BEC, many other ESC/BECs don't handle 3s too well).