Kopterit.net

Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: jpietari - 21 Maaliskuu, 2009, 18:40:02

Otsikko: jpietarin torpit
Kirjoitti: jpietari - 21 Maaliskuu, 2009, 18:40:02
Tuulenpuuska oli korjausliikeitäni nopeampi nose-in leijuttelussa takapihallani. Kolme akullista meni hyvin pääasiassa perä/kylki itseen päin. Ensimmäisen akun kanssa tuli vielä parin metrin pomppuja puuskissa, mutta throttle/pitch-sormet kyllä oppivat tuossa jotain. Neljännellä akulla leijuttelin nose-in, kaksi minuuttia meni hyvin kunnes perälapa otti ensin kosketusta hankeen, jossain vaiheessa toinen päälapa osui peräputkeen, saldona perälapa, peräputki, kahden servon rattaat. Hangen pinta on jo harmillisen kova. Päälavat säilyivät ehjinä. Vaihtoon menivät myös lepatuskumit joista jo irtoili suikaleita sekä pääakselin socket "jeesus" pultit, jotka nyt tai jo aiemmin olivat muuttaneet muotoaan enemmän tai vähemmän Z-mallisiksi. Pitääkin alkaa tarkkailla näiden pulttien kuntoa useammin.

Harmillista kun nuo HS56HB:t ottavat niin helposti siipeensä - ikävä homma vaihtaa rattaita. Pitää ehkä vaihtaa metallirattaisiin servoihin sitten kun ratassarjat loppuvat. Gauissa olisi vastaavassa torpissa mennyt todennäköisesti vain lavanpitimien ruuvit vaihtoon mutten kokeillut lentää sitä tuossa tuulessa - taisi olla kovimmillaan juuri klo 13-14 aikoihin.

Huomenna pitäisi olla vähemmän tuulista ;)
Otsikko: Vs: T-Rex 450SE V2 keväthangelle
Kirjoitti: jpietari - 22 Maaliskuu, 2009, 18:44:09
Tänään oli paljon parempi päivä: Gauille tuli kuusi akullista, viimeisen kanssa vähän turhan hätäinen "pakkolasku" kovettuneelle ei niin tasaiselle hangelle: lapa osui perän vaakaevään josta katosi lähes puolet, peräputki taipui ihan aavistuksen ja väänsin sen suoraksi ts. korjaukset sai tehtyä vielä ilman uusia osia.

Rexi lensi tänään myös kuusi akullista, ihmettelin elevator-suuntaisen liikkeen aiheuttamaa lyhyttä värähtelyä ja lennätyksen päätyttyä huomasin että lepatusakseli oli eilisessä torpissa saanut vähän osumaa - tämä ilmeisesti aiheutti elevator-suuntaisen lievän värähtelyn.
Otsikko: Vs: T-Rex 450SE V2 keväthangelle
Kirjoitti: mnentwig - 22 Maaliskuu, 2009, 19:01:31
>> lepatusakseli
take off one blade. Then enter a hex key into the screw that attaches the blade holder to the feathering shaft, and turn (clockwise).
Effectively, this turns the feathering shaft. If either blade holder "wobbles", it's bent.
Otsikko: Depronin ja EP200:n torpit
Kirjoitti: jpietari - 31 Toukokuu, 2009, 15:13:43
Eilen tuli torpattua depron-kone kahdesti ilman akkua - ensimmäisellä kerralla napsahti landari ja toisella kone lipesi näpeistä perä edellä maahan: peräsin poikki :(. No, tänään oli (lähes) tuuleton päivä ja deproni pääsi ilmaan, epätasaisella alustalla tosin landarit taas poikki (tarviikohan niitä ollenkaan?). Risoilla landareilla lensi ihan hyvin 5 min kunnes päätin ottaa alas mutta pieni mänty ja sen tukikepit hyppäsivät lasketumisreitille ja siipeen tuli halkeama.

Lentelin EP200:lla kahdeksikkoa - pohdin lennellessäni että jännää kun ei enää tarvitse miettiä mihin suuntaan korjaa. Ei tarvitse ajatella mutta pitää silti keskittyä ja totta kai keskittyminen herpaantui juuri pienen tuulenpuuskan yhteydessä ja kopteri oli jo liian alhaalla. Ilmeisesti peräevä otti ensin maahan ja lapa löi kolon peräputkeen, saldoa: peräevä, peräputki, peräputken tuki (ja todennäköisesti lavanpitimen ruuvit). Alignin hiilarilavat säilyivät ehjinä, Hyperion peräservo korkkasi auki.