Kopterit.net
Yleiset => Muu keskustelu => Aiheen aloitti: Iski - 06 Huhtikuu, 2009, 20:02:53
-
Nyt on yhden duunikaverin kanssa "vääntöä" siitä, miksi hihna pitää kiristää kun vie ulos kylmään ilmaan, jotta hihna ei löysty.... ???
Kun aina porukat täällä säätää putken kotona ja vie kopun ulos kylmällä ilmalla, ja taas joutuu kiristämään, että hihna olisi tarpeeksi kireä ::) ettei tule ongelmia.
Siis, mitä ainetta ovat (alumiinia?) ?
Ne, jotka todella tietävät, niin olisin tyytyväinen, että voisin työkaverilleni perustella asian !
T:Iski
-
Alumiininen putki lyhenee hieman kylmässä. Esim +20 huoneenlämmössä oikealle kireydelle laitettu hihna onkin liian löysällä -20 asteen pakkasessa jolloin hihnaa joutuu kiristämään. Perustuu ihan materiaalin lämpölaajenemiseen tai tässä tapauksessa kutistumiseen. Hiilikuituputkellahan tätä ilmiötä ei synny.
-
Muutos on kyllä aika pieni. Katsoin taulukkokirjasta ja siellä luvataa alumiinille pituuden läpötilakerroin 23,2E-6/K ts. 450 rexin putki kutistuu 20 asteen muutoksessa vain n. 0,16 mm. Tietääkö joku miten hihna käyttäytyy?
-
Itse en ainakaan ole Freyan hihnaa kiristellyt vaikka yli kahdenkymmenen asteen ero kesän lennätyksiin onkin ollut. Hyvin on pelannut.
-
Mikaelin ja Vispilän tietoa kaivattaisiin......
Mikael, kun on alumiinin kanssa tekemisissä työnsä puolesta ja Vispilän kokemukset/tiedot ?
Ja kuten jo kerroin, niin materiaali, seoksia on alumiinilla erilaisia, luulisin ::)
Kaikki, jotka todella tietävät, niin kommentit vaan kehiin.
Nyt on jo muutama hyvä vastaus tullutkin, kiitti niistä !
-
En minä ole ikinä peräputkeen koskenut ulkona lennätellessä.
-op-
-
90 koptereiden remmin kireyteenkin löytyy pitkällisen haeskelun tuloksena juuri sopiva kireys ettei siihen tartte kajota lämpötilan vaihteluiden vuoksi. 450 kokoisissa on ylimainostettua ko. lämpölaajenemis ilmiö... esim 450 kokoisissa talviolosuhteissa remmin kovettuminen kylmässä johtaa ennemmin hampailta hyppimiseen ku mitä persröörin kutistuminen...
-
Persremmiin voi sitten laittaa hieman silikonia niin pysyy "tuoreena"
-
Moro,
Niin siis toki kopterin koko jne. vaikuttaa asiaan, mutta kyllä se niin on, että joskus sitä hihnaa joutuu ehkä kiristelemään ainakin Freyassa. Se hihnahan ei saa olla kauhean kireä koska se kuluttaa laakereita enemmän ja hihnakin kuluu kun kitka on suurempi. Suurehko kitka myös syö autorotaatiossa suotta inertiaa jne.. Eli ei sen hihnan kannata liian kireä olla. Sitten kun se hihna säädetään sopivaksi sisällä. Niin jo millinkin lyhentyminen tuntuu merkittävästi. Eihän ne perähihnan hampaat taida olla kuin pari milliä korkeita ja jos siitä vaikka puolet katoaa, niin onhan sillä vaikutusta. Tosin se ei välttämättä näy kun rajummissa liikkeissä.
--
Timo
-
Joo ite oon kyllä huomannu ainakin 450 ja 500 kokoluokan aligneissa että hihna löystyy jos pakkaseen sen vie, niinpä teinkin itse silleen että laitoin ulkona hihnan sopivalle kireydelle ja sisällä se oli ehkäpä liiankin kireä mutta aina kun vein ulos niin se oli sopiva. Ja jos se hihna on liian löysä niin se helposti lähtee pois paikaltaan joko perästä tai edestä, molemmat oon nähny tapahtuvan :)