Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: roosa - 13 Huhtikuu, 2009, 19:21:55
-
mistäs sitä oikein alkais,tosiaan vaimo tuossa(niin varmaan) rupes kyseleen,että mitäs tolla kopukalla meinaat tehä.ollu taukoa about 6-7v.jälkikasvu on tarpeeks kasvanu ny.nyt tosiaan iski taas kärpänen,et vois harkita pörräyttää vermeitä.elikkä kyselisin,et mitä pitäis ottaa huomioon,esim.akut,bensaletkut ja ynnä muut asiat?olen surffaillu palstalla ja kaikki on menny eteenpäin,varsinkin akut(lipoa nykyään)ja mitä lie regulaattoreleita(tippunu kehityksen kyydistä).josko täällä olis viisaampia neuvomassa mitä tehä.taso jäi perä itseäpäin leijutus tasolle.kaikki vehkeet ollu 6-7v. naftaliinissa.en tiedä onko oikea paikka tälle.
-
Mikäs hieno laite sieltä naftaliinista löytyy?
Vastarin akku on nykyään usein LiPo ja sen jännite (täysi, kuormittamaton 2S 8,4V) alennetaan jonkinlaisella regulaattorilla servojen ja vastarin käyttöön sopivaksi. Kyllä kuitenkin vielä NiMH akuilllakin ajetaan, jotka voi kytkeä suoraan vastariin ilman regua.
-
pölyt pyyhittyäni,niin alta paljastu raptor 60 tt70 mootorilla ja servona jotkut digiservot ja gyrona futban 401+9254 servo.akkuna 2700nihm tai nicadi(nimet on varmaan päin peetä).mitähän pitäs tarkastella ennenkuin uskaltas käynnistää mosan.ropaus paikkana toimii tietenkin keittiön pöytä(tämäkin vaimon idea).niin ja radiona on jr x-388s
-
Luulen että perus tekniikka ei ole mennyt miksikään. Akut vaihtaisin heti suosiolla uusiin (myös lähettimeen). Ne laakerit jotka näkee voisi tarkistaa että pöyrivät ja kaikki linkit. Yleisesti muoviosia voisi silmäillä ettei ole haurastunut uv valosta ja haljennut, tämä kuitenkin varmaan harvinaista. Myös kaikki johdot on syytä katsoa läpi ettei eristeen ole kovettuneet ja murene käsiin.
-
kiitokset vastauksista.yöllähän on otollista aikaa tarkastella kopteria lähemmin ja akut pistetään huomenna tilaukseen.taas on kivaa,kun ei tarvi murehtii mihin vähesetkin rahat pistää.
-
Kannattaa katsoa myös moottorin takakannen alle, miltä siellä näyttää. Lähinnä tulee mieleen ruostuneet laakerit jotka kannattaa suosista vaihtaa ennen käynnistystä.
-
tarvii siis ottaa mosa irti ja ruveta purkaa/tarkastaa laakereiden kunto.onkohan vielä jotain mitä pitäs tarkastaa?
-
pölyt pyyhittyäni,niin alta paljastu raptor 60 tt70 mootorilla ja servona jotkut digiservot ja gyrona futban 401+9254 servo.akkuna 2700nihm tai nicadi(nimet on varmaan päin peetä).mitähän pitäs tarkastella ennenkuin uskaltas käynnistää mosan.ropaus paikkana toimii tietenkin keittiön pöytä(tämäkin vaimon idea).niin ja radiona on jr x-388s
Kuulostaa sellaiselta paketilta että vaihda akut uusiin NiCd akkuihin. Ja jos se akku ei ollu NiMh niin pelimies vois cyclata ne NiCd akut pari kiekkaa.. saattavat olla ihan kelpokunnossa vielä.. Jos koppero oli leijutuksen jäljiltä niin hyvässä öljyssä kuin se yleensä on niin ei siellä ole mikään laakeri ole miksikään mennyt. Ehkä moottorissa voi olla jotain jos on ollu vähänkään kosteassa ja raakaa fuilia koneessa. eli moottorin laakerin katsoisin - se tosin selveää kun käynnistää (huonolla tuurilla aiheuttaa radiohäiriöitä vaikkei kuulu äänestä joten katso kuitenkin takakannesta missä kondiksessa on). Virtakytkin on hyvä vaihtaa muutenkin vuoden välein varmuustoimena joten sen vaihtaisin ens töiksi.
Jos on ollut kuumassa auringossa niin silloin jotkut muoviosat on voinu kovettua ja niitä kannattaa vähän vilkuilla mutta muutempa vain räkänä taivaalle.
Ainakin gyro kuulosti ihan tämänpäivän peliltä ja esim itse käytän kaikissa polttiskopperoissa vanhoja kunnon Sanyon RC2400 NiCd kennoja - varmatoimisia ja tressittömiä eikä tarvi mitään reguja ja balanssereiden kanssa värkkäilyä. LiPo:t lähettimessä ja sähkökopuissa riittää mulle ;D
- Ilkka
-
no ny se tapahtu monen vuoden tauon jälkeen.kaikki nippelit tuli tarkasteltua ja moottori.kaikki oli kunnossa,siis ainaki mun mielestä.sit säätöjä tekemään(tehty).kaikki ny valmiina lennätystä varten.kädet ja jalat tärisi niin perkeleesti,kun kävelin kohti peltoa vermeet kädessä.viimeset tsekkaukset ennen koneen käynnistystä.kaikki kunnossa.kädet tutisee,mut eiku startteri käteen ja konetta käynnistää ja helkuttia kone pörähti heti käyntiin(monen vuoden lepojakson jälkeen).sit vähä kauemmas koneesta ja eiku kierroksia lisää.kone nousi ilmaa(jalat tutisi) ,mut kaikesta huolimatta se pysy ilmassa ja sain alaski hienosti.OLI TOSI MAHTAVA TUNNE.ps.en ikinä oo reenannu simuilla,olis ehkä säästäny rahaa.kiitokset vielä kaikille avusta.TÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ON HIENOOOOOOOOOOOOOOO,kunnes torppaa.
-
OLI TOSI MAHTAVA TUNNE.ps.en ikinä oo reenannu simuilla,olis ehkä säästäny rahaa.kiitokset vielä kaikille avusta.TÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ON HIENOOOOOOOOOOOOOOO,kunnes torppaa.
Loistavaa! Tää vaan on hienoo! :)
Säilyikö kalsaritkin vielä käyttökelpoisina lennon jälkeen? ;)
-
no kalsarit säily kuivana,kun ei käytä ollenkaan!!!!!!!!!!!ja eiku metukkaa koneeseen,että pääsee torppauspuolelle kirjottaa.