Kopterit.net

Tekniikka => Teoria => Aiheen aloitti: tuupola - 19 Huhtikuu, 2009, 11:25:35

Otsikko: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: tuupola - 19 Huhtikuu, 2009, 11:25:35
Miten nopeasti olette jättäneet harjoitus pingpongpallojalat pois? Niillä kyllä pelastaa vähän pieleen menneet laskeutumiset. Toisaalta ymmärsin että ne myös muuttavat kopterin käyttäytymistä, joten tuntuma muuttuu kun ne ottaa pois. Tämä olisi hyvä syy jättää mahdollisimman aikaisin pois.

Mietin että voisin harjoitusjalkojen sijasta asentaa esim 500 ja 600 sarjalaisen jalat 450 luokan kopteri. Tuloksena olisi leveämmät jalakset ilman pingpongpallojen aiheuttamaa dragia.
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: JRu - 19 Huhtikuu, 2009, 11:38:10
Mahdollisimman nopeasti vaan pallot pois. Muuttuu heti vakaammaksi kun ei ole pallot roikkumassa ja vapisemassa kopun kyydissä.

Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Nube - 19 Huhtikuu, 2009, 11:46:04
Just olin samaa sanomassa. Mulla oli ensin niitä  e-skyn pelejä ja niin epävakaita kun vain voi olla. Kun pikkureksän sitten sain niin en koskaan apujalaksia laittanutkaan, se tuntui heti niin vakaalta(verrattuna tietty johonkin.. ::) )

Ja vaikka eskyillä olin saanut vaan huonoa lentokokemusta niin muistaakseni en rikkonut reksiäni huonon laskeutumisen takia kertaakaan vaan aina jonkin muun syyn takia  :)
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: 1m4s0_ - 19 Huhtikuu, 2009, 14:39:41
Itse otin ensimmäisellä akullisella... :D
Simulaattori auttaa kovasti pääsemään eroon tai edes laittamasta niitä.  ::)
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: kamakaze - 19 Huhtikuu, 2009, 16:21:25
t-rex 600 on niin iso kopteri, että jaluksia ei tarvitse ollenkaan (otin itse liian myöhään pois 3 akullisella) - niitä ei olis varmaan tarvinnut koskaan siihen pistääkään). Itselläni laitan vieläkin välillä t-rex 250 jalukset kun säädän jotain, sillä mikäli tulee joku gyro ohjaa väärään suuntaan tyylinen säätövirhe niin siinä on jalukset aina paskana ja pahimmassa tapauksessa lavatkin. Tuntuu, että 250 on rakennettu tarkoituksella liian pienet jalukset, että tekevät hyvää tiliä niitä myymällä...
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Vispilä - 19 Huhtikuu, 2009, 16:37:21
Harjoitusjalakset ei ole mitenkään erityisen tärkeät ensilennollekkaan, jos osaa edes jotenkuten laskeutua. Jos käyttää jalaksia niin kannattaa ottaa pois viimeistään 10 lennon jälkeen, vaikeuttavat vaan lennätystä ja täristävät konetta.. Pienen koneen kanssa on hyvä olla harjotusjalakset ekalla lennolla.


-op-
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: tuupola - 19 Huhtikuu, 2009, 22:09:19
Eli taitaa lähteä pois huomenna. Leijutellut nyt jotain 10 akullista. Alussa apujalat kyllä pelasti pari kertaa kun Lamasta oli jäänyt takaraivoon että jos alkaa jännittää niin kaasu pois. Isommalla tuntuu olevan turvallisempaa leijuttaa korkeammalla 2-3 metriä ja pelastaa antamalla lisää kaasua :)
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: 1m4s0_ - 20 Huhtikuu, 2009, 10:31:25
Eli taitaa lähteä pois huomenna. Leijutellut nyt jotain 10 akullista. Alussa apujalat kyllä pelasti pari kertaa kun Lamasta oli jäänyt takaraivoon että jos alkaa jännittää niin kaasu pois. Isommalla tuntuu olevan turvallisempaa leijuttaa korkeammalla 2-3 metriä ja pelastaa antamalla lisää kaasua :)
Ei välttämättä lisää kaasua, siitäkin voi tulla ongelmia ja lisää vahinkoa :D Holdi päälle ja koittaa saada ohjattua ehjänä alas.
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Mesikämmen - 20 Huhtikuu, 2009, 12:03:41

Ei välttämättä lisää kaasua, siitäkin voi tulla ongelmia ja lisää vahinkoa :D Holdi päälle ja koittaa saada ohjattua ehjänä alas.
[/quote]

 ""...eihän rallia voiteta jos siellä pelätään maalissa juhlitaan voittaja poikaamme teuvoa."" Kaasulla vaan ;)

Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: tuupola - 20 Huhtikuu, 2009, 22:16:02
Otinpa apujalat pois ja leijuttelin pari akkua (prkl loput akut vielä postissa, kahdella jää leijutteluaika lyhyeksi). En kyllä tajua miksi alunperinkään laitoin noi apujalat kiinni. Kopteri oli täysin erilainen lentää ja laskeutuminen onnistuu täysin ongelmitta (vaikka ensimmäinen vähän jännittikin).
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: sgtpepper - 21 Huhtikuu, 2009, 18:47:29
Joo kopteri saa tulla niin vinossa että ottaa lavat maahan, jotta kaatuisi. Eli siis, heti kun toinen jalaksista on maassa, laitat kaasun nollaan (onhan sulla ainakin pari astetta nekatiivisia kun kaasu nollassa?) niin kyllä se toinenkin sieltä tulee. Joten tasasella maalla se on vaikeeta että laskeutuminen leijutuksesta epäonnistuis 10 akun jälkeen.
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Anssi - 21 Huhtikuu, 2009, 19:46:46
Lainaus: Joo kopteri saa tulla niin vinossa että ottaa lavat maahan, jotta kaatuisi. Eli siis, heti kun toinen jalaksista on maassa, laitat kaasun nollaan (onhan sulla ainakin pari astetta nekatiivisia kun kaasu nollassa?) niin kyllä se toinenkin sieltä tulee. Joten tasasella maalla se on vaikeeta että laskeutuminen leijutuksesta epäonnistuis 10 akun jälkeen.

Paitsi jos sattuu koneella olemaan sivuttaita liikettä jolloin kone kaatuu jo aikaisemmin. Puhutaan dynaamisesta rolloutista joka on helikopterilla hyrrävoimien vuoksi mahdollista helposti. Liike eteenpäin on aina paras jos konetta ei saa täysin liikkeettä alas.
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: markkinn - 22 Huhtikuu, 2009, 08:47:32
Itse lentelen (=leijuttelen) pihatiellä joka ei ole tasainen ollenkaan. Jos sattuu kuoppaiseen kohtaan laskeutumaan niin kyllä meinaa 450:n kaatua herkästi. Sillä pidän paria 5mm hiilikuituputkea laskutelineissä nippusiteillä kiinni, joko ristissä tai suoraan sivusuuntaan laitettuna. Mitään pallukoita ei ole joten nuo ei ala juurikaan resonoimaan ilmassakaan. Mutta tylsän näköisethän ne on.

Onko näille sähköhimmeleille tarjolla kellukkeita? Polttiksessa oli joskus kellukkeet ja niillä pysty laskeutumaan ihan mihin vaan että tarvitsi pelätä kopterin kaatumista epätasaisella. Omatekoisia olen nähnyt mutten kaupallisia versioita.

Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Sammy - 22 Huhtikuu, 2009, 09:55:40
Onhan niitä kaikenlaisia kaupallisia tötteröitä ja kumiusseja, tässä yksi parhaimman näköisistä jotka osuivat silmiin juuri muutama päivä sitten.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=747945 (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=747945)

Yksinkertainen, kevyt ja kompakti toteutus (helppo tehdä itsekin)

Jos haluaa suuremman ja painavamman, niin litran juomapullot + roudarinteippiä
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: markkinn - 22 Huhtikuu, 2009, 10:14:27
Täysin samoja katselin itsekin, ei näytä kovin kaupalliselta tuotteelta vaan :)

No, täytyy käydä rautakaupasta hakemassa tarvikkeet ja tehdä tuollaiset itse jos alkaa hiilikuitukepit kyllästyttää.
Tai sitten siirtyy lennättelemään tasaisemmalle paikalle.
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Sammy - 22 Huhtikuu, 2009, 10:50:46
Jos tarkoituksenasi ei ole Heliä dipata lampiin ja jokiin, niin hanki vaikka 500 landarit.
Tai Hurricana 550 on vielä leveämmät jne....
Uudet kiinnitysreiät poraamalla sopii paikoilleen.

Tuo leveys auttaa estämään kippaamisen epätasaisemmilla alustoilla eikä painokaan hirveästi kasva  ;)
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: markkinn - 22 Huhtikuu, 2009, 11:03:02
Tämäkin on ollut mielessä. Just aamulla oli jo 500:n landarit t-rex storen ostoskorissa..
Kellukkeet ei pakolliset, tosin kesällä rannassa niistäkin voisi olla iloa.
Joskus on tullut keiteltyäkin landareita ja leviteltyä vähän leveämmälle.
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: HMakela - 22 Huhtikuu, 2009, 16:37:18
itse aloitin harastuksen ns. vaikealla tavalla, kun en omalla ohjaimella päässyt simutteleman vaan jollain random usbiromulla, eli oikeaa kopteria ensimäiseksi lentämään. Romua on tullut paljon, mutta hetkeäkään en ole pitänyt harjotusjalaksia kiinni ensimmäsen minuutin jälkeen. (ne hajos torpissa) :D ja voin sanoa että niiden puuttuminen ei ole ollut syynä yhteenkään torppiin.
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: kamakaze - 22 Huhtikuu, 2009, 19:12:21
itse aloitin harastuksen ns. vaikealla tavalla, kun en omalla ohjaimella päässyt simutteleman vaan jollain random usbiromulla, eli oikeaa kopteria ensimäiseksi lentämään. Romua on tullut paljon, mutta hetkeäkään en ole pitänyt harjotusjalaksia kiinni ensimmäsen minuutin jälkeen. (ne hajos torpissa) :D ja voin sanoa että niiden puuttuminen ei ole ollut syynä yhteenkään torppiin.

:D :D LOL - HMakela en muista koska olis ollu näin hauskaa :D :D kysyjä ilmeisesti tarkoitti että miten nopeasti ne kannattaa ottaa pois - ei mitään maailman ennätystä! :D :D
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: HMakela - 23 Huhtikuu, 2009, 21:57:26
mielestäni niitä ei kannata ees kiinni laittaa. kopteri toimii noin 100 kertaa paremmin ilman. ainakin itselläni näin. ja tohon että kannattaa vaiko eikö, kuten jo sanoinkin, harjotusjalasten puuttuminen ei ole noita torppeja aiheuttanut. ehkä jopa päinvastoin, on tullu edes vähän varottaua :D
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: kamakaze - 23 Huhtikuu, 2009, 22:02:11
mielestäni niitä ei kannata ees kiinni laittaa. kopteri toimii noin 100 kertaa paremmin ilman. ainakin itselläni näin. ja tohon että kannattaa vaiko eikö, kuten jo sanoinkin, harjotusjalasten puuttuminen ei ole noita torppeja aiheuttanut. ehkä jopa päinvastoin, on tullu edes vähän varottaua :D


Juu paramminhan sä itse tiedät enkä mä näistä mitään tiedä (olen ihan aloittelija verrattuna konkareihin) - kuulosti vain niin hauskalle, että eka torppi tuli heti ja torppeja on tullut paljon senkin jälkeen - tuli vain mieleen, että ehkä osa niistä olis jäänyt tulematta jos olis ensin harjoitellut simulaattorilla ja vielä sitten leijutellut 10 akullista ennen kun nostaa niin korkealle, että ohjausvirheessä hajoilee mitään. Toki tähän olisi palanut ihan eri tavalla aikaa ja eipä sitä kukaan tiedä miten paljon olisit torppaillut jos olisit ollut 'ylivarovainen', kun ei kukaan enää pääse sitä testamaan - kunhan tuli vain hauska juttu kun luki sen niin, että: 'heti torppasin ja lisää on tullut ja paljon, mutta ei niitä jaluksia mihinkään tarvitse' :D :D
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: hbfp - 25 Toukokuu, 2009, 19:53:02
Joo kopteri saa tulla niin vinossa että ottaa lavat maahan, jotta kaatuisi.

Olen täysin nyyppä. Simulaattorilla lennetty joku 5-6 tuntia. Kävin ottamassa tyyppejä ekan akullisen ja täytyy sanoa että olen tosi tyytyväinen että harjoitusjalakset oli kiinni. Tein sen klassisen että kun kopteri tuli kohti ohjasin sivusuunnassa väärin. Mutta matalan lentokorkeuden vuoksi nykäsin vaan tehot veke ja harjoitusjalasten kanssa "laskeutui" nätisti. Jäi vielä pari senttiä varaakin että lavat olisi osuneet maahan, mutta lähellä oli.

Pitänee tuota treenata vielä ahkerasti simulaattorilla, ennen kuin homma lähtee sujumaan. Niin että kontrollien suunnista on varmuus. Sen jälkeen muutamat leijuntaharjoitukset ja jos se menee mukavasti niin sitten jalat veke.

Parit torpit siis noiden pallojen kanssa jo välttänyt.

Landarit sais olla kans vähän korkeammat. Lennän hiekka futiskentälä joten pyrstöroottori pieksee hiekkaa joskus aika tyylikkäästi. Mutta eipä se ole siitä näköjään rikki mennyt. Onhan se irtohiekkaa ihan siinä pinnassa.
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: nik-92 - 25 Toukokuu, 2009, 19:56:07
Juu voihan ne ehkä ihan hyvät olla alussa mutta kyllä ne vaan sitten loppupeleisä häiritsee lentoa
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: tuupola - 25 Toukokuu, 2009, 23:03:36
Landarit sais olla kans vähän korkeammat. Lennän hiekka futiskentälä joten pyrstöroottori pieksee hiekkaa joskus aika tyylikkäästi. Mutta eipä se ole siitä näköjään rikki mennyt. Onhan se irtohiekkaa ihan siinä pinnassa.

Jos peräevä on pitempi kuin pyrstöroottori ei perälapojen pitäisi missään tilanteessa ottaa maahan. Ellei peräevä tietenkin uppoa hiekkaan :)
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: nik-92 - 25 Toukokuu, 2009, 23:05:43
joo onnistuin mäkin vääntämään perä roottorinakselin ekalla lennolla mutta sen jälkeen en ole onnistunut sen saa meinaan kyllä runtata kunnolla maahan ennen kuin ne perälavat ottaa maahan.
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: kamakaze - 25 Toukokuu, 2009, 23:14:43
Landarit sais olla kans vähän korkeammat. Lennän hiekka futiskentälä joten pyrstöroottori pieksee hiekkaa joskus aika tyylikkäästi. Mutta eipä se ole siitä näköjään rikki mennyt. Onhan se irtohiekkaa ihan siinä pinnassa.

Jos peräevä on pitempi kuin pyrstöroottori ei perälapojen pitäisi missään tilanteessa ottaa maahan. Ellei peräevä tietenkin uppoa hiekkaan :)

Hyvin usein on tilanne jossa kasvillisuus ottaa peräevään kiinni esim pelolla tai maan epätasaisuus on niin suurta, että evä on hyvin maassa, mutta jo perälavan kohdalta kyntää esim pieneen kiveen jne...
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Jussi. - 25 Toukokuu, 2009, 23:15:33
joo onnistuin mäkin vääntämään perä roottorinakselin ekalla lennolla mutta sen jälkeen en ole onnistunut sen saa meinaan kyllä runtata kunnolla maahan ennen kuin ne perälavat ottaa maahan.
Satuin olemaan paikalla ja täytyy sanoa että sekin johtui liiasta liikealueiden rajoittamisesta D/R llä.
Kannattaa alusta asti pitää kaikki mahdollinen teho ja liikealueet saatavilla jos sattuu tarvitsemaan. Ikävä torpata sen takia ettei kopteri noussut/oiennut riittävän nopeasti ja oli rajoittimia käytössä. Oppiminen hidastuu myös aika tavalla kun  muuttelee expoja, dualrateja, lapakulmakäyriä, kaasukäyriä mitänäitänyton joka lennolle.

Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: hbfp - 26 Toukokuu, 2009, 06:06:25
Jos peräevä on pitempi kuin pyrstöroottori ei perälapojen pitäisi missään tilanteessa ottaa maahan. Ellei peräevä tietenkin uppoa hiekkaan :)

Onhan se joo kokonaisen sentin pidempi. Eli edelleen hiekkakentällä tai normaalilla nurmikolla voi aivan hyvin ottaa maanpinnan normaalien epätaisaisuuksien takia kiinni. Ehkä pitäisi pyytää joku lanaamaan kenttä että voi lentää. ;) Tosin sitten ongelmana olisi todennäköisesti kovan kentän sijasta kuohkea kenttä ja tuo evä uppoaa edeleen sen sentin todella helposti siihen kuohkeaan hiekkaan.

Mutta juuri tuosta syystä pintaan osuminen ei ole niin vaarallista kun pihta on pehmeää ja irtonaista.
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: nik-92 - 26 Toukokuu, 2009, 06:29:46
Epätasaisella kentällä kannattaa käyttää vaikka jotain vaneri levyä tai vastavaa laskeutumiseen.
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: hbfp - 13 Kesäkuu, 2009, 09:11:46
Epätasaisella kentällä kannattaa käyttää vaikka jotain vaneri levyä tai vastavaa laskeutumiseen.

Joo, kun osuisi edes sinne päin. ;) Heh, simulla menee jo ihan ok toi lentäminen. Mutta todellisuus tuulen ja pyörteilevän ilman kanssa ja kopterin viiveiden myötä on ihan jotain muuta.

Nyt tuli tehtyä taas se perinteinen, eli kopterin nokka osoitti oikealle ja kun oikaisin sitä niin käänsin väärään suuntaan. Lavat osui kyllä maahan, mutta mitään ei onneksi hajonnut. Aika hyvä toi pehmeä hiekkakenttä loppujenlopuksi, ei tule ihan niin hard hittiä kuin asfaltilla. Pyrstöroottorikin osui useita kertoja maahan niin että pysähtyi ja jatkoi iloisesti pyörimistään irrottuaan maasta.

Lisää simulaattoriharjoitusta ja harjoitusjalaksilla palloilua. Yhden kuusen alaoksiakin tuli vähän trimmattua kun meinasi karata lennätyskentältä tuulen mukana ja pysäytin ja korkeutta alkoi kertymään aika hyvästi. Mutta söpöstihän tuo niitä ohuimpia oksia ja havuja leikkasi.

Tuntuu vaan että ohjaus on vielä oikeasti hakusessa, eli olen aina myöhässä about 2 sekuntia ja se ei tiedä hyvää. Pahinta on kyllä sivuttaisohjaus väärän suuntaan. Lisäksi pitää opetella pyrstöroottorin aktiivista käyttämistä. Ensinnäkin propotioner oli vähän väärin säädetty, ei paljon mutta vähän. Eli kopteri kiersi pikkuhiljaa vasempaan joka vaikeutti pyrstön pitämistä itseään kohti. Joka tuntuu olevan vielä tässä vaiheessa ehdoton edellytys. Ehkä parastavaan simuilla reilusti lisää.
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Jussi Savolainen - 17 Kesäkuu, 2010, 16:52:12
Törmäsin tähän aiheeseen lukiessani vanhoja juttuja.

Kerronpahan minäkin oman kokemukseni tähän.

Harjoitusjalaksia ei tarvitse ollenkaan, jos kopteri on säädetty oikein ja sillä on helppo nousta ja laskeutua.

Harjoitusjalaksia kannattaa käyttää vain sen ajan, että saa kopterin perussäädöt kohdalleen sekä tarpeelliset hienosäädöt myös, koska harjoitusjalakset aiheuttavat ilmassa kopterin tarpeetonta vaappumista ja näin häiritsevät lennättämistä.

Minä ite pidin niitä pari kesää, kun luulin, että ne pitää kopterin alas tullessa ehjänä. Mutta kun se vaappuminen ja muutenkin rauhaton elämänmeno jatkui niitä jalaksia alla pitäessäni, päätin ottaa ne pois.

Huomasin heti, kuinka kopteri rauhoittui ja nousut ja laskut olivat helppo tehdä eikä kopterin kaatuilua tapahtunut.

Ainoa torppi, mikä tässä kolmen vuoden aikana kopteria lennättäessä on tapahtunut, on sattunut  harjoitusjalakset jalassa. Silloin meni kopterista sen omat jalakset poikki.

Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: floodi - 17 Kesäkuu, 2010, 16:59:24
Joo, ei niitä harjoitusjalaksia tartte ollenkaan. Simutreeniä vaan aluksi kunnes 'homma on hanskassa', sit oikealla ilman harjoitusjalaksia. Testattu toimivaksi kuussatasella reksillä  :)
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Mikka - 17 Kesäkuu, 2010, 17:04:23
Joo, ei niitä harjoitusjalaksia tartte ollenkaan. Simutreeniä vaan aluksi kunnes 'homma on hanskassa', sit oikealla ilman harjoitusjalaksia. Testattu toimivaksi kuussatasella reksillä  :)

Samaa mieltä. Harjoitusjalakset on vain siihen, että oppii laskeutumaan, edes jolloin kopterilla. Säädöt kohdalleen ennen kopterin ensimmäistä kokeilua ja eka nousu varovasti. Todettu toimivaksi 450:llä ja 600:lla. En aio laittaa jalaksia enää mihinkään.
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: masu - 17 Kesäkuu, 2010, 17:10:43
Joo, ei niitä harjoitusjalaksia tartte ollenkaan. Simutreeniä vaan aluksi kunnes 'homma on hanskassa', sit oikealla ilman harjoitusjalaksia. Testattu toimivaksi kuussatasella reksillä  :)
Voi sen niinkin ajatella, että simua ei tartte ollenkaan ja harjoitusjalakset on hyvä varuste. Kokeiltu 450 reksillä. On muuten ne ensilennot paljon pidempään jännittäviä ;).
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Flying Finn - 17 Kesäkuu, 2010, 17:18:26

En minäkään ole ikinä käyttänyt harjoitusjalaksia.
Treenasin simulla ensin pari viikkoa, ja sitten luin kopterit.nettiä pari päivää kuinka se kopu säädetään jonka jälkeen kopu tilaukseen kasaan ja ilmaan, eikä tuottanut mitään ongelmia laskeutua/nousta ilman harjoituslandareita. :)
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: JCA - 17 Kesäkuu, 2010, 17:26:06
Harjoitusjalaksia ei tarvitse ollenkaan, jos kopteri on säädetty oikein ja sillä on helppo nousta ja laskeutua.

Samaa mieltä! Simulaattorilla lensin pari vuotta ja sitten hommasin 450 rekkulan, harjotusjalaksia en ole ikinä käyttänytkään.
Toki onhan tässä tullu torpattua jo 500 rexi ja nykynen ElyQ:kin :D
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Tohtori R - 17 Kesäkuu, 2010, 19:10:46
mä taas oon kyllä sitä mieltä että ei niistä mitään haittaa ole kopun toiminnalle jos vaan ovat oikean kokoset ja tarpeeksi vahvat sekä tarpeeksi hyvin kiinni...

ite alottelin (tai alottelen edelleenkin  ;) ) 500esp rekkulalla ja köyhästä se vaan tuntui sen verran kalliilta lelulta että kaikki mahdollinen lisäturva on ens alkuun positiivista!

en mäkään tainnu noita ku sen 10 akullista käyttää mutta olis kyllä menny vähintään lavat ekalla lennolla kovassa tuulessa jos niitä ei olis ollu!

tossa ekassa lennossa ku tuppaa olemaan se että joikkaria puristetaan ihan liikaa vaikka homma olis jo simusta ihan takaraivossa... tämän huomasin ihan itsekkin!

en tosiaan kyllä ole koskaan ymmärtäny miksi täällä foorumilla aina patistetaan ottamaan noi apupyörät mahd nopeesti pois!? itse en kyllä tollasta neuvoa kenellekkään antais! turhaa luoda alottelijalle turhia paineita ennenku on valmis ja varma koittamaan ilman!
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Iski - 17 Kesäkuu, 2010, 20:08:40
Täysin samaa mieltä Tohtori R:än kanssa !

Itse kun en simua harrastanut ennen ensimmäisiä lentoja Hughes:lla, paitsi pari tuntia FMS:ää, niin kyllä, kun huonolla kopulla aloitin, niin "apupyörät" olivat tarpeeseen !
Kun pääsin laadukkaalla kopulla treenaamaan (taas vanhaa toistoa multa), niin sitten alkoi lentoharkat paremmin sujumaan....Kuussatkulla en mitään ylimääräistä tarvinnut (oli jo kokemusta 450:llä rexillä).
Eli, pienet ja tarpeeksi lyhyet "apujalakset" eivät liiemmin haittaa.
Tästä on Tohtorin sekä Haikaran:kin kokemukset ihan asiaa , kuten omanikin  :)

Niin ja se tärkein asia mielestäni: Jokainen tekee mitä haluaa kopteroinnissa, jotta oppii.......mitä vaan....
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Mikka - 17 Kesäkuu, 2010, 21:35:54
No, ehkä tuossa apujalaksien poisottoa kannustamalla oli tarkoituksena madaltaa kynnystä niistä luopumiseen. Omalla kohdalla käytiin turhan pitkään, kun en vain uskaltanut luopua niistä. Tarkoitushan noilla on vain auttaa alkuun, ei niitä kannata turhaan mukana roikottaa. Yllätys oli suuri, kun väpätys loppui kuin seinään jalaksista luopumisen myötä. Olivat kyllä välttämättömät alkuun. Hajotin apujalakset moneen kertaan kaikenmoisilla pompuilla, mutta monet lavat säästyivät. Tarkemmin ajateltuna tarvitsisin apujalaksia vieläkin nose-in leijutusta opetellessa.  ???
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: B12 - 17 Kesäkuu, 2010, 23:30:50
Harjoitusjalakset kannattaa olla aina ekalla kerralla. Mitään järkeä ei ole mennä kokeilemaan urheana "kun isot pojat sanoivat että ei niitä tarvitse". Ottaa sitten hetikohta pois jos siltä tuntuu, mutta tuskin ihan heti tuntuu. Simulaattori auttaa toki asiaa, mutta silti livenä on kuitenkin enemmän paska jäykkänä. Nostaa kopterin ilmaan jalaksien kanssa ja jos tuntuu liian helpolta ja jalakset nolottaa, heivaa ne sitten pois.

Sanoisinpa justikään prosessin läpikäyneenä, että ottaa jalakset pois sitten, kun luottaa vähän itseensä ja osaa laskeutua ilman sivuluisuja.
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Jussi Savolainen - 18 Kesäkuu, 2010, 00:05:59
Harjoitusjalakset kannattaa olla aina ekalla kerralla. Mitään järkeä ei ole mennä kokeilemaan urheana "kun isot pojat sanoivat että ei niitä tarvitse". Ottaa sitten hetikohta pois jos siltä tuntuu, mutta tuskin ihan heti tuntuu. Simulaattori auttaa toki asiaa, mutta silti livenä on kuitenkin enemmän paska jäykkänä. Nostaa kopterin ilmaan jalaksien kanssa ja jos tuntuu liian helpolta ja jalakset nolottaa, heivaa ne sitten pois.

Sanoisinpa justikään prosessin läpikäyneenä, että ottaa jalakset pois sitten, kun luottaa vähän itseensä ja osaa laskeutua ilman sivuluisuja.
Jes!
Tätä minäkin tarkoitin, en vain eka kerralla osanut asiaa tarkemmin kertoa.

Nyt olen kokeilut jalaksiin laittaa ns "kellukkeet" eli sellaiset putkieristimistä topatut, jotta kopteri ei "vajoaisi" liian syvälle nurmikkoon. Tarkoitus olisi, että pyrstöroottori ei jauhaisi nurmikkoa ja likaantuisi liikaa. Mutta... MUTTA...!

Nämä kellukkeet aiheuttavat samanlaista vaappumista ja keikuttelua kuin ne apujalakset, joten eivät olleet hyvä idis.
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: jukeskinen - 21 Kesäkuu, 2010, 09:33:32
Luettuani tätä aihetta ohimennen(välillä vähän hymy huulilla) Totean vaan jotta kun laitaa sen ensimäisen ja oikean kopun ilmaan on tosiaan hyvä olla apuvärkit jalaksissa kiinni,ja mieluten niin kauvan kun leijuttelu on selkäytimessä.
Tulee huomattavan paljon lentotunteja enemmän kun että ottaa apujalakset muutaman noston jälkeen pois,tärkeintähän tässä alotuksessa on nostot,leijuttelu ja laskut.
Ja olen kyllä huomannut että TÄMÄ KOPUTOUHU ON KIVAA JA HAASTAVAA,vaikka pitääkin apuhäkkyröitä pitempäänkin rahtina. ;D
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Illodin - 21 Kesäkuu, 2010, 12:55:08
Ihan on pakko tähän osallistua kun ei vaan voi suutaan kiinni pitää  :)


Itse sen tietää parhaiten. Kannata siinä muita kuunnella.

Jos siis kysymystä pohdiskelee, se on merkki siitä, ettei niistä tarvi vielä luopua. Jossain vaiheessa sen itse tuntee ja tietää, että ei niitä enää tarvi. Sitten pois.

Näin siksi, että ei niistä jaloista ole mitaan haittaa, kunhan ovat vaan riittävän tukevat ja kunnolla kiinni.

.Illo
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Trnquill - 21 Kesäkuu, 2010, 13:13:16
Näin siksi, että ei niistä jaloista ole mitaan haittaa, kunhan ovat vaan riittävän tukevat ja kunnolla kiinni.
Tästä rohkenisin olla eri mieltä. Harjoitusjalakset haittaavat taivaslentoa ja ovat ylimääräisä riippakivia, kun kopteria alkaa liikuttelemaan enemmän pelkän leijutuksen sijaan. Mitä suuremmat ja jykevämmät jalakset ovat, sitä enemmän ne hankaloittavat lentoa tuulenvastuksen ja ehkä jo painonsakin vuoksi.

Heti vaan jalakset pois kun laskeutuminen on hallussa ilman sivuttaisliikettä.
Otsikko: Vs: Kuinka nopeasti harjoitusjalat pois?
Kirjoitti: Tohtori R - 21 Kesäkuu, 2010, 13:49:32
tässä se asian ydin nyt tulikin jo!

ei kai kukaan rupea taivaslentoa harjottelemaan ennenkuin on leijutus ja laskeutuminen hallinnassa... ja kun se on hallinnassa riittävästi niin tekee jo mieli ottaa apupyörät pois!

laskeutumisen helpottamiseksihan noi apupyörät on!

jos on tosiaan simua tullu tahkottua niin apupyörät lähtee ekoina päivinä pois kuhan vaan eka voittaa sen kapulan ylimääräsen puristuksen mikä ekoilla kerroilla pakostikkin melkein on!

on ne silti erittäin halpa ja käytännöllinen apuväline ekan kopun hyvin voinnin kannalta!

ps. parit apupyörät olis vielä tyrkyllä poiskantohintaan ja niistä voi lukea lisää lahjoitetaan osiossa