Kopterit.net
Kilpailutoiminta => F3C FAI => Popular => Aiheen aloitti: Jussi. - 07 Toukokuu, 2009, 22:23:28
-
Iltaa,
Olen vähän noita sportin liikkeitä ja poppiksen leijuja koittanut lennellä, todella vaihtelevalla menestyksellä, mutta minulle alkaa olla selkeää että tämän tyylinen lentäminen kiinnostaa.
Yhtään kisaa en ole vieläkään nähnyt, puhumattakaan osallistumisesta joten täytyy kysyä, että jos oikeasti aikoo kilpailla, niin onko mitään järkeä osallistua 500 kokoluokan kopterilla mikään muu kuin "eka kisa poppiksessa" -hengessä. Eli onko mitään toivoa pärjätä 500 kopterilla? entäs 600? Vai onko homma niin tiukkaa, että .90 vehje pitää olla ja pienemmät toki saa osallistua mutta lähinnä säälipisteiden kerääjinä?
-
Moi pienin kopteri on sportissa ollu 450 rex ja marcus ajoi semmosella vaan se sektori on aika pieni mutta ajo kuitenki. 8)
-
Siitähän se kai on kiinni kuka ja miten niitä tikkuja pyörittää ;). Mä oon lentäny kopuja ainakin jonkin verran 250 - .90 ja täytyy se sanoa, että aika paljon antaa kavereille tasotusta, jos lähtee 500:sella kilpailemaan. Kisoissa kun on vielä lennettävä kelillä kuin kelillä, joten se tuulikin näyttelee osansa hommasta. 600:nen ei mielestäni ole kohtuullisessa tuulessa juurikaan sen kiikkerämpi leijutettava kuin .90:nen, mutta eroa niissäkin on. Tommonen 5kg möykky kulkee taivaalla kuin kiskoilla.
-
Moikka,
Kyllä 50:nen kopteri riittää ihan hyvin. Muistelen, että joskus 2000 luvun alussa eräs lajin kärkinimiä lensi Sceadulla FAI-luokassa yhden kierroksen ja se sujui ihan hyvin. Jätetään nimi mainitsematta kun ei sitä kuitenkaan täällä muut tunne kuin vanhat parrat.
Eurosportissa ja popularissa pienempi ja kevyempikin kopteri riittää ihan hyvin. FAI-ohjelmissa taivasliikkeisiin tarvitaan enemmän liike-energiaa jonka takia suuremmalla massalla on helmpompaa. Mutta juuri näimme kun ruotsissa joku kaveri lensi jollain pienellä trexillä F3C ohjelman, oisko ollut 450 tms. Tosin tuuli kyllä heitteli sitä aika levottomasti. Eli se suurempi massa vakauttaa myös lentoa tuulisella kelillä ja tuomarit tykkää enempi. Tässä on yksi 3D ja FAI koptereiden eroistakin. 3D koptereista pyritään normaalisti tekemään melko keveitä jotta ne olisi ketteriä eikä roottorikehän tarvitsisi odotella painavaa ruhoa. FAI tyylisessä lennossa taas siitä massasta on etua, koska se stabiloi lentoa ja antaa taivaalla jatkuvuutta liikkeisiin.
Se niistä kokoluokista. Alumiini ja hiilikuitu on sitten lähinnä bling blingiä, eli kisoihin osallistuaksesi et tarvitse viimeisen päälle hienolta näyttäviä välineitä. Ulkonäköä ei arvostella ja vaikutus lento-ominaisuuksiin on sitä tasoa ettei sillä ole merkitystä juurikaan. Kaikkein eniten vaikuttaa kopterin säädöt, tärisevällä kopterilla on vaikea ajaa kuten myös todella herkällä kopterilla. Tässä tulee taas yksi 3D ja F3C koptereiden ero, 3D kopterit säädetään ketteriksi ja melkeinpä agressiivisiksi. F3C kopterit taas rauhallisiksi mutta silti niissä pitää olla riittävästi ohjausvoimaa. Samoin leijunnassa moottorin kaasukäyrään on syytä kiinnittää huomiota lapakulmakäyrän ohella jotta kopteri olisi helppo lennättää korkeussuunnassa.
--
Timo
-
Kiitoksia hyvistä vastauksista,
En siis myy autoa vielä kopteribudjetin kasvattamiseksi vaan opettelen lentämään pienemmillä kunnolla. Toistaiseksi on minulle ollut tuon taivaallisen yhdentekevää miltä kopteri näyttää, kunhan lentää suoraan joten blingiin en osaa rahaa käyttää. Vielä.
-
Ai niin,
Piti tosiaan sekin mainita, että Japanissa ainakin on aikoinaan taidettu jopa lentää .30 kokoisilla koptereilla F3C sarjaa. Nykyään Sceaduunkin saa BlackShark 3 koppaa. Joten lieneekö Japaniassa edelleen F3C sarja noille pikkukoptereille.
--
Timo
-
Itse lensin poppiksen viime vuonna (paikallaolleet hymähtelevät nyt säälistä...) 600N reksillä ja Juizella tais jo olla Freya. Mutta ei se kalustosta ollu kiinni joten ihan hyvin voi pienemmälläkin koneella ajaa. Popular on kuitenkin lähinnä kokemuksen hankkimista varten.
Ja tosiaan, Nentwig tais lentää sportin 450 kopulla. Hullu saksalainen... ;D
-
Ekassa kisassa lensin Sceadulla ja torppasin sen viimeisellä lennolle ja tän jälkeen tuli freya. Taisin saada Sceadulla jopa paremmat pisteet kun se oli silloin tutumpi ja freyalla ei montaa lentoa ehtinyt ennen kisoja lentää.
Juha
-
Värinöistä sen verran että suurimpien valmistajien .90 kopujen ohjeissa on kytkimen keskitys heittokelloa apuna käyttäen suositus alle 0.05, omaan Freya evoon sain hierottua 0.02.
Kaikki ylimääräiset nupin välykset (holkeista ja tangoista) snurrasin sadasosia pois, jotta olis niin kun pitää.
Yhtään värinöitä ei mielestäni enää ole, Yssikin alkaa olla säädössään (5l leijutus, sisäänajoa) vähän vois vielä hoikentaa seosta.
Nyt pitää alkaa hieroa tuota kaasu ja lapakulma käyrästöä Norm ja idle1 vaihtoon huomaamattomammaksi.
Keke, Osta torppaamaton Haribo Freya Evo (SWM tai HPM tai molemmilla) FAI miehet tais tykätä tuosta mekaanisesta miksauksesta;)
Vakaasti tuo leijuu, kun vertaa HK450 leijuntaan;)
-Samppa
-
Keke, Osta torppaamaton Haribo Freya Evo
Uita siihen sähkömotti niin jatketaan keskustelua :)
-
Kyllä kaikki suomen aktiivisista F3C kilpailijoista käyttää kopterissaan SWM settiä. Taitaa olla nuo mekaaniset miksaukset vähän menneen talven lumia. Tämä toki edellyttää, että radiossa on hyvät ominaisuudet jolla sen swm:n saa säädettyä hyväksi. Radiolla jossa ei ole kunnon kallistuslevymiksauksia, niin mekaaninen miksaus on ihan yhtä hyvä kuin swm f3c tyyliseen lentoon.
Ruotsissa muuten yhdellä kaverilla oli eurosportissa ihan vakio Freya evo johon oltiin lyöty sähkösetti sisään.
--
Timo
-
Pöljä kysymys:
Voiko tollasella Sähköisesti stabiloidulla (FBL) koneella osallistua kisoihin?
Kysyn siksi että, ei tarvitse itse väärin ymmärtää FAI ohjekirjan sääntöjä;)
-Samppa
-
Kyllä kaikki suomen aktiivisista F3C kilpailijoista käyttää kopterissaan SWM settiä. Taitaa olla nuo mekaaniset miksaukset vähän menneen talven lumia. Tämä toki edellyttää, että radiossa on hyvät ominaisuudet jolla sen swm:n saa säädettyä hyväksi.
--
Timo
Niin juuri, ostetaan CCPM-setti ja sitten hinkataan ja tahkotaan tuntitolkulla. Mekaanisella miksauksella varustetun kopterin omistaja on tällä välin käynyt syömässä, nukkunut hyvin ja katsonut elokuvan sekä harrastanut haureuksia tyttöystävänsä kanssa. Ja kisoissa CCPM-kaveri sitten ajaa mekaanista vastaan ihan yhtä päin persettä.... ;D
Ei vaan, onhan tuo totta että kun jaksaa hieman säätää niin paremmanhan siitä saa kuin mekaanisesta.
-
Pöljä kysymys:
Voiko tollasella Sähköisesti stabiloidulla (FBL) koneella osallistua kisoihin?
Kysyn siksi että, ei tarvitse itse väärin ymmärtää FAI ohjekirjan sääntöjä;)
-Samppa
Olet säännöt lukenmut oikein. Mitään teknisisä apuvälineitä stabilointiin ei sallita mistä voisi olla hyötyä. Periaatteessa tuo FBL on poissuljettu mahdollisuus sen vuoksi.
-
Yhtä huonosti mä ajan, sähköllä stabiloituna ja ilman.
-
Kyllä kaikki suomen aktiivisista F3C kilpailijoista käyttää kopterissaan SWM settiä. Taitaa olla nuo mekaaniset miksaukset vähän menneen talven lumia. Tämä toki edellyttää, että radiossa on hyvät ominaisuudet jolla sen swm:n saa säädettyä hyväksi. Radiolla jossa ei ole kunnon kallistuslevymiksauksia, niin mekaaninen miksaus on ihan yhtä hyvä kuin swm f3c tyyliseen lentoon.
Ruotsissa muuten yhdellä kaverilla oli eurosportissa ihan vakio Freya evo johon oltiin lyöty sähkösetti sisään.
--
Timo
Eikä käytä ja minä olen aktiivinen kilpailija kysy vaikka Jarilta. ;D
-
Kyllä kaikki suomen aktiivisista F3C kilpailijoista käyttää kopterissaan SWM settiä. Taitaa olla nuo mekaaniset miksaukset vähän menneen talven lumia. Tämä toki edellyttää, että radiossa on hyvät ominaisuudet jolla sen swm:n saa säädettyä hyväksi. Radiolla jossa ei ole kunnon kallistuslevymiksauksia, niin mekaaninen miksaus on ihan yhtä hyvä kuin swm f3c tyyliseen lentoon.
Ruotsissa muuten yhdellä kaverilla oli eurosportissa ihan vakio Freya evo johon oltiin lyöty sähkösetti sisään.
--
Timo
Eikä käytä ja minä olen aktiivinen kilpailija kysy vaikka Jarilta. ;D
Ja minä sain juuri kopukan valmiiksi enkä heti ala purkamaan SWM kittiä varten. Tietysti jos paikkani MM-kisoihin on siitä kiinni, niin sitten vaihdan ennen kuin ajattelin ;)
Samppa
-
Mikä SWM ? Mitkä ihmeen Gigaset ? Onks ne jotain Alien -teknolookiaa...mä olen retro jo luonnostaan, mulla on orkkis levysoitinki ;D ;D ;D
-
Jussille että saat osallistua Poppikseen Nova Cuatrolla ainaki täällä suomessa.
-
Jussille että saat osallistua Poppikseen Nova Cuatrolla ainaki täällä suomessa.
Hah, mainiota. Toivotaan että kone on vielä hyvässä kunnossa tulevana kesänä ja että elämäntilanne antaa myöten käydä kilpailemassa ja oppimassa. Haastoin Kemin kerholtakin jo yhden junnun kopteroimaan mua vastaan tulevissa kisoissa... varsinkin ku se tupisi että liia helppoa, kun on vain leijuntaliikkeitä :) Totesin sille että koitappa lentää ohjelma TARKASTI ja tule sitten puhumaan/lentämään mun kans samoissa kisoissa :)
-
Jussille että saat osallistua Poppikseen Nova Cuatrolla ainaki täällä suomessa.
Hah, mainiota. Toivotaan että kone on vielä hyvässä kunnossa tulevana kesänä ja että elämäntilanne antaa myöten käydä kilpailemassa ja oppimassa. Haastoin Kemin kerholtakin jo yhden junnun kopteroimaan mua vastaan tulevissa kisoissa... varsinkin ku se tupisi että liia helppoa, kun on vain leijuntaliikkeitä :) Totesin sille että koitappa lentää ohjelma TARKASTI ja tule sitten puhumaan/lentämään mun kans samoissa kisoissa :)
Joo se leijjuntahan siinä nimen omaan on vaikeinta ja tuomarit näkee pienimmätkin virheet.
-
Koska aikaa on taas kulunut aiheen käsittelystä ja kalusto varmaan moneen kertaan päivitetty, niin pakko kysyä millä kalustolla kisoihin osallistuneet nykyään lennättää?
1. Marko (2000)......millä kopterilla ?
2. Jori (1827).........millä kopterilla ?
3. Einari (1738)..... millä kopterilla ?
Onko muita kehumisen arvoisia kokemuksia vakaasta laijuntakalustosta?
-
1. Marko Trex 700E F3C
2. Jori Hirobo Eagle3 sähkö
3. Einari JR Sylphide E12
Kahdella viimeisellä ainakin kalusto 10 kertaa parempaa kuin mitä miehet tarvitsee taikka osaa.
-
Aika kovaa kalustoa Poppikseen:D
mutta uskoakseni tyynenä päivänä riittää varsinhyvin joku Trex 450 Sport tmv.
-Samppa
-
joo mut tänävuonna radio ratkas kisan
1 marko 14mz
2 jori 12z
3 einari 12fg
-
8)
-
Se on hyvä että kalusto on kunnossa, on sitten helppo siirtyä eurosporttiin kun sen aika on. Nimimerkillä kokemusta omaava ;)
-
Kahdella viimeisellä ainakin kalusto 10 kertaa parempaa kuin mitä miehet tarvitsee taikka osaa.
Hyvä että on kasvuvaraa! - ja kuskit tottuu heti alusta tekemään töitä kunnollisilla työkaluilla!
Tässäkin ratkaisee onneksi "käden jälki", joten ei luulisi että kalustolla on niin suuri merkitys lopputulokseen. Luulen että joskus vielä nähdään nätisti lentäviä HK-klooneja "aloittelijan halpiskoptereita" ikäänkuin malliksi noiden upeiden merkkikopterien rinnalla, sillä onhan kyse sentään "aloittelijan sisääntuloluokasta" :)
Mekaniikka on halpis klooneissakin niin samanlainen, että leijuntasetup pitäisi löytyä helposti ihan kaikilla koptereilla. Mitään en aiheesta tiedä, mutta tämän hetken kokemuksellani luulen että::
- painavat päälavat (ongelma löytää)
- painavat stabbarilavat (löytyy helpommin).
- reilusti puolittajilla.
- reilusti expoa maun mukaan.
- lepatuskumit maun mukaan (kovat on tarkat, pehmeät auttaa tuulessa).
- painavan kopterin massa on eduksi tuulessa (ei tarvita kalliita kevytosia).
Jos "halpisservoissa" on tuntuva ratasvälys, niin sitä voi helposti korjata laittamalla kallistuslevyn alle sopivan kierrejousen, joka kiristää löysät pois servoista (ei liian jäykkää). Tämä kaikki on tietysti viilattu HK-600 GT (alurunkoiseen) kopteriin, mutta leijuu yhä yhtä nätisti kuin viimeksi kevättalvella :)
Se kaikkein tärkein on tietysti tottua omaan kopteriinsa, eli leijuntakuvioista pitää vaan tykätä tarpeeksi, niin tiimaa ja osaamista kertyy pikkuhiljaa :)
Ihan luultavaa että noilla mainitulla kisakuskeilla on ihan omat opit leijuntasetupista, siitäkin olisi kiva kuulla... ;)