Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: Harza72 - 19 Toukokuu, 2009, 19:06:12
-
Pikku kysely: kummanko ostaisit ja miksi ? Jos gauin hankkii, niin ostaisko perinteisellä nupilla vai flybarless version ? Rexi on vähän halvempi alkuun hankkiakuin Gaui, mutta miten jatkossa kummankin varaosahinnat onko suuria eroja ?
Helpotusta mahdolliseen valintaan PLEASE :)
-
Sanoisin, että kopterin valinta on puhtaasti makuasia.
Minulla on Gaui EP200 V2 FES ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Trexistä en osaa sanoa kun en ole sellaista omistanut tai kokeillut. Olen lentänyt omalla Gauillani yli 150 akullista. Toistaiseksi yhtään ruuvia ei ole pyöristynyt kelvottomaksi eikä yhtään laakeria ole tarvinnut vaihtaa. Ylläpito on suhteellisen edullista koska 2s akut ovat todella halpoja ja torppauksissa (noin 15 kpl) on tuhoutunut keskimäärin 3 -15 euron edestä varaosia per torppi. Yleensä menee main shaft, 1,95 usd/kpl ja 2 x M2 ruuvit. Rajummissa torpeissa menee myös tail output shaft 1,5 usd/kpl, lapoja ja landarin muoviosia ja tail boomeja menee rikki jos kopteri putoaa kovalle alustalle kuten asfaltille. Nurmella vauriot jäävät yleensä melko vähäisiksi.
Gaui on flybarless-versiona varsin mukava peli koska se on hiljaisempi, kestää enemmän tuulta ja särkyviä CNC-osia on vähemmän kuin mekaanisessa nupissa. Flybarless-combon mukana tuleva kolmiakselinen gyro GU-365 on tärinän suhteen herkkä, jopa arvaamaton. Sitä en voi suositella kenellekään. Huhujen mukaan jossain vaiheessa gyrosta tulee markkinoille paranneltu, toivottavasti luotettavampi painos. Nykyisenkin GU-365:n saa jotenkuten toimimaan, mutta se vaatii erityistä tarkkaavaisuutta ja huolellista säätöä - jopa niin paljon, että koko touhusta voi karista mielekkyys. Jos päätät hankkia flybarles-version, kannattaa saman tien panostaa hyvään flybarless-gyroon koska luultavasti päädyt siihen joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Varmuudella en osaa sanoa, mutta reilusti painavempana Trex250 saattaa olla jonkin verran vakiomallista Gauia vakaampi. Muut osaavat varmaan vastata tähän paremmin.
Parhailla osilla varustetut combot myy GotheliRC: http://www.gothelirc.com/shopdisplayproducts.asp?id=53&cat=Heli+Kits+%2D+GAUI
-
Kiitos Picofly vastauksesta ! Juuri lueskelin sun tarinaa FES versiosta ja ei se ihan alkuun ollut kovinkaan kannustava :) mutta loppujen lopuksi varmaan hyvä systeemi. Mulla olis jo valmiina servot ja logictechin gyro tuohon vehkeeseen joten pääsisin pienemmillä kustannuksilla hankkimalla mekaanisen version, kun kaikki vanhat hilut käy. Noita varaosia olisi varmaan hyvä hankkia jos kopterin päättää tilata. ainakin sportsmotossa oli ihan hyvään hintaan kans £186 + pk 31 eur mut samalla sais osia ja swahsplate toolin :) http://www.sportsmoto.co.uk/cgi-bin/sh000099.cgi?REFPAGE=http%3a%2f%2fwww.sportsmoto.co.uk%2fcgi-bin%2fca000099.cgi&WD=kit%20200%20gaui&PN=Gaui_200_Kits.html%23a1441#a1441
Mulla on myös 3s 900mah akkuja 7 kpl (mitat oli noin 50x30x18) pitäs ilmeisesti sopia kyseiseen vehkeeseen ?
-
Mekaaninen nuppi on varmaan turvallinen ja edullinen valinta. Torppaukset voivat tulla hieman kalliimmaksi kuin flybarless-versiossa, koska nupista saattaa kovassa tällissä hajota myös mixing armit tai washout base. Kopterista saa myöhemmin tehtyä flybarless-version vähällä vaivalla jos siihen vaihtaa nämä osat: http://www.allerc.com/product_info.php?cPath=24_127&products_id=4062, riittävän vääntävät servot sekä 3-akselisen gyron (esim Mikado V-bar mini ja Gyrobot 700 mahtuvat).
3s-akkusi sopivat mittojen puolesta Gauiin.
-
Elikkä taitaa olla sama hankkia perinteinen versio jos Gauiin päätyy kun sen voi noin helposti päivittää tuohon FES versioon. Nyt kyllä sais jo joku REX heppu kehua rexin taivaisiin niin päätöksestä tulisi vähän vaikeampi. Ruuvit rexissä ainakin ovat olleet aika kehnoja ja perän kanssa oli ongelmia jotka kai jo ratkottu päivityksillä.