Kopterit.net
Helikopterit => Thunder Tiger => Kopterivalmistajat => Thunder Tiger Sähkö => Aiheen aloitti: heko-eki - 08 Lokakuu, 2007, 17:42:39
-
Terve: olen uusi käyttäjä täällä.
Nyt kävin niin että hankin viikonloppuna itselleni semmoisen halpis hupi kopterin josta lähti aikamoinen kopteri buumi päälle ;D.
Tarkoitus olisi varmaan hankkia seuraavaksi kopteriksi mini-titan, kysymys kuuluu pääseekö tällä mini-titanilla aloittelija alkuun vai onko liian vaikea heti toiseksi kopteriksi. Itseäni ei niinkään kiinnosta tuo 3D lennätys vaan ihan perus lento/leijutus, toinen kysymys myös onko tähän mini-titaniin saatavilla mitään "scale" korisarjaa?.
Terv: Eki
-
Terve: olen uusi käyttäjä täällä.
Kait sentään osaat lukea? Tuossa on samanniminen säie samasta aiheesta ihan alla... ;D
No, kettuilut sikseen ja asiaan, tervetuloa vaan foorumille... ;)
Tarkoitus olisi varmaan hankkia seuraavaksi kopteriksi mini-titan, kysymys kuuluu pääseekö tällä mini-titanilla aloittelija alkuun vai onko liian vaikea heti toiseksi kopteriksi. Itseäni ei niinkään kiinnosta tuo 3D lennätys vaan ihan perus lento/leijutus, toinen kysymys myös onko tähän mini-titaniin saatavilla mitään "scale" korisarjaa?
Se on hyvä kone ihan ekaksikin, yleensä vähänkään laadukkaammissa koptereissa ei ole mitään ns. "traineri" konetta, vaan sama kone on vakaa leijuja aloittelijalle tai taipuisa temppurassi edistyneemmälle. Riippuu siitä millaisen setupin tekee ja paljon laittaa liikealuetta ohjaimesta. Kyllä MiniTitanilla lentämään oppii.
Korisarjoja ei ole tullut ainakaan minulle vastaan, voi olla ettei ole vielä kovin yleisiä, mutta skaalaharrastajathan tykkäävät tunnetusti rakennella itse joten jostain TRex-kopasta varmaan saisi modattua...
-
Terve: olen uusi käyttäjä täällä.
Kait sentään osaat lukea? Tuossa on samanniminen säie samasta aiheesta ihan alla... ;D
No, kettuilut sikseen ja asiaan, tervetuloa vaan foorumille... ;)
Tarkoitus olisi varmaan hankkia seuraavaksi kopteriksi mini-titan, kysymys kuuluu pääseekö tällä mini-titanilla aloittelija alkuun vai onko liian vaikea heti toiseksi kopteriksi. Itseäni ei niinkään kiinnosta tuo 3D lennätys vaan ihan perus lento/leijutus, toinen kysymys myös onko tähän mini-titaniin saatavilla mitään "scale" korisarjaa?
Se on hyvä kone ihan ekaksikin, yleensä vähänkään laadukkaammissa koptereissa ei ole mitään ns. "traineri" konetta, vaan sama kone on vakaa leijuja aloittelijalle tai taipuisa temppurassi edistyneemmälle. Riippuu siitä millaisen setupin tekee ja paljon laittaa liikealuetta ohjaimesta. Kyllä MiniTitanilla lentämään oppii.
Korisarjoja ei ole tullut ainakaan minulle vastaan, voi olla ettei ole vielä kovin yleisiä, mutta skaalaharrastajathan tykkäävät tunnetusti rakennella itse joten jostain TRex-kopasta varmaan saisi modattua...
Mites se nyt uuden topicin teki, mielestäni kirjoitin tuohon jo valmiiseen. No joku mode voi varmaan siirtää asiat sinne.
Hermis: kiitos vastauksesta.
Soittelinkin tänään harraste kauppiaalleni tästä kopterista että voitaisiin viikonloppuna käydessäni katsoa jonkun näköistä pakettia. Minkälaista pakettia te ammattilaiset suosittelisitte tuohon radio puoleen, haluaisin että lentoaika olisi mahdollisimman pitkä, sekä onko jotain servo suosituksia mitkä kannattaisi laittaa.
Lueskelin TT:en luetteloa ja ilmeisesti tästä saa jonkunnäköisen ARF paketinkin?, tekeekö niillä osilla mitään vai kannattaako valita moottorit ym muut osat erikseen.
-
TT kai myy tätä jopa kaikilla muilla osilla, paitsi lähärillä, mutta sellaisia paketteja ei taida suomesta saada.
Tälläinen olisi varmaan aika ok jos osat on tulossa suomesta:
-Minititan kit+ moottori+ säädin
-Servoiksi 3*GWS naro, Hitec HS-65 tai futaban s3107, näistä hitec on himotuin...
-Gyroksi Futaban GY401
-edellisen pariksi s9257 peräservoksi
-Radioksi
+Futaban 7c, paketin mukana tuleva vastari pois ja PCM vehje tilalle...
TAI
+Spectrum 2,4gHz järjästelmä, joku paremmin tietävä infotkoon tästä (JKokkala ohoi... ;) )
-Akuksi joku 11,1v 1800mAh-2200mAh Lipo
-laturiksi esim. Swallow AC/DC 2, Bantam e-station tai graupner Ultramat 10, ota sellainen joka syö joko 12v sekä 230v ilman erillistä muuntajaa
-linkkipihdit
-lapakulmamittari
-pitkää pinnaa
Sabe palvelee kopteriin liittyvissä asioissa, VerticalHobby hallitsee akkupuolen, kannattaa tutustua vaihtoehtoihin...
-
1. futaban s3107
2. Gyroksi Futaban GY401
3. Akuksi joku 11,1v 1800mAh-2200mAh Lipo
4. laturiksi esim. Swallow AC/DC 2, Bantam e-station tai graupner Ultramat 10
5. Pitkää pinnaa
1. Unohda samantien 3107 ja 3103:set. hs65 on hyvät. Gws: ssätkin kyllä kelpaa, koska ne on itseasiassa jopa aika hyvät hintaansa nähden.
2. tai Logictech 2100 tai uusi ihmeellinen Spartan RC Ds760 gyro tai JR G770T
3. Dualsky 2200GT
4. Suosittelen Bantamia, Ultramat toimii mutta ei ole ominaisuuksiltaan vastinetta rahalle.
5. Suosittelen hankkiman suuren määrän kyseistä tuotetta ;D
Tervetuloa harrastukseen ;)
-op-
-
Kiitos erittäin paljon avuista jo tässä vaiheessa.
Tarkoitus olisi hankkia tämä paketti hobby-peoplesta kun se tuossa aika lähellä on.
Tämmöistä pakettia nyt noiden ylläolevien suosituksien perusteella katselin:
-Mini-Titan "kit" (sisältää nopeuden säätimen&moottorin)
-Futaba 3107 4kpl
-Futaba S9257 1kpl
-Futaba GY401
-Radio Futaba 6EXP 2.4GHz Onko tämä riittävä?.
Laturi itse asiassa löytyykin valmiiksi. (Taitaa olla se uusin swallow)
Akkuja pitää vielä katsoa.
Mutta tälläisella paketilla pääsisi jo ilmeisesti hyvin alkuun aloittelija???. 8)
-
-Radio Futaba 6EXP 2.4GHz Onko tämä riittävä?.
Juur ja juur, melkein suosittelisin 7 kanavaista, elikkä sillon se on futten 7c tai sitten Spectrumin DX7, verticalhobby myy muuten tuota spectrumia, jos sinne suunnittelet akkutilausta, niin sehän hoituisi siinä samalla.
Muuten ihan hyvä paketti.
Tuo Vispilä1 tuossa jo ehdotteli noita uusia ja ihmeellisiä gyro vaihtoehtoja (kuten vähän arvelinkin), sillä minä kirjoitin että GY401 jos hommaat suomesta, logitechin suomen edustus on hieman puutteellinen...
-
Yksi ääni lisää spektrumille vaikka en moista itse omistakkaan, mutta futabanm 7c radioita olen kopterille säätänyt :-[. Ja seitsemän kanavaa riittää pitemmäksikin aikaa.
-
1. Futaban s3107
1. Unohda samantien, hs65. Gws: ssätkin kyllä kelpaa, koska ne on itseasiassa jopa aika hyvät.
Tuossa siis tarkoitin että unohda s3107, saat vaihtaa rattaita joka hipaisun jälkeen, varsinkin se yksi tietty ratas menettää hampaitaan itsekseen. Mulla on s3103:set, sama runko ja rattaat. Siitä tiedän että ei toimi hyvin. Hs65 ei hajota rattaita ja on tarpeeksi nopea ja vahva.
-Futaba 3107 4kpl
-Futaba S9257 1kpl
Syclic servoja tarttee vain kolme, + peräservo
Tuo Vispilä1 tuossa jo ehdotteli noita uusia ja ihmeellisiä gyro vaihtoehtoja (kuten vähän arvelinkin), sillä minä kirjoitin että GY401 jos hommaat suomesta, logitechin suomen edustus on hieman puutteellinen...
Harrastus elää kehityksen mukana, ei aina tartte pidättäytyä vanhassa yaknow ;)
-op-
-
Tuo Vispilä1 tuossa jo ehdotteli noita uusia ja ihmeellisiä gyro vaihtoehtoja (kuten vähän arvelinkin), sillä minä kirjoitin että GY401 jos hommaat suomesta, logitechin suomen edustus on hieman puutteellinen...
Harrastus elää kehityksen mukana, ei aina tartte pidättäytyä vanhassa yaknow ;)
-op-
Se ei sulje pois sitä että logitechin suomen edustus on puutteellinen, olisin sitä itsekin ehdottanut mutta koska kamat oli ilmiselvästi tarkoitus hommata suomesta, on GY401 oikeastaan ainoita järkeviä joita suomesta saa...
Toki logitechiä jos tilaa ulkomailta...
-
Vispilä1: saako noita 3103:ia mistä?.
Mitenkäs voitteko suositella noita TT:en omia li-po akkuja, valikoimasta löytyisi 2500mAh 11,1V.
Katselin muuten uutta ohjaintakin, ilmeisesti jo saatavana tuota 7 kanavaista uutta 2.4 GHz futabaa.
-
Mitenkäs voitteko suositella noita TT:en omia li-po akkuja, valikoimasta löytyisi 2500mAh 11,1V.
Ei ole pahemmin kokemuksia, yleensä menee niin että kopterien tekijä ei ole paras specialisti akkutekniikassa ja elektroniikassa. Todennäköisesti tosin ostaavat kennot joltain muulta valmistajalta ja laittaavat omat tarrat pintaan. Jos tietäisi minkä valmistajan kennot kyseessä, saattaisi osata muodostaa mielikuvan noista akuista...
-
Vispilä1: saako noita 3103:ia mistä?.
Vieläkään en tainnut ilmaista itseäni selvästi..
Minulla on 3103: set joissa on sama runko ja rattaat kuin 3107. Kaksi kertaa olen sanonut että unohda noi futtet, mutta en imeisesti saa sitä sanottua selvästi. Ei niissä muuten mitään laadullista vikaa ole mutta vääntö ja nopeus ei riitä ja jos vielä rattaat hajoilee itsestään niin tulos on epämukavaa säätämistä ja tuskailua. En pistä vastaan jos silti välttämättä päätät sellaiset ostaa.
Once more:
3x hs65HB tai MG
1x 401+ s9257
1x Futaba r146ip
1x kitin mukana tuleva motti+ blc-40
1-2x Dualsky 3s2200GT
Tuollaiset ottaisin niin ei ainakaan tarttis ihmetellä minkään tuotteesta johtuvan vian takia.
Jokatapauksessa onnea kopterin kanssa :)
-op-
-
heh... pakko tulla tähänkin hieman hämmentämään soppaa... Mitkä sitten mahtaisi olla ÿberhyvät servot johonkin 600 koko luokan kopukkaan? ::)
-
:)
Jos tämä jokin 600 kone sattuu olemaan ccpm niinkuin ne yleensä ovat nykyään niin periaatteessa melko halvatkin servot jaksaa toimia hyvin. Jos mulla olisi 600nen niin laittasin varmaankin s9451 jos haluisin Über hyvät servot, mutta hyvin toimii myös jotkut Futten tai Jr:n perusdigit. Noit 9451 käyttävät Avantissakin.
s9451
Operating Speed (4.8V): 0.13sec/60 degrees at no load
Operating Speed (6.0V): 0.10sec/60 degrees at no load
Stall Torque (4.8V): 97 oz/in. (7kg.cm)
Stall Torque (6.0V): 121 oz/in. (8.7kg.cm)
-op-
-
Vispilä1: No nyt rupeaa meikäläinenkin tajuamaan. :P
Mutta mutta, kävin tänään a-p:en luona hieman neuvottelemassa kopteri paketista, en mitenkään hätäile mutta lauantaiksi a-p sanoi että on tulossa erä mini-titan kittejä ;).
Ja noista futaban 3107 servoista, niitä ei kuulemma enään saa kun on valmistus ilmeisesti lopetettu. Näiden tilalle katsottiin taas futaban S3116:sia. Onko näistä servoista mitään huonoja kokemuksia?.
Vaikka kopterin todennäköisesti saan jo lauantaina niin jonkun aikaa joudun kuitenkin odottelemaan tuota lähetintä, on tulossa tämän kuun lopussa kuulemma myyntiin. Mutta kerkeää rauhassa kasailla ja harjoitella tuolla lama V3 vispilällä ennekuin astuun "kunnon" kopterin puikkoihin.
-
:)
Jos tämä jokin 600 kone sattuu olemaan ccpm niinkuin ne yleensä ovat nykyään niin periaatteessa melko halvatkin servot jaksaa toimia hyvin. Jos mulla olisi 600nen niin laittasin varmaankin s9451 jos haluisin Über hyvät servot, mutta hyvin toimii myös jotkut Futten tai Jr:n perusdigit. Noit 9451 käyttävät Avantissakin.
s9451
Operating Speed (4.8V): 0.13sec/60 degrees at no load
Operating Speed (6.0V): 0.10sec/60 degrees at no load
Stall Torque (4.8V): 97 oz/in. (7kg.cm)
Stall Torque (6.0V): 121 oz/in. (8.7kg.cm)
-op-
eli tuollaiset S9452 nehän ovat futaban... hmm... nuo on tulleet korvaamaan ne S9451:set. Menisikö nuo sitten joka paikassa, vai pitäisikö sitten perään saada joku toinen?.
-
:)
Jos tämä jokin 600 kone sattuu olemaan ccpm niinkuin ne yleensä ovat nykyään niin periaatteessa melko halvatkin servot jaksaa toimia hyvin. Jos mulla olisi 600nen niin laittasin varmaankin s9451 jos haluisin Über hyvät servot, mutta hyvin toimii myös jotkut Futten tai Jr:n perusdigit. Noit 9451 käyttävät Avantissakin.
s9451
Operating Speed (4.8V): 0.13sec/60 degrees at no load
Operating Speed (6.0V): 0.10sec/60 degrees at no load
Stall Torque (4.8V): 97 oz/in. (7kg.cm)
Stall Torque (6.0V): 121 oz/in. (8.7kg.cm)
-op-
eli tuollaiset S9452 nehän ovat futaban... hmm... nuo on tulleet korvaamaan ne S9451:set. Menisikö nuo sitten joka paikassa, vai pitäisikö sitten perään saada joku toinen?.
Jatketaan nyt vielä off topicia, nämä voisi periaatteessa siirtää Align säikeeseen.
Ahaa, tämmöiset on tullut tilalle. Niitä swashille kolme jos on ccpm, toisaalta hyvinhän ne toimisi vaikka olisi ihan normi miksaus. Mulla oli rapukassa pitchillä s9451 ja hjyvin pelas :).
Perälle sitten 401 tai 611 omine servoineen jos pitää futtea saada mutta nykyään on halvemmalla samalla linjalla olevia comboja, kuten Logictechin paketit, G770T, Solid G , Spartan ds760, + s9254/s9256/8900G
-op-
-
Heh, toivottavasti on koptereita tullut a-p:lle, huomenna pitäisi mennä hakemaan. ;)
Tuossa edellisellä sivulla kehoitettiin myös hankkimaan lapa kulma mitta, onko tämän kokoluokan koptereille joku omansa vai?.
Katselin myös noita optio osia joita mini-titaniin saa, onko mitään suosituksia mitkä osat kannattaa päivittää heti alumiinisiksi.
Terv: Eki
-
Sopii kaikkin koptereihin noi lapakulmamittarit. A-P on ainaki thunder tigerin lapakulma mittareita ollu.
-
Sopii kaikkin koptereihin noi lapakulmamittarit. A-P on ainaki thunder tigerin lapakulma mittareita ollu.
Ei ihan kaikki mittarit kuitenkaan käy mihin vaan, esim HT:n mittarin pienin lavan leveys on liian suuri pikkukoptereille, siihen pitää itse nikkaroida sovituspalat että käy.
-
Niin no joo kirput on erikseen ;D mun mielesta rapukka 30 oli jo pieni siihen kävi ainaki hyvin HT lapakulma mittari.
-
Niin no joo kirput on erikseen ;D mun mielesta rapukka 30 oli jo pieni siihen kävi ainaki hyvin HT lapakulma mittari.
Mutta kun puhumme tässä säikeessä vielä 30:stäkin pienemmästä rapukasta... E325 on sellainen 325mm lavoilla oleva "kirppu"...
-
Hahaa, vihdoinkin sain kopterin kotiutettua hobby-peoplesta tänään.
Ja pakettikin tutkittu, on kyllä todella hieno pikku kopteri vaikka minulla ei hirveätä kokemusta näistä vielä olekkaan. No jos viikonloppuna rupeaisi pikku hiljalleen kasailemaan ja ihmettelemään, ei ole kiire kun joutuu akkuja sekä ohjainta vielä odottamaan jonkun aikaa.
Oli oikeastaan tarkoitus aloittaa projekti kopan leikkaamisella, kysymys kuuluukin: kestääköhän tuo kopan muovi materiaali automaaleja?, olisi sopivasti kynä ruiskukäytettävissä ja ideana yrittää maalata jonkun näköinen "desert camo" kuvio. ;)
Palataan asiaan ensi kerralla kuvien kera. 8)
-
ja ideana yrittää maalata jonkun näköinen "desert camo" kuvio. ;)
En suosittele, camo-kuviot kun on suunniteltu yleensä katoamaan taustaa vasten, ja aloittelijalla on tikkujen takana muutakin puuhaa kuin miettiä miten päin kone on ;)
Paras vasta-alkaja väritys on kun maalaa yläpinnan jollakin kirkkaalla värillä ja alapinnan esim. sen vastavärillä, ja "tuulilasi" mustaksi. Tuollainen perus-look näkyy hyvin taivaalta, ja siihen kylkeen voi ympätä jotain tribaalia tai liekkejä jos tykkää taiteilla ruiskulla...
Sitten kun taidot on kehittyneet ja osaat hahmottaa koneen hyvin niin voit ostaa toisen kopan johon länttäät sellaisen camo-kuvion...
-
Morjes,
mäki heitän oman lusikkani tähä soppaan. ::) Oon miettiny kans tänne päin maailmaa minititanin hommaamista, ku suomes on trex. Radioina mullon 7C:t ja gyrona 401. Akut lauturit ja vempaimet löytyy. Kysymys kuuluuki, et mitä ne kirjaimet siel kitin peräs aina meinaa? Meinaan vaa, että vaikka kuinka lukee et on controllerit ja moottorit kummassakii, nii silti hinnassa on aikamoisia eroja iha samassa putiikissa??? :o Auttakaa tyhmää ;D
Oon katellu ehelishopista ja sit täkäläisest liikkeest ja ny on kova vertailu menos, MUTTA paha vertailla, ku ei ympärrä kaikkee ;D
edit: heh, onko vastaus niinki yksinkertainen tässä tapaukses, ku toine on vaa valmiiks kasattu ja toine ei? Onko noissa kiteis muita eroi mitä pitäs ottaa huomioon?
-
Minititaneita löytyy kolmea versiota joita saa suoraan hyllystä.
40.TT4710-K10 Eli KIT jossa tulee pelkästään kopterin runko sekä lavat
40.TT4710-K11 KIT + säädin + moottori
40.TT4710-A11 ARF eli osittain valmiiksi rakennettu sisältää moottorin ja säätimen. Tätä pakettia saa myös akun kanssa mutta tuo
paketin akku ei ole erikoisen hyvä.
40.TT4710-A13 ARF setti jossa servot ja gyro mukana olisi pitänyt tulla aikoja sitten mutta eipähän tuo Pohjoismaiden tukkuri tunna näitä millään saavan.
40.TT4710-F Täydellinen paketti jossa kopterin lisäksi myös lähetin ainoastaan laturi puuttuu. En suosittele hyvällä omallatunnolla koska radiosta ei mitään tietoa vielä mutta uskoisin että on jokin ACE, viritys. Pitäisi tulla lähiaikoina myyntiin mutta jos vanhat merkit pitää paikkansa niin ei saa Suomesta virallista kautta ennen juhannusta
-
Kiitos, mulle selvis kaikki se mitä halusinki tietää. :) Eli kauppaan! :D
-
Tänään aloitin kasaamisen ja eihän sitä malttanut olla lähestulkoon kokonaan kasaamatta, hienosti osat sopivat yhteen ja ainoastaan muutamassa kohdassa hieman ongelmia hahmotella miten päin osat tulevat :P.
Hieman takapakkiakin kyllä tuli, nuo futaban 3116 servot ovat aivan liian isot ja ne joudun vaihtamaan pienempiin. Katselin uusiksi servoiksi futaban 3113:sia nämä taitavat olla kai ihan ok servoja mini titaniin?.
Yritän huomenna laittaa kuvia kopasta kun sen ajattelin mennä maalaamaan ;).
Ps: löysin mielenkiintoisen sivun scale koppia ajatellen, hieman himottaisi tuo hughes kori.
http://www.skyhobbies.com.sg/Heli_Canopies_Fuselage.htm
-
Ota samantien 3 x S3154:t nupille ja GY401 ja S9257 perään, niin kaikki toimii, eikä tarvitse arpoa.
Aja ensin vähän aikaa ja testaa ominaisuuksia, osta sitten tuo scale-koppa jos vielä kiinnostaa.
- Jari
(Ps. Osta SABEsta tai Rapid-RC:ltä...niin ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan ja tulee muutamassa päivässä ;) - mainos...oops, I did it again :o)
-
pienempiin. Katselin uusiksi servoiksi futaban 3113:sia nämä taitavat olla kai ihan ok servoja mini titaniin?.
Minun taitaa olla turha suositella hs65MG:itä kun olet näköjään päättänyt että futtet pitää olla ;D
-op-
-
pienempiin. Katselin uusiksi servoiksi futaban 3113:sia nämä taitavat olla kai ihan ok servoja mini titaniin?.
Minun taitaa olla turha suositella hs65MG:itä kun olet näköjään päättänyt että futtet pitää olla ;D
-op-
Vispilä1, luulin että olisit jo minun kanssa oppinut että jos joku on hurahtanut johonkin merkkiin ei siinä enää järkipuhe paljoa paina... ;D
-
pienempiin. Katselin uusiksi servoiksi futaban 3113:sia nämä taitavat olla kai ihan ok servoja mini titaniin?.
Minun taitaa olla turha suositella hs65MG:itä kun olet näköjään päättänyt että futtet pitää olla ;D
-op-
Heh ;D eikun minun "vakio" harraste kauppani ei edusta hiteciä niin pakko ottaa futabat.
Ps: kori maalattu, jos kärsii vielä tämän illan aikana sovitella niin laitan pari kuvaa. Oli ihan kiva maalata kynäruiskulla vaikka en todellakaan ole hyvä maalamisessa, maaleina käytin spies hecklerin auto maaleja.
-
Menee off topic mutta mistä hankit noi automaalit?
-Nega-
-
Menee off topic mutta mistä hankit noi automaalit?
-Nega-
Maalit hankin espoon niittykummussa olevasta autopaasista, sekoittavat maalit odotellessa. Hinnaltaan noi maalit ovat kyllä arvokkaita, pienin määrä mitä sekoittavat on 1 dl ja 25€ tänään kyllä totesin että maalia jäi niin paljon yli pystyisi vaikka 50 mini titan koppaa suihkimaan. Kopan pohja maalasin jollain spray kamalla kun ruiskuhin tarkoitettu oli hieman liian arvokasta, pelkäsin että tuo titanin koppa sulaa noista myrkyistä mutta ilmeisesti pohjamaali pelasti sulamisen.
-
Vispilä1: saako noita 3103:ia mistä?.
Vieläkään en tainnut ilmaista itseäni selvästi..
Minulla on 3103: set joissa on sama runko ja rattaat kuin 3107. Kaksi kertaa olen sanonut että unohda noi futtet, mutta en imeisesti saa sitä sanottua selvästi. Ei niissä muuten mitään laadullista vikaa ole mutta vääntö ja nopeus ei riitä ja jos vielä rattaat hajoilee itsestään niin tulos on epämukavaa säätämistä ja tuskailua. En pistä vastaan jos silti välttämättä päätät sellaiset ostaa.
Once more:
3x hs65HB tai MG
1x 401+ s9257
1x Futaba r146ip
1x kitin mukana tuleva motti+ blc-40
1-2x Dualsky 3s2200GT
Tuollaiset ottaisin niin ei ainakaan tarttis ihmetellä minkään tuotteesta johtuvan vian takia.
Jokatapauksessa onnea kopterin kanssa :)
-op-
Nuo hs65:t eivät mahdu valmiisiin servotelineisiin viilaamatta. Ittellä on noita futaban 3103 :ia kolme ja perässä on hs65, radioina futaba 7c. Kyllä toi on ihan hyvin toiminu ja potentiaalia kyllä riittäis jos vaan taitoa olis. Mutta voi olla kyllä että noi 3103 ei oo niitä nopeimpia ja vahvimpia servoja. Ei muuta sit ku että kuten jo sanoin nuo hs65:t eivät mahdu valmiisiin servotelineisiin ellei niille tee jotain.
-
Eipä kyllä ole maailman vaikein homma istuttaa noita 65ia titanin "rapukka"muovisiin servopukkeihin. Askarteluveitsellä tms. viilalla suurentaa niitä välejä.
-
Posti kulkee ja veitsen käyttö on opeteltavissa, joten suosittelen niitä Hs:ssiä vielä viimeisen kerran, mutta jos Futtet on ihan pakko saada lähikaupasta niin en pistä vastaan, onhan se sentään hyvä merkki. Vaihdan tosin omat futtet hiteckiin ::). Ainakin s3107 ja 3103 on rattaat suunniteltu siten että kun vahingossa sormella hipasee niin yksi tietty ratas menettää hampaansa ja vaikka ostaa monta pussia vararattaita niin aina siitä yhdestä rattaasta on pula ja muita rattaita on vaikka muille jakaa. Saahan niitä yksitellenkin kai, mutta hinta on kalliimpi.
Jos etsit edellä kuvatun tavoin toimivaa servoa niin suosittelen lämpimästi s3103 ;D
-op-
-
No niin kuvia kehiin, sen verta oli vielä eilen illalla maali pehmeän tuntuista että en viitsinyt sitä kopteriin sovittaa.
Tulipahan maalattua ensimmäisen kerran kynäruiskulla, ehkä turhan suuri panostus ensimmäiseen koppaan mutta kokemusta ruiskun käytöstä sitäkin enemmän. 8)
Ei ihan kerro kuva totuutta maali sävyistä, mutta kunhan tuota pääsee ulkoiluttamaan niin sitten parempia kuvia.
(http://www.kolumbus.fi/p.eki/mini-titan.jpg)
Enään olisikin sitten radioiden asennus kunhan ne ensin saan, niin ja tietysti nuo lapakulmat ym ym.
Mittailin lavoista jo tasapaino pistettäkin, onko tarve tehdä mitään jos painopisteiden erot ovat alle 1,5mm ???.
-
Enään olisikin sitten radioiden asennus kunhan ne ensin saan, niin ja tietysti nuo lapakulmat ym ym.
Mittailin lavoista jo tasapaino pistettäkin, onko tarve tehdä mitään jos painopisteiden erot ovat alle 1,5mm ???.
Komeen näköinen kopu. :)
Jos molempien lapojen painopiste on 1.5mm sisällä, niin se on todella hyvä, eikä vaadi enempää säätöä. Seuraavaksi ruuvaat lavat vaan yhteen ja tsekkaat niiden keskinäisen balanssin. Mä oon tasapainottanut noita 600mm lapoja ohuen narun kanssa. ;D
-
Tosi hiano minitatan. itse valitsin canopyn väriksi fluo keltaisen. Hiontaa, muutaman maalikerrosta ja lopuksi autolakkaa päälle...Torpissa kuitenkin tuo jugurttipurkki palasina -> enempää jaksanut kikkailla :D
-
Laiska kun olen, niin en viitsi maalata, pitää vaan teipata. Epäilen kyllä, että minun koppa saattaa olla jopa kevyempi kuin maalattu.
Ohessa kuva.
-
tuota ihastelinkin jossain lennätyskuvissa.
-
Tervehdys taas:
Sain tänään ohjaimen vihdoin käsiini, tosin malli on futaban 6 kanavainen ja aion sen vaihtaa kun se 7 (2,4 Ghz kanavainen on saatavissa. Oli pakko saada joku ohjain kun muuten kaikki oli valmista kopterissa. Mutta mutta nyt olisi pieniä pulmia ohjelmoinnin kanssa:
Mistä ihmeestä saa käännettyä tuon swashplaten toiminnan toisin päin, kun se nyt toimii siten että kun kallistaisin kopteria oikealle niin se kääntyisikin vasemmalle ??? olen mielestäni kolunnut kaikki valikot läpi mutta ei kun ei, myös oikea swahsplate typekin pitäisi olla oikein ohjelmasta valittu. Myös gyronkin (GY401) kanssa on hieman ongelmia, jostain syystä se ei reagoi jos heiluttelen kopteria.
Tiedän että kysymykset saatta olla hieman helppoja, mutta kun en ole näiden kanssa tullut vähään aikaan pelattua niin tekniikka mennyt hieman jo ohi minulta. :P
-
Etsi ohjeesta Swash AFR valikko sieltä löytyy luultavasti prosentteina aileron liikesuunta esim +50 oikealle tai -50 vasemmalle.
-op-
-
Kiitos vispilä nopeasta vastauksesta.
Huh noinhan se sitte menikin kuten kirjoitit, olin tuotakin valikkoa räplännyt mutta en näköjään tarpeeksi. ;D
Huomenna olisi sitten tarkoitus opetella gyron käyttöä, ei tähän löytyisi mitään ohjetta säätöihin mistä olisi hyvä lähteä. Ja tarkennuksena vielä että kopteri tulee ihan perus leijutukseen/lentämiseen joten tällä on vissiin vaikutusta mitä säätöjä gyrolle annetaan. ??? ???
-
http://www.kopterit.net/index.php?topic=104.0
-
Ihan hyvä ohje mutta olen täysin hukassa tuon säätämisen kanssa (kohta menee hermot :-\ :-\).
Saan säädettyä rudder servon endpointin toiseen suuntaan hyväksi mutta toiseen suuntaan kun naputtulee prosentteja niin servo vain hidastuu. Ei kerta kaikkiaan osaa tuota tehdä.
-
Ihan hyvä ohje mutta olen täysin hukassa tuon säätämisen kanssa (kohta menee hermot :-\ :-\).
Saan säädettyä rudder servon endpointin toiseen suuntaan hyväksi mutta toiseen suuntaan kun naputtulee prosentteja niin servo vain hidastuu. Ei kerta kaikkiaan osaa tuota tehdä.
Sullahan tais olla GY401... Sillon ENDPOINTIT samaks molempiin suuntiin tai keskikohta hukkuu.
Säädä GYRO SENS valikosta gainia niin että perää ei luista(liian pieni gaini jos luistaa) mutta ei vatkaakaan (liian iso jos vatkaa) jostain 40%AVCS on hyvä lähteä liikkeelle.
-
Radion endpointtejako yrität säätää? Muista sitten laittaa kumpaankin suuntaan yhtä paljon esim. vasemmalle 70% ja oikeelle 70%, koska muuten gyro käsittää tikun keskikodan aina uudelleenkäynnistyessään väärin ja joudut säätämään endpointit uudelleen. Radion endpoint vaikuttaa sitten vain pyörimisnopeuteen, jos haluat säätää perän sliderin liikeradan, tee se gyron limit- potikalla.
ennen säätöä laita perän endpointit 100%
Sitten vaan linkin säädöt kohdalleen gyro normi tilassa (käynnistetään gyro ensin HH modessa ja sitten radiosta säädetään gaini alle 50% STD tilassa jolloin gyro menee normi tilaan (pun. valo ei pala)) niin, että servonvipu on 90 asteen kulmassa ja perässä on asetuskulmaa noin 2-4 astetta.
Perus säädön jälkeen säädetään limitillä servon liikerata niin että servo ei bindaa kumpaankaan suuntaan.
Samat asiat löytyy tuosta edellisestä linkistäkin :)
-op-
-
Sillon ENDPOINTIT samaks molempiin suuntiin tai keskikohta hukkuu.
Radion endpointtejako yrität säätää? Muista sitten laittaa kumpaankin suuntaan yhtä paljon esim. vasemmalle 70% ja oikeelle 70%, koska muuten gyro käsittää tikun keskikodan aina uudelleenkäynnistyessään väärin ja joudut säätämään endpointit uudelleen.
Miksi endpointin muuttaminen hukkaisi keskikohdan?
Kokeile servon ja vastarin kanssa; aseta endpoint toiselle puolelle 100, toiselle 10. Keskikohta säilyy samana, servon liike vain on tikun eri laidoilla erittäin epäsymmetrinen.
401 käyttäytyy samaan tapaan; pironopeus toiseen suuntaan olematon ja toiseen suuntaan normaali.
-
Kiitoksia vain vastauksista.
En tiiä mitä tässä tekisi, nyt on limitti potikkaa ruuvattu ja epat on molemmille puolille 100% mutta nyt kun ohjaimesta kääntää esim: vasemmalle niin servon liikerata on jo täysillä tikun ollessa vasta puoli välissä ja loppu tikun liikkeestä ei tapahdu mitään.
Kyllä ottaa päähän kun en osaa tuota säätää.
-
En tiiä mitä tässä tekisi, nyt on limitti potikkaa ruuvattu ja epat on molemmille puolille 100% mutta nyt kun ohjaimesta kääntää esim: vasemmalle niin servon liikerata on jo täysillä tikun ollessa vasta puoli välissä ja loppu tikun liikkeestä ei tapahdu mitään.
Juuri näin Futaban Gy401 kuuluukin toimia.
-
No perhana jos sen noin kuulu toimia niin sittenhän se taitaa olla oikein säädetty minulla, säädin siitä gyron päältä olevasta potikasta sitä limittiä niin ettei työntötanko "boijaa" yhtään. Mites sitten semmoinen homma että kun testailin kopteria pyöritellä niin tarvitsi melko nopeita liikkeitä että servo "korjasi" tilannetta, kun lähettimen valikosta nostaa sitä gyro systeemin prosenttia korkeammalle niin gyro reagoi herkemmin?. Tällä hetkellä siinä on arvona 40%.
Nyt kun kerran näyttäisi olevan tuo gyron säätö lähes tulkoon kondiksessa niin voidaankin siirtyä seuraavaan mieltä askarruttavaan kysymyksen:
Hieman jäi eilen epäselväksi tuon TT:en nopeuden säätimen ohjelmointi, siinähän piti ennen noparin päälle kytkemistä laittaa kaasu tikku täysille jolloin se kalibroi täys kaasu asennon ja sen jälkeen siirtää tikku idle asentoon. Siinä noparin manuaalissa on se taulukko mitä mikin piipitys noparista vastaa ja niin edelleen, täytyykö se "ohjelma" käydä kokonaan läpi ja kuunnella ne piipityksen ja siitä sitten valita ne toiminnot mitä noparin halutaan tekevän ???. Hieman epäselvästi kirjoitettu mutta tuon samaisen noparin omistavat kyllä tietää mitä tarkoitan ;).
Näihin kun saisin vielä vastauksen niin uskallan jo ruveta miettimään milloin lähtisi kopteria kokeilemaan :D.
-
Sillon ENDPOINTIT samaks molempiin suuntiin tai keskikohta hukkuu.
Radion endpointtejako yrität säätää? Muista sitten laittaa kumpaankin suuntaan yhtä paljon esim. vasemmalle 70% ja oikeelle 70%, koska muuten gyro käsittää tikun keskikodan aina uudelleenkäynnistyessään väärin ja joudut säätämään endpointit uudelleen.
Miksi endpointin muuttaminen hukkaisi keskikohdan?
Kokeile servon ja vastarin kanssa; aseta endpoint toiselle puolelle 100, toiselle 10. Keskikohta säilyy samana, servon liike vain on tikun eri laidoilla erittäin epäsymmetrinen.
Joo mutta koetappa sitten käynnistää virrat uudestaan. Onko enää samanlainen? ;) Gyro toimii eri tavalla kuin pelkkä servo.
Johtuu siitä että gyro tunnistaa käynnityessään rudder kanavan laajuudeen, ja keskittää itsensä tämän alueen keskikohdan mukaan. Jos määrität että endpointit on toiseen suuntaan 100 ja toiseen 60, gyro keskittää itsensä periaatteessa 20 prosenttia väärin, vaikka oikeasti sen pitäisi olla 0% sivussa keskikohdasta jos endpointit on 100 ja 100. Sitten aina kun käynnistetään niin se tekee saman virheen ja joka kerta piro nopeus kiihtyy toiseen suuntaan ja hidastuu toiseen. Näin ainakin minulla teki. Juuri siitä epäsymmetrisyydestä se gyro ei tykkää. Näitä on testailtu jo jonkin aikaa suosittelen uskomaan ;)
401 käyttäytyy samaan tapaan; pironopeus toiseen suuntaan olematon ja toiseen suuntaan normaali.
Kyllä, näin se on sillä hetkellä mutta tilanne muuttuu heti kun käynnistät virrat uudestaan.
Tästä oli jo täällä keskustelua http://www.kopterit.net/index.php?topic=162.0
En tiiä mitä tässä tekisi, nyt on limitti potikkaa ruuvattu ja epat on molemmille puolille 100% mutta nyt kun ohjaimesta kääntää esim: vasemmalle niin servon liikerata on jo täysillä tikun ollessa vasta puoli välissä ja loppu tikun liikkeestä ei tapahdu mitään.
Se että tikun liikerata on täynnä tikun ollessa vasta puolessa välissä on normaalia, koetahhan liikuttaa rudder tikkua vaikka millimetri keskikohdasta niin huomaat että slideri lähtee hitaasti ryömimään ja pysähtyy joko reunaan tai silloin kun päästät tikun takas keskelle. Tällöin se kerkeää sinne reunaan jo tikun ollessa puolessa välissä. Näin sen pitää toimia HH tilassa.
Hieman jäi eilen epäselväksi tuon TT:en nopeuden säätimen ohjelmointi, siinähän piti ennen noparin päälle kytkemistä laittaa kaasu tikku täysille jolloin se kalibroi täys kaasu asennon ja sen jälkeen siirtää tikku idle asentoon. Siinä noparin manuaalissa on se taulukko mitä mikin piipitys noparista vastaa ja niin edelleen, täytyykö se "ohjelma" käydä kokonaan läpi ja kuunnella ne piipityksen ja siitä sitten valita ne toiminnot mitä noparin halutaan tekevän
Jos sulla on blc-40 niin juuri näin. Lue ne ohjeet ja toimi niiden mukaan. Eli:
1. tikku ylös.
2. virrat päälle
3. kuuluu piippaussarja
4. tikku alas.
5. säädin siirtyy ohjelmointitilaan.
->
battery protection -> timing -> brake -> thr sensitivity -> Flying mode
Siitä listasta sitten kattelet etukäteen mitä haluut valita ja siirrät tikun ylös kun kuulet oikean piippaussarjan :).
-op-
-
Gyro toimii eri tavalla kuin pelkkä servo.
Totta.
Johtuu siitä että gyro tunnistaa käynnityessään rudder kanavan laajuudeen, ja keskittää itsensä tämän alueen keskikohdan mukaan.
Höpöhöpö. Vastarista gyrolla tuleva rudderi-signaali ei kerro muuta kuin "servon asentotietoa". Ei mitään liikealueen laajuuksia. Gyro voisi toki sen oppia samaan tapaan kuin osa nopeudensäätimistä; mutta se vaatisi yhden askeleen lisää gyron inittiin (rudderitikun liikutus laidasta laitaan)
Juuri siitä epäsymmetrisyydestä se gyro ei tykkää.
Mistä se gyro voi tietää tuleeko se liikealue suoraan tikusta pilotin rajoittamana vai radion rajoittamasta liikealueesta? Vaatisi jo jonkuntason telepatiaa.
Ainakin minun Futaba 9C:ssä kanavan keskikohta säilyy muuttumattomana riippumatta EndPoint -asetuksista. Erot näkyy vasta kun tikkua aletaan liikuttaa. Tässä tilanteessa taas gyrolla ei ole mitään mahdollisuutta tietää onko se liike radion modaamaa vai tuleeko se suoraan tikulta.
EndPointin pienentäminen vain rajoittaa käytettävissä olevaa tikunliikettä mitä gyro näkee -> pienempi pirorate rajoitettuun suuntaan.
-
Vispilä1: kiitos selkeästä vastauksesta.
Huomenna ajattelin tutustua tuohon nopariin enemmän, kyllähän olen sitä moottoria jo pyöritellyt mutta en ekalla kerralla laittanut sinne mitään muita komentoja kuin tuon "helicopter with out covernor".
Onko mitään ns: "pakollisia" mitä siihen kannattaa ohjelmoida kuten soft start ym ym. Lähinnä kiinnostaisi minkälainen cut off noista kannattaa valita, akkuina minulla on ACE POWER 11.1V 3S2P 2100mAh. Hauska juttu noissa akuissa oli myös että paketissa lukee että voi ladata maksimissaan 2.1A mutta paketin sisällä oli lappu jossa lukee että maksimi lataus virta 1.05A.
Olipas tälle päivälle pulmia jopa liiaksikin, toivottavasti huomenna onnistuu loppu säätäminen helpommin. ;D
-
Höpöhöpö. Vastarista gyrolla tuleva rudderi-signaali ei kerro muuta kuin "servon asentotietoa". Ei mitään liikealueen laajuuksia. Gyro voisi toki sen oppia samaan tapaan kuin osa nopeudensäätimistä; mutta se vaatisi yhden askeleen lisää gyron inittiin (rudderitikun liikutus laidasta laitaan)
Juuri siitä epäsymmetrisyydestä se gyro ei tykkää.
Mistä se gyro voi tietää tuleeko se liikealue suoraan tikusta pilotin rajoittamana vai radion rajoittamasta liikealueesta? Vaatisi jo jonkuntason telepatiaa.
Humppe, muisteleppa miten GY401 keskitetään käynnissä olessa. heiluttamalla RUDDER tikkua laidasta laitaan 3 kertaa. Juuri tässä tulee erilaisten endpointtien ongelma. Käynnissä ollessaan gyro oppii kuten nopeudensäädin. Virhettä ei tule vielä käynnistäessä, vaan keskitettäessä käynnissä ollessa.
Muuten päättelysi on asiaa ja pisti minutkin kokeilemaan miten se käytännössä toimii ;)
Testasin mm. tapahtuu kun gyroon pistää virrat ja sitten pudottaa toisen endpointin 100%->10%. Samaa tahtia kun säädin piipitti valmista, peräservo nyki hiljalleen toiseen laitaan. En tiedä miksi, mutta näin se teki. Sitä telepatiaa?
-
Nyt sain tuohon nopariinkin tehtyä jonkinlaisen "setupin".
Muuten en voi sanoa että tämä kopteri harrastus lähtisi omalla kohdalla kovinkaan vakuuttavasti käyntiin. Laitoin lavat kopuun kiinni testatakseni kuinka pyörii ja niin edelleen, no ei eipä siinä sen kummempaa ollut kuin että swashplate toimi väärin päin :P ;D. No onneksi kopteri pysyi tiukasti pöydässä kiinni eikä ollut kuin minimi kierrokset niin ei päässyt tapahtumaan mitää vahinkoa, nyt ilmeisesti pitää ottaa servovarret pois ja muuttaa radioista swashplate asetusta ja keskittää servot uudestaan???.
Muuten kopteri tuntuisi olevan todella hyvin balanssissa sen mitä ilman lapoja olen pyöritellyt, ei hirveästi täristäkkään ja swashplatekin näyttäisi olevan silmämääräisesti suorassa.
Että tämmöstä tällä kertaa. :)
-
Onnea uudelle kopulle Heko-eki, mutta en malta olla kommentoimatta tätä GY401:een liittyvää polemiikkiä.
Radion endpointtejako yrität säätää? Muista sitten laittaa kumpaankin suuntaan yhtä paljon esim. vasemmalle 70% ja oikeelle 70%, koska muuten gyro käsittää tikun keskikodan aina uudelleenkäynnistyessään väärin ja joudut säätämään endpointit uudelleen. Radion endpoint vaikuttaa sitten vain pyörimisnopeuteen, jos haluat säätää perän sliderin liikeradan, tee se gyron limit- potikalla.
ennen säätöä laita perän endpointit 100%
-op-
Tee näin, eli ENDPOINTIT samanlaisiksi molempiin suuntiin, koska...
Sullahan tais olla GY401... Sillon ENDPOINTIT samaks molempiin suuntiin tai keskikohta hukkuu.
Hukkuu, mutta vain osaksi ENDPOINTtien "ansiosta"...
Johtuu siitä että gyro tunnistaa käynnityessään rudder kanavan laajuudeen, ja keskittää itsensä tämän alueen keskikohdan mukaan.
Höpöhöpö. Vastarista gyrolla tuleva rudderi-signaali ei kerro muuta kuin "servon asentotietoa". Ei mitään liikealueen laajuuksia. Gyro voisi toki sen oppia samaan tapaan kuin osa nopeudensäätimistä; mutta se vaatisi yhden askeleen lisää gyron inittiin (rudderitikun liikutus laidasta laitaan)
Juuri siitä epäsymmetrisyydestä se gyro ei tykkää.
Mistä se gyro voi tietää tuleeko se liikealue suoraan tikusta pilotin rajoittamana vai radion rajoittamasta liikealueesta? Vaatisi jo jonkuntason telepatiaa.
Ainakin minun Futaba 9C:ssä kanavan keskikohta säilyy muuttumattomana riippumatta EndPoint -asetuksista. Erot näkyy vasta kun tikkua aletaan liikuttaa. Tässä tilanteessa taas gyrolla ei ole mitään mahdollisuutta tietää onko se liike radion modaamaa vai tuleeko se suoraan tikulta.
EndPointin pienentäminen vain rajoittaa käytettävissä olevaa tikunliikettä mitä gyro näkee -> pienempi pirorate rajoitettuun suuntaan.
Hermis, Vispilä ja Humppe - olette kaikki oikeassa ;)
Gyrolla ei todellakaan ole "telepatiaa", vaan se lukee vastarista gyrolle tulevaa asentotietoa. Kun laitatte virrat päälle gyro resetoituu ja keskittää itsensä oli ENDPOINTIT mitä tahansa (esim. vaikka Vasen 10% - Oikea 100%) - tällöin servo on säädetyssä keskikohdassa ja pironopeus on noiden prosenttien mukainen. ENDPOINTit siis vaikuttavat pironopeuteen.
Mutta miksi liikealueet pitää ohjeen mukaan laittaa molempiin suuntiin samoiksi ??? -Tämä johtuu siitä, että GY401:ssä on myös automaattinen RESETOINTI! (= HH:n soft-reset), minkä se tekee kun sauvaa liikutetaan vähintään kolme kertaa oikealle ja vasemmalle sekunnin välein (myös ilmassa!). Jos ja kun liikealueet on erilaisia eri suuntiin johtaa tämä "keskikohdan hukkumiseen" gyrohan lukee vain vastarista tulevaa asentotietoa. HH kyllä pitää nokan suunnassa (jos pitää), mutta pironopeus kasvaa edelleen toiseen suuntaan (ja pienenee toiseen). Eli tämä "HH:n soft-reset" toimii väärin, jos ENDPOINTIT ovat erilaisia. Tämän voi todeta myös Gyron valon vilkkumisesta ja jos säätää nyt trimmiä, kunnes valo taas palaa, niin huomaa, että keskikohta on todellakin hukkunut. No, trimmi keskelle, virrat pois ja taas päälle, niin keskikohta on taas löytynyt - mutta hukkuu taas seuraavassa "HH:n soft-resetissä" :(.
Mitä suurempi on ENDPOINTtien ero, sitä selvemmin tämä ominaisuus tulee esiin ja juuri siksi valmistaja kehoittaa laittamaan ENDPOINTit yhtä suuriksi.
- Jari
-
Joo hyvä että löytyi vastaus, eli siis pääasia on että endpointit pitää samassa gyron optimaalisen toiminnan kannalta :)
-op-
-
Noniin nyt on swashplate käännetty toimimaan oikein päin, radiosta piti muuttaa prosentit toiseen suuntaan.
Sitten olisi taas pieni kyssäri:
Laitoin lavat kiinni testatakseni pöydällä, onkohan minulla joku paikka todella pielessä kun pienillä kierroksilla kopteri täristää aika holtittomasti ???.
-
Heh heh nyt on kopterin ensi lento tehty :o.
Taiteilin tuossa viikolla semmoiset kohtuullisen turvallisen kokoiset harjoitus landarit ensi lentoa varten, no tänään oli sitten aika vihdoinkin käydä kokeilemassa toimiiko kapistus kuinka. Muutaman nousu yrityksen harjoitus landareilla kokeilin, mutta otin ne aika nopeasti kyllä irti kun tuntui että osat rapiseen irti kun täristi niin hemmetisti tiedä sitten mutta kun otin ne pois niin tärinätkin hävisi ???.
No ei niin hyvin eka kerta mennyt etteikö jotain parannettavaakin, alussa gyro toimi väärin päin ja tässä meni hetki ennekuin tajusin siitä gyron päältä olevasta kytkimestä kääntää sen toisin päin :P lisäksi minulla oli DS kytkimen kohdalla kytkin asennossa off joku enempi tietävä voisi kertoa mitä hyötyä tuosta DS (digital servo) vivusta saadaan, käytössähän minullä on futaban 9257 servo.
Kun nämä oltiin saatu korjattua niin varovasti rupesin nostamaan kierroksia ja yrittämään ilmaan nousua, hieman paranti tilannetta kun gyrokin toimi oikein päin ;D. Radiossa minulla oli gyrolle säädetty herkkyydeksi aluksi 40%, muutaman leijutuksen kokeilin ja kopterin perä hieman "täristi" muutin aina 5% kerrallaan kunnes se rupesi jo pysymään hyvin paikallaan. Lopussa taisi olla 55% prosenttia kun se tuntui jo ihan hyvältä, tosin en osaa kyllä vielä sanoa onko se hyvä kun niin vähän näistä on vielä kokemusta ;).
Oli se kyllä hienoa lennättää tämmöistä "oikeaa" kopteria ensimmäisen kerran, kunhan on vielä muutaman akun testaillut kopteria niin sen jälkeen täytyy yrittää tehdä jo ihan kunnon "setuppiakin" nyt minulle oli pääasia tänään että sain jonkinlaisen näppituntuman kopteriin.
Niin ja vielä semmoinen asia joka jäi hieman mietityttämään, leijuttaessa moottorista kuului välillä semmoinen "wowwaamisen" ääni ::) otin aina kopterin alas kun tuo kuului ja kokeilin moottoria niin ei se kyllä mitenkään kuuma ollut. Tällä hetkellä akkuna siinä on 2100mAh 3S2P ja pinjonina moottorissa 15T
No ensi kertaan taas. 8)
-
3s pakalla pitäis olla se 13t pinjoni ainkain mini Titanin ohjeen mukaan. Mutta tiedä häntä viisaammat kojatkoon.
-
Ja se DS kytkin nostaa gyron pulssituksen (="käskynjakonopeuden") 60Hz->240Hz. Siitä voit miettiä miten vaikuttaa gyron tarkkuuteen. Saa käyttää vain nopean digiservon kanssa, esim. juuri tuo 9257...
-
Heh heh nyt on kopterin ensi lento tehty :o.
Taiteilin tuossa viikolla semmoiset kohtuullisen turvallisen kokoiset harjoitus landarit ensi lentoa varten, no tänään oli sitten aika vihdoinkin käydä kokeilemassa toimiiko kapistus kuinka. Muutaman nousu yrityksen harjoitus landareilla kokeilin, mutta otin ne aika nopeasti kyllä irti kun tuntui että osat rapiseen irti kun täristi niin hemmetisti tiedä sitten mutta kun otin ne pois niin tärinätkin hävisi ???.
No ei niin hyvin eka kerta mennyt etteikö jotain parannettavaakin, alussa gyro toimi väärin päin ja tässä meni hetki ennekuin tajusin siitä gyron päältä olevasta kytkimestä kääntää sen toisin päin :P lisäksi minulla oli DS kytkimen kohdalla kytkin asennossa off joku enempi tietävä voisi kertoa mitä hyötyä tuosta DS (digital servo) vivusta saadaan, käytössähän minullä on futaban 9257 servo.
Kun nämä oltiin saatu korjattua niin varovasti rupesin nostamaan kierroksia ja yrittämään ilmaan nousua, hieman paranti tilannetta kun gyrokin toimi oikein päin ;D. Radiossa minulla oli gyrolle säädetty herkkyydeksi aluksi 40%, muutaman leijutuksen kokeilin ja kopterin perä hieman "täristi" muutin aina 5% kerrallaan kunnes se rupesi jo pysymään hyvin paikallaan. Lopussa taisi olla 55% prosenttia kun se tuntui jo ihan hyvältä, tosin en osaa kyllä vielä sanoa onko se hyvä kun niin vähän näistä on vielä kokemusta ;).
Oli se kyllä hienoa lennättää tämmöistä "oikeaa" kopteria ensimmäisen kerran, kunhan on vielä muutaman akun testaillut kopteria niin sen jälkeen täytyy yrittää tehdä jo ihan kunnon "setuppiakin" nyt minulle oli pääasia tänään että sain jonkinlaisen näppituntuman kopteriin.
Niin ja vielä semmoinen asia joka jäi hieman mietityttämään, leijuttaessa moottorista kuului välillä semmoinen "wowwaamisen" ääni ::) otin aina kopterin alas kun tuo kuului ja kokeilin moottoria niin ei se kyllä mitenkään kuuma ollut. Tällä hetkellä akkuna siinä on 2100mAh 3S2P ja pinjonina moottorissa 15T
No ensi kertaan taas. 8)
Loisto juttu että sait ensilennot tehtyä :). Nyt sitten vaan vähän kerrallaan säädät sellaiseksi että tuntuu hyvältä ja alat ostaan päivitysosia ;D. Vaikka hyvinhän se lentää ilman niitäkin..
wowwaus voi johtua monesta syystä pitäs olla kuulemassa se ääni niin osais vähän paremmin sanoa mistä johtuu.. Onko sulla miten iso välys pinionin ja päärattaan välissä? Sen pitäs olla semmonen että tulostuspaperin suikale mahtuu menemään välistä, sen saa kunnolliseksi kokeilemalla. Jos on liian tiukka niin yleensä aiheuttaa ulinaa.
Sen DS kytkimen laitat on asentoon.
Onnea vaan jatkoon ;)
-op-
-
Kiitoksia tiedoista, pieni korjaus aikaisempaan viestiin. Kiinni siis tällä hetkellä on 13T pinjoni eikä 15T.
Ei nyt pitäisi hirveästi maalata piruja seinille mutta meni kyllä ensimmäinen kerta vähän liiankin hyvin totaaliselle kopteri aloittelijalle. Olin tätä ennen olin lennättänyt Lama V3 50-60 akullista ;D.
Noihin lapa kulmiin täytyy vielä hieman perehtyä tarkemmin kun ne ei ehkä ole ihan niin kuin pitäsi, saan varmaan kohta puoleen uuden radion hommattua niin saa tehtyä nuo servojen asemoinnit hieman paremmin kuin tuolla nykyisellä futaban 6 kanavaisella FAASTILLÄ.
Toivottavasti olisi jotain kuvan tynkästä ensi kerralla tarjota tekstin lisäksi.
-
Noniin, kävin tänään ottamassa uudesta ohjaimesta ekat savut. Vielä en oikein osaa tehdä mitään eri lentotiloja ohjaimeen, pääasia oli taas että saa jonkinlaisen näppituntuman taas kopteriin.
Sen verran jotain huomioita pistin mieleen että noin puolen kaasun kohdalla lähtee leijumaan, ilmeisesti ihan ok??.
No tuli jotain pientä kaputin tynkästäkin tosin ei mennyt kuin pyrstö evä, tosin tämä johtui siitä että perä yhtäkkiä menetti pidon ja jouduin noin puolen metrin korkeudesta tipauttamaan kopterin.
Jotain ihmeellistä kyllä gyrossa on kun tuntuu että noin 4 minuutin leijuttamisen jälkeen kopteri lähtee kääntymään takaa päin katsottuna vasemmalle ja tätä kun yrittää korjata niin kopteri ei reagoi mitenkään, ja muutaman kerran teki niin että reagoi mutta pienellä viiveellä ???.
Mistähän tuota vikaa pitäisi lähteä etsimään, kokeilin muuttaa ohjaimesta gainiakin jopa 75%:iin. Herkkyys kyllä parani mutta välillä tosiaan tuntui kun gyro olisi lopettanut toiminnan. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta???.
No parit kuvat loppuun todisteeksi että kyllä se on ilmassa ollut. :D
(http://www.kolumbus.fi/p.eki/kopperi.jpg)
(http://www.kolumbus.fi/p.eki/kopperi2.jpg)
(http://www.kolumbus.fi/p.eki/kopperi3.jpg)
Työpaikalla on ihan sopivasti tilaa harjoitella talvellakin, noin 350-400 neliöta "vapaata" tilaa sekä 3,5 metristä aina 6 metriin asti korkeutta.
-
Sweet...That camouflage canopy looks killer!
Tip: Use carbon blades, those original wood blades are thick and with carbon blades your battery last longer.
-
Onko perähihna riittävän kireällä?
-
Hahaa, vaihdoin uuden peräevän ja huomasin että takaroottorin pidike oli lähestulkoon irti (pääsi iikkumaan akselilla). Aika moinen tuuri yleensäkin että on pysynyt koko roottori paikoillaan. :)
-
Terveppä taas, kävin taas pari akullista reenaamassa. Nyt toimi perä todella hyvin ja ei jumiutunut, tosin vaihdoin perä akselin optio malliseen.
Laatikossa odottelee myös muita alu osia joita tilasin sabesta viikolla, mm: swahsplate ja muutama muu alu osa nuppiin. Kiitoksia sabelle, tuli alle vuorokaudessa perille!!!.
-
Pitäähän noita A123 akkuja MiniTitaniinkin sovitella... Siihenhän ne pää-asiassa hommasinkin.
Uusi moottori tuli eilen: Scorpion HK-2221-6
--
Motor Kv ........................ ................... 4400 RPM / Volt
No-Load Current (Io) ................. 2.89 Amps @ 10 volts
Motor Resistance (Rm) ........................ ..... 0.016 Ohms
Max Continuous Current ........................ ....... 52 Amps
Max Continuous Power ........................ ........ 525 Watts
Weight ........................ .................. 79 Grams (2.79oz)
--
Kova kv siksi että tuon pakan jännite on paljon 3S lipoa alempi, 8.4V kovalla kuormalla.
12t pinjonilla pitäisi irrota vähän alle 3k nupista, 13t mennäänkin sitten johonkin 3200rpm paikkeille.
Lentoajoissa tulee varmaan vähän penaltia, moottorikauppias arvioi että 3.5 - 4min pysyisi ilmassa lentotavasta riippuen.
4S 2200mAh Hextronicilla irtosi lentoaikaa 5-6min.
Piti tänään mennä koittamaan.. No, huomenna ehkä sitten.
-
Toinen lentosessio A123-minititanilla takana.. ekalla oli 12t pinjoni ja huonot asetukset noparissa.
Nyt 13t pinjoni ja paremmat asetukset. Nupissa kierroksia 3000.
Lensin 3.5min timerillä ja akkuun meni 1800mAh.
Täytyy vielä vähän viilata asetuksia, mutta kohtuu hyvältä näyttää.. :)
-
Muutaman nousu yrityksen harjoitus landareilla kokeilin, mutta otin ne aika nopeasti kyllä irti kun tuntui että osat rapiseen irti kun täristi niin hemmetisti tiedä sitten mutta kun otin ne pois niin tärinätkin hävisi ???.
Itsehän valittelin aiemmin toisessa threadissa samaa, eli kopteri täristi alusta asti melkoisesti harjoituslandareiden kans. Ajattelin että siellä on varmaan pääakseli aavistuksen kiero ja joululomalla se sitten päättikin eräässä nousussa alkaa täristää niin perkeleesti että viimeistään siinävaiheessa pääakselikin vääntyi.
No vaihdoin uuteen ja testasin (harj.landarit edelleen kiinni) no se kerpele täristi ihan yhtälailla. No rohkenin sitten heivata harkkatelineet hiivattiin ja kas kummaa, minkäänlaisia tärinöitä ei enää näkynyt.
Tiedä sitten onko nuo muoviosat jostain päin nuppia sen verta joustavat että landarin värinät saa kaikkki päin persiitä.
Tossa videopätkä, josta ei tosin tärinöitä näe, mutta äänestä kuulee miten paljon pielessä asiat on:
http://www.youtube.com/watch?v=BsdgI_Wt8KE
Ja tässä testilento uudelleen kun apulandarit heivattiin pois (ei muita säätöjä):
http://www.youtube.com/watch?v=nqBNfL3yfsc
Kovin on vähäiseksi jääny lentelyt ja päätinkin pistää kaikki asetukset uusiksi. Linkistöstä löytyikin korjattavaa, samoin perästä. En tiedä sitten johtuiko kirpeästä pakkasesta vai mistä mutta tuntui että akku kesti nyt ihan tolkuttoman kauan verrattuna aiempaan. Ennen leijutteli hädintuskin 8min ja nyt tuntui että kesti väh. 15min. Harmi kun ei tullut ajastin päälle ja kamerankin akku antoi periksi keskenkaiken, mutta kellosta suurinpiirtein ajat muistan. Uudelleensäätö & HDX lavat siis kannattivat.
-
Terveppä taas: Olen miettinyt vaihtavani uuden nopeuden säätimen tuon TT:en tilalle kun se on ruvennut toimimaan hieman epäluotettavasti :-\. Katselin tuommoista Dualsky:n 40A säädintä http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=21&products_id=195
Kysymys kuuluu että voiko tuota säädintä käyttää tuossa TT:en omassa harjattomassa moottorissa?, ja tuo taitaa tarvita myös sen oman ohjelmointi kortinkin.
Olisiko tässä järki sijoitus?, niin ja selvennyksenä vielä että perus säädintä etsin.
-
kyllä sen pitäisi toimia mutta nuo dualskyt on enemmän lennokeihin tarkoitettuja säätimiä, ja niiden heli ominaisuudet on aika vähäiset. Halpa perus säädin vois olla esim. joku Castlen Phoenix säätimistä. Jos haluut todella hyvän säätimen niin suosittelen Jazz 40-6-18:ta. Mulla on semmonen rexässä ja yhden lennon jälkeen olin myyty ;)
-op-
-
Niin mut Vispilä sun pitää muistaa että kaikki ei ole "high end pilotteja" ja kaikki eivät halua maksaa sataa-neljääkymppiä (140) säätimestä ;D
-
Aivan, Kontronik on kirjoitettu hyvää mutta hinta on tosiaan tuplaten tuohon Dualskyhyn verrattuna.
Yksi halvempi (kuin Dualsky) vaihtoehto voisi olla Quark Universal ESC 33A BEC 5V/3A w/ Govenor Mode ?
-
Sanoinkin että jos haluu todella hyvän säätimen. Castle menee hyvin perus escinä. Mielestäni aina pitää ehdottaa myös sitä minkä tietää parhaiten toimivaksi, vaikka maksaisi omaisuuden ja hakusessa olisikin halvemman hintaluokan tuote.
-op-
-
Laadusta joutuu maksamaan!
Kontronik on Hyvä säädin ihan peruslennättäjällekin.
Governööri toimii hyvin eikä muutenkaan ole poikkipuolista sanaa sanottavana.
Kaasukäyrän skaalaus vaan ihmetyttää. Kun antaa 50%lla jo täydet kierrokset.
Mutta 30-35% käyrä on hyvä leijutteluun.
Myös noi Castlen säätimet ovat hyviä.
Melkein noiden välillä tekisin valinnan vaikka kyllä noissa halpissäätimissäkin varmasti on hyviä. Onko Rikulla kokemuksia tuosta omasta ehdokistaan?
-
Onko Rikulla kokemuksia tuosta omasta ehdokistaan?
No itse asiassa ei ole kokemuksia tuosta Quark 33A noparista...:-[ Satuin vain lukemaan kun Jason Krause sitä kehuu omilla sivuillaan : http://www.jkheli.com/Trex/index.htm
Mulla oli Castle 35A nopari joka hajosi omia aikojaan, joten en sitä viitsinyt suositella, mutta en kehdannut omia halpis nopareitakaan suositella...
Itse lennän hdx450 kopteria vieläkin Kokkalalta viime vuonna käytettynä ostamani HobbyWing 40A noparilla. Se on todella halpa (alle 30e) ja se on moitteettomasti toiminut.
Toimintavarmuuden ja helppokäyttöisyyden (sekä hinnan) takia ostin myös HDX500:seen HobbyWing 60A noparin, sama ohjelmointikortti käy ja niissä on ponuksena vielä hyvät piisit... ;D
-
Jep!
Ja rattaiden uusimismoodi... ;D ;D
Tuollaisen säätimen saa multakin postikulujen hintaan.
Se sammui sipoossa ilmassa ja on kerran silittänyt rattaat...
-
Ne "biisit" on ihan karmeita hiljaisina kesäiltoina puitossa lennttäessä ;D ;D
-
Jep!
Ja rattaiden uusimismoodi... ;D ;D
Tuollaisen säätimen saa multakin postikulujen hintaan.
Se sammui sipoossa ilmassa ja on kerran silittänyt rattaat...
Noi HDX500:sen alkuperäiset päärattaat olivat aika surkeita, joten en noparia ehkä siitä syyttäisi...
Ei taida muuten ole ihan sama nopari, mutta melkein kyllä joten maksan postimaksut ;)
-
OK!
Myyty tuolle vinoantennisen radion omistajalle!
Pistäs osoitetiedot yvenä niin pistän paketin tulemaan.
Saat ohjelmointikortin kaupanpäälle. Ja torppaustakuun!
Se myllytti ne hampaat noin 1mm tikun liikkeellä kun päätti rynnätä tuolla kaasutuksella täysille.
Esittelin vielä kopteria vieraille. Onneksi ei osunut keheenkään...
-
Oho tulipas paljon vastauksia noparista :D, no tilasin verticalhobbysta tuon dualskyn säätimen ja ohjelmointi kortin.
Niin ja sitten vielä semmoista että kenelläkään kokemusta että sopiiko E Sky:n hiilikuitu lavat titaniin?, lavat on 315mm pitkät mutta ei taitane niin paljon haitata.
-
Oho tulipas paljon vastauksia noparista :D, no tilasin verticalhobbysta tuon dualskyn säätimen ja ohjelmointi kortin.
Niin ja sitten vielä semmoista että kenelläkään kokemusta että sopiiko E Sky:n hiilikuitu lavat titaniin?, lavat on 315mm pitkät mutta ei taitane niin paljon haitata.
Jos lavat saa tungettua pitimiin ja ne ei osu peräroottoriin, niin sillon ne sopii. Olen itse ajanut Kingiä 288mm lavoilla, vaikka virallisesti siihen menee 275mm, sekä Zap400:sta 300mm lavoilla, vaikka omat on 288mm, hyvin toimi. Pienet pituuserot ei haittaa mittään.
-
Oho tulipas paljon vastauksia noparista :D, no tilasin verticalhobbysta tuon dualskyn säätimen ja ohjelmointi kortin.
Niin ja sitten vielä semmoista että kenelläkään kokemusta että sopiiko E Sky:n hiilikuitu lavat titaniin?, lavat on 315mm pitkät mutta ei taitane niin paljon haitata.
Eikö ne alkuperäset puulavatki oo 315mm pitkät vaikka kopun nimi viittaakin toisin?
EDIT. Eli ei. vaan 325 tyvestä kärkeen
-
Oho tulipas paljon vastauksia noparista :D, no tilasin verticalhobbysta tuon dualskyn säätimen ja ohjelmointi kortin.
Niin ja sitten vielä semmoista että kenelläkään kokemusta että sopiiko E Sky:n hiilikuitu lavat titaniin?, lavat on 315mm pitkät mutta ei taitane niin paljon haitata.
Eikö ne alkuperäset puulavatki oo 315mm pitkät vaikka kopun nimi viittaakin toisin?
Ei kyllä ne 325set on.
-op-
-
Terveppä taas: Olen miettinyt vaihtavani uuden nopeuden säätimen tuon TT:en tilalle kun se on ruvennut toimimaan hieman epäluotettavasti :-\.
Sama juttu mulla tuon Minititanin alkuperäisen noparin kanssa. Ongelmia kun nopeudensäädin ei kestänyt.
Rupes sen jälkeen kun olin opetellut ja oppinut ihan leijuttaan uuella kopterilla ja aloin lentää jo vähän räväkämmin, niin jo rupesi nopeudensäädin toppaileen.
Ihan hyvin jaksoi nopari leijuttelemiset ja hiljaista taivaslentoakin, mutta siihen lakkasi toimiminen luotettavasti. Nopeudensäädin sammutti moottorin noin puoleksi sekunniksi aina parin minuutin välein lennossa, varsinkin kovilla kierroksilla, ja ajan myötä nämä sammumiset vain lisääntyivät ja tihenivät. Akku kului tosi nopeasti ja lämpeni kovasti. >:( Tehtiin johtopäätös, että tämä johtui noista "piikeistä" joita kaasusauvalla tehtiin kun pomputettiin kopteria. Luultavasti se niissä piikeissä haukkaa virtaa niin paljon että nopeudensäädin ei kestä sitä (40A:n nopeudensäädin).
Ostettiin uusi nopeuden säädin, joka on nyt 55A ja virta riittää akussa ihan hyvin ja nopeudensäädin tää uusi on toiminut todella luotettavasti.
Se uusi nopeudensäädin on BMI modelsin Spitz 45/55A ja siinä tuli ohjelmointikortti mukana. :) Maksoi kai jotain 85 e.
-
Oho tulipas paljon vastauksia noparista :D, no tilasin verticalhobbysta tuon dualskyn säätimen ja ohjelmointi kortin.
Niin ja sitten vielä semmoista että kenelläkään kokemusta että sopiiko E Sky:n hiilikuitu lavat titaniin?, lavat on 315mm pitkät mutta ei taitane niin paljon haitata.
Eikö ne alkuperäset puulavatki oo 315mm pitkät vaikka kopun nimi viittaakin toisin?
Ei kyllä ne 325set on.
-op-
MT:n alkuperäiset puulavat on 315set, kopun nimestä poiketen.
Terveppä taas: Olen miettinyt vaihtavani uuden nopeuden säätimen tuon TT:en tilalle kun se on ruvennut toimimaan hieman epäluotettavasti :-\.
Sama juttu mulla tuon Minititanin alkuperäisen noparin kanssa. Ongelmia kun nopeudensäädin ei kestänyt.
Rupes sen jälkeen kun olin opetellut ja oppinut ihan leijuttaan uuella kopterilla ja aloin lentää jo vähän räväkämmin, niin jo rupesi nopeudensäädin toppaileen.
Ihan hyvin jaksoi nopari leijuttelemiset ja hiljaista taivaslentoakin, mutta siihen lakkasi toimiminen luotettavasti. Nopeudensäädin sammutti moottorin noin puoleksi sekunniksi aina parin minuutin välein lennossa, varsinkin kovilla kierroksilla, ja ajan myötä nämä sammumiset vain lisääntyivät ja tihenivät. Akku kului tosi nopeasti ja lämpeni kovasti. >:( Tehtiin johtopäätös, että tämä johtui noista "piikeistä" joita kaasusauvalla tehtiin kun pomputettiin kopteria. Luultavasti se niissä piikeissä haukkaa virtaa niin paljon että nopeudensäädin ei kestä sitä (40A:n nopeudensäädin).
Ostettiin uusi nopeuden säädin, joka on nyt 55A ja virta riittää akussa ihan hyvin ja nopeudensäädin tää uusi on toiminut todella luotettavasti.
Se uusi nopeudensäädin on BMI modelsin Spitz 45/55A ja siinä tuli ohjelmointikortti mukana. :) Maksoi kai jotain 85 e.
'Opeta' uudelleen se noparisi! Nyt max. servopulssi saattaa mennä yli opetetusta ja nopari ei ymmärrä mistä on kyse. Eli kun tikku on täysillä, niin nopari laittaa hanskat tiskiin tai nyhtää. Jos otat vähän liikealuetta kaasun yläpäästä pois, niin vieläkö stoppaa?
En tiedä setuppiasi, mutta en ihan heti usko tuohon 40A:n täyttymiseen, eikä se silloinkaan pitäisi stopata se vaan rajaa sen siihen.
- Jari
-
MT:n alkuperäiset puulavat on 315set, kopun nimestä poiketen.
Niitäkin ilmeisesti sitten eri pituisia, Sabelta ostin minititanin lavat ja sain 325:set.
-op-
-
Höh ??? minulla oli 315:set paketin mukana, ei tosin ole enää mitä mitata...varaosaluettelo n mukaan PV0745 - MAIN ROTOR BLADE, 315mm
, mutta ei väliä. Laitoin heti ekalennolle Radixit, eikä ole ongelmia ilmennyt niiden osalta :D.
- Jari
-
Toi 315mm on varmaan siitä kiinnitys reiästä kärkeen ja se 325mm tyvestä kärkeen.
-
Toi 315mm on varmaan siitä kiinnitys reiästä kärkeen ja se 325mm tyvestä kärkeen.
Olet oikeassa, eli kokonaispituus on 325mm, ihme kun tuo valmistaja ilmoittaa sitten varaosatiedoissa
mitan reiästä kärkeen. Ei ole kauhean tärkeä asia, mutta mittailin mielenkiinnosta vähän lapoja:
Radix 325 on 315mm reiästä kärkeen ja kokonaispituus 325mm
Radix 600 on 600mm reiästä kärkeen ja kokonaispituus 615mm - loogista vrt. 325?
SAB 0330 on 600mm reiästä kärkeen ja kokonaispituus 620mm
Mitattu paikallaan kopussa, joten muutaman millin mittavirheitä saattaa olla.
- Jari
-
Kävin tänään testaamassa uutta säädintä, en oikein ole varma että meniköhän tuo säätimen ohjelmointi oikein kun tuntui että hieman äkäisesti lähti roottori pyörimään vaikka pitäisi olla super-soft start :-\.
Kopterissa oli myös kiinni E-Sky:n hiilikuitu lavat, olipas hienompi ääni verrattuna puulapoihin.
Sitten semmoista vielä että pitäisikö tarkistella ensimmäiseksi stabiili tankoa kun tuntui että kopteria piti kokoajan vähän ohjailla että pysyi suurinpiirtein paikallaan. Oli vähän kuin kopteri oppaassa kerrottu pallonpäällä taiteilu ilmiö mutta nyt tuntui kyllä että oli todella liukas pallo :D.