Kopterit.net
Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: kaardian - 18 Kesäkuu, 2009, 16:32:25
-
Hämeenkyrön korpikenttä... paarmoja ja kaikkea.
Kaks kappaletta vastariakkuja ja lähetin täyteen ladattuna ensimmäinen tankillinen vähän moottorin hienosäätöjä ja taivaalla korkeella ja kovaa! Tavotteena oli ajaa 5 litraa fuilia koneen läpi, ja alku tuntui lupaavalta...
No toinen tankki täyteen ja vastariakkua vaihtaen, nyt alignin rekulaattori sano että 3 vihreetä täplää... sit taivaalle. Perä teki pari yllättävää nykäsyä ja otin koneen nokkani eteen perä itseenpäin ja kuuntelin kuuluisiko jotain ylimääräistä. Ei kuulu...
No koetan kääntää perää vasemmalle ja lähteä takaisin taivaalle niin mikään ei reagoi mihinkään, idle päällä... kopteri kallistuu hentoisesti, kovin hyvin säädössään, koitan throttle holdia pistää päälle... ei auta... mikään ei tee mitään...
Täysin avuttomana ja lamaantuneena katson kun ritari laskeutuu maatakohti ja lavat hakkaavat itsensä säpäleiksi kuumaa asfalttia vasten... lopulta kuuluu päärattaan jumittumisääniä ja rattaan palaset koristavat ilmatilaa kopterin ympärillä.
Pelottaa... Täys tankki fuilia ja kaasu täysin auki... no onneksi tulppa paloi ja moottori sammui, ellei se leikannut kiinni...
Melko pienet vahingot loppuviimein. Kabiini jäi ehjäksi. Näyttäisi että pari linkkiä otti itseensä ja pääratas + päälavat. Tietenkin lepatusakseli ja pääakseli.
Tutkijalautakunta pystyi paikallistamaan vian samantie... Ketään sormella osottamatta... "joku" joka on juottanut alignin reguun deans T liittimen oli jättänyt kylmäjuotoksen miinus johtoon joka oli lähtenyt irti ajon aikana...
Tutkijalautakunta teki uuden tarkistuksen samalla kun moottori irroitettiin, ja kävi ilmi että se ei ole kylmäjuotos, vaan johto oli mennyt poikki juotoksen juuresta. Juottajalle täysi synninpäästö ja kaikki syyttösormet minua kohti. Tuo olisi pitänyt havaita akkua vaihtaessa 2min aikasemmin.
Puolustuksekseni voin sanoa että ostin käytettynä ja valmiina. Mutta kaikki liitokset niin ruuvit ja linkit kuin juotokset PITÄISI käydä läpi ja korjata jos puutteita ilmenee (omasta mielestä).
Vahinko ettei ole lapoja ja muita varaosia täällä maalla. Eikä niitä enää kerkiä saamaankaan. No... ehkä sen govinkin voi asentaa nyt huoltaessa.
Saldo:
- Lepatusakseli
- Pääakseli
- Stabbarin muovinen keskiosa (seesawwiko tämä olisi)
- Pääratas
- Rotor "yoke" se sellanen T-kappale, nupin päässä minkä läpi toi lepatusakseli menee
- Lavat
- YS mosasta laakerit
-
Itselläni läks ritarista Aliknin regua vastaava Imax iBEC 6 eläkkeelle kun huomasin sen kärpäsen jätöksen kokoisen virtakytkimen olevan susi ja pätkivän, jänniteledipatsas vilkahteli kun kytkimen vipuun koski sormella... Tilalle tuli vanhat kunnon NiMhit ja erillinen-irrallinen hehkutus akku...
-
Harmi et juhannuslennot loppu ritarilta noin nopeasti!
Itselläni läks ritarista Aliknin regua vastaava Imax iBEC 6 eläkkeelle kun huomasin sen kärpäsen jätöksen kokoisen virtakytkimen olevan susi ja pätkivän, jänniteledipatsas vilkahteli kun kytkimen vipuun koski sormella... Tilalle tuli vanhat kunnon NiMhit ja erillinen-irrallinen hehkutus akku...
ReactorX on siitä kätevä regu et siinä on virta päällä sillon ku katkasin on "auki" eli normisti OFF. Ei tule kopteri alas huonon kontaktin takia.
-
Itselläni läks ritarista Aliknin regua vastaava Imax iBEC 6 eläkkeelle kun huomasin sen kärpäsen jätöksen kokoisen virtakytkimen olevan susi ja pätkivän, jänniteledipatsas vilkahteli kun kytkimen vipuun koski sormella... Tilalle tuli vanhat kunnon NiMhit ja erillinen-irrallinen hehkutus akku...
Niissä mäkin olen pysynyt, ja näillä näkymin pysyn. Mitä enempi siellä tärisevän kopun kyydissä on sälää, sitä enempi mahdollisia vikakohteita.
Yksinkertainen on taas, aah, niin kaunista ;D
-
Juuri tuon takia olen kahdentanut jännitesyötön.
Kerran sattunut samasta syystä torppi,vauriot vaan pienemmät kun tuli jaloilleen.
Ei niistä juotoksista voi olla ikinä varma vaikka oliskin tehtaalla tehty.
-
Ritari on onneks kohttuullisen halpa korjattava. Kotona on osia edellisen omistajan jäljiltä juurikin tätä tarkoitusta varten :)
Tuskin tarttee muuta tilata kun päälavat ja ehkä se pääratas. Että taas kerran pitää kiittää myyjää.
Tuossa pellolla minititania ja HK450 räimin sitte illammittaa aika paljon, yhteensä 8 akullista. Selällään ajelu alkaa sujumaan minititanilla kohtuullisesti.
Nyt alkaa tuulemaan niiiiiin lujaa että ei viitti enää ajella vaikka valoa piisais. Latailen akut ja toivon että aamulla keli on suotuisa.
-
Moottori otti itseensä, ilmeisesti ei täysin pahasti leikannut kiinni mutta jotain damagee on tullut. Tutkinta jatkuu kotona.
Kopterin entiselle omistajelle annettaneen täysi synninpäästö. Tutkijalautakunta löysi ehjän ja liki täydellisen juotoksen ja johdon joka on mennyt poikki tärinästä, ihan juotoksen juuresta, joten siksi näytti ensin että kylmä juotos.
Muistaisin että tämä entinen omistaja mainitsi jotain moottorin laakereista ja kertoi että laakerit olisi hyvä vaihtaa... no vaihdetaan ne nyt ;D
-
Milläs fuililla ajoit paljon öljyä?
-
Optifuilia 20% nitroo ja sillee. Päivitetty listaa rikkoutuneista osista.
-
Tuli juhannksen aikaan muutama kuittaileva puhelinsoitto "kylmäjuotos-koikkikselle"....ei nuo mun juotokset aina niin kauniita ole, mutta lämpöäliitokset saavat aina riittävästi. Itsellä katkesi ReactorX:n latausliitin samanlaisella tavalla viikko sitten. Kävin samantien kaikki johdot läpi
-
Öö, mä taisin luvata puhelimessa julkisen anteeks pyynnön syytöksieni takia. Anteeks.