Kopterit.net
Yleiset => Muu keskustelu => Aiheen aloitti: Jussi Savolainen - 18 Heinäkuu, 2009, 23:24:39
-
Mistä johtuu se, että kopteri kierroksia nostaessa ennen ilmaan nousua, pyörähtää n. 45 astetta vastapäivään?
Onko vika gyrossa vai jossain perussäädöissä. Gyrona Futaban 401.
-
Miten nopeasti kierrokset nostat? Olisiko soft-startista apua? Nupissa on kumminkin jonkin verran massaa ja perä alkaa kompensoida liikettä vasta, kun kierroksia on tarpeeksi eli ei heti. Eli tuleeko tuo 45-asteen nykäys heti? Scorpionin noparissa on myös motor start-up booster -asetus. En ole perehtynyt vielä, mutta luulisin, että voi asettaa antamaan lisämomenttia alkuun (ja jos soft starttia ei ole päällä, niin sillä voisi vaikka katkoa päärattaan hampaita helpommin).
-
Kyllähän sitä kompensaatiota enemmän tai vähemmän aina tarvitsee tehdä. Kyse on ehkä enemminkin tottumisesta. Nosta kopu ylös 20 tankillista/akullista niin alkaa hahmottua.
Liian nopeasti nostetut kierrokset aiheuttavat perän siirtymisen mainitsemasi 45 astetta, enemmän tai vähemmän. Nosta kierrokset hitaasti.
-
Pienellä harjoituksella opit kompensoimaan perää sopivasti, että liialta kiertelyltä vältytään - jos siis et halua nostaa kierroksia hitaammin. Perälapoihin voi hakea jo ennen kaasun nostamista suurin piirtein sopivat kulmat, jotka riittävät kompensoimaan tuon nupin kiihtymisen aiheuttaman väännön sen verran, että landareiden kitka pitää kopterin paikoillaan. Liikaa ei kuitenkaan pidä kompensoida, koska sitten lähdetään pyörimään toiseen suuntaan.
Syynä tuohon kiertelyyn on pienten kierrosten lisäksi se, että gyro ei toimi maassa kuten sen pitäisi. Käytännössä gyro ei siis pysty eikä puoliksi osaa pitää perää paikallaan.
-
Miten nopeasti kierrokset nostat? Olisiko soft-startista apua?
Jos topicin aloittajalla ei ole muita kopuja kuin tuo Caliber 3, niin se on polttis, niissä on aina soft start :). Tai ainakin pitäisi olla... mulla kanssa oli "hankaluuksia" ekoissa nousuissa polttiksella, koska se käyttäytyy siinä spool upissa vähän eri tavalla ku sähkö. Nykäys voi johtua helposti tietystä kaasukäyrän asennosta, jossa kytkin alkaa varsinaisesti pitämään ja kierrokset nousee nopeammin. Jos tuossa kohdassa kierrokset nousee aika voimakkaasti ja kytkin nappaa kunnolla kiinni, tulee runkoon aika paljon vääntöä. Hyvä kytkin alkaa ottamaan tasaisesti ja toimii kuten "soft start", mutta jos kytkin pistää vastaan ja nappaa sitten äkkiä kiinni pyörähtää kopu varmasti. Koeta nostaa kierrokset tasaisemmin ja hieman "odotellen" (tähän vaikuttaa myös kuinka hyvin kone on säädöissä) ennen tikun nostamista sinne asti, jossa lapakulmat alkaa olla positiivisella. My two cents...
Sitten toinen mikä tuli mieleen on, että kun kantelet sen kopun sinne mistä sen nostat ilmaan, niin se on matkalla kääntyilly niin paljon, että HH gyro haluaa laittaa kopterin johonkin tiettyyn asentoon, jossa se sen mielestä ois hyvä :). Tämän gyro tekee heti, kun siihen on mahdollisuus eli kun jalakset kevenevät maasta. Tästä pääset eroon niin, että kun lasket kopterin maahan siihen mistä aiot sen nostaa, niin ennen spool upia venkutat sitä rudder tikkua laidasta laitaan kolme kertaa. Näin gyro palauttaa neutraaliasennon ja on samaa mieltä kopterin asennosta kanssasi ;).
-
Sitten toinen mikä tuli mieleen on, että kun kantelet sen kopun sinne mistä sen nostat ilmaan, niin se on matkalla kääntyilly niin paljon, että HH gyro haluaa laittaa kopterin johonkin tiettyyn asentoon, jossa se sen mielestä ois hyvä :). Tämän gyro tekee heti, kun siihen on mahdollisuus eli kun jalakset kevenevät maasta. Tästä pääset eroon niin, että kun lasket kopterin maahan siihen mistä aiot sen nostaa, niin ennen spool upia venkutat sitä rudder tikkua laidasta laitaan kolme kertaa. Näin gyro palauttaa neutraaliasennon ja on samaa mieltä kopterin asennosta kanssasi ;).
Tai hh -> rate -> hh. Rate palauttaa perälavat neutraalikulmaan. Toki saman voi tehdä myös tikulla hh:ssa, kun vaan muistaa miltä se neutraalikulma näyttää.
-
Miten nopeasti kierrokset nostat? Olisiko soft-startista apua?
Sitten toinen mikä tuli mieleen on, että kun kantelet sen kopun sinne mistä sen nostat ilmaan, niin se on matkalla kääntyilly niin paljon, että HH gyro haluaa laittaa kopterin johonkin tiettyyn asentoon, jossa se sen mielestä ois hyvä :). Tämän gyro tekee heti, kun siihen on mahdollisuus eli kun jalakset kevenevät maasta. Tästä pääset eroon niin, että kun lasket kopterin maahan siihen mistä aiot sen nostaa, niin ennen spool upia venkutat sitä rudder tikkua laidasta laitaan kolme kertaa. Näin gyro palauttaa neutraaliasennon ja on samaa mieltä kopterin asennosta kanssasi ;).
Kierrokset nostan hitaasi. Pyörähdys tapahtuu aina myös silloinkin, kun olen laskenut kopterin ilmasta maahan ja alan nostamaan sitä takasin ilmaan.