Kopterit.net

Kuvagalleria => Kuvia torppauksista ja vahingoista => Aiheen aloitti: Vispilä - 09 Elokuu, 2009, 23:16:46

Otsikko: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: Vispilä - 09 Elokuu, 2009, 23:16:46
Tälläistä tänään.

Latailin eilen Outraget täyteen ja huomasin että yksi kenno nostaa jännitettään nopeammin kuin muut. Latausaika oli lähemmäs 100min ja ajattelin että alkaa olla tämä akku elämänsä päässä. Tänään sitten testailin konetta Iiksenniityllä ja vaikutti aluksi tehottomammalta kuin ennen. Kerkesin lentää alle minuutin ja olin juuri ottamassa konetta alas tehojen hiipumisen takia, kun akku syttyi palamaan ja alkoi nousta valkoista savua  :o. Tein autorotaation ja yritettiin repiä akkua pois. Sain melko nopeasti revittyä akun pois ja sammutettiin vedellä. Koneeseen ei jäänyt muuta vauriota kuin hieman sulanut nokkapala ja moottorin alaosasta lähti maalit. Pohjalevyyn ja kylkiin jäi kärventynyttä styroksimömmöä.. Käteen tuli pieni palovamma kun yritin ensin repiä akkua pois ehjistä kennoista paljain käsin. Loppujen lopuksi 5 kennoa tuosta paloi. Täytyy tuon yhden kennon olla alunperinkin huono, koska kaikki muut kennot on tasapainossa. Onneksi ei räjähtänyt kovalla liekillä, olisi mennyt koko kopteri paskaksi samalla!

Nuo Outraget on lähes joka lennolla käyneet melko kuumana ja pullistuneet hieman, noin 40 lentoa niillä on nyt suunnilleen lennetty. Joka kerta on ladattu 1C:llä, ja alussa nuo meni pari kertaa alijännitteelle. Sen jälkeen oon pyrkinyt aina purkamaan max 80%. Outrageilla on tapana pullistua joten en alussa kiinnittänyt paljoa huomiota. Jännä vaan miten nopeasti hajosivat, kun pari lentoa sitten tosiaan tehoa riitti hyvin. 25C:t ei vaan taida antaa tarpeeksi virtaa, tai sitten se yksi kenno oli huonolaatuinen jo alunperin. Onneksi ei tällä kertaa käynyt pahemmin, toivottavasti 35C 5000 akut sopii paremmin tehtävään. Tästä eteenpäin pidän aina palosammutinta mukana kentällä.


-op-
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: Kopteri-eki - 09 Elokuu, 2009, 23:25:24
Hurjan näköistä jälkeä kyllä tulee, onneksi kävi kentällä eikä kotona!.

Ps: eipä ihmekkään kun ovat nuo käyttämäsi akut "alennuksessa" fast-ladilla".
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: 1m4s0_ - 09 Elokuu, 2009, 23:54:54
Kyllä ne nuo näköjään itsensä sanoo irti suht helposti... taidan sitte itsekkin "tuhota" nuo pullistuneet akut.
Ei passaa käyttää enään 450:ssa tuota yhtä kun on yksi kenno vähän pullistunut, ettei käy vastaavasti :S

Perseestä tuommonen, eikä oo nuo 700 akut ihan ilmaisia... osan otot.  :-[
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: Pertti - 10 Elokuu, 2009, 08:25:10
Onneksi ei käyny pahemmin, olis tullut melko kallis torppi räjäyttää koko 700 ilmassa :-[

Itsellä nyt 1 kpl Hyperionin 450mAh 2S akkuja ollut yön yli suolavedessä juurikin pullistumisen ja tolkuttoman lämpenemisen jälkeen.
Lämpesi depronikoneen kyydissä niin paljon että sulatti kiinnitys kohdasta depronit ympäriltään.

Osanottoni :(
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: SJo1 - 10 Elokuu, 2009, 08:48:26
Jos jotain positiivistä pitää hakea, niin akusta jäi Deans ehjäksi ja Kopu myös.

Mulla kyllä pysyy isot koput nitrolla vielä pitkään.

Tuohon akku kiinnitykseen pitää varmaan kehitellä joku pika irroitus mekanismi, joka pitää akut kovassa ajossa kiinni, mutta kuski voi hädän tullen repästä vauhdikkaasti irti ilman suurempia vaurioita.

Siinäpä olis seuraava innovatiivinen idea toteutettavaksi.

Kivulias se pienikin palovamma on, itse keitin peukalon kuumassa rasvassa, muurikkaa rasvatessa. Se tuntui aika Jännälle.

-Samppa
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: tare - 10 Elokuu, 2009, 09:23:47
Joku 2kg hiilidioksidisammutin olisi varmaan kyllä hyvä.



Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: puisto_kemisti - 10 Elokuu, 2009, 17:52:18
Onneks et Vispilä polttanu peukkuas, milläs sitä sitte ois ajettu aadeehoodeetä... :-D
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: 1m4s0_ - 10 Elokuu, 2009, 17:56:17
Onneks et Vispilä polttanu peukkuas, milläs sitä sitte ois ajettu aadeehoodeetä... :-D

Vimpsilähä käyttää kynäotetta?
Eli ei haittais vaikka leikattas pois molemmat  ::)
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: kimce - 10 Elokuu, 2009, 18:02:58
Vimpsilähä käyttää kynäotetta?
Eli ei haittais vaikka leikattas pois molemmat  ::)
Eikös kynäotteessa tarvita peukaloitakin? Tai sitten mulla on erikoinen tapa pitää kynää ;D
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: 1m4s0_ - 10 Elokuu, 2009, 21:44:40
Vimpsilähä käyttää kynäotetta?
Eli ei haittais vaikka leikattas pois molemmat  ::)
Eikös kynäotteessa tarvita peukaloitakin? Tai sitten mulla on erikoinen tapa pitää kynää ;D


Aivan, olenko ollut unessa vai mitähän sitä on tullut maisteltua kun tuota on kirjoittanut :D
tyhmä minä, pahoittelen  :-[
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: Vispilä - 11 Elokuu, 2009, 00:08:04
No ehkä nämä toimii vähän paremmin. Kokovertailun vuoksi kuvassa myös jäljelle jäänyt Ulkoraivo pakka.

-op-

Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: mnentwig - 11 Elokuu, 2009, 08:09:54
I'm really curious to hear how those hold up to your flying.
My Outrage packs are basically OK - well I don't use that much power since I fly like a sleeping pill  ;D But charging for one hour gets old.
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: Trnquill - 11 Elokuu, 2009, 08:21:38
I'm really curious to hear how those hold up to your flying.
My Outrage packs are basically OK - well I don't use that much power since I fly like a sleeping pill  ;D But charging for one hour gets old.
If you're already planning on buying new pack why not kick it up a notch and charge those Outrages with 2C? You got nothing to lose. :)
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: Vispilä - 11 Elokuu, 2009, 12:28:53
Lainaus
eipä ihmekkään kun ovat nuo käyttämäsi akut "alennuksessa" fast-ladilla".

Tää johtuu varmaan siitä että julkaisevat pian uuden NRG sarjansa, laskevat vanhojen akkujen hintoja että pääsevät niistä eroon  ::). Tarjosivat NRG akkuja mulle s-postilla hyvitykseksi ja saisin kuulemma "alennusta". Mut enpä taida ostaa enää Outrageja.


-op-
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: mnentwig - 11 Elokuu, 2009, 12:43:13
If you're already planning on buying new pack why not kick it up a notch and charge those Outrages with 2C? You got nothing to lose. :)
except the inconvenience of risking a fire in my apartment later on.
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: Trnquill - 11 Elokuu, 2009, 19:37:38
except the inconvenience of risking a fire in my apartment later on.
If you charge lipos in house you're already risking it. Charging at 2C is not THAT much more dangerous. And "5C" in the labes does not make it considerably safer, either. Or at least that's what I'm thinking.
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: mnentwig - 11 Elokuu, 2009, 22:28:53
... Charging at 2C is not THAT much more dangerous. ... Or at least that's what I'm thinking.
Thanks, I'm feeling much safer now.

At least for Li-Ion it isn't too difficult to find out why it is dangerous to charge beyond specs. There is a very specific reason why the charging current must be much much lower than the discharge current but you'll have to find it for yourself (not as simple as "it would overheat / overcharge" etc you'll know it when you see it).
There is a lot of rather down-to-earth text on battery "internals" on the web. Might be worth to do some research and then "think" again.

Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: Trnquill - 11 Elokuu, 2009, 22:57:26
At least for Li-Ion it isn't too difficult to find out why it is dangerous to charge beyond specs. There is a very specific reason why the charging current must be much much lower than the discharge current but you'll have to find it for yourself (not as simple as "it would overheat / overcharge" etc you'll know it when you see it).
There is a lot of rather down-to-earth text on battery "internals" on the web. Might be worth to do some research and then "think" again.

Thanks, I'll do that. There's also ton of people charging all kinds of LiPo batteries at 2C all the time. Without burning down their houses. Just browse through HeliFreak or similar forums and you'll see.

Battery "specs" are very interesting subject. For example Flightmax batteries came out at HobbyCity spec'd at 1C charging. But soon the technicians (or salespersons, I thinks :)) at HC told in their blog that it is absolutely safe to charge the Flighmax's at 2C. Same time they told that small Zippy-H batteries can safely be charged even as high a current as 3C. But I guess this is brand and battery type specific and does not apply to all batteries out there. I've heard of some O-brand batteries that tend to catch fire even in mid flight... :D
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: 1m4s0_ - 11 Elokuu, 2009, 23:21:50
Täälläkin vähän ihmetelty että miten kaikki merkit yhtäkkiä saa isompia c-lukuja, tainneet vaan tehdä vanhoilla akuilla testejä nuille arvoille ja huomanneet että pershana nehän kestää aivan hyvin näinki... pistettäään teksti kyljee ja myydää vähä kalliimmalla  ::)
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: mnentwig - 11 Elokuu, 2009, 23:31:37
There's also ton of people charging all kinds of LiPo batteries at 2C all the time. Without burning down their houses. Just browse through HeliFreak or similar forums and you'll see.
There's also lots of people who smoke and are healthy. Still, arguing "therefore smoking is safe" is absurd.
To make any "real" statement about safety (statistically significant) you need to observe, say five to twenty LiPo fires.
Or in the case of smoking, you have to die five to twenty deaths before you can make a meaningful statement based on your own experience. It just doesn't work this way.

On the other hand, manufacturers do observe "five to twenty LiPo fires" - probably they burn a bunch of LiPos on a daily basis as part of quality control.
They do have that kind of data, and if they say "1C" they put it onto the packs for a reason. After all, they could sell them for a higher price if they printed "2C". Still they don't.
Anybody can do what he likes. Stil, I'd be very very reluctant to tell anybody it's safe based on what I know (or don't know).

And, as said, there is a pretty self-explanatory reason why I don't want any LiPos that have been charged with overcurrent in my home.
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: Trnquill - 12 Elokuu, 2009, 09:00:13
Täälläkin vähän ihmetelty että miten kaikki merkit yhtäkkiä saa isompia c-lukuja, tainneet vaan tehdä vanhoilla akuilla testejä nuille arvoille ja huomanneet että pershana nehän kestää aivan hyvin näinki... pistettäään teksti kyljee ja myydää vähä kalliimmalla  ::)
Juurikin näin. Homma tuntuu pätevän etenkin noihin kiina-pakkoihin, joissa ei lue etiketissä latauksesta mitään. Tai saatika ole koko etikettiä. :P

Minä luulen, että pääasiallinen syy "1C"-merkinnälle on se, että tätä korkeammat latausvirrat syövät akun kestoa. Eli käyttökelpoiset syklit vähenevät. Eikös se niin ollut, että uusimman tiedon mukaan nämä Hyperionin ihme-5C-akutkin kestävät tuota hurjaa maksimilatausvirtaa vain 50 sykliä? Eli korkeampi latausvirta on lähinnä valinta lyhyemmän käyttöiän puolesta - mutta toki samalla myös kasvaneen tulipaloriskin.
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: Sammy - 12 Elokuu, 2009, 11:34:34
Laitoin jossain vaiheessa linkin tonne hyperioniketjuun (http://www.kopterit.net/index.php?topic=4600.msg49293#msg49293) noista sykleistä. Olivat testailleet vähän hyperionia
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: tuupola - 12 Elokuu, 2009, 13:24:27
Eikös se niin ollut, että uusimman tiedon mukaan nämä Hyperionin ihme-5C-akutkin kestävät tuota hurjaa maksimilatausvirtaa vain 50 sykliä?

"Tieto" oli niin että joku sanoi tällää foorumilla että oli kuullut huhun että kestää vain 50 sykliä. Kysyttäessä löytyykö tuohon infoon jotain linkkiä ei vastausta saatu.
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: juza - 12 Elokuu, 2009, 14:09:51
Minä kuulin sen huhun yhdestä liikkeestä. Eivät olleet ottaneet myyntiin Hyperion akkuja, koska ei "kuulema" kestä kun 50 sykliä 5C latauksella. Sen enempää tietoa mulla tuosta huhusta ei ole.
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: reittila - 12 Elokuu, 2009, 18:59:54
Haiskahtaa ihan jonkun kilpailijan liikkeelle laittamalta huhulta  ;D

-Pekka
Otsikko: Vs: 700E akku syttyi palamaan
Kirjoitti: XciD - 14 Elokuu, 2009, 01:12:06
Ite viskasin polymaxin akun ongelmajätepisteeseen kun pullistu aika reippaasti tuossa muutama viikko sitten. Toinen flightpowerin akuista herjaa erroria kun laittaa lataukseen. Jotain jännitteistä. Muutaman kerran kun yrittää niin lähtee bantam lataamaan. Onkohan tulossa tiensä päähän nuokin. Reilun vuoden ollu käytössä ja aina 0,5C lataus.