Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Maikko - 03 Syyskuu, 2009, 16:49:58
-
Moro,
Onko kenelläkään tätä yhdistelmää lentävänä? Olis pari kysymystä.
Itse tein pikaisen optimistisen setupin ja tais tärinät aiheuttaa ongelmia.
- Gyron paikka: laitoin gyron originaalille gyron paikalle kuitenkin niin lähelle mastoa kuin meni. Ottaakohan se servosta häiriötä kuinka helposti.
- Metalli levyä vai ei: En laittanut ollenkaan metallilevyä ja lisäksi käytin omaa gyroteippiä enkä mukana tullutta futaban omaa.
En ole vielä ehtinyt paneutua asiaa, joten haluaisin kuulla kokemuksia muilta vastaavan setin omisjilta.
-
-
Moikka,
Itselläni on tuollainen TREX 500 esp ja gyrona 520:n. Yhdistelmä toimii ihan hyvin, mutta laitoin gyron sen omalla teipillä kiinni ja metallilevyn väliin. Gyro majailee siinä peräputken kiinnitysmuhvin päällä, aika kaukana pääakselista ja servoista. Ei nuo gyrot yleensä servoista tykkää ja taitaa Futaban kaikkien gyrojen ohjeissakin olla maininta, että pitäisi olla vähintään 2cm etäisyyttä lähimpään servoon.
PS. Tuo Alignin oma säädin joka tuli, antaa vastarille niin epätasaista virtaa tms. että kopteriin piti hommata alignin säätimen escin rinnalle toinen. RC Sabesta sai ainakin 6S kennoille sopivia pieniä escejä edullisesti.
--
Timo
-
PS. Tuo Alignin oma säädin joka tuli, antaa vastarille niin epätasaista virtaa tms. että kopteriin piti hommata alignin säätimen escin rinnalle toinen. RC Sabesta sai ainakin 6S kennoille sopivia pieniä escejä edullisesti.
Mitvit.... ???
Tarkoittanet BEC:iä?
-
Tarkoittanee BEC:iä.
Joo, mullakin on kopterissa kiinni Hyperionin BEC, sillä Alignin integroitu alkoi pätkimään virtoja servoilta. Tuli aina sellaisia miettimistaukoja (1s) kun ei reagoinut mihinkään.
Mä ajattelin hihistellä ja laittaa ton gyron pääkselin lähelle jotta saisin toimimaan optimaalisesti. Harkitsin jopa pääakselin alle laittamista, mutta luovuin huollettavuuden takia. Etäisyyttä servoon on about 0,9cm, eli ei se ihan kiinni ole (kuva).
Tuli käännöksen yhteydessä stopeissa vägäystä ja joskus jäi oikein oskilloimaan, joten melko varmasti tärinästä johtuvaa on. Ohjekirja sanoo että jos asennetaan servon, escin tai perähihnan lähellen niin suositellaan käyttämään laattaa. Etäisyyttä ei tosin mainita. No, otetaan se pari senttiä etäisyyttä ja laitetaan metallilevy alle, niin eiköhän taas ala pirot pyörimään.
Gyron säätäminen tapahtuu valokoodien mukaan ja ilman sitä kaapelia pystyy säätämään:
- Servon tyyppi (1520us vai 760us vai analog)
- korjaussuunnan
- F3C tai 3D asetuksen
- Päätepisteen oikealle ja vasemmalle
- Response
-
-
Mielestäni tuo gyrtsan mukana tuleva teippi on liian löysää. Varsinkin sähkökoneessa ei luulis olevan hyötyä moista käyttää. Freyassakin kiinni ilman metallilevyä bilteman tarralla...
Vaikka mitä minä mistään tiedän. ;)
-
Moikka
Juu BEC:iä tarkoitin. Mies on niin väsynyt ettei edes tiedä mistä se esc on nyt tähän tupsahtanut... ;)
BTW. nykyisillä gyroilla ei ole käytännössä väliä sijaitseeko se gyro pääakselin alla vai peräputken päällä. Ennen sillä oli merkitystä kun oli hyrrägyrot ja ne reagoivat siihen hyrrään ja silloin se toimi sitä paremmin mitä paremmin se saatiin pääakselin alle. Mutta nykyään ne perustuvat kiihtyvyysanturiin joten on käytännössä sama mistä se heilahdus mitataan.
Sama juttu noiden gyrobottien kanssa. Ei kai niissäkään ole ohjeissa minintaa, että ne pitäisi asettaa kopterin jokaisen kolmen akselin leikkauspisteeseen tms...
PS. Se ongelma saattaa olla ihan sellainenkin, että gyrolle on laitettu gainia liikaa ja servo ei pysy mukana. Kokeile vaikka alkuun pienentään gyron gainia.
--
Timo
-
Huomasin ElyQ:ssa että kun gyroa siirti lähemmä pääakselia gainia piti tipauttaa, eli reagoi helpommin muutoksiin. Tästä sitten ajattelin että lähempi parempi.
Laitoin metallilaatan paikalleen niillä ohuemmilla tarroilla ja tipautin gainia bout 7%. Tuntuu että metallilevyn lisäämisellä ei ollut mitään merkitystä, vaan tolla gainin tiputuksella. Nyt alkaa oskilloimaan ainoastaan vasemman piron jälkeen. Kovin kovaa ei pystynyt tossa pihapiirissä kokeilemaan. Gaini on kuitenkin niin matalalla että perä antaa pikkasen periksi nousuissa.
Seuraavaksi kokeilen trimmaamista normi modella. Nyt 0-kulmat kun sauva on keskellä (ohjeen mukaan)
-
-
Timo, paljonko sulla on peräservopyörän työntötangon etäisyys keskustasta. Huomattiin tänään että olin assignannut väärän kanavan gyrolle en siis pystynyt säätämään gainia ;D. No, nyt gain kunnossa, mutta stopeissa edelleen tulee oskillaatiota. Voiko tollainen olla servon hitautta, eli servo on koko ajan jäljessä? Perä keskitettynormimodella.
Tänään oli viikon parhaat kun säätelin lennossa gainia. Vahingossa painoin "clear"-nappia, jolloin gyro gain = 0% gain HH, modessa! Pikkasen kun koski tikkua niin kopteri pyöri kuin hyrrä, sitten vähän tasapainotusta toiseen suuntaan jolloin samat pirot toiseen suuntaan! Onneksi sain haltuun ja huutoa Karkkikselle että tulee napsuttelemaan gainin 80%.
Tällaista tällä kertaa :)
-
-
Mitä, mitä eiks kaikki osaa napsutella mankkaa sokkona ;)
-Samppa
-
Moikka,
Mulla on peräservossa kiinni se ihan normi pyöreä servopyörä jossa taitaa olla vivun pituus 7,5mm
Gyron geinit on leijunnassa 62 ja idlellä 40. Enemmänkin varmaan voisi laittaa mutta itse en ole tarvinut enempää.
--
Timo
-
Miten te noin isoja gaineja oikeen pystytte käyttää? Itellä 30% on siiinä rajalla, että satunnaisesti hakkaa jo. Nupin kiekat aika tapissa, koska muuten vatkaa 500 tuttuun tyyliin. Perä pitää just ja just, mutta on hieman joustava, ei tunnu jämäkältä. 7,5mm on servovarsi.
-
Tarkastin justiin ja gain on mulla 78%. Perällä on kylläkin nykyään MKS:n servo.
Perä pitää kyllä hyvin eikä ole koskaan päästänyt irti, mutta edelleenkään en ole saanut niitä stoppeja toimimaan ilman takaisinpäin heilahduksia (bounce back). Mulla ei ole edes sitä Futaban säätömokkulaa, joten kyllästyin säätämään ja päätin vaan antaa mennä. Olen jo unohtanut koko asian. Levätleirillä ajattelin pummia joltain mokkulan lainaan jos sellainen vain mukana on.
Kai se on se ja sama paljonko prosentit on, mutta jos se perä ei tunnu luotettavalta niin silloin on jotain pielessä.
-