Kopterit.net

Helikopterit => Kopterivalmistajat => Beam => Aiheen aloitti: masu - 06 Syyskuu, 2009, 23:01:10

Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: masu - 06 Syyskuu, 2009, 23:01:10
Tämä keskustelu on siirretty toisesta aiheesta:

http://www.kopterit.net/index.php?topic=6148.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=6148.0)

Talvella ostin Beam E4:n, ja täytyy sanoa, että todella laadukas ja mainio kopteri. Beamin kasaamisen jälkeen kun laittoi kasaan taas yhtä Alignin tekelettä (600ESP), niin melkein tuli sanottua "voi veljet", kun sitä laatueroa ihmetteli. Suosittelen kaikkia muitakin maistaaman ruohoa Align-karsinan ulkopuolelta. Sen jälkeen ei maailma tunnu enää entiseltään, eivätkä varsinkaan T-Rexit.
Kerrotko tarkemmin mistä tuossa laatuerossa on kysymys?
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: Jyri - 06 Syyskuu, 2009, 23:06:06
Tai sitten kyseessä on "laatuvaikutelma", joka tapauksessa itselle tuli täsmälleen samanlainen fiilis, ja mitä olen Alignin osia viime aikoina katsellut ja toisaalta millaisia Beamin osat olivat, niin kyllä ne vaan olivat paremmin työstettyjä, hienommin viimeisteltyjä, tarkemmat välykset jne... noista se "laatuero" silloin syntyi, enkä ole tosiaan nähnyt että Alignin osien olemus olisi dramaattisesti viimeaikoina muuttunut.
Itse koptereista en osaa sanoa enää tänä päivänä, monethan kehuvat 450Prota, joten tuskin se huono on, itselle, ei vaan tule enää Aligneja, juuri edellä mainituista syistä.
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: masu - 06 Syyskuu, 2009, 23:25:45
paremmin työstettyjä, hienommin viimeisteltyjä, tarkemmat välykset jne... noista se "laatuero" silloin syntyi, enkä ole tosiaan nähnyt että Alignin osien olemus olisi dramaattisesti viimeaikoina muuttunut.
Joo, makukysymys... Beamin nuppi on suora kopio reksin nupista. Armit on vaan tehty pyöreiks, kun ne reksissä on kulmikkaita ja pituudetkin taitaa täsmätä. Ainoa "välysero" oli minusta Beamissa tiukempi sovitus phasing pinnien ja washout basen välillä, joka on roottorin pyörimisen suuntaista ja kun nupissa on 3000 jenkaa niin tyhjät on varmasti lähteny pois. Beamissa oli myös oletuksena liian tiukat pallolinkit. Minusta Alignin alumiiniosat on melko hyvin työstettyjä ja viimeisteltyjä. 450 Pron nuppi poikkeaa edellisistä Aligneista olemalla huomattavasti tiukempi kuin yhdenkään muun 450 sarjan nuppi, jota olen räpeltänyt (tämä ei välttämättä tee siitä parasta konetta kaikille).

Tottakai kannattaa kokeilla vaikka mitä ja omien mieltymysten mukaan, mutta minusta on aika turha dissata muita tuotteita siinä sivussa, jos tälle ei ole todellisia perusteita. Mullakin on Align, MSH ja Gaui... kaikista on hyvää ja pahaa sanottavaa.
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: Jyri - 06 Syyskuu, 2009, 23:33:30
Ei tarkoitus olekaan alkoittaa dissausta ja jos on sellaisen vaikutuksen saanut niin olen pahoillani. Minä vain vakuutuin Beamin laadusta ja "silmäni aukesivat " Alignin suhteen, jota olin siis pitänyt siihen asti erittäin laadukkaana. Itsellä tosiaan eka kopteri oli Eskyn Belt Carbon -> TrexSEV2 -> Beam -> Protos ja sanoisin että lento-ominaisuuksissa oli yhtä iso hyppäys aina seuraavaan mentäessa kuten myös laadussa, paitsi ehkä kahden viimeisen välillä. Sanoisin että Beami oli laadukkaampi kuin Protos, mutta Protos ainakin FBL versiona pesee Beaminkin leno-ominaisuuksissa. Itselle tuo laatuero kolahti niin pahasti, etten tosiaan ole ihan helpolla enää ottamassa Alignin kopteria.
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: MTHS - 07 Syyskuu, 2009, 00:06:43
Beamissa on lisäksi se hyvä ominaisuus, että siitä puuttuu front belt pulley, joka on yksi 450-reksin (ei tietysti koske kardaanivetoista pro:ta) heikko kohta. Samalla käyntiäänestä puuttuu reksimäinen rutina.

Alignin laadusta kertoo karua kieltään mm. se yksityiskohta, että 600ESP:in pääakselin ja laakerien välissä on melkein 0,5 mm välys. Nupissa on sellainen klappi, ettei suuremmasta enää väliä. En taida olla ainut:

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=124143 (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=124143)

Kuten kirjoitin, kannattaa kokeilla joskus myös muita kuin T-Rexejä. Mullakin taisi olla joskus sellainen käsitys, että kaikki muut kuin Alignin kopterit ovat susia.
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: MTHS - 07 Syyskuu, 2009, 00:12:51
Joo, makukysymys... Beamin nuppi on suora kopio reksin nupista. Armit on vaan tehty pyöreiks, kun ne reksissä on kulmikkaita ja pituudetkin taitaa täsmätä.

Kerrotko tarkemmin, mistä olet tehnyt sen johtopäätöksen, että Beamin nuppi on reksistä kopioitu?
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: masu - 07 Syyskuu, 2009, 08:38:33
Joo, makukysymys... Beamin nuppi on suora kopio reksin nupista. Armit on vaan tehty pyöreiks, kun ne reksissä on kulmikkaita ja pituudetkin taitaa täsmätä.

Kerrotko tarkemmin, mistä olet tehnyt sen johtopäätöksen, että Beamin nuppi on reksistä kopioitu?
Tämän vaikean päätelmän tein, kun näin uuden tulokkaan Beamin ekan kerran ja omistin 450 reksin, joita vertailtiin vierekkäin. Kuten jo aikaisemminkin sanoin, armien mitatkin on samat (ei tarkistettu kaikkia). Niin ja 450 reksin nuppi on näyttänyt samalta jo kauan ennen Beamin syntyä (ainakin XL mallissa oli jo saman mallinen, tosin nyt prossa on nyt uusi). Sitten voidaankin miettiä onko Align aikaisemmin itse kopioinut tuon nupin mallin vai itse kehittänyt. Jyrillä on ollu molemmat, joten voinee kommentoida myös...

Mulla oli myös yhden 600:sen akselin kanssa ongelmaa kun oli liian paksu... mutta muuten kitti oli hyvin laadukas. Tekniset ominaisuudet eivät ole laatua vaan innovaatiota.
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: Jyri - 07 Syyskuu, 2009, 09:46:40
Niinhän se taitaa olla että kun tehdään esim 450 luokan sähkökopteri, niin aika vaikea on kaikkia innovoida uusiksi, vaan väkisinkin tulee ratkaisuja jotka joku on jo toteuttanut, tok ivielä on tilaa oikeille innovaatiollekin, mutta tuskin niin että kaikki kopterissa on omaa ja ainutlaatuista. Itselle jäi sellainen vaikutelma, että Beamin suunnittelijat ovat katsoneet suosituimpia koptereita ja niiden hyviä ja huonoja puolia ja sitten tehneet hyvät asiat suunnilleen samoin ja parannelleet muita, lopputulos oli mielestäni mainio.
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: MTHS - 07 Syyskuu, 2009, 10:10:24
Tämän vaikean päätelmän tein, kun näin uuden tulokkaan Beamin ekan kerran

Kun puhutaan saman kokoluokan koptereista, niin ratkaisut ovat samanlaiset ja mitat eivät kovin paljon voi poiketa. Mielelläni näkisin jonkun 450-luokan kopterin, jonka nuppi on täysin erilainen.

Jos kopioinnista puhutaan, niin uuden T-Rex 450 Pro:n rungossa on hyvin paljon samaa kuin Beamissa, ml. servojen paikat.

Lainaus
Mulla oli myös yhden 600:sen akselin kanssa ongelmaa kun oli liian paksu... mutta muuten kitti oli hyvin laadukas. Tekniset ominaisuudet eivät ole laatua vaan innovaatiota.

Align on siis innovoinut 600ESP:iin puoli milliä liian pienen akselin...  ;)

Jos tuotteessa on innovaatioita, jotka lisäävät sen huollettavuutta, luotettavuutta, käyttövarmuutta, turvallisuutta ja suorituskykyä, sen voi mieltää laadukkaaksi. Oma, subjektiivinen mielipiteeni on, että kokonaisuutena Beam on laadukkaampi kuin yksikään omistamistani kolmesta Alignin kopterista. Laatu näkyi myös kokoonpanovaiheessa; Osat ovat hyvin viimeistellyt, sopivat hyvin toisiinsa, välykset ovat pienet, materiaalit kestäviä, ruuvit ovat oikean kokoisia, eivätkä muljahtele tai katkea, manuaalin antamat mitat pitävät paikkansa ym. Jyri näitä ehti jo luetella.

T-Rexit ovat yleensä parantuneet ajan mittaan, esim. uusin 450 Pro on varmasti jo aivan erilainen kuin aiemmat versiot. Mutta siinähän onkin... no, jätetään sanomatta!  ;)

Beam E4 ja 450 Pro taitavat olla kutakuinkin samanhintaisiakin.
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: masu - 07 Syyskuu, 2009, 10:27:09
Beamissa on lisäksi se hyvä ominaisuus, että siitä puuttuu front belt pulley, joka on yksi 450-reksin (ei tietysti koske kardaanivetoista pro:ta) heikko kohta. Samalla käyntiäänestä puuttuu reksimäinen rutina.
Tarkoitin sillä innovaatiolla enemmänkin tätä kuin huonoa toleranssia akselissa... :)
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: Juho - 07 Syyskuu, 2009, 15:56:03
Niin ja 450 reksin nuppi on näyttänyt samalta jo kauan ennen Beamin syntyä (ainakin XL mallissa oli jo saman mallinen, tosin nyt prossa on nyt uusi). Sitten voidaankin miettiä onko Align aikaisemmin itse kopioinut tuon nupin mallin vai itse kehittänyt.

Joo hommahan on niin että joka ikinen Align-koneen nuppi on kopio Hirobon SSZ-II nupista. Ja siis se on jostain 2000-luvun ihan alusta... Nykyiset 450-PRO ja 700 koneiden nupit ovat myös samanlaiset geometrialtaan muuten, mutta lavanpitimet on erinäköiset ja joka osaa vähän somistettu. :)

Ja niihin lento-ominaisuuksiin vaikuttaa mun mielestä kaikista eniten se nuppi.

PS. T-Rex500 koneen omistanut, ei koppa edes osunut paikalleen kunnolla... ;)
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: masu - 07 Syyskuu, 2009, 16:09:09
Niin ja 450 reksin nuppi on näyttänyt samalta jo kauan ennen Beamin syntyä (ainakin XL mallissa oli jo saman mallinen, tosin nyt prossa on nyt uusi). Sitten voidaankin miettiä onko Align aikaisemmin itse kopioinut tuon nupin mallin vai itse kehittänyt.

Joo hommahan on niin että joka ikinen Align-koneen nuppi on kopio Hirobon SSZ-II nupista. Ja siis se on jostain 2000-luvun ihan alusta... Nykyiset 450-PRO ja 700 koneiden nupit ovat myös samanlaiset geometrialtaan muuten, mutta lavanpitimet on erinäköiset ja joka osaa vähän somistettu. :)
Mielenkiintoista. Siksi se varmaan on sitten niin hyvä nuppi ;). Kuka löytää ekana kuvan tuosta SSZ-II nupista?

Oho... meneekö OT? No ei, onhan siinä Beamissa kopioitu Alignin kopioima nuppi, jonka Hirobo kopioi...? JR:ltä? ;)

Edit: kuva löytyy täältä: http://model.hirobo.co.jp/products/0414-224/0414224e.htm
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: Kaapo - 07 Syyskuu, 2009, 16:20:58
Tätä keskustelua seuraneena jatkakaa samaan tyyliin saan tylsälle päivälle täytettä ;D
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: MTHS - 07 Syyskuu, 2009, 17:01:46
No ei, onhan siinä Beamissa kopioitu Alignin kopioima nuppi, jonka Hirobo kopioi...? JR:ltä?

Tuskinpa sitä on tarvinnut Beamin tai kenenkään muunkaan Alignilta kopioida. Asiahan on nimittäin niin, ettei Align ole mikään edelläkävijä näissä hommissa, kuten eivät kiinalaiset yleensäkään ole olleet missään muussakaan asiassa sitten paperin ja ruudin keksimisen. Kopiointi onnistuu kyllä mainiosti.
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: masu - 07 Syyskuu, 2009, 17:32:43
No ei, onhan siinä Beamissa kopioitu Alignin kopioima nuppi, jonka Hirobo kopioi...? JR:ltä?

Tuskinpa sitä on tarvinnut Beamin tai kenenkään muunkaan Alignilta kopioida. Asiahan on nimittäin niin, ettei Align ole mikään edelläkävijä näissä hommissa, kuten eivät kiinalaiset yleensäkään ole olleet missään muussakaan asiassa sitten paperin ja ruudin keksimisen. Kopiointi onnistuu kyllä mainiosti.
Nyt tuli niin vahvaa argumentointia, että mitä tuohon nyt sanoisi. Alignin nuppi eroaa tuosta SSZ-IIsta ainakin lepatuksen toteutuksessa ja ylempien mixing armien kiinnityksessä. Yhdennäköisyys on kuitenkin selkeä. Beamin nuppi ei eroa Alignista mitenkään funktionaalisesti vaan vain ulkoisesti. Eli kopiointi ja hyvien ideoiden varioiminen on sitten taas eri asioita ;).
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: MTHS - 07 Syyskuu, 2009, 17:49:55
Nyt tuli niin vahvaa argumentointia, että mitä tuohon nyt sanoisi.

Totuus voi tehdä joskus kipeää. T-Rexit eivät ole parhaita ja laadukkaimpia koptereita, eikä joulupukkia oikeasti ole. ;D

Lainaus
Beamin nuppi ei eroa Alignista mitenkään funktionaalisesti vaan vain ulkoisesti.

Ehkä näytät meille kohta jonkun 450-kopukan nupin, joka eroaa.
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: masu - 07 Syyskuu, 2009, 18:11:10
Nyt tuli niin vahvaa argumentointia, että mitä tuohon nyt sanoisi.
Totuus voi tehdä joskus kipeää. T-Rexit eivät ole parhaita ja laadukkaimpia koptereita, eikä joulupukkia oikeasti ole. ;D
Niitähän on joka marketissa jouluna. Jätetään nämä "totuudet" omaan arvoonsa. Align ei tietenkään ole paras ja laadukkain, koska yhden JR:n 50:sen pääakselin hinnalla saa 4 600:sen pääakselia, mutta minusta se on hintaluokassaan hyvin laadukas peli ja yhtään osaa ei ole mun tarvinnut viilata sopimaan paikalleen vaikka olenkin jo viiden eri Alignin kopterin kanssa pelannu.

Lainaus
Ehkä näytät meille kohta jonkun 450-kopukan nupin, joka eroaa.
CYE ei kopioinu:
(http://www.curtisyoungblood.com/product_photos/raveheadcloseup2.jpg)

Hmm... ei näytä yhtään samalta, eikä CYE nupilta:
(http://lib.store.yahoo.net/lib/yhst-87025652477489/marscfskel4.jpg)

Siinä nyt pari vähän omaperäisempää ratkaisua, joita ei ole kopioitu Alignilta :).
Otsikko: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: Emty - 07 Syyskuu, 2009, 18:26:54
Asiahan on nimittäin niin, ettei Align ole mikään edelläkävijä näissä hommissa, kuten eivät kiinalaiset yleensäkään ole olleet missään muussakaan asiassa sitten paperin ja ruudin keksimisen.

Kyllä must tuntuu, että Align on ainakin 450 kokoluokan koptereiden edelläkävijä. Eka versio 450X taisi ilmestyä jo vuoden 2003 loppupuolella. Siitä lähtien kaikki muut valmistajat ovat seuraneet touha vaan perässä.
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: Vispilä - 07 Syyskuu, 2009, 18:47:34
Trex 450X oli tosiaan ensimmäinen kunnolla toimiva ja kilpailukykyinen 450 kopteri maailmassa joten kyllä minä Alignia kutsuisin melko merkittäväksi edelläkävijäksi. Sitä ennen Nuke oli lähes ainut varteenotettava vaihtoehto. Uusimmissa malleissa jokainen valmistaja yrittää tietenkin matkia muiden keksimät hyvät ideat, se nyt on selvä eikä mun mielestä mikään ongelma. Enemmän minä tykkään sellaisista koneista joiden tekniikkaa muutkin valmistajat käyttää, kuin mitään futuristista ufo koneista.

450Pro on kehittynyt todella paljon XL, S, SE ym. malleista. Onhan näissä Alikileissä joskus ongelmia laadun kanssa, mutta Align on silti yksi parhiten toimivista laajemman mittakaavan sarjatuotannon koneista, tarjoten halpoja ja hyvin lentäviä kopuja. "Tää meidän on samanlainen kuin teidän mutta parempi koska te kopioitte sen meiltä" on ainakin ihan turhaa jauhantaa. Millin tarkat kopiot kuten HK tai copter X on asia erikseen.

Jokainen ostaa minkä parhaaksi katsoo  :)


-op-
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: Jyri - 08 Syyskuu, 2009, 00:17:24
Tuosta Align edullisuudesta en ole ihan varma, sillä esim Protos ja Beam molemmat ovat kyllä vahintään yhtä edullisia elleivät edullisempia. Mutta joo eiköhän lopeteta vääntö siitä kuka on kopioinut ja ketä/mitä ja keskitytään ominaisuuksiin ja laatuun ja laadun (tai laatuvaikutelman) suhteen Beam nimenomaan oli ihan omaa luokkaansa. Enkä oikein jaksa uskoa että Align on niin radikaalisti muuttanut tuotantomenetelmiä että osien laatuvaikutelma olisi kovin paljoa muuttunut. Se että kuinka paljon tuolla laatuvaikutelmalla on väliä lento-ominaisuuksien kanssa, no minulle tämä hatrrastus on ainakin yhtä paljon rakentamista, hinkkaamista ja tuunaamista ja siinä mielessä arvostan tuota laatuvaikutelmaa todella paljon, mutta se ei riitä minulle ostoperusteeksi, vaan minä haluan myös ominaisuuksiltaan loistavan pelin.

Tässä mielessä kun löytyisi jokin vastaava kuin Protos mutta 450 luokassa, eli:
- Edullinen hankkia ja torpata
- Kevyt
- Hiljainen
- Jatkuvasti kehittyvä
- Valmistettu EUssa
- Hyvät lento-ominaisuudet

Taitaa olla että minä joudun noilla kriteereillä odottamaan MSH 450 mallia ;)
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: kamakaze - 08 Syyskuu, 2009, 01:08:50
Värikästä keskustelua - täällä on niin paljon vahvoja mielipiteitä, että ajattelin kysäistä väliin jotain, että pääsette pätemään eikä tarvitse ilmaan päteä :)

Eli oletteko sitä mieltä alignin laatu on huonoa myös isommissa koptereissa? Tässä puhutaan kokoajan 450 koptereista, mutta itselläni on ainakin vähän sellanen tunne, että mitä isompia kopterit alignilla on sitä paremmin ne toimisivat (kuten varmasti kaikilla kun toleranssien vaikutus pienenee)? Onko tämän mielipiteen jakajia? Omasta mielestäni 250 on täysin susi, jossa kaikki osat kuluu vielä helposti jos sen kerran saa säätöihin. 450 en omista, mutta mitä muilta olen huomannut niin siinäkin on jonkin verran 'pikkukopterin' ongelmia ja ehkä vähässä määrin tuota epätarkkuutta työstössä, mutta ihan ok kopteri jo. 600 on jo varsin laadukas ja työstön laatu on ihan riittävää tähän kokoluokkaan. 700 on myös kovasti kehuttu - itselläni ei mitään kokemusta 700 - joku jolla on koko perhe voisi täydentää ajatusta tai ampua alas.
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: Jyri - 08 Syyskuu, 2009, 02:18:12
Itse en voi tuohon vastata, mutta jos pitää paikkansa, niin millainen olisikaan esim. Beamin tarkkuudella tehty 700nen  ::)
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: MTHS - 08 Syyskuu, 2009, 09:59:00
Eli oletteko sitä mieltä alignin laatu on huonoa myös isommissa koptereissa?

Merkittävin vika 600ESP:ssä on varmasti jo mainitsemani välys pääakselin ja päälaakerien välissä, joka ilmenee tuntuvana klappina kopterin nupissa. Joku oli mitannut välyksen olevan jopa 0,5 mm. Ongelma on ollut tiedossa jo vaikka kuinka kauan, mutta uutta akselia tai uusia laakereita ei ole Align viitsinyt tehdä. Nykyiset laakerit menevät ehkä niin hyvin kaupaksi, kun kuluvat nopeasti.

Toinen harmillinen piirre on CF-runkolevyjen paksuus - tai ohuus, 1,6 mm. Runkolevyt saa näin murtumaan vaatimattomammissakin torpeissa, mutta onneksi uudet runkolevyt maksavat vain 60 €/kpl. Alignin varaosat ovat niin halpoja, kuten on todettu. Lisävarusteena voi ostaa kestävämmät 2,0 mm runkolevyt.

Align on innovoinut 600:een myös noparin, joka ei tahdo kestää. Omasta noparistani tuli toimintasavu ulos ensimmäisellä käynnistysyrityksellä. Toisessakin noparissani tuntuu olevan ongelmia. Nopareiden palamisista voi lukea lisää vaikka täältä (http://www.helifreak.com/showthread.php?t=159308&highlight=600esp).

600ESP lentää ihan mukavasti ja on kivan kokoinen. Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että ESP:iä tulee lennätettyä enemmän kuin Beamia, juuri suuremman koon vuoksi. Mutta mielelläni näkisin, että nuo em. ongelmatkin saataisiin korjattua, ja laatu samalle tasolle kuin Beamissa.
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: masu - 08 Syyskuu, 2009, 11:59:52
Taitaa olla että minä joudun noilla kriteereillä odottamaan MSH 450 mallia ;)
Ollaan jo pitkällä fiiliksen puolella, jos puhuu MSH:n tuotteesta ja laadusta samana päivänä ;D. Tuon rakkineen saa koottua vinoon, kieroon ja peräputken 10 asteen kulmaan, koska välykset on niin tajuttoman isoja. Joitain osia joutuu pakottamaan tai pitämään paikallaan kiristäessä, että tulee suoraan ja jos kiristää vähän liikaa painuu ruuvit pehmeään muoviin sisään. Pinionit kuluu, hihnat hyppii paikaltaan, kireyden kanssa joutuu pelaamaan, laakerit on kehnoja ja monia osia ruuvataan muoviin tavallisilla kierreruuveilla eikä self tapping ruuveilla. Melkonen viritys, joka todellakin on kärsiny laatuongelmista koko elinkaarensa läpi tähän päivään asti. Kevyt se on.

Runkolevyjen paksuus ei kerro taaskaan laadusta vaan vain siitä, että on yritetty tehdä mahdollisimman suorituskykyinen kone ja painossa on säästetty kaikessa missä voi. Lentämään nämä koneet on tehty vaikka itsekin toivoisin toisinaan, että olisivat kestävämpiä. Oletko muuten MTHS kokeillut uutta pääakselia siihen? Mulla ei ollut nitrossa ongelmaa kuin sen yhden, kitin mukana tulleen pääakselin kanssa. Uudesta pussista molemmat akselit sopivat täydellisesti. Vika voi tietty olla myös laakereissa... mutta kyllä tuo klappi kannattaa siitä yrittää hävittää vaihtamalla vaikka molemmat.

Noiden nopareiden kanssa on vähän joka valmistajalla kalleimmista lähtien ongelmia. Epäilen, että johtuu niistä samoista kiinassa tehdyistä komponenteista, joita kaikki käyttää :). (Muutenkin ärsyttää koko sähkökoneet, kun aina unohtuu joku timeri tjsp ja sitten menee 100 euron akku pilalle, prkl, ei tosin menny, ku oli onneks Zippy eikä Hyperion ja toipuhan se siitä ainakin hetkeksi vielä -> 2500mAh 2650mAh akkuun)!

Minusta sillon ku puhutaan oikeasti laadusta pitää pystyä perustelemaan selkeästi vaikka, että mikä osa ei osu täysin paikalleen? Miksi jonkun osan työstö on niin kehnoa, että siitä on kopterin toiminnan kannalta haittaa? Missä se paljon puhuttu klappi on ja mitä haittaa siitä on? Mulla oli tosiaan molemmissa 600:sissa E/N klappia phasing pinnien ja washout basen välillä. Ostin vielä nitroon QUK päivityspalikan, jolla klappi hävisi, mutta todellakaan en huomannut mitään muutosta lennossa. Olihan se kiva ku kädellä heilutti, niin ei ollu välystä...
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: kamakaze - 08 Syyskuu, 2009, 18:43:38
Hienoa - nyt tähän keskusteluun alkaa tulla lihaa luiden ympärille kun nostetaan esiin oikeasti ongelmakohtia - kiitos siitä. Tästä on etua myös muille kopterien harrastajille jos alamme jakamaan täällä parantelu vinkkejä koptereihin jos jollain onnettomalla on just se kopteri, johon on itse löytänyt upgrade palan joka toimii.

Itselläni ei ole ollut 600(en osaa enää sanoa mikä tämä on kun kaikki osat on päivitetty, mutta olisiko AF= aluminium frame :D) ongelmia tuon pääakselin välyksen kanssa koskaan, mutta en ekalla akselilla niin paljon lentänyt, että olisi ehtinyt kulumaan (lue torppasin ennen 50 akkua). Ongelma on nykyisin ainakin tipotiessään kun ostin paremmat laakerit jotka eivät upgradena paljon edes kustanna (noin 10 e luokkaa):
http://www.fast-lad.co.uk/store/trex_500/600_counter_gear_ceramic_bearing_kit-_684zzcrm-p-6092.html (http://www.fast-lad.co.uk/store/trex_500/600_counter_gear_ceramic_bearing_kit-_684zzcrm-p-6092.html)

Lensin niillä 200 lentoa ennen kun torppasin kopterin pahasti ja laakerit menivät ihan päreiksi.

Ihan totta, että Alignin sähköt on melko huono - en minä tähän mikään tietäjä ole kun olen niin vähän aikaa harrastanut, mutta ainakin oma kokemukseni on, että 250 poltti kaks ESCiä jonka jälkeen kyllästyin puuhaan ja ostin YGE18 jonka jälkeen ongelmat hävisi täysin ja GOVikin toimii kivasti. On totta, että tämä upgrade ei enää ihan ilmainen ole ja merkittävä miinus. 600 poltti yhden ESCin ja 3 BECiä! Kaikki ihan normaalissa käytössä suoraan lennosta paloivat. Surkeeta siis. Nykyään ei ongelmia kun käytössä on Kontronik Jive 120+HV, joka on kieltämättä ihan hävyttömän hintainen laite, mutta pelaa (lähes kuulostaa kyllä hyväksytylle ryöstölle sen 400€ hinta). Erillistä BECiä ei välttämättä tarvitse vaikka hyvä se on olla.

Mitä framen kestävyyteen tulee niin mielestäni paras ratkaisu on ostaa alumiininen frame. Torppasin esim rungon todella pahasti noin 3 viikkoa sitten ja runkossa oli 2cm siirtymä alaosan keskikohdassa. Vähän naputtelua ja papukaija pihtejä ja siitä sai vielä ihan hyvän välineen eikä mitään mennyt rikki poikki rungosta. En ole vielä hurjempaa lentoa torpin jälkeen koittanut, mutta FPV lennossa se on täysin tärinätön ainakin kun vähän testailin (ensilennot vasta kokeiltu korjauksen jälkeen). Paljon torpissa säästi metallinen runkolevy myös, joka tuki paljon rakennetta (helifreakin kaveritkin suosittelee laittamaan kaikkiin koptereihin):
AT600ESP-XKIT - KDE Direct - FULL 600 SERIES UPGRADE XKIT
Tämäkään ei ole mikään ilmainen upgrade, mutta maksaa itsensä takaisin jos torppaa pahasti (kuten itse tein kun kuva hävisi yhtä-äkkiä FPV lennolla - eka FPV torppi muuten se kolme viikkoa sitten röylässä tehty :))

Tosiaan en yritä tällä puolustella Alignia, sillä esittämäni upgrade osat on kalliita ja muiden tekemiä (enkä halua muutenkaan pistää vettä myllyyn juupas eipäs väittelyyn). Tarkoitukseni oli siis puhtaasesti nostaa esille asioita jotka auttaa Alignin 600 kanssa havaittuihin ongelmiin, jos joku haluaa ne korjata omastaan.

Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: Picofly - 08 Syyskuu, 2009, 19:59:19
Taitaa olla että minä joudun noilla kriteereillä odottamaan MSH 450 mallia ;)
Ollaan jo pitkällä fiiliksen puolella, jos puhuu MSH:n tuotteesta ja laadusta samana päivänä ;D. Tuon rakkineen saa koottua vinoon, kieroon ja peräputken 10 asteen kulmaan, koska välykset on niin tajuttoman isoja. Joitain osia joutuu pakottamaan tai pitämään paikallaan kiristäessä, että tulee suoraan ja jos kiristää vähän liikaa painuu ruuvit pehmeään muoviin sisään. Pinionit kuluu, hihnat hyppii paikaltaan, kireyden kanssa joutuu pelaamaan, laakerit on kehnoja ja monia osia ruuvataan muoviin tavallisilla kierreruuveilla eikä self tapping ruuveilla. Melkonen viritys, joka todellakin on kärsiny laatuongelmista koko elinkaarensa läpi tähän päivään asti. Kevyt se on.

Off topic, mutta olen täysin samaa mieltä.

Protos ei ole laatukopteri, mikäli laadulla tarkoitetaan materiaalivalintoja tai osien mitoitusta & viimeistelyä. Tai tapaa, jolla päivitysosat numeroidaan tai tapaa, jolla manuaalia ja varaosien tuotekuvia päivitetään.

Tämä lipesi kyllä Beam vs. Align - akselita...
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: kimce - 08 Syyskuu, 2009, 20:05:38
Ollaan jo pitkällä fiiliksen puolella, jos puhuu MSH:n tuotteesta ja laadusta samana päivänä ;D. Tuon rakkineen saa koottua vinoon, kieroon ja peräputken 10 asteen kulmaan, koska välykset on niin tajuttoman isoja. Joitain osia joutuu pakottamaan tai pitämään paikallaan kiristäessä, että tulee suoraan ja jos kiristää vähän liikaa painuu ruuvit pehmeään muoviin sisään. Pinionit kuluu, hihnat hyppii paikaltaan, kireyden kanssa joutuu pelaamaan, laakerit on kehnoja ja monia osia ruuvataan muoviin tavallisilla kierreruuveilla eikä self tapping ruuveilla. Melkonen viritys, joka todellakin on kärsiny laatuongelmista koko elinkaarensa läpi tähän päivään asti. Kevyt se on.
Mun on ihan pakko kommentoida tähän väliin, ettei koko msh saa ihan hirveen huonoa mainetta :)

Protos oli ensimmäinen (ja toistaiseksi tosin ainoa) kopteri, jonka rakensin kokonaan. Kaikki osat sopivat omassa paketissani juuri oikein yhteen eikä minkäänlaisia ylimääräisiä välyksiä tullut mihinkään. En oikein saa päähäni sitä, että missä ne olisivat edes olleet mahdollisia. Edes linkkien avarrustyökalua ei tarvinnut käyttää, koska linkkien päät olivat juuri sopivan kokoisia eikä mitenkään nahkean oloisia.

Runko on cf-versio, mutta muuten muovisetti. Yllätyin siitä, kuinka helposti sen sai rakennettua eikä rakentaessa tullut mitään erikoisia vastaan, emännällekin kehuin moneen kertaan paketin laadukkuutta (vaikkei sitä kiinnosta pätkän vertaa :D) Ainoat huomauttamiset olivat: yhden ruuvin kannassa huono valu, varapussista löytyi korvaava ja pinjonin laitto moottorin adapteriin vaati mielestäni kohtuuttomia voimakeinoja.

Lennätysvaiheissa olleet ongelmat: swashin alla olevan collarin ruuvi löystyi (oma vika), alkuun hihna venyy hiukan ja pitää kiristää (oletettavasti normaalia), toinen perälapasenpidin irtosi (oma vika) ja aiheutti parin euron remontin. Nopari kärähti, meni takuuseen, mutta silti vastedes noparin kesto jännittää. Mikään vika ei onneksi ole aiheuttanut torppausta vaan viat onneksi havaittu/ilmenneet maassa. Protos ollut ilmassa aktiivisesti vähän päälle neljä tuntia.

Itselleni on siis osunut onnistunut paketti eikä siitä ole tuon enempää huomauttamista. Ikävää, että sinulle, masu, on mitä ilmeisimmin tullut se maanantaikappale :( Tää kirjoitus tais olla kyllä vähän ohi tuosta otsikosta, ollen siitä pahoillani..
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: MTHS - 08 Syyskuu, 2009, 20:20:10
Runkolevyjen paksuus ei kerro taaskaan laadusta vaan vain siitä, että on yritetty tehdä mahdollisimman suorituskykyinen kone ja painossa on säästetty kaikessa missä voi. Lentämään nämä koneet on tehty vaikka itsekin toivoisin toisinaan, että olisivat kestävämpiä. Oletko muuten MTHS kokeillut uutta pääakselia siihen?

Jos kopteri on tehty niin heppoisesta materiaalista, ettei se tahdo kestää, niin kopterissa on silloin laatuongelma. Ohuiden runkolevyjen ansiosta runko on myös letru.

On vaihdettu sekä pääakseli että laakerit, ja klappi on ja pysyy. Ongelma on siinä, että Alignin osat on väärin mitoitettu, mikä on myöskin minusta laatuongelma. Jotkut ovat yrittäneet ratkaista asian asentamalla kolmannen laakeripukin.

Alignin ongelma on juuri tämä; Satojen eurojen hintainen kopteri on vain aihio, johon on hankittava toisilla satasilla päivitysosia, että saa siitä kunnollisen. Näinhän se on ollut 450:sta saakka.
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: masu - 08 Syyskuu, 2009, 20:55:53
Runkolevyjen paksuus ei kerro taaskaan laadusta vaan vain siitä, että on yritetty tehdä mahdollisimman suorituskykyinen kone ja painossa on säästetty kaikessa missä voi. Lentämään nämä koneet on tehty vaikka itsekin toivoisin toisinaan, että olisivat kestävämpiä. Oletko muuten MTHS kokeillut uutta pääakselia siihen?

Jos kopteri on tehty niin heppoisesta materiaalista, ettei se tahdo kestää, niin kopterissa on silloin laatuongelma. Ohuiden runkolevyjen ansiosta runko on myös letru.
Oletko sitten huomannut ilmassa, että kopteri lentää huonosti, koska runkolevyt antaa periksi? Jotenkin tuntuu mahdottomalta ajatukselta. Mun 600N:ssä oli ihan vahva runko.

Lainaus
On vaihdettu sekä pääakseli että laakerit, ja klappi on ja pysyy. Ongelma on siinä, että Alignin osat on väärin mitoitettu, mikä on myöskin minusta laatuongelma. Jotkut ovat yrittäneet ratkaista asian asentamalla kolmannen laakeripukin.
Tämä onkin se ainut tähän asti ilmennyt todellinen laatuongelma. Miksiköhän tuo ongelma koskee juuri 600 sarjan koptereita? Kuulin samasta jo aikaisemminkin nitrojen kohdalla. Onko 10mm akselia nyt muka niin vaikea tehdä?

Lainaus
Alignin ongelma on juuri tämä; Satojen eurojen hintainen kopteri on vain aihio, johon on hankittava toisilla satasilla päivitysosia, että saa siitä kunnollisen. Näinhän se on ollut 450:sta saakka.
Jos nyt tuon saisit korjattua vaikka 10 euron päivityslaakereilla, niin ei siinä satasia joudu pinoon laittamaan. Nopari on sitten asia erikseen, mutta niissä ne "hyvät" maksaakin sitten oikeasti paljon, kuten kamakaze tuolla ylempänä kirjoitti. Ja niistäkin saa lukea ulkomaan foorumeilla surullista juttua. Mulla on semmonen mutu et nyt Phoenixin noparit ois hyvässä iskussa, tiedä sitten...

Alignin "ongelmiin" voisi 700 sarjassa ja oikeastaan myös 600:sessa lisätä kertakäyttöruuvit. Mä ainakin tykkään koota tuota 700:sta silleen kunnolla, että lukitetta on varmasti ja ruuvi menee tiukkaan. Sitten kun sen kerran on sieltä saanu irti, niin takas ei kannata laittaa. Seuraavalla kerralla yhtä tiukasta avattuna korkkaa ainakin 40% todennäköisyydellä sen kuusiokolon.

Stock 700:sella lentää moni todella hyvä pilotti eikä mitään upgradeja tarvita. SE, SE V2 ja Pro 450:seen ei tartte mitään välttämättömiä upgradeja... tätä listaa on helppo jatkaa.
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: Jyri - 08 Syyskuu, 2009, 21:26:00
Totta on myös että Alignin koptereihin, ainakin veilä SEV2seen oli olemassa todella paljon modauksia / viriosia joilla oikeasti korjattiin sen toimintaa, Beamiin en keksinyt mitään tarvetta ja Protoksessakin on jokainen viritys onnitunut jos ei suorituskyky huonone enempää kuin 10 %, eli laatukopterin yksi mitta on että sitä ei tarviste viripalikoilla parannella. Tai paraskin puhuja, eihän tuo mun Protos niin kovin stock enää ole, vai oliko se niin että silloin tiedän mistä puhun ;)
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: MTHS - 08 Syyskuu, 2009, 22:01:21
Oletko sitten huomannut ilmassa, että kopteri lentää huonosti, koska runkolevyt antaa periksi? Jotenkin tuntuu mahdottomalta ajatukselta. Mun 600N:ssä oli ihan vahva runko.

Johtunee mm. siitä, että nitrossa on kolme laakeripukkia, mikä jämäköittää runkoa. Minun lentämistäni ei muljuva runko varmaan huononna, mutta tuskin parantaakaan. Jollekin pätevämmälle kaverille sillä varmasti on merkitystä. Päivitystä (http://www.readyheli.com/Custom_Heli_Parts_Trex_600_ESP_2mm_Carbon_Fiber_p/chp-t620.htm) olisi saatavissa, 2 mm paksut runkolevyt, joissa paikka kolmannellekin laakeripukille. 2 mm:n runko on 40 g painavampi kuin vakio, joten eipä eroa 2,5 kilon kopterissa varmaan tunne. Lieneekin enemmän kustannuskysymys Alignille. Hyvä keksintö tuossa päivitysrungossa on myös servojen asentaminen vinoon. Vakio-ESP:ssä etuservot ovat pystysuorassa, ja johdot tulevat suoraan moottorin pinjonille...

Lainaus
Tämä onkin se ainut tähän asti ilmennyt todellinen laatuongelma. Miksiköhän tuo ongelma koskee juuri 600 sarjan koptereita? Kuulin samasta jo aikaisemminkin nitrojen kohdalla. Onko 10mm akselia nyt muka niin vaikea tehdä?

Ilmeisesti, koska Align ei ole asiaa saanut korjattua.

Lainaus
Jos nyt tuon saisit korjattua vaikka 10 euron päivityslaakereilla, niin ei siinä satasia joudu pinoon laittamaan.

Löytyisi vaan jostain sopivat laakerit, tai pikemminkin sopiva akseli. Rungon päivittäminen maksaa pyöreästi 130 €.
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: MTHS - 08 Syyskuu, 2009, 22:10:40
Mulla on semmonen mutu et nyt Phoenixin noparit ois hyvässä iskussa, tiedä sitten...

Juu, Beamissa on CC:n Phoenix, ja toimii mainiosti!  :)
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: Vispilä - 08 Syyskuu, 2009, 22:11:46
Lainaus
Alignin ongelma on juuri tämä; Satojen eurojen hintainen kopteri on vain aihio, johon on hankittava toisilla satasilla päivitysosia, että saa siitä kunnollisen. Näinhän se on ollut 450:sta saakka.

Saanen olla erimieltä ja sanoa että tuo on sellista Bullshittiä ettei vähemmästä väliä.. 450 prohon ei tartte yhtä ainutta päivitysosaa, eikä 500seen ellei halua TT:n, kuussataseen nitroon tarttee metalliset lavanpitimet ja hiilitangon orkkis perän tönärin paikalle jäykistämään jos lentää paljon pirotemppuja, 700:seen tarttee QUK linkkisarjan, QUK canopymountit ja QUK kytkimen jos haluaa sen kestävän pitkään. Alignin nitroissa kytkimet joutuu vaihtamaan kovalla käytöllä parin fuiliboxillisen välein. Pääakseliongelmasta en ole ennen kuullutkaan, nitrossa ei ole sitä ongelmaa. 600E on minusta hyvin suunniteltu ja toimiva kone.

Lainaus
Mä ainakin tykkään koota tuota 700:sta silleen kunnolla, että lukitetta on varmasti ja ruuvi menee tiukkaan.

Ei tarvetta, ne ruuvit pysyy kiinni vähällä ruuvilukitteellakin. Sitten on ongelma jo ruuvit alkaa tippuilla lennossa eikä voi käyttää enempää lukitetta koska ei saa enää ruuveja irti. Mutta 700:sessa ei tarvitse käyttää paljon lukitetta joten ruuvin kantojen pyöristäminen ei ole ongelma.

Mielenkiintoinen aihe, vertailusta on aina hyötyä  :). Kuhan nyt pysytään faktoissa, Align ei ole täysin paska valmistaja. Ja ei, en ole sponsoroitu.

Öitä.

-op-
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: Jyri - 08 Syyskuu, 2009, 22:19:49
Minä en ole koskaan ollut sitä mieltä enkä toivottavasti näin ole koskaan väittänytkään, itse vain koin herätyksen tuolloin kun minulla oli molemmat samaan aikaan, ja silloin vannoin etten enää koskaan osta Alignia...Ei sillä että Align olisi huono, ei suinkaan se oli vallan kertaluokkaa parempi kuin Esky, mutta kun Beam oli vain niin paljon parempi samaan hintaan. En ollut tuolloin edes etsimässä
beamiä, vaan toista Trexiä, mutta kun Beam sattui edullisesti kohdalle niin "erehdyin" ja sillä tiellä ollaan vieläkin ;)
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: MTHS - 08 Syyskuu, 2009, 22:56:52
Saanen olla erimieltä ja sanoa että tuo on sellista Bullshittiä ettei vähemmästä väliä..

Yritäpä pysyä asiassa ja käyttäytyä, kun olet kerran moderaattorikin.
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: masu - 08 Syyskuu, 2009, 23:49:07
Minä en ole koskaan ollut sitä mieltä enkä toivottavasti näin ole koskaan väittänytkään, itse vain koin herätyksen tuolloin kun minulla oli molemmat samaan aikaan, ja silloin vannoin etten enää koskaan osta Alignia...Ei sillä että Align olisi huono, ei suinkaan se oli vallan kertaluokkaa parempi kuin Esky, mutta kun Beam oli vain niin paljon parempi samaan hintaan. En ollut tuolloin edes etsimässä
beamiä, vaan toista Trexiä, mutta kun Beam sattui edullisesti kohdalle niin "erehdyin" ja sillä tiellä ollaan vieläkin ;)
Nyt kun puhutaan ihan faktoista eikä niistä fiiliksistä (eli jos sama kaveri sanoo MSH:ta laadukkaaksi ja Beamia laadukkaaksi, niin laadun määritelmä on minusta kokenut pahan inflaation ja vie Beamin MSH:n tasolle), niin mikä siinä nyt oikeasti on samaan hintaan "niin paljon" parempaa ja laadukkaampaa? Etsin nyt sitä, mikä tekee vaikka aloittelijalle Beamista paremman ostoksen kuin Alignista. On vaikea uskoa, että se Beam, joka meidänkin kentällä pyörii olisi lennossa jotenkin kenelle tahansa tuntuvasti Alignin 450:stä parempi.

Saanen olla erimieltä ja sanoa että tuo on sellista Bullshittiä ettei vähemmästä väliä..
Yritäpä pysyä asiassa ja käyttäytyä, kun olet kerran moderaattorikin.

Alignin ongelma on juuri tämä; Satojen eurojen hintainen kopteri on vain aihio, johon on hankittava toisilla satasilla päivitysosia, että saa siitä kunnollisen. Näinhän se on ollut 450:sta saakka.
Ei tässäkään nyt asiasisällöllä loisteta. Minä ja joku muukin yritti ohjata tätä keskustelua siihen suuntaan, että pysyttäisiin poissa ympäripyöreyksistä, fiiliksistä ja muista turhuuksista pysyen faktoissa, joiden kautta voisi oikeasti keskittyä laadun miettimiseen kahden (tai useamman) eri valmistajan välillä. Näitä omia mielipiteitä, joilla ei ole totuuspohjaa voi jakaa vaikka maailman tappiin saakka eikä sillä saavuta mitään hyödyllistä. Edelleen painotan sitä, että ihan stock kokoonpanossa tai parilla kohtuuhintaisella päivitysosalla olevilla Alignin koneilla lentää paljon hyviä pilotteja maailmalla ja Suomessakin.

Alunperinkin lähdin kysymykselläni hakemaan sitä faktaa, joka tekee Beamista laadukkaan ja Alignista siihen verrattuna niin huonolaatuisen. Mulla ei ole tunnetta mukana näissä harrastusvälineissä eikä vaikkapa autoissakaan. Kaikki autot mitä olen tähän asti omistanu on ollu aina eri merkkisiä ku edellinen. Enkä pelkää kertoa huonoja puolia siitä tuotteesta, johon olen omat rahani laittanut kiinni. Eli jos ei siis lisää faktatietoa heitetä kehiin, niin eiköhän anneta tämän ketjun painua foorumin pohjamutiin ja mennä kentälle lennättämään niitä koptereita, jotka juuri tällä hetkellä satutaan omistamaan. Sitä vartenhan ne kuitenkin on...

Edit: siivosin vähän
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: Jyri - 09 Syyskuu, 2009, 00:18:47
Minä en muista väittäneeni Beamia ja Protosta samanlaatuisiksi, vaan nimenomaan että Beam vei voiton laatuvaikutelmassa, ja 450 luokan flybar ja 500 luokan FBL koptereiden lento-ominaisuuksien vertailu ei oikein ole reilua.

Faktaa: Hyvinkin samanlaisella elektroniikalla varustettuna, Trex450SeV2 vs Beam, Beam oli aivan kertaluokkaa eri vakaa, se todella kulki kuin kiskoilla ja se laatuvaikutelma, tai laadun fiilis. ero oli kuin, kuin vaikkapa, Toyota Corollan ja Skoda Octavian kojetaulujen ero, jos ei huomaa noiden välillä eroa, ei varmaan huomaa sitä eroa Corollan ja Octaviankaan välillä...

..Niin ja ei tehdä tästä tappelua eri autojen välillä, mutta noiden kahden mainitun autojen materiaalien laatuvaikutelmissa on vaan aivan mieletön ero.
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: Jyri - 09 Syyskuu, 2009, 00:26:06
Niin ja vaikka noissa kojetauluissa on eroa kuin yöllä ja päivällä, ei se automaattisesti tarkoita että toinen auto on huonompi. Niissä on vain eroa "laaatuvaikutelmassa".
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: MTHS - 09 Syyskuu, 2009, 01:08:02
Minä ja joku muukin yritti ohjata tätä keskustelua siihen suuntaan, että pysyttäisiin poissa ympäripyöreyksistä, fiiliksistä ja muista turhuuksista pysyen faktoissa, joiden kautta voisi oikeasti keskittyä laadun miettimiseen kahden (tai useamman) eri valmistajan välillä.

Tätähän on mietitty, mutta tuntuu olevan hankala pala. Alignin koptereissa on todettu olevan ongelmia, mutta mikään niistä ei jostain syystä tunnu olevan laatukysymys. Olkoon vaikka niin, jos se on vaikea hyväksyä. Minullakin on noita Alignin koptereita ja lennätän niitä hyvillä mielin. ESP:ssäkin on rahaa kiinni kopallinen, mutta ei se estä kirjoittamasta siinä olevista ongelmista. Kovin mielelläni näkisin, ettei em. ongelmia olisi. Kuten alussa kirjoitin, Beam tuntuu omasta mielestäni T-Rexeihin nähden laadukkaammalta. Syyt siihenkin on jo selvitetty, en ole havainnut kopterissa kerrassaan mitään vikaa tai puutetta. Jos hakemalla haetaan, niin koko voisi olla suurempi. Ja T-Rexistä kopioitu nuppi on tietysti myös iso miinus.

Onko fiiliksissä muuten jotain vikaa? Jos ei kestä Beamin omistajien fiiliksiä, niin too bad. Maailma ja kopterienkin lennätys olisi aika hölmöä hommaa ilman hyviä fiiliksiä ja muita turhuuksia. Välillä on vähän huonompia fiiliksiä, kun haeskelee osia ojan pohjalta, mutta niitäkin on pakko olla, että osaa tunnistaa taas hyvät fiilikset.

Täältä tähän.

 ;D

Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: masu - 09 Syyskuu, 2009, 11:08:47
Minä en muista väittäneeni Beamia ja Protosta samanlaatuisiksi
Et väittänytkään missään vaiheessa, mutta minusta kuitenkin annoit ymmärtää, että sinusta Beam ja Protos ovat molemmat laadukkaita. Siitä tuo inflaatio kommentti ;).

Faktaa: Hyvinkin samanlaisella elektroniikalla varustettuna, Trex450SeV2 vs Beam, Beam oli aivan kertaluokkaa eri vakaa, se todella kulki kuin kiskoilla
Tämän "fakta-arvoa" en vieläkään sulata ihan helpolla. Olen Juhon kanssa samalla linjalla, että:
Ja niihin lento-ominaisuuksiin vaikuttaa mun mielestä kaikista eniten se nuppi.
Näissä koneissa SEV2 ja Beam on fyysisesti muutenkin samat mittasuhteet ja todellakin se nuppi on ihan samanlainen. Uskoisin, äkkiseltään, että jos toinen kone on pakasta vedetty ja toisella on lennetty 100+ lentoa ja 10+ tonttia, niin siinä jälkimmäisessä koneessa on kuitenkin joku osa jäänyt vaihtamatta tai kulunut, joka voi vaikuttaa sen lento-ominaisuuksiin. Myöskin luulen, että pienet erot radion ohjelmoinnissa ja mekaanisen setupin kohdalleen osuminen vaikuttaa kopterin käytökseen näiden kahden koneen välillä selkeämmin verrattuna koneen fyysisiin ominaisuuksiin tai "laatuun".

Protoksen nuppi poikkeaa Alignin nupista rakenteeltaan ja vaikka siinä ja 500:sessa on samat lavat kiinni, niin lentotuntuma on reksillä huomattavasti Protosta vakaampi. Protos tuntui tangon kanssa minusta oikeastaan kiikkerämmältä kuin 450:nen reksi varsinkin tuulessa. Yritin säätää Protoksen nuppia vaikka kuinka ja päädyin siihen ratkaisuun, että FBL on ainoa keino, jolla tuo kone lentää yhtä hyvin kuin reksi. Maailmallakin tästä saa lukea ja toiset tykkää Protoksen nupista, koska sen kanssa joutuu "lentämään enemmän" kuin reksin nupin. Tällä yritin selvittää sitä, että muuten ominaisuuksiltaan lähellä olevissa koneissa uskoisin juuri sen merkittävän eron tulevan nupin rakenteesta.

Minusta siis kaikkien Alignin SEV2:sen hommanneiden aloittelijoiden ei kannata pahoittaa mieltään ja harmitella, että voi kun olisi tullut ostettua tuo "kertaluokkaa" parempi Beam, eikä tätä "kertaluokkaa" ESkyä parempaa Alignia ;D.

Minä ja joku muukin yritti ohjata tätä keskustelua siihen suuntaan, että pysyttäisiin poissa ympäripyöreyksistä, fiiliksistä ja muista turhuuksista pysyen faktoissa, joiden kautta voisi oikeasti keskittyä laadun miettimiseen kahden (tai useamman) eri valmistajan välillä.
Tätähän on mietitty, mutta tuntuu olevan hankala pala. Alignin koptereissa on todettu olevan ongelmia, mutta mikään niistä ei jostain syystä tunnu olevan laatukysymys. Olkoon vaikka niin, jos se on vaikea hyväksyä.
En millään näe noita kertomiasi asioita laatuongelmana (paitsi sen akselin, josta oltiinkin samaa mieltä). Laatuongelma on mielestäni vaikkapa osa, joka ei käy paikalleen tai joka vaatii kasaajalta jonkun reiän suurentamista, että saisi ruuvin paikalleen. Toleranssit ovat myös laatuongelmia. Heikot osat, jotka eivät kestä siinä tehtävässä, johon ne on tarkoitettu, ovat laatuongelmia. Näitäkin Alignin koneita suunnittelee ja testilentää vaikkapa semmoset kaverit ku Jason Krause ja Alan Szabo Jr. Jos kone kestää vaikka nyt runkolevyjen osalta heidän käsittelyssään yhden akun, ei meillä taida olla mitään huolta.

Onko fiiliksissä muuten jotain vikaa? Jos ei kestä Beamin omistajien fiiliksiä, niin too bad. Maailma ja kopterienkin lennätys olisi aika hölmöä hommaa ilman hyviä fiiliksiä ja muita turhuuksia. Välillä on vähän huonompia fiiliksiä, kun haeskelee osia ojan pohjalta, mutta niitäkin on pakko olla, että osaa tunnistaa taas hyvät fiilikset.
Fiilikset on jees, mutta esim. tuotteiden vertailu fiilispohjalla ei anna todellista kuvaa ja näitä kirjoituksia lukee myös ne, jotka miettivät mitä seuraavaksi hankkisi. Ei ole minusta oikein sanoa jotain tuotetta huonolaatuiseksi vain sillä pohjalla, että on toisesta tuotteesta parempi fiilis.

No niin, summataan mitä minä olen saanut irti tästä ketjusta:
- Beamista ainut esille tullut negatiivinen asia on liian tiukat pallolinkit, joita täytyy itse herkistää (onko toleranssiongelma? :))
- Jyristä SE V2 lentää huonosti verrattuna Beamiin
- 600 ESP:ssä on ongelma pääakselin kanssa ja minä olen kuullut muutaman vastaavan tapauksen myös 600N:ssä (Huom! Tämä ei koske koko Alignin mallistoa)
- MTHS:llä olisi parannusehdotuksia Alignin suunnittelutiimille ainakin 600 ESP:n suhteen
- Minä laitan ruuvit liian tiukkaan (vaikka käytänkin vain noin 3-4mm lukitetta ruuvin päässä) ;D
- Alignin sähköjen kanssa on ollut useammallakin ongelmia (mulla jostain syystä toiminu 35A,75A ja 60A noparit moitteetta muuten paitsi 75A noparista irtosi konkat... nämä olin saattanut itse vahingossa murjaista irti, kun nopari oli huonosti sijoitettu)

Sähköjen kanssa kannattaa kuitenkin muistaa, että ne täytyy mitoittaa oikein. Jos esim. käyttää noparin omaa BECiä tai irrallista BECiä ja ylittää niissä ilmoitetut maksimi virrankestot, siirtyy vastuu komponentin toiminnasta suoraan käyttäjälle. Tässä haittaa se fakta, että harvat servovalmistajat ilmoittavat selkeästi servojensa virran kulutusta. Esim. Scoprion on tehnyt periaatepäätöksen, että jos noparin BEC on selkeästi kärähtänyt ei tuotetta korvata takuuseen. Jos noparissa on 3A/4A BEC ja koneessa kiinni 4 standardikokoista, hurjasti vääntävää ja nopeaa digiservoa, voi jo käytännössä olla varma, että nopari tulee hajoamaan. Se taas miksi lähes kaikki noparin valmistajat laittavat nyky mittakaavassa edelleen hyödyttömiä integroituja BECjä nopareihinsa (nyt uusissa Castle ICE säätimissä on hieman parempi BEC) onkin sitten eri asia.
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: Jyri - 09 Syyskuu, 2009, 18:36:26
Beamin ja SEV2sen nupit ei muuten ole smanlaisia, vaan Beamin nupin sai purettua ja siitä saa kiristettyä välykset pois.
Niin ja en ole sitä mieltä että SEV2 oli huonompi kuin Beam, vaan että Beam oli parempi lentää ;) Ja siis tämä tarkoittaa sitä että minusta SEV" oli ihan ok jopa hyvä, mutta Beam oli sellainen että se loksautti "leuan auki, voiko 450 kopteri olla tälläinen" :)
Otsikko: Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
Kirjoitti: mapa - 19 Syyskuu, 2009, 21:28:17
Tästähän kehkeytyi mielenkiintoinen laatukeskustelu!

Olen kyllä seurannut masu:n ongelmia Protos:in kanssa sekä tältä, että kansainvälisemmältäkin
foorumilta. Itselläni niitä ei ongelmia ollut, joten minulle jäänyt vaikutelma MSH:n laadusta on
paljon parempi.

Mutta: Mitä tarkoitamme laadulla? Onko laatu sitä, että perussetissä on paljon metalliosia tai että
hiilikuitulevyt ovat paksuja? Jokaisella on tästä varmasti oma mielipiteensä mutta itse pidän Protos:ia
varsin laadukkaana sen vuoksi, että nupin ja perän välykset ovat lähes olemattomat, ja että kootessa
osia ei tarvinnut sovitella sen kummemmin. Esim. T-Rex 450 Pro:n kokoamisessa piti muutamassa
kohdassa "pakottaa" osia paikoilleen.

Mitä lento-ominaisuuksiin tulee, Protos:illa on näistä kahdesta etulyöntiasema kokonsa ja massansa puolesta,
ja - ehkä vähän yllättäenkin - myös teho/painosuhteensa ansiosta. Beam:ia en ole valitettavasti päässyt
kokeilemaan, mutta voin hyvin uskoa että se on hyvä. T-Rex 450 Pro, kun sitä vertaa edelliseen T-Rex
450 SE V1:seen, on - miten sen nyt sanoisi - hengästyttävän hyvin lentävä laite. Sen lento-ominaisuuksia
edeltäjäänsä vertaillessa on vaikea olla sortumatta ylisanohin! Siitä huolimatta että kootessa ei laatuvaikutelma
päässyt häikäisemään.

Koska itselläni on kokemusta vain Align:in ja MSH:n tuotteista (sekä Nukesta  ;D), olisi tietysti kiva tietää
minkä valmistajan laitteet ovat parempia? Kokemuksia etenkin sähkökoptereista olisi kiva kuulla? Logo:ja
kehutaan maailmalla, mutta ainakin kopterit.net:issä Logo -osastolla on kovin hiljaista...

mapa