Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu polttiskoptereista => Aiheen aloitti: Maikko - 21 Marraskuu, 2007, 00:17:54
-
Terve mieheen,
Toivottavasti tämä on oikea osasto. Tarvitsisin hieman mielipiteitä siitä miten kannattaisi jatkaa investointeja kohti lentävää kopukkaa. Polttiskopteri aloitteluun on siis kiikarissa. Ostin alla olevat osat käytettynä ja nyt pitäisi päättää mikä olisi se järkevin tapa jatkaa tästä eteenpäin. Tavoitteena on löytää sopuhintainen, mutta järkevä ratkaisu aloittamiseen.
OSTETUT KAMAT:
Lähetin: Hitec Eclipse 7
Vastaanotin: Hitec RCD3500 (Onko tämä riittävän hyvä vastari?)
Gyro: Futaba GY401 + Futaba S9253 (ja RC System G12)
Servot: 4kpl Hitec HS-422
Moottori: OS 32 SX-H
Sitten vielä startteri, hehkuja, pumppu yms muuta sälää.
TULEVAT HANKINNAT:
- Tarkoituksena on hommata simulaattoriksi Phoenix, jolla sitten voi aloitella. Saatavuus vaan on aika huono tällähetkellä.
- Kopteriksi onkin sitten pari lähestymistapaa, johon haluaisin mielipiteitä.
1) 30-luokan kopteri (OS 32 SX-H)
- Alunperin nämä vermeet ja moottori ovat olleet kiinni Kyosho Caliber 30:ssä. Joten luonnollinen valinta olisi tämä, sillä pikkuvaraosaa löytyisi. Tietonikkari ainakin kaupittelee pakettia, mutta en tiedä saako tätä ilman moottoria mistään. Kahta moottoria en tarvitse. Hintaa paketilla 360€. Saako ulkomailta pelkkää kopteria jostain?
- Joku toinen 30-luokan kopteri esim Raptor 30 V2 (345€). http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=18504&grpid=5008.
- Tai sitten joku muu hyväksi havaittu pikkukopteri. Ehdotuksia?
2) 50-luokan kopteri (OS 32 SX-H)
Kovasti tunnuttaan aloitteluun suositeltavan 50-luokan kopteria, joka on vakaampi ja enemmän potentiaalia tulevaisuuteen. Nyt sitten onkin se tiukka kysymys, voinko käyttää jo olemassa olevaa "pikkumoottoria" isomman kopterin kanssa? Kaikkea ominaisuuksista ei tienkään saa irti, mutta kyllä varmaan leijuttelemaan pääsee ja harjoitelemaan. Sitten kun on enemmän taitoa niin moottori vaihtuisi isompaan ja ilmeisesti myös lavat pitäisi vaihtaa. Vai voinko mennä 50-luokan lavoilla ja 32 moottorilla kunhan tämä säädöissä otetaan huomioon. Hintaeroa pienemiin ei tunnu tulevan yhtään.
Kopterivaihtoehtoja mitä täällä tunnutaan suosivan ovat:
Knight 50 Sport: http://www.rapid-rc.com/product_info.php?cPath=21&products_id=28 (edullinen hinta ja varaosien saatavuuden väitetään olevan hyvät)
Raptor 50 V2 (350€): http://www.rc-hobbytech.com/shop1/view_product.php?product=40.TT4851-K10 (Samat kuin edellisessä)
Align T-REX 600 (?): Mistä ja riittääköhän 32 moottorissa tehot. Isomman moottorin kanssa maksaisi sitten jo aika paljon enemmän ja riskinä on tämän tuhoaminen.
Tavoitteena on lähteä tutustumaan lajiin harkiten kuitenkaan ostamatta mitään turhaa. Myös sopivat käytetyt kiinnostavat, joten ota tarvittaessa yhteyttä tähän yksityisviestillä tai tähän ketjuun. Olen valmis tilaamaan ulkomailta jos sieltä halvemmalla saa.
Kiitos ja kumarrus kaikille auttaneille
-
-
Voisin hiljaa mielessäni kuvitella, että 50 rungon saa ilmaan .32 ihan ok. Ihan varma en kyllä ole, sopiiko moottoripukit, tuulettimet yms. Tuon kokoista moottoria mulla ei enää ole vähään aikaan ollut joten mittoja en tähän hätää pääse tarkistamaan. Luulisi ettei mitään mahdottomia esteitä ole.
Alkuun kannattaa varmaan kokeilla 550mm (.30 luokka) puulavoilla, tai muokata välityksiä. 600mm lavoilla taitaa joutua jengaamaan niin paljon pienillä lapakulmilla, ettei ole enää kivaa leijutella?
Jos käytettyä haluat, rapukoita tuntuu olevan suht taajaan myynnissä täällä ja lenskaripalstalla. Caliberin varaosapolitiikan kerrotaan olevan vähemmän harrastajaystävällinen kuin muilla mainitsemillasi vaihtoehdoilla.
Radiokamojasi en osaa kommentoida, mulla ei Hitecistä ole oikeastaan mitään kokemusta. Simu on hyvä ratkaisu heti alkuun ja olen antanut itselleni kertoa että tänään tai huomenna saattaisi olla juuri se päivä kun sen tilaat, tuolta samasta paikasta joka myy noita Compassin ihastuttavia koptereita ;D
On muuten aika hankala kyssäri kokonaisuudessaan.
-
Ainakin Raptorissa 50 ja 30 koneitten ainoat erot ovat peräputken ja lapojen pituus sekä moottori. Varmaan järkevitä olisi hommata Raptor 30 V2, koska se taitaa olla kaikista konemerkeistä helpoiten muutettavissa 50 sitten kun joskus hommaat uuden moottorin.
Kyoshon varaosat on aika arvokkaita ja toimitusaika saattaa venähtää, joten en suosittele.
Knight50 ja TRex 600N on kanssa hyviä koneita, mutta niihin varmaan kannattaisi lähteä alunperin 50 kokoisella moottorilla.
Vastari on riittävä jos se on PCM-vastari.
-
Jeps,
Kiitoksia nopeista vatauksista.
Eli, näyttäisi siltä että .32 moottori jaksaisi kiskoa 50-luokan kopteria. Se kuinka helposti se menee paikalle ja aiheuttaako tämä aloittelijalle ylitsepääsemätöntä säätämistä. On vielä hieman auki. Caliberin varaosien saatavuus on miinus joka haittaa. Lisäksi sitä ei tunnu saavan ilman moottoria, joten se taitaa tipahtaa laskuista pois. Hintakaan ei tunnu olevan mitenkään edullinen.
Olenkin tsekkaillut myös noita käytettyjä laitteita jonkin verran. Se on kyllä varteenotettava vaihtoehto ja ihan tulipalokiire kopterille ei ole. Jotenkin kiinnostaa kuitenkin noi 50 luokan kopterit, sillä niitä kuitenkin suositellaan. Esim toi Raptor 50 V2 voisi olla ok vaihtoehto. No tsekkaillaan vielä tota käytettyjen tarjontaa.
Vastari:
Käsittääkseni vastari ei ole PCM vaan PPM vastari. Koko mallimerkintä on Hitec RCD3500 FM/HFD-08RD. Vaatiiko toi välttämättä PCM-vastarin. Onko noilla oikeasti ongelmia?
Simu
Simu on hyvä ratkaisu heti alkuun ja olen antanut itselleni kertoa että tänään tai huomenna saattaisi olla juuri se päivä kun sen tilaat, tuolta samasta paikasta joka myy noita Compassin ihastuttavia koptereita
Jahas, tämä taisi olla hienovarainen mainos. Saako noita kaapeleita yksittäin Hitecille helposti. Haluan kartoittaa että onko kaapelin puuttuminen ongelmallista? Vai meneekö toi "Futaba 5PIN DIN ADAPTOR".
-
-
Homma PCM-vastari, niin ei tule ainakaan glitchien takia turhaa torppia. Lisäksi gyron toiminta on varmempaa.
-
Simu on hyvä ratkaisu heti alkuun ja olen antanut itselleni kertoa että tänään tai huomenna saattaisi olla juuri se päivä kun sen tilaat, tuolta samasta paikasta joka myy noita Compassin ihastuttavia koptereita
Jahas, tämä taisi olla hienovarainen mainos. Saako noita kaapeleita yksittäin Hitecille helposti. Haluan kartoittaa että onko kaapelin puuttuminen ongelmallista? Vai meneekö toi "Futaba 5PIN DIN ADAPTOR".
-
Ei varsinaisesti ole mainos, vaan kun kerrankin on tietoa tuommoisesta.Kannattaa kysyä adapteria sieltä, mulla ei itsellä ole edes phoenixia.
Ja Compassin kopterit on vaan niin ihastuttavia, niitä löytyy useampi.
-
Vastari:
Käsittääkseni vastari ei ole PCM vaan PPM vastari. Koko mallimerkintä on Hitec RCD3500 FM/HFD-08RD. Vaatiiko toi välttämättä PCM-vastarin. Onko noilla oikeasti ongelmia?
Vaikkei paljon ongelmia olisikaan niin onpahan kumminkin. Ei kannata riskeerata kaikkea vastarin takia, tosin on tietysti mahdollista että PCM vastarikin hajoaa, mutta onpahan siihen asti häiriötöntä. Eli siis melkein välttämätön varuste on PCM vastari. Toimiihan puulavatkin 3d lennossa hyvin kunnes joku päivä ne ottavat lopputilin :)
-op-
-
Vastari:Käsittääkseni vastari ei ole PCM vaan PPM vastari. Koko mallimerkintä on Hitec RCD3500 FM/HFD-08RD. Vaatiiko toi välttämättä PCM-vastarin. Onko noilla oikeasti ongelmia?
Noita vastareita nuo polttislennokkimiehet käyttää yleisesti vieläkin.. Miksei siis polttiskopussakin voisi ? Jos glitsejä tulee niin sitten myöhemmin investoit 2.4 GHz:n sydeemiin..
Niinpä, kun lennokissa ei ole pariakymmentä laakeria, joista joku voi aiheuttaa pientä häiriötä. Jos jokin aiheuttaa glitchin, PCM huomaa että käsky ei sovi "kehykseen" ja hylkää sen. PPM taas päästää höpösingnaalin suoraan servoille, ja gyrolle. Aloittelijalle tuottaa erikoisen hauskoja hetkiä, kun gyro päättää nykäistä koneen yllättäen nokka itseäpäin muiden servojen tehdessä hauskan hyppäytysliikkeen...
-
Vastari:Käsittääkseni vastari ei ole PCM vaan PPM vastari. Koko mallimerkintä on Hitec RCD3500 FM/HFD-08RD. Vaatiiko toi välttämättä PCM-vastarin. Onko noilla oikeasti ongelmia?
Noita vastareita nuo polttislennokkimiehet käyttää yleisesti vieläkin.. Miksei siis polttiskopussakin voisi ? Jos glitsejä tulee niin sitten myöhemmin investoit 2.4 GHz:n sydeemiin..
Niinpä, kun lennokissa ei ole pariakymmentä laakeria, joista joku voi aiheuttaa pientä häiriötä. Jos jokin aiheuttaa glitchin, PCM huomaa että käsky ei sovi "kehykseen" ja hylkää sen. PPM taas päästää höpösingnaalin suoraan servoille, ja gyrolle. Aloittelijalle tuottaa erikoisen hauskoja hetkiä, kun gyro päättää nykäistä koneen yllättäen nokka itseäpäin muiden servojen tehdessä hauskan hyppäytysliikkeen...
Suomennettuna: PCM- vastari on erittäin hyvä hankinta.
-op-
-
Täältä myös ääni PCM-vastarille, ei kannata turhaan hankkia mahdollisia lisäongelmia.
-
Hyvää kommenttia tulee...
Hmmmm, pitääpä pistää harkintaan PCM vastari. Se pitää siis olla nimenomaan Hitecin tekemä, jotta toimii lähettimen kanssa.
Päätöstä en kopterin koon suhteen en ole vieläkään tehnyt. Hieman alkaa kiinnostaa myös toi 30-luokkakin enemmän, sillä varaosat (ainakin noi "crash" paketit) ovat edullisempia ja oma moottori istuisi siihen täysin. Kuvittelenko väärin vai tuleeko ensimmäinen kopteri yleensä elinkaarensa päähän yleensä ensimmäisellä omistajalla ::). Toisilla myöhemmin ja toisilla aiemmin.
Onko Raptor V2 varteenotettavin tekijä pikkuluokassa? Niinkuin Hermis sanoikin niin Plussaa vielä siitä että sen saisi helposti upgreidattua isommaksi.
Edittiä: Löysin netistä tällaisen vertailun 30/50/60 Raptoreille
http://www.raptortechnique.com/r305060comparison.htm
-
-
Aloitin eilen itse oman polttiskopteri harrastuksen REX600N koneella, on tässä paljon uusia asioita mitä ei noissa sähkövehkeissä ollut. Nyt työhuoneessa on rauhoittava nitron tuoksu ja tosi iso kaaos.Pitää hommata oma pakki Nitrolle ja muistaa ladata startteri+vastarin akut, onneksi on monitoimi laturi,,LI-PO+kaikki muut.Itselläni on tuo Spektrumi DX7 ja vastarina AR 7000 joka koneessa ollu,,oli muuten 600E mallissa aluksi joku isolla anteenilla joka piti vaihtaa häiriöiden vuoksi pois. No koolla ei ole kuulema väliä ,pääasia että koneet pysyy ilmassa. Itselläni on nyt tuo YS 50ST moottori koneessa kiinni ja gyrona Logitecin 6100t+sen servo ja swashplate säädetty Sepon kanssa kohdilleen työkalulla. Nyt kone leijuu niin kuin olisi Helicomand paikalla,jopa minä joka ei ole leijutellut vielä paljon koneita niin uskaltaa päästää ohjaus tikuista otteen irti ;D
-
No kyllä se 30 raptor V2 on kanssa ihan hyvä ostos tosin jos olis knight 50 ollu ku alotin ni sen olisin hommannu. Mulla on tossa O.S.37 moottori ja hatorin vaimennin.
-
Ainakin Raptorissa 50 ja 30 koneitten ainoat erot ovat peräputken ja lapojen pituus sekä moottori. Varmaan järkevitä olisi hommata Raptor 30 V2, koska se taitaa olla kaikista konemerkeistä helpoiten muutettavissa 50 sitten kun joskus hommaat uuden moottorin.
Kyoshon varaosat on aika arvokkaita ja toimitusaika saattaa venähtää, joten en suosittele.
Knight50 ja TRex 600N on kanssa hyviä koneita, mutta niihin varmaan kannattaisi lähteä alunperin 50 kokoisella moottorilla.
Vastari on riittävä jos se on PCM-vastari.
Ja lisätään tähän sitten vielä ne parit erot mitä et muistanut mainita
Eli moottoripukki, puhallin, pakoputki ja second gear eli r30 perä ei toimi autorotaatiossa. myöskin R30 kitissä nuppi on liukulaakereilla ARF laakeroitu mutta siinä on taas moto mukana.
-
Ainakin Raptorissa 50 ja 30 koneitten ainoat erot ovat peräputken ja lapojen pituus sekä moottori. Varmaan järkevitä olisi hommata Raptor 30 V2, koska se taitaa olla kaikista konemerkeistä helpoiten muutettavissa 50 sitten kun joskus hommaat uuden moottorin.
Kyoshon varaosat on aika arvokkaita ja toimitusaika saattaa venähtää, joten en suosittele.
Knight50 ja TRex 600N on kanssa hyviä koneita, mutta niihin varmaan kannattaisi lähteä alunperin 50 kokoisella moottorilla.
Vastari on riittävä jos se on PCM-vastari.
Ja lisätään tähän sitten vielä ne parit erot mitä et muistanut mainita
Eli moottoripukki, puhallin, pakoputki ja second gear eli r30 perä ei toimi autorotaatiossa. myöskin R30 kitissä nuppi on liukulaakereilla ARF laakeroitu mutta siinä on taas moto mukana.
Ja lisätään tähän vielä yksi mitä kukaan muu ei muistanut mainita eli pääratas.30=86 ja 50=85
Oma mielipiteeni on että myyt sen 32 moottorin pois ja aloitat suoraan 50 kopterilla ja siihen käypäsellä moottorilla.
30 kopteri on aika surkea kapistus kun aloitat taivaslennot.Tehoa ei pätkän vertaa.Iniseekin kun mikäkin hyperkierrosten takia ;D Jättäisin kokonaan hankkimatta.
Hitec on ihan passeli radio alkuun.Vastariksi vain HPD-07RH QPCM.Itsellä oli käytössä vuoden verran eikä pahaa sanottavaa jäänyt muun kuin alkuperäisen lähetin akun osalta jonka kennotin uusiks 2100 mah.
-
Oma mielipiteeni on että myyt sen 32 moottorin pois ja aloitat suoraan 50 kopterilla ja siihen käypäsellä moottorilla.
Hitec on ihan passeli radio alkuun.Vastariksi vain HPD-07RH QPCM.Itsellä oli käytössä vuoden verran eikä pahaa sanottavaa jäänyt muun kuin alkuperäisen lähetin akun osalta jonka kennotin uusiks 2100 mah.
Mielipide otettu huomioon. Käytettyjä tässä olenkin hieman katsastellut ja ne pakkaa olemaan 50-kokoluokkaa.
Tälläviikolla toivottavasti pääsen aloittamaan simulaattori harjoittelun, jolloin harrastus konkreettisemman muodon :).
Tosta mainitsemastasi vastarista tarkoitatko HFD-07RH Q-PCM , jota mm. Atala RC myy (http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=5/22 (http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=5/22))? Jos et mitä eroa on HPD:llä ja HFD:llä?
-
-
Tosta mainitsemastasi vastarista tarkoitatko HFD-07RH Q-PCM , jota mm. Atala RC myy (http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=5/22 (http://www.atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=5/22))? Jos et mitä eroa on HPD:llä ja HFD:llä?
Sama käikäle ja ainoa pcm vaihtoehto radioosi.Sisältää ohjelmoitavan failsafen.
-
No niin nyt on sitten kopukkakin...
Ja voittaja tiukan pähkäilyn jälkeen selviytyi....
... Rapukka 50 :D
Oikeammin kyseessä on pohjimmiltaan HT Evor, jossa myös TT:n osia. Vois vaikkaa heittää fotonkin tänne myöhemmin.
Paljon vaihtoehtoja pyöritelleenä päädyin sitten tähän kun löytyi sopiva käytetty. Käytetyllä sai aloituskustannuksia pienemmäksi ja tuli lisäksi kaikkea muuta sälää. Lisäksi varaosia saa ihan naapurissa sijaitsevasta Hobby Piippolista, joka puolusti Rapukan ostoa. Kytkimen kulutuspinta (=linear) siihen pitää heti ensimmäisenä vaihtaa.
Moottorina setissä toimii OS 50 SX-H (En jaksanut alkaa kikkailemaan sen OS 32:sen kanssa, joka nyt on tarpeettomana. Haluaako joku kenties ostaa?)
Lennätyksen aloittamiseen menee varmaan aikaa, sillä pitäisi saada tota simulaattori harjoittelua alle. Tästä pääsenkin sitten simu ongelmaani:
USB Simukaapeli ongelma
Ostin JR-Hobbystä USB kaapelin, jolla olisin päässyt kokeilemaan FMS:ää omalla ohjaimellani:
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?products_id=2072
Winkkari tunnistaa "mokkulan" ja asentaa HID-ajurin. Peliohjain TAB:ssa ei kuitenkaan mikään liiku. Vaihtoehdot ovat siis:
- Mokkula rikki
- Lähetin konffattu väärin (Netistä tsekattu eri ohjeita. On PPM käytössä etc)
JR-Hobbyn "asiakaspalvelu" veti asiassa kyllä pohjat. Kaksi asiallista meiliä sinne eikä mitään vastausta. Tänään soitto ja kaveri ylimielisesti sanoo ettei ole aikaa noilla leikkiä sillä vika voi olla monessa paikassa ja sen tähden energiaa tai halua ei ollut vastata meiliinkään.
Ymmärrän että aikaa ei ole (pitäisikö?), mutta kai siihen meiliin olisi voinut vastata, kun olivat ilmeisesti sen lukeneet. No anyway, sovittiin sitten että pistän kaapelin takaisin ja he katsovat mitä tekevät.
Ennen lähetystä haluaisin kuitenkin testata kaapelia jonkun muun setupilla (Radio ja tietokone). Eli, jos jotakuta Espoossa asuvaa (kai täälläkin joku palstalainen asuu) kiinnostaa auttaa niin heittää sitten vaikka YV:tä tai vastaa tähän viestiin. Vartti tohon varmaan menisi aikaa.
-
-
Simulaattorikaapelin ongelman metsästystä
jaska.t otti yhteyttä ja sanoi että passaa tulla testaamaan kaapelia. Kiitoksia avusta!
Huomioita:
Jaskalla oli itsellä kaksi kaapelia, joista molemmat toimi omalla lähettimelläni --> Oma Eclipse toimii
Mun kaapeli toimii Jaskan radioilla --> kaapeli toimii
Oma kaapeli ja oma lähetin --> Ei toimi
Ainut toimimaton yhdistelmä oli siis meikäläisen omat vermeet ;D Loistavaa!
No tutkiskelin hieman kaapelien eroja ja näkyvin ero oli se että Jaskan kaapeleissa (jotka siis toimivat) oli huomattavan paljon paksummat liittimen piikit. Eli toi 6 piikkiä mitkä on alla olevassa kuvassa.
(http://www.rc-circuits.com/images/Futaba-connector6-front.jpg)
--> Johtopäätös. Oma lähettimeni ei saa kontaktia ohuemmista piikeistä.
Olen nyt levittää oman lähettimen kontakti pintoja josko se auttaisi, mutta toistaiseksi ei apua.
-
-
Juupa,juu
Aika mystillinen juttu,kun toimi minun lähettimellä.
Toivottavasti saat asiaan jotain tolkkua.
-
Joulun jälkeen taas tapahtuu...
Sama käikäle ja ainoa pcm vaihtoehto radioosi.Sisältää ohjelmoitavan failsafen.
"Käikäle" on nyt kiinni ja tuntuu toiminvan hyvin. Mukana tulleet ohjeet oli aika niukat eivätkä maininneet esim. mitään ohjelmoitavasta failsafesta. Eli Miten ohjelmoitaan etc. No perus toiminnot ja ennenkaikkea QPCM tuntuu toimivan heittämällä.
Edit: Löytyi tuolta valiskosta ainakin miten ton FailSafen saa päälle.
Toi Eclipse 7 on mielestäni kyllä aika hieno peli (Kokemusta muista kompuutteriradioista ei siis ole), kun vertaa 15v sitten omistamiini normi radioihin! Säätäminen vähän eri luokkaa! Noi on oikeasti tehnyt ihminen joka on joskus lennättänytkin jotain. Eikä toi ohjelmointi niin vaikeaa ole.
Kytkimen kulutuspalan kanssa oli säätöä (Raptor 30 pala oli väärän kokoinen?!?), eli jouduin kikkailemaan. Eikä se tosiaan vieläkään oli ihan priima, sillä vähän se ottaa kiinni välillä. Uskon kuitenkin että kun motin lyö tulille ja pitää lavasta käynnistäessä kiinni niin kello pyörii normaalisti.
Säätö ja Final check
Nyt on kopukka kasassa. ;D
- Servojen liikkeitä ei paljoa tarvinnut säätää. Kaasun kanssa pikkasen arvioimista sopivasta tyhjäkäynti asennosta.
- Kaasukäyrät on säädetty Raptorin ohjeiden mukaan.
- Lapakulmasäätöjä en ole tehnyt, sillä en vielä omista lapakulmamittaria.
- Perälavat on silmämääräisesti pistetty suoraan. Onko perälapojen säätöön jotain kikkaa vai hoiteleeko gyro tämän osaston täysin, jos lavat ovat suorassa kun sauva on keskellä.
- Kaikkien servojen suunta on järkeilty oikeaksi.
Tossa on kuitekin aika monta mahdollisuutta mennä metsään, joten varmaan olisi hyvä jos joku kokeneempi katsoisi läpi mun kytkennät, viimeistään ennen lentoa. (turha itseluottamus voi käydä kalliiksi ::))
Gyro ongelmia?
Gyrona settinä on siis Futaban GY401 + S9253 pari. Nyt kun laitan virrat päälle niin laitteistoon niin Gyro viluttaa tasaisesti valoa, vaikka sen pitäisi palaa jatkuvasti jotta AVCS olisi päällä.
Vilkkuva valo tarkoittaa jompaa kumpaa näistä:
Slow Flash:
"Displayed when there are no rudder operation signal being input from the transmitter. At this time, the rudder servo does not operate."
Intermittend Flash:
Alarm display when the power was turned on in the normal gyro mode. For the rudder neutral signal to be read correctly, set the transmitter to the AVCS mode and turn on the gyro power again.
Gyro tuntuu kuitenkin toimivan, sillä kun perää liikuttaa johonkin suuntaan alkaa servo elämään. Lisäksi sauvan vääntäminen vaikuttaa peräroottoriin. Eli veikkaisin tota jälkimmäistä, eli Gyro on käynnissä normaali modessa, joten olen yrittänyt aktivoida ton AVCS:n lähettimestä. En tosin löytänyt mitään asetusta joka viittaa tähän AVCS:ään. Onko toi ainoastaan Futaban vehkeissä?!? Etsimän tiedon perusteella näin ei kuitenkaa olisi, voiko joku varmistaa.
Pikkasen peräservo välillä kuitenkin inisee vaikka mitään liikettä ei tapahtuisikkaan (normaalia?).
Hauskaa näpertelyä tämä koptereiden kannsa ropaaminen ;)
-
-
Gyro ongelmia?
Gyrona settinä on siis Futaban GY401 + S9253 pari. Nyt kun laitan virrat päälle niin laitteistoon niin Gyro viluttaa tasaisesti valoa, vaikka sen pitäisi palaa jatkuvasti jotta AVCS olisi päällä.
Vilkkuva valo tarkoittaa jompaa kumpaa näistä:
Gyro tuntuu kuitenkin toimivan, sillä kun perää liikuttaa johonkin suuntaan alkaa servo elämään. Lisäksi sauvan vääntäminen vaikuttaa peräroottoriin. Eli veikkaisin tota jälkimmäistä, eli Gyro on käynnissä normaali modessa, joten olen yrittänyt aktivoida ton AVCS:n lähettimestä. En tosin löytänyt mitään asetusta joka viittaa tähän AVCS:ään. Onko toi ainoastaan Futaban vehkeissä?!? Etsimän tiedon perusteella näin ei kuitenkaa olisi, voiko joku varmistaa.
Pikkasen peräservo välillä kuitenkin inisee vaikka mitään liikettä ei tapahtuisikkaan (normaalia?).
-
Sain Gyron valon palamaan jatkuvasti säätämällä Gyro Gainin 100%:iin. Tätä ei kyllä missään Eclipse manuaalissa oikein kunnolla mainittu, mutta vastaus löytyi tuolta:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=391403
Vieläkään en ole ihan täysin ymmärtänyt ton henkimaailmaa. Nyt en siis säädä ollenkaan Gyron gainia vaan toi AVCS hoitaa koko homman tarkkailemalla ohjausliikkeitä ja todellista muutosta ???
-
-
Eclipsessä tais olla niin että 50%-100% on HH-mode eli valo palaa kokoajan. 0%-50% Normal mode valo vilkkuu. Mlla oli tuo radio joskus ja noin se tais toimia. En ole varma. Tai en muista.
Näin sen veikkaisn menevän. Itellä ei eclipseä ole vaan futaban 7c jossa on N ja HH puolelle omat 0-100 alueet. Usein olen kuitenkin kuullut että yli 50. arvo olisi heading hold/avcs moodi.
Tuohan on sinänsä helppo testata kun vaihtelet sitä arvoa ja katsot millä arvoilla gyron valo jää palamaan. Veikkaisin että joku 70-85 arvo voisi olla ihan hyvä lentää. kaikista korkein gain arvo voi helposti pistää perän vapiseman/vispaamaan, joten jos tätä ilmenee niin pienentele arvoa.
Pete-
-
Futten 401 gyron manuaalissa on kerrottu miten se hh-mode ja normalmoden asetukset toimii... eli lähespä kaikissa radioissa samalla tavalla, paitsi näissä uusissa Futaboissa joissa on erikseen gyrön säätö valikko.... :)
Ainii ja 401 pitää aina käynnistää HH eli AVCS modessa....
-
http://www.kopterit.net/index.php?topic=727.0
oliskos tästä mitään apua.
-op-
-
Testasin tuota ja tuntuu toimivan ainakin mulla toi AVCS kun Gyro 60%-100% arvossa. Säädin sen nyt sitten arvoon 75% Pete-:n suosituksen mukaan!
http://www.kopterit.net/index.php?topic=727.0
oliskos tästä mitään apua?
Jeps. Tätä tavaan tällähetkellä läpi.
Ongelmana oli ton AVCS päälle saaminen Eclipse 7:lla, jota en tajunnut tuosta tekemästäsi dokkarista, enkä Eclipse manuaalista.
-
-
Tuolta sitten ohjeet miten perän linkistö säädetään alustavasti kohdalleen-rapukoissa.
http://www.raptortechnique.com/tailpitch.htm
Hienosäätö sitten ilman heading holdia, linkkejä säätämällä niin että kopukkaa leijutellessa perä pysyy paikallaan.
-
Ainii ja 401 pitää aina käynnistää HH eli AVCS modessa....
Perustele tämä vaikka ei tähän asiaan hirvesti kuulu. Olen jostakin syystä erimieltä. Voin tietenki olla väärässä. ;)
Ote GY-401:sen manuaalista: "When turning on the power, set the transmitter switch to the AVCS position and turn on the transmitter power switch, then turn on the gyro power."
riittikö perusteluksi?
En muuta syytä tiedä miksi näin pitäisi tehdä, muttakö ohjekirja niin käskee tekemään...
-
Päivitetäänpä tänne hieman kuulumisia. En ole suinkaan luovuttanut vaikka hiljaista onkin ollut :)
Kopteria on nyt (kuiva)säädetty, eli lapakulmia ja radioiden ohjelmointia kopterioppaan mukaan. Kaikki pitäisi olla suht koht ok tällähetkellä. Kävin jopa kokeilemassa moottoria käyntiin ilman aikomusta lentää, mutta kytkin johon olin vaihtanut kulutuspalan ottikin kiinni, joten se jäi vielä yritykseksi. Pitää siis hioa sitä vielä lisää.
Simulaattori ongelma ratkesi sillä kun tilasin Rapidilta Phoenixin. Takana on nyt puolisen sataa kaputtia tälle illalle. Nopeaa kehitystä tuon simulaattorin kanssa kyllä on ja kyllähän tossa aika kuluu. Erikseen tilaamani USB-kaapeli (muutama viesti takaperin) ei sitten toiminut oman lähettimeni kanssa. Jos joku on kiinnostunut ostamaan niin pistäköön yksityisviestiä.
No lentääkö se joskus ???
Tästä eteenpäin varmaan siten että kytkin pitää saada kuntoon samoin pitää opetusjalakset vielä saada alle. Viikonloppuna voisi kokeilla uudestaan käyntiin. Sitten kun tota Fööniksiä hakkaa niin eiköhän se vielä joskus lennä. Kesäkin on vasta tuloillaan. 8)
-
-
Eagle has flown (and also landed)!!! 8)
Pääsiäislomilla nyt oli sitten aikaa puuhastella. Ensin oli hieman Ossin kanssa käynnistys ongelmia, sillä neulan säädöt hakusessa. Raptor techniquen mukaan sitten löyty jotain osviittaa, eli pääneula 2 kiekkaa auki ja tyhjäkäynti alle puoli kiekkaa. Tuntu toimivan. Tasaisesti kierroksia lisäilin ja ongelmana ollut kytkin tuntui pelavaan nyt moitteetta! Kierrokset kun nousi tietyn rajan yli alkoi kova tärinä. Lavat olivat liian tiukalla eivätkä ne suoristuneet pienillä kierroksilla. Löysääminen auttoi ja tuloksena tasainen kopteri kierrosten noustessa. Tyytyväisenä pakkasin kamat ja siirryin parempaan paikkaan kokeilemaan.
Eka lentoo yritys oli lähinnä sellaista maamatelua. Kone ilmaan ja heti maahan ja trimmausta kehiin. Fiilis oli hyvä, sillä kopu pysyi ehjänä ja kävi jopa ilmassa!
Tänään sitten uudemman kerran. Trimmaus jatkui ja muuten tuntuu kohtuu hyvältä, mutta perä seilaa jatkuvasti maan lähellä. Tämä vaikeuttaa trimmausta. Kopteri kävi metrissä, eli todella rauhallisesti mennään. Pitää vähän tutkailla jälleen tuota gyron trimmaus teoriaa. Ainut ongelma on se että peräroottorin hihna tuntuu tökkivän. Välillä pyörii hienosti, mutta välillä ottaa kiinni. Onko hihna liian löysällä ja se pääsee hyppimään? Vai kenties liian tiukalla. ??? Tämä voi selittää perän kiertymisen.
Edit: Nyt sisällä testatessani perä tuntui toimivan normaalisti, eikä ota kiinni. Ilmeisesti syynä on sitten lämpölaajeneminen tai tässä tapauksessa kutistuminen joka lyhentää perää ja hihna pääse hyppimään.
Nyt loppui polttoaine, joten testailut loppuivat siihen ainakin pariksi päiväksi.
Jos porukat Espoon tai Helsingin suunnalla on menossa, joskus lennättämään niin voisin lyöttäytyä mukaan. Koskaan en ole nähnyt muun kuin oman kopterin livenä lentävän :D Hyvät fiilarit oli nähdä vihdoin kopu ilmassa ja vielä ehjänä alas!!
edit: Gyro ei ollut AVCS/HH tilassa. Tämä pitää muuten muutta ensi kerraksi.
-
-
Gyron toiminnasta
Huomasin mielenkiintoisen toiminnan säätäessäni gyroa. Kun Heading Hold oli päällä ei servo keskittänyt normaalisti. Kun HH ei ollut päällä keskitys toimi normaalisti. Onko tämä normaalia?
Tarkennan vielä toimintaa:
Eli jos teen vasemmalle monta perättäistä ohjausliikettä servo jää laitaan. HH on kalibroitunut normaalisti. Muuten toimii normaalisti.
-
-
Gyron toiminnasta
Kun HH ei ollut päällä keskitys toimi normaalisti. Onko tämä normaalia?
kyllä, koska HH modeissa gyro "muista" mitä tapahtui ennen, mutta ei rate modeissa. Apologies to all friends of Finnish grammar, I think I could explain this better in English :)
It's the same with me, I have actually never seen anybody else fly a heli (but I do fly myself, did my first loops today).
If you like, we can meet for example tomorrow, Hki/Espoo (please send an YV). I can help to set it up and trim, but know only E-helis.
-
kyllä, koska HH modeissa gyro "muista" mitä tapahtui ennen, mutta ei rate modeissa. Apologies to all friends of Finnish grammar, I think I could explain this better in English :)
It's the same with me, I have actually never seen anybody else fly a heli (but I do fly myself, did my first loops today).
If you like, we can meet for example tomorrow, Hki/Espoo (please send an YV). I can help to set it up and trim, but know only E-helis.
Thanks, Replied via YV.
Mä hokasin ton toimintaperiaatteen kanssa itse kun aloin vähän kelailemaan. Kun väännän "jalkaa" vasemmalle niin gyro odottaa että perä liikkuu oikealle. Nyt tätä ei kuitenkaan olohuoneen lattialla tapahdu, joten se trimmaa itseään siihen suuntaan, jotta perä liikkuisi.
Huomasin muuten että mulla oli säätelyjen jälkeen jäänyt Gyro sensitivity 0%:ksi. Eli ei ihme jos oli vaikea hallita perää ensilennolla. ;D. Nyt laitoin asetukseksi 80%.
-
-
HIenoa maikko siitä se lähtee mullaki on koneella video mun rapukan ensi leijjutuksista ja on se uskomaton tunne kun se irtoo maasta ja oppii hallittee sitä.
-
Huomasin muuten että mulla oli säätelyjen jälkeen jäänyt Gyro sensitivity 0%:ksi. Eli ei ihme jos oli vaikea hallita perää ensilennolla. ;D. Nyt laitoin asetukseksi 80%.
Kyl se gaini vähän vaikuttaa siihen toimintaan ;D. Ei ihme jos seilas ekalla lennolla. Kannattaa laitaa aluksi esim 70% STD modessa (gainin näyttötapa futaba radioissa) ja siitä sit nostaa aina pari prossaa kunnes alkaa perä väpättämään, siitä sitten pudotat pari kolme prossaa niin on hjyvä :)
-op-
-
Huomasin muuten että mulla oli säätelyjen jälkeen jäänyt Gyro sensitivity 0%:ksi. Eli ei ihme jos oli vaikea hallita perää ensilennolla. ;D. Nyt laitoin asetukseksi 80%.
Tasan kerran olen Rapukkani tumpannut, ja se johtui siitä että Gyron gaini putosi 70%->0%. Se on vähän kiikkerä sillon, juu... ;D
-
Noniin,
Tänään tuli lennätettyä ensimmäistä kertaa oikein kunnolla. Paikkana oli Kehä II:n vieressä oleva pelto. Myös muita kopteristeja oli paikalla (6 taisi olla kaikenkaikkiaan).
Perä tosiaan oli parempi kun gyrolla oli hieman gainia :). Ekan lennon lensin itse, jonka jälkeen Mnentwig auttoi trimmaamisessa (vaikka olisinhan mä tietenkin itsekin osannut ::)). Pikkasen työntötankoa jouduttiin pidentämään että saatiin peräservo keskelle (Gyro siis rate moodissa). Tämän jälkeen homma helpottui huomattavasti, sillä pystyi keskittymään muihinkin kuin perään.
HH päälle ja pari tankillista menoa. Voi sanoa, että valillä oikein rentoutu ja sai vähän naatiskellakkin. Huomenna sitten uudestaan, kunhan homma vähän vielä rauhoittuu niin saa ottaa harjoittelujalakset pois. Hyvät fiilikset on kun sai ton vihdoin lentämään, johan tässä aikaa on mennytkin siitä kun työkaverilta ostin vanhan kalmiston pois.
Nyt herännyt mielenkiinto jotain sähkökopukkaa kohtaakin, sillä sitä pystyisi lennättää lähempänä asutusta ja mahdollisesti hallissakin. Mutta kuten muille vakuuttelin, niin jäitä hattuun vielä. Tosin, kovin vähän vaan tuntuu olevan ainoastaan yhden kopterin omistavia harrastajia ;D
Tämä threadi antaa toivottavasti jollekkin toiselle aloittajalle kuvaa siitä miten yksi RC kopteri on saatu jälleen ilmaan 0-pisteestä.
8)
-