Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Rami - 28 Lokakuu, 2009, 00:20:05
-
Jossain näin artikkelin lipo akkujen kuljettamisesta lentokoneessa, menikö ne nyt käsimatkatavaroihin vai pitikö pistää ruumaan... En muista missä semmosen artikkelin näin, enkä sitä nyt löytänyt vaikka selasin monta sivustoa läpi.
Onko kokemusta lipo akkujen kuljettamisesta lentokoneessa?
Mulla ois tossa muutama akku jotka voisin ottaa mukaan talvilomalle ni saa vähän enemmän lentoaikaa mut, ei niitä viitti turhanpäiten ottaa jos joutuu jättämään jo lentoasemalle ekaan tarkastuspisteeseen...
-
Jotain juttua oli tääläki kyllä et 100Wh sais kaks olla käsimatkatavaroissa..
-
Itsellä oli ruumassa lipot kun mentiin Espanjaan.
-op-
-
Ja soittamalla vaikka...lentokentälle? ^^ ... kai se selviää tarkasti ::)
-
Poiminta Ilmailuhallinnon sivuilta (http://www.ilmailuhallinto.fi/useinkysytyt):
Paristot ja akut (kulutuselektroniikkaa varten) Saa kuljettaa joko käsimatkatavaroissa tai ruumaan menevissä matkatavaroissa. Kuitenkin litiumparistoja -akkuja saa kuljettaa vain kulutuselektroniikkalait teeseen asennettuna tai jos kyseessä on varaparisto tai -akku, vain käsimatkatavaroissa oikosuluilta suojattuna.
Eri asia on onko kopteri kulutuselektroniikkaa vai ei...
-
Kulutuselektroniikkalait teita ovat lähinnä kamerat, läppärit, kännykät jne.
Li-Po -akut on kuljetettava oikosululta suojattuna käsimatkatavaroissa. Niiden pakkaaminen ruumaan menevään matkatavaraan on kielletty. Akkujen suurin sallittu kapasiteetti on 100 Wh.
Wh = Ah x V, eli esim. suurin sallittu 6-kennoinen akku on 4500 mAh.
IATA:n ohje:
Spare batteries must be individually protected to prevent short circuits by placement in the original retail packaging or by otherwise insulating terminals, e.g. by taping over exposed terminals or placing each battery in a separate plastic bag or protective pouch. Spare lithium batteries must be in carry-on baggage, and are forbidden in a passenger’s checked baggage.
The limits applied to lithium ion batteries in passenger baggage will also be revised from lithium equivalent to Watt-hours. The standard limit for lithium ion batteries installed in consumer electronic equipment or carried as spares will be a rating of 100 Wh.
-
Jännä homma, miten tuo sitten kun tilataan akkuja isompia läjiä niin eikös nekin tuu lentokoneessa ;D
-
Juu mutta rahti ja matkustajakone hieman eri asia...
-
Nii just, ite en missään lentävässä koskaan ole ollut... Ajattelin että ne kulkee siinä samalla kyydillä kun matkustajatkin. Vähän kuin linja-autoissakin ^^
-
hmmm
so how would one take an electric .90 heli to a competition and back? Not to mention Korfu.
-
hmmm
so how would one take an electric .90 heli to a competition and back? Not to mention Korfu.
Kopterin kyllä saa samalla kun itekin kulkee, mutta lipot ovat ongelma. Paras vaihtoehto varmankin käyttää jonkun logistiikkafirman(TNT etc.) palveluja. Tai sitten jollain erikoisluvalla ehkäpä?
-
Käsittääkseni posti kulkee kyllä matkustajakoneiden mukana.. Helsinki-Vantaalla rahtikoneita käy ilmeisen harvakseltaan, nekin ups/tnt ym.
-
UPS:n kone vieraillut EFHK:lla aika usein mitä ite käynyt spottailemassa. Luulis kyllä, että tuommoset perus airmail jutut menee matkustajakoneen ruumassa. On kait niille joku oma paikkansa siellä. FlightForumilta varmaan asiaa vois kysyä ;)