Kopterit.net
Yleiset => Yleinen keskustelu => Yleinen keskustelu sähkökoptereista => Aiheen aloitti: JiriK - 27 Marraskuu, 2007, 17:27:57
-
Elikkäs.. Tuli laatikko postissa.
Sisällä -kuinkas muuten- kopterinosia.
SJM500 Pro.. Vähän HDX500/Leptonia pienempi, ainakin lavan pituuden puolesta. Isompi kuin Trex450 tai MiniTitan.
Käyttää 6S 2200mAh akkuja.
Setuppi tulee olemaan about seuraavanlainen:
SJM 60A nopari ja harjaton motti
3kpl HXT 9320MG servoja (metallirattaat, 20g, 3.8kg, 0.15s) swashplatelle
Gyroksi tulee joko Logictechin 2100 tai Futten 401.. Saa nähdä.
Peräservoksi 9257
Vastari Spektrumilta.. AR6100 tai AR7000
Ruuvaaminen alkaa kun asennusjuomat on jäähtyneet.. :)
-
Että hyvää joulua vaan ;)
-op-
-
Juu, toivottavasti pamahtaa tänne kans huomenna ettei jiri yksinoikeudella saa maistella asennusjuomia :D
Setupiksi täällä:
- 3 x Hitec81MG
- 401 + 9257
- "vakio" -moottori + säädin (1100kv + 60A)
- AR 6000 tai 6100
-
Täällä Turkkuses on ollu tosi kilttejä kopteritonttuja ku lahjojen jakaminen alkaa jo näin marraskuussa ;D
-
Kyllä teitä sitten naurattaa vielä enemmän ku varaosia tilaatte.... Ovat nimitäin about ilmaisia UH:lla ;) Tilasin omaan 400v2:een sen Pro mallin perämurikan ja vahinkossa laitoin tilaukseen 500:sen vastaavat osat eli sen alumiini clampin joka kiinnittyy peräputkennokkaan ja sitte siihen ne hiilikuituiset poskilevyt... täältä saa UH:n hinnalla + postikuluilla sitte ku tulevatten perille...
-
no varaosien hinnat oli mulle ainakin yksi kriteeri ulkonäön lisäksi :P
Main Shaft 1.88usd
FG main blade 16.80usd
...
-
tuolla uhn sivuilla on vaan aika huonosti eroteltu neljä ja viis satasen osat ;D
-
On se vaan niin komia. :)
Osat on tosiaan aika kohtuullisen hintaisia Unitedhobbiesilla/hobbycityssä tms.
Lapatilanne on vähän auki, vakiolapojen juuri on 8,x mm kun Leptonissa on 9,x mm.
Pari fotoa lisää.
-
neon kohtuu helppo erottaa sillä ett 400v2 alu osien numerot ovat muotoa AL20xx 400pro: AL30xx ja 500:sen AL50xx... eiks o helppoa... Nyt ku sen tietää nii osaan tilaa UH:lta oikeat osat aina... ja jos mietityttää nii käyn tsekkaan 400:n osanumeron ja osan kuvan täältä: http://www.flying-kit.com/index_ecat.php?cPath=54_57
Oliko siinä CeeDeellä osaluetteloa 500:sta? tuon 400:n levyllä oli osaluettelo ja kasaus ohje vaikka kopu oli "valmiiksi kasattu"... vai oliko siellä animaatio kasauksesta kuten 400Prossa?
-
Rompulla on kaks pdf:ää.. Toinen kiinankielellä tms, toinen englanniksi.
Manuaali on mallia räjäytyskuvat osaluetteloilla.
-
Sähkötyöt lähes tehtynä.. Vielä olisi nupin säätö ja noparin asetukset jäljellä.
Kitsaat kiinalaiset laittaneet pahuksen lyhyet johdot noihin servoihin.. Sentti tai pari lisää olisi helpottanut kummasti.
Runkolevyt on turhan sileitä.. Ei siis montakaan ylimääräistä reikää johtojen kiinnittämiseen nippusiteillä... :(
-
Perä tsydeemi on aika mielenkiintoisen näköinen. :) Samoin tuo ylimääräinen elevaattori vipu nokan puolella. Taitaa korvata antirotaatiotuen?
-op-
-
Perä tsydeemi on aika mielenkiintoisen näköinen. :) Samoin tuo ylimääräinen elevaattori vipu nokan puolella. Taitaa korvata antirotaatiotuen?
-op-
Tässä on tosiaan vähän erilainen rakenne mitä yleensä koptereissa..
Antirotaatiotuessa on 4 kuulalaakeria, 2 koneistettua alumiiniosaa, ruuveja ja pallolinkki.. Normaalistihan siinä on vain levy ja ruuvi tai pari.
Sain kolvailtua yhden lentoakunkin kasaan.. Löytyy 3kpl Hextronic 4S 2200mAh lipopakkoja -> 12S -> 2 kpl 6S.
Pistin yhden pakan kahtia ja kolvasin toiseen kennopariin tarvittavat piuhat. Toiseen ei tina tarttunut sitten millään ja lopulta se liuska katkes.. :( Alumiini on. Vaikuttaa kyllä muutenkin turhan isolta akulta tuohon kopuun.
-
Olikos tuossa pääakselilla kaksi eri korkeusvaihtoehtoa? Jos oli nii kait laitoit siihen ylempään vaihtoehtoon?? On meinaan varmasti sen verta ketterä ettei tarvii mennä siihen Hyper 3D asentoon ;) Ainakin tuo 400:nen on sen verta ketterä jo miedoimmilla asetuksilla...
-
Laitoin sen siihen ylempään reikään, eli roottori alas.
Linkit oli ruuvattu valmiiksi niihin lyhyempiin tankoihin..
-
ookoo.... aloitahan sitten varovarovasti lennättely... se ON ketterä... Siinäkun taitaapi korkeussuuntaisesti painopiste asettua aikalailla peräputken tasalle, ellei jopa hieman yläpuolelle... ;)
-
Nyt pääsin itsekin hypistelemään ko. kopteria:
-
tuli testileijulteltua ja aika kiikku oli. pitää koittaa tota alempaa reikää akselissa seuraavaksi jahka rauhottuisi...
-
ookoo.... aloitahan sitten varovarovasti lennättely... se ON ketterä... Siinäkun taitaapi korkeussuuntaisesti painopiste asettua aikalailla peräputken tasalle, ellei jopa hieman yläpuolelle... ;)
Ketterä tosiaan on. Koitin jo siirtää nuppia ylemmäs, mutta yksi sarjan mukana tulleista linkkitangoista oli kelvoton.. Toisesta päästä unohtunu kierre kokonaan pois ja toisessa päässä kierre oli lytyssä.. :(
Täytyy alkuviikosta käydä kyselemässä linkkitankoja alueen lennokkikaupoista.
-
Soita hobbylinnan lennokkipuhelimeen ja kysele :P
-
ookoo.... aloitahan sitten varovarovasti lennättely... se ON ketterä... Siinäkun taitaapi korkeussuuntaisesti painopiste asettua aikalailla peräputken tasalle, ellei jopa hieman yläpuolelle... ;)
Täytyy alkuviikosta käydä kyselemässä linkkitankoja alueen lennokkikaupoista.
Saat multa pussin HDX500 linkkejä jos tuohon kelpaavat? http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?products_id=761
-
Saat multa pussin HDX500 linkkejä jos tuohon kelpaavat? http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?products_id=761
Jotenkin pienen näköisiä nuo..
SJM:ssä on samankokoiset linkkipallot ku polttiskopuissakin on.
Tarvittava linkkitanko olisi n. 41mm pitkä.
-
linkkipallo o samankokoinen kuin 450 trexän...
-
Saat multa pussin HDX500 linkkejä jos tuohon kelpaavat? http://flying-hobby.com/catalog/product_info.php?products_id=761
Jotenkin pienen näköisiä nuo..
SJM:ssä on samankokoiset linkkipallot ku polttiskopuissakin on.
Tarvittava linkkitanko olisi n. 41mm pitkä.
Jos on samankokoiset linkkipallot, niin noi "linkit" tuossa pusissa on reilut 45mm...?
Edit: siis noi 450:sen muoviset linkit sopivat hyvin noihin 500:sen "linkkipalloihin"
-
Ok.. No niitähän vois sitte koittaa.
-
Tulipa punnittua.. Lentokunnossa 1.562kg.
-
Ja hintakin on kohtuullinen ;D
-
Ei yhtään kuvaa lennätyksistä vielä ???
-
Ei yhtään kuvaa lennätyksistä vielä ???
Ei riitä kädet kameralle.. eikä tänään olis valokaan piisannu enää.
Väsäsin SJM:ään tukilevyn että sain kaks 3S A123 pakkaa kyytiin.
Kabiiniakin piti vähän modata että mahtui paikalleen. Uudet kiinnitysreiät vaan.
Vanhat oli muutenkin porattu tehtaalla päin prs..
1620mAh meni akusta ja sillä pysyttiin ilmassa vähän reilu 5min.
Tehoa kyllä olis saanu enempikin olla. Valon vähyydestä johtuen en päässy mittaamaan kierroksia.
Pitänee koittaa isompaa pinjonia.
-
Ajatko sä noilla 3s2p vai 6s1p? Jotain about 430-440g pakka? Mikä pinioni ja pääratas tuossa on natiivisti?
6S1P oli päivän kytkentä.
Pakat on piuhoineen kaikkineen yht. 510g. 6S1P 2200mAh Hextronik lipo painaa n. 360g..
Aikamoinen möykky..
Pääratas 125t, pinjoni 15t (mukana tuli myös 16t pinjoni..)
Ok.. Jännite on niin paljon alempi ettei noilla pinjoneilla kovin häävejä kierroksia saada.
Ja lisää massaa liikuteltavaksi.. :(
Muoks: Motin kv 1100
-
On se aika möykky joo. Noilla kennoilla tosin voi ajaakin hieman isommilla virroilla ilman, että kenno kärsii edes pitkällä tähtäimellä. Pistä pinionia lisää ja kyllä lähtee. Onkos sulla jotain jolla mitata tuon virrankulutusta? Jos ei ole niin mennään joku pvä lentämään, niin otan ton mun mittarin messiin ja zekataan onko se järkialueilla.
Jep.. Noiden pitäs kestää 30C jatkuvaa, eli 69A.
Noparin tosin on vain 60A, enkä tiedä mitä motti moisesta pitää..
-
Tänään uusi yritys isommalla pinjonilla (15t vaihdettu 16t pinjoniin)
Kierroksia nupissa n. 2500 (95% käyrällä..) Jotenki laiskalta tuntui vieläkin. Lienee liikaa massaa siirrettävänä tms..
Moottori tosin oli lennon loputtua viileä, hädintuskin lämmitti kättä. Akut samaten.
Leijuttelin pariin otteeseen selällään.. toisella yrittämällä ei puhti enää piisannutkaan nostamaan kopua ylös (cut varmaan..)
ei voinut muuta ku laittaa holdin päälle. Päälavat vähän kolhiintui ja stabbaritanko vääntyi. Akselitkin varmaan vähän kieroja, mutta muuten pienillä vaurioilla selvis.
-
Paljonko sulla on kulmia tuossa?
Itse just tänään tuskailin tuon HDX:n kanssa kun siitä ei noilla perusservoarmeilla irroonut kuin just 11 astetta suuntaansa ja nyt on jo Swash-asetus 95%. 9-10 asteella otti vain about 650W ja virtapiikki luokkaa 34A. Pitäis saada ulos 800W 40A piikillä (>1hv). Sillä luulen, että on kohillaan, kun tuolla 9-asteella aivan liian leuto. Pistin varmuudeksi uudet armit tilaukseen, koska samaa ongelmaa kärsin myös EP8n kanssa. Kierroksia en vielä ole mitannut, mutta kun saan kulmia riittävästi, niin etin sitten hyvät kierrokset.
ST2 tais olla +-12 astetta. Aika reippaasti, muttei se muissakaan moodeissa sen paremmin mennyt.
Yksi teoria tehonpuutteen syystä.. Olin ohjelmoinut lipo-cutin 3V tasolle.
A123:n jännite kuormitettuna 2.8v tms joten noparissa saattoi olla koko aika soft cut päällä.
Kaputissa meni vain stabbaritanko mutkalle ja päälavat naarmuille..
Luultavasti niitäkin voisi käyttää, mutta siirsin eilen tuon gyron ja vastarin MiniTitaniin.
-
Kierrätys jatkuu.. Rapukka sai luovuttaa vastarin ja gyron SJM:ään asennettavaksi.
6S A123 tehoa oli jotenkin puutteellisesti joten tänään oli vuorossa 7S setup.
Teho alkaa jo olemaan kohdallaan, mutta painoakin löytyy...
6S 2200mAh Lipolla (n. 362g) lentopaino banaanitarran mukainen 1562g.
A123- pakat (3 erillistä; 3S-2S-2S + sarjakaapeli liittimineen) painaa yhteensä n. 604g
joten kopu painaa nyt lentokunnossa n. 1804g..
Lisäksi kopusta tuli vähän nokkapainoinen kun akkumöykkyjä ei kertakaikkiaan saa tarpeeksi taakse tuossa rungossa.
3.5min timerillä lennätin ja akkuun meni n. 1600mAh. Ei paha..
Nupin kierroksista en osaa sanoa mitään kun mittari ei hämärässä toiminut juuri mitenkään.
Korvakuulolta sanoisin että "aikas paljon" - Paikalla kun kuitenkin oli se 16t pinjoni.
Edit: Foto vielä.
-
Lisää SJM-500 askartelua..
Tilasin 2000kv:n moottorin että saisi painoa alemmas vähemmillä kennoilla.
Vakiomotin kv on 1100 tjsp.
Moottorille piti askarrella pieni adapterilevy että sen sai kopuun kiinni.
Samalla tein ilmakanavat että motissa pääsisi ilma kiertämään.
Vähän turhan lähellä maata tuon moottorin pää on, ainakin näin loska-ajan lennätyksiin..
Testiä - paikalla Trex500:n 12t pinjoni, kiekat 2800..3000rpm.
5S A123 paketilla kopu lensi n. 4min.
6S A123 paketilla lento kesti n. 2min kunnes moottori pysähtyi ilmassa ja alas tultiin.
Osumaa otti peräputki, pääakseli, kabiini, landarin putki.
Moottori siis kesti n. 6min lentoa ja nysse haisee sähkölle >:(
-
Moottori siis kesti n. 6min lentoa ja nysse haisee sähkölle >:(
Seuraavaksi nitro mosa siihen kiinni... :o ;D
-
Moottori siis kesti n. 6min lentoa ja nysse haisee sähkölle >:(
Seuraavaksi nitro mosa siihen kiinni... :o ;D
Vakiomotti vaan takas ja 7S pakka.. Painoa tulee vähän enempi (1800g paikkeilla) mutta kyllä lähtee!
(etenki sitte ku saan uudet lavanpitimet ja pidemmät lavat)
-
Se lentää!
Korpsen SJM-500 Pro ilmassa. http://www.youtube.com/watch?v=0zwvebMuawg
Edit: Täällä ei vissiin toimi semmoinen youtube- pikkuikkuna..
-
uusi salainen akkutyyppi?
-
Seka-akku
-
Näyttää tämä vatkain kyllä osaavissa peukuissa taipuvan...jopa ilman heading-holdia :P
http://www.youtube.com/watch?v=6OO47ia2FOI
kameramiehen peukut oli kyllä kohmeessa....kaipa jotain selvää saa?
-
....netistä lainattua:
"By the way I made some flip rate measurements on 3 video of helis I know to share the same cyclic throw (+/-8°) and the same blades
videos are here http://aerololo.free.fr/download.php?lng=fr
SJM500V1 (petite vol du matin)
the flip at 0m18 takes 26 images = 0.87s
T500 (3D test flight)
the flip at 2min30 takes38 images =1.27s
and the winner is....
my SJM flybar less
the flip at 3m18 takes18 images = 0.6s
this 50% time increase for the Trex is comming from the added inertia (250g more weight) and the longer distance between rotor and body."
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=5ba1bd8727730c095156a3823fc1bc57&t=722230&page=59
-
Morjens! Tuo Jirin vanha sjm-500 pro löysi uuden kodin meikäläisen luota.Muutamia akullisia olen sitä
ehtinyt kokeilla ja tuntuu olevan pätevä laite.Vielä kun osais lennättää niin tollahan tekis vaikka mitä ;D
Nyt täytyy vaan hommailla lisää akkuja että pääsee kunnolla kaahaamaan sillä.