Kopterit.net
Tekniikka => Työkalut => Aiheen aloitti: Mikka - 20 Joulukuu, 2009, 20:39:41
-
Monesti on näkynyt kirjoitettavan, että vaihdetaan torpin jälkeen joitakin akseleita "varmuuden vuoksi", kun ovat halpoja tai muuten vain. Nyt kumminkin kiinnostaisi kuvat ja tarinat, minkälaisilla työkaluilla ja menetelmillä voisi tutkia akseleiden kuntoa. Onko jotain muita tapoja, kuin lasipöydän päällä pyörittely? Heittokellon käytössä "hankaluutena" akselin ja heittokellon saaminen telineisiinsä (eli pelkällä heittokellolla ilman telineitä ei taida tehdä mitään). Tässä esimerkiksi yksi työkalu: http://www.heli-shop.com/shopdetails.php?id=198. Muita mietteitä aiheesta?
-
Porakone ;D
-
Plus teline, vai vain silmällä katsellen?
-
Plus teline, vai vain silmällä katsellen?
Ei tarvitse mitään telinettä, jos porakoneessa pyörii uusi poranterä suorassa. Istukka voi olla vanhassa koneessa kiero myös. Anyway, sen akselin kierouden huomaa kyllä porassa ihan heti.
-
feathering shaft:
- remove one blade
- hex key into the opposite blade grip
- turn hex key
- if blade shows the slightest wobble, change
- repeat with other blade grip (change sides)
Main shaft:
- Spin up without rotorhead
- if a fingernail touching the top vibrates more than touching the bottom end, change it
- if not, change it anyway ;D
-
Tuollaisella olen tarkistanut ja suoristanut akseleita jos ei oo ihan kauheen kieroja.
4½ pääakselilla toimii hyvin, paksumissa saa suoristukseen käyttä jo melkoisesti voimaa.
Noita 4½ akseleita pystyy oikomaan muutaman kerran ennen kun ovat liian pehmeitä oiottavaksi
ja joukossa on myös akseleita jotka ovat niin kovia, että katkeavat kun yrittää oikoa.
Lepareita ja peräakseleita en oo oikonu vaan vaihtanut jos ovat kieroja (peräakselin kierouden
näkee silmällä pyöritettäessä ja leparin kierouden pystyy toteamaan tuolla markuksen tyylillä)
-
Sorvi + heittokello on meikäläisen taktiikka. Ei tarvitse paljoa olla heittoa niin ravistaa kopteria komeasti.
-
Mulla loppui Amig 450 pomputteluyritykset sittenkin siihen, että suoraan paketista pyörimätön pääakseli on sittenkin kiero yläpäästä. Lisäksi nupissa oli työstön jäljiltä purseita, mitkä poistamalla nupin heitto väheni varmaan millin (se saattoi olla jopa 2mm ensinalkuun).
Sorvissa voisin tarkemmin tutkiskella, mutta kun sorvissani on taajuusmuuntimen asennus vähän kesken, ja on siinä muutakin. Kinuski sorvi niin siinä oli niin omituisilla hihnoilla toteutettu veto, että sellaisia hihnoja ei saa mistään! Olen muuttanut sen ketjuvetoiseksi, mutta kiristäjäpyörä ja toinen nopeusalue ei ole vielä käytössä. Taajuusmuuntimeenkin tuli jarruvastus, pitää konffata asetukset uusiksi, ja niitä parametrejä on sitten hiukan enemmän mitä nopareissa :D
-
Ihan silkkaa uteliaisuuttani, minkä lafkan tamu sulla on sorvissa? Vaconeihin ja ABB:hen mulla on läppärilaukussa serial-sovittimet :) Aika lailla hermoja säästävää parametroida Vaconin NXL:ää Läppärillä verrattuna siihen omaan palikkaan kalvonäppäimillä... Puhumattakaan reaaliaikaisesta/loggaavasta tapahtumien seurannasta.
-
Ihan silkkaa uteliaisuuttani, minkä lafkan tamu sulla on sorvissa? Vaconeihin ja ABB:hen mulla on läppärilaukussa serial-sovittimet :) Aika lailla hermoja säästävää parametroida Vaconin NXL:ää Läppärillä verrattuna siihen omaan palikkaan kalvonäppäimillä... Puhumattakaan reaaliaikaisesta/loggaavasta tapahtumien seurannasta.
Mitsubishi. Halvin malli teholuokassaan (750w ja valovirtasorvi), mutta ominaisuuksia on enemmän mitä tartteis :) ...ja aivan varmasti ihan eri asia läppärillä. manuaalikin on joku lähes 300 sivuinen :o
EDIT: No ei siinä oikeastaan muuta enää ole kikkailtavaa, kun laittaa suunnanvaihto sorvin alkuperäisillä kytkimillä ja hätästoppi ja jarruvastuksen asetukset. ...niin ja kun sekin on mahdollista, että tuolla voi tehdä sähköisesti suojasäädön, että moottori pysähtyy, jos vaikka työkappale lähtee pakasta ja kiilautuu tai muu vaaratilanne. ...kun ei ole enää hihnoja jotka antaa periksi. Perustuu moottorin äkkinäiseen virran nousuun, mut sulle toi lieneekin ihan tuttua kauraa.
Tota sorvia tarvinnut viritellä, kun hinta hämäs, siinä kun on oikeastaan sorvipuolta parempilaatuinen jyrsinyksikkö samassa koneessa. Luultavammin PWM säädöllä portaaton ja kaksi mekaanista vaihdetta.
Sitäkin tosin parantelin. Muovirattaat pois ja metalliset tilalle ja öljyt sisään. Rattaat löytyi ihan maahantuojalta. Sorvipuoli on muuten oikein hyvä, syötön vaihteet mm. se voimanvälitys on ollut se kompastuskivi.
-
Tuohon akseleiden suoristamiseen sorvissa, niin mikähän olisi paras menetelmä? Olisiko naputtelun sijasta parempi antaa kaasupillillä pistelämpöjä sopivaan kohtaan, niin että jäähtyessään akseli vetää (toivottavasti) haluttuun suuntaan?
-
Kuulostaa mielenkiintoiselta työkoneelta :)
Koita tosiaan jaksaa kahlata se manuaali läpi ja ottaa käyttöön mainitsemasi suojatoiminnot. Voi joskus olla iso ilo. Ja samaten käynnistykseen ja pysäytykseen loivat rampit niin mekaniikan kestoikä moninkertaistuu.
-
Kuulostaa mielenkiintoiselta työkoneelta :)
Koita tosiaan jaksaa kahlata se manuaali läpi ja ottaa käyttöön mainitsemasi suojatoiminnot. Voi joskus olla iso ilo. Ja samaten käynnistykseen ja pysäytykseen loivat rampit niin mekaniikan kestoikä moninkertaistuu.
Kyllähän se meikäläiselle on riittävä työkone, jos unohtaa auton jarrulevyjen ja vauhtipyörien sorvaukset :) Pikkuauton jarrulevyt vois just mennä vielä, mutta eipä sitä siihen tarkoitukseen sitä olekaan hommattu. Aikaisempi sorvi oli puolet pienempi ja vähän päivitin :) Jyrsimelle on halpa kääntöpöytä, niin se monipuolistaa aikalailla työmahdollisuuksia.
Teräpuolikin on aika hyvin kunnossa, kun eräällä foorumilla palaneen konepajan omistaja myi hirveätä läjää lämmöltä suojaan jääneitä käytettyjä ja käyttämättömiä teräpaloja ja varsia. Ostettiin isäpuolen kanssa se satsi. No hän enimmäkseen maksoi ja minä sain vihjepalkkana niitä pienempiä terävarsia ja niihin sopivia teräpaloja siinämäärin, että ei tarvitse varmaan kymmeneen vuoteen ostaa. :)
Yhden bändin lead-kitaristille sensijaan taas virittelin joskus soittokoneita, niin silloin Wurthin myyntiedustajana toimivana lahjoi mua aika hyvin jyrsinterillä yms. :)