Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: Mikka - 15 Tammikuu, 2010, 23:54:46
-
En tiedä mikä pakkomielle näitä stabilointijuttuja on tutkia, mutta kiinnostaisi kumminkin, millä saisi 250-kokoisen kopterin (mahdollisesti FBL-myöhemmin, mutta alussa FB:llä) vakautettua leijumaan "lähes" paikalleen. Eli minkälaisia stabilointilaitteita nyt markkinoilta löytyy (FMA:n tuotteet kai melkein tiedän, niistä ei sen enempää)?
Tuommoinen HC 3-Xtreme (http://www.helicommand.com/index.php?option=com_content&view=article&id=109&Itemid=87&lang=en) menisi pienempäänkin (esim. 250) kopteriin. Mutta tietääkö kukaan tukevatko nuo FBL-vehkeet myös tavallista nuppia? Harmin paikka, että tuossa ei ole vain vaakatason stabilointia (ei pääse leikkimään päästämällä tikuista irti?). Tässä näkee mihin tuosta S-BUS:sta voisi olla hyötyä, eli johtoviidakon vähentämiseen, kun vastarin ja tuon modulin välille riittää yksi piuha (onkohan samaa tulossa joihinkin muihin vastaaviin laitteisiin?). A software update for connecting the device to the Futaba S-BUS system and other satellite receivers is currently in preparation. Kallishan tuo on kuin mikä, Kiinassa oli jossain 340 euron paikkeilla (liekö edes saatavilla vielä). Ainakin jos vertaa n. 200 dollarin AP2000i:hin (http://www.spartan-rc.com/products/ap2000i/ap2000i.htm), johon saa vaakatason stabiloinnin lisäämällä FMA:n sensorin ja kaapelin n. 60 dollarilla. Toisaalta AC-3X (http://www.acrobat-helicopter.com/?site=ac3x) on vieläkin kalliimpi. Mitenkähän Gyrobot 900, SKxxx, Mini V-Bar, xxx?
Edit: Tässä jotain asiaa sivuavaa: http://helifreak.com/showthread.php?t=178162 (10:s posti)
-
harrastusten kuninkaallahan olis tällaanen. (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10092&Product_Name=Flymentor_3D_helicopter_stabilisation_System) Tiedä sitten miten hyvä on, mutta ilmeisesti tällaista etsit?
-
Tuo on kyllä halpa, eli n. 70 euroa Kiinassa. Tältäkin foorumilta löytyy joitain säikeitä, jossa kyseinen vehje mainitaan. Jotenkin jää muovinen maku.
Ei taida selällään toimia (ellei muuta kiinnitystä välissä). Ja muutenkaan ei tuommoista uskaltaisi varmaan myöhemmin isompaan kopteriin laittaa, vaikka tulisi tarvettakin.
Unohtui vielä mainita, että ei, en ole hakemassa koaksiaalikopteria. Semmoinen oli, mutta annoin ilmaiseksi pois. Tai no, on niitä kolme pienenpää lelua näköjään vieläkin.
Ja toki budjettiluokkakin kiinnostaa (~100e), mutta keskiluokka olisi se kiinnostavin. Tuhansien eurojen vehkeistä oli juttua ammattimaiseen valokuvaukseen liittyvässä säikeessä, joten se ei tässä asiayhteydessä kiinnosta.
-
Helicommandissahan tuo on. Kun et katso sitä Profia, on hinnatkin järkevät. 3A on kovinkin edullinen (kaikki on suhteellista...), 3D hieman tyyriimpi ja Rigid sitten taitaa myös flybarless-nupin. Kaikkia edellä mainittuja voi käyttää myös flybarin kanssa (ja siis vain Rigidiä ja ehkä Profia ilman, jos toisin päin ajattelee).
-
Saisikohan tuollaisen HC 3D:n laitettua 250-koon kopteriin, tai siis kysytään toisinpäin: miksi sitä ei saisi laitettua?
-
Saisikohan tuollaisen HC 3D:n laitettua 250-koon kopteriin, tai siis kysytään toisinpäin: miksi sitä ei saisi laitettua?
Aikamoinen jötikkä se tuon kokoisen kopterin kyljessä on (kokonsa puolesta) ja johdotuksistakin tulee varmaankin aika ei-esteettiset, mutta muuten luultavasti ei esteitä ole.
-
450 kokoluokan konessakin tuo HC on jo aika iso mixaus lautoineen ja johdot on joko liian pitkiä tai lyhkäsiä.Pitää huomioida että pelkkä HC laite ei riitä ,vaan siihen pitää laittaa se mixaus hässäkkä mukaan.
EDIT: kuva lisätty
-
Jep...
Melkein mahdottomuus saada asettumaan 250, ainakaan jos et nosta maavaraa ja laita pussia mahanalle johon roippeet sijoittaa ^^
-
>> millä saisi 250-kokoisen kopterin (mahdollisesti FBL-myöhemmin, mutta alussa FB:llä) vakautettua leijumaan "lähes" paikalleen
practise :-)
starts with the sim.
-
Hemmetin mixerilauta ja välijohdot... S-BUS sinne pitäisi saada, niin saisi melkein puolet johdoista pois. Pakkohan tuosta "antiikkisesta" HC:sta on jossain vaiheessa uusi versio tulla, siis jokin muu kuin HC 3-Xtreme. Uudesta HC 3-SX:stä ei kai ole vielä juuri tietoa?
"Harjoittelu" ei ole oikea vastaus. :) Tekniikka ja tällaiset kokeilut nyt vain sattuu kiinnostamaan...
-
..."Harjoittelu" ei ole oikea vastaus. :) ...
oh no. I have completely missed the point ;D
a couple of years from now, only dinosaurs like me will have to practise hovering.
All the other helis hover themselves. While the owners do something more useful in the meantime :)
-
450 kokoluokan konessakin tuo HC on jo aika iso mixaus lautoineen ja johdot on joko liian pitkiä tai lyhkäsiä.Pitää huomioida että pelkkä HC laite ei riitä ,vaan siihen pitää laittaa se mixaus hässäkkä mukaan.
EDIT: kuva lisätty
Kuis tuo minun käden "silpoja" on toiminut sielläpäin??? Ilmeisesti huomattavasti paremmin kuin mitä silloin aikoinaan sain sen itse pelittämään :)
-
Hyvin tuo on toiminut,ehkä odotukset laitteesta oli suuremmat mitä todellisuudessa on, tai sitten en ole säätänyt sitä tarpeeksi.
-
a couple of years from now, only dinosaurs like me will have to practise hovering.
All the other helis hover themselves. While the owners do something more useful in the meantime :)
How to say: "perse edellä puuhun" in english? Maybe after trying and finding play like that boring, need to find some other interests like practising hovering. :-X
-
Tuo GyroBot 900 menisi kokonsa puolesta myös 250-vehkeeseen, kuten joku kokeillutkin (http://helifreak.com/showthread.php?t=112504 (http://helifreak.com/showthread.php?t=112504)).
Tässä paljon hyvää tietoa: http://helifreak.com/showthread.php?t=136633. Yksi tärkeä tekijä mulle, että toimisi tarvittaessa myös BLS-251:n kanssa (näin pääteltävissä tuolta sivulta, vaikka en ole mitään listaa tuetuista servoista nähnytkään), jos joskus siirtäisin sitä isompaan. HC:ssa tuo BLS-251 ei ole tuettu.
"Halvoista" 3-axis gyroista, oli aiemmin juttua mm. täällä: http://www.kopterit.net/index.php?topic=5894.15.
Gyrobot 900:ssa ilmeisesti se beginner-moodi tuo tavallaan mahdollisuuden tikuista irrottamisen, mutta tuo vehje ei ilmeisesti ohjaa pitch:iä ollenkaan. FB-laitteita voi käyttää, ainakin tuossa beginner-moodissa.
Eipä ole vielä oikeaa löytynyt. Gyrobot 900 on hyvä kandidaatti, mutta tarvitsisikohan se lisäkseen infrapuna-anturin ja pitch-ohjauksen. Uutta pientä helicommand rigidiä odotellen, jossa tuki BLS-251:lle (mahtaakohan semmoinen HC joskus ilmestyä)...
-
...mutta tuo vehje ei ilmeisesti ohjaa pitch:iä ollenkaan.
Mikä alle useamman tonnin vehje ohjaa pitchiä? Ei ole ainakaan sattunut silmään, että lentokorkeuden vakautusta olisi muissa kuin noissa GPS-lukituissa vehkeissä. Jenkkifoorumeilla on näkynyt jo parikin semi-kaupallista toteutusta korkeusvakautukselle ilmanpaineanturiin perustuen, noin $500 hintaan, mutta kaupasta näitä ei vielä taida saada.
-
Hmm...Jotenkin kai sekoilin, että HC rigid ohjaa pitch:iä tuota kirjoittaessa, höh...Ei tuo gyrobot kai sitten HC:stä paljoa jää jälkeen, hinnassa tai muussakaan...
-
Tätä tuli vähän katseltua. ??? ::)
http://shop.mikado-heli.de/e-vendo.php?shop=k_mikado_e&SessionId=&a=article&ProdNr=04308&t=4538&c=4538&p=4538 (http://shop.mikado-heli.de/e-vendo.php?shop=k_mikado_e&SessionId=&a=article&ProdNr=04308&t=4538&c=4538&p=4538)
http://www.readyheli.com/MIK4308_V_Bar_Rotor_Head_Conversion_For_Align_T_Re_p/mik4308.htm (http://www.readyheli.com/MIK4308_V_Bar_Rotor_Head_Conversion_For_Align_T_Re_p/mik4308.htm)
Alignin versiota ei liene ihan vielä saatavilla. Micro-helin versiota en viitsinyt edes tarkemmin katsella.
Gyrobot 900:n reilun 500 euron hinta ei vain vielä oikein houkuttele, vaikka taitaa olla paras tuohon hommaan tällä hetkellä...
-
Eikös align setissä tule mukana nuppi?
Vai oliko vaan 500 joku juttu et siinä tuli messissä?
Kiinasta yhdestä puljusta sai 50usd 450 sopivan fbl nupin ^^
-
Tätä yritän itselleni huhtikuuhun synttärilahjaksi järkätä, saas nähdä miten käy.
Vahvimmilla tällä hetkellä GyroBot 900 ja Skookum 720. Ancient helicommand dropped from the group because of it's size (toivottavasti joku googlaa ja ottaa vihjeen haaviinsa). Skookumista pitäisi ehtiä nähdä muiden kokemuksia, vaikka kanadalaisfirma lupaileekin kaikenlaista (jotenkin vain luotan vielä noihin saksalaisiin enemmän - vaatinee asennemuutosta).
-
En tiedä, onkohan tämmöinen tylsää (pitäisi olla enemmän esteitä tai joku tarkoitus tuolla pyörimisellä). Monia videoita tullut katseltua laidasta laitaan.
http://www.youtube.com/watch?v=9QkLbnWgx7c (http://www.youtube.com/watch?v=9QkLbnWgx7c)
-
Piti kääntää takkia. Katsellaan minkälainen murikka tuo helicommand on, kun tipahtaa postiluukkuun.
Tuo otsikossa mainittu pikkukopteri taitaa olla sitten vähän suhteellinen käsite. 250:llä olisi kiva kokeilla, mutta johtomyttyä ja purkkeja saattaa tulla aika reippaasti ympäri vehjettä (jonkun tyypin mukaan kuulemma HC:n gyro ei pitäisi 250:n perää, joten täytyy varautua ylimääräisen gyroon, eli GY250:een). Painon ei pitäisi olla ongelma, mutta virransyötön ehkä, ylimääräistä BEC:iä ei HC:lle mielellään laittaisi. Tiedä sitten tuleeko tuosta mitään edes teoriassa.
Tietysti voisi miettiä myös, jos laittaisi toiseen Tarot 450:een kamerajalustan, pienen pokkarikameran, laukaisumekanismin, hiilikuitulavat ja "tarpeeksi" kierroksia (60A nopari SBEC:llä pitäisi kestää, akut toki eri asia) ja sitten helicommandin. Tämäkin vähän tuhoon tuomittu projekti. Saas nähdä.
Edit. HC:n puuttuva tuki BLS251:lle ei liene ongelma, jos käyttää erillistä gyroa (esim. GY520) perällä. Siis, jos joskus tulisi mieleen laittaa HC tuohon 600:een.
-
HC saapui tänään. Softa ja PC-adapteri vielä matkalla.
Pientä mallausta Tarot 250:n kanssa. Eli ei tuo Helicommand nyt niin kovin isolta kumminkaan tunnu. Pitää katsoa miten saa tuon ikkunan, ettei landari häiritse näkyvyyttä (nyt välissä vielä nippu johtoa).
-
No on tuo aika poskettoman kokonen tuommoseen kopteriin... jos ei välitä miltä se kopteri näyttää niin samakai se sitten on, itse tykkään "siististä" kopterista :)
-
Joo, toi on kokeilu vaan, josko tosta tulisi kiva (sisä)lelu ahtaanpaikan-lennättelyyn, ulkonäöllä ei väliä. Mennee sitten isompaan kopteriin jatkossa. Tasapainon suhteen ei liene ongelma, koska toisella puolella melkein yhtä painava ZTW 20 A -nopari. Mikserilaudan ja johtomytyn voisi myös laittaa toiselle puolelle. Landarista en tiedä vielä, eli pitäisikö vääntää joku Uuno Turhapuro -elokuvasta tuttu viivoitin plus peukalo -muoto eli ylhäältä katsottuna mutka keskelle ("--___---"), jää nähtäväksi.
-
No ei hyvin ala! Latasin softan helicommandin sivulta ja lähdin asentamaan.
Siellähän oli troijalainen (Trojan.Win32.Inject.alid) \helicommand\sbpfix.exe -tiedostossa. Tai niin ainakin mun virusskanneri sanoo. :o
-
Ei välttämättä ole troijalainen, voi olla jotain mitä turjunta luulee.. mikä virustorjunta?
Esim jotku keygenit/aktivaattorit yms on ns "laittomuuksia" niin torjunta ilmottaa ne troijalaisiksi vaikka ei oikeasti oiskaan... monesti kyllä on niitäki ;D
Kokeile jollai tosellaki ohjelmalla, avastin olen todennyt todella hyväksi ohjelmaksi.. ja vielä ilmainen.
Asensin itselle kokeeksi, ei ole viiruksia mun mukaan :)
-
Joo, no kyllä toi softa toimii kumminkin, vaikka skanneri varoitteleekin. No, enpä sitä softaa vielä tartte. Katselin vasta pari asennusvideota läpi ja lueskelen manuaalia.
-
Voihan helicommand. Perusasetukset (ilman PC-adapteria) ovat sinällään yksinkertaiset, vähän tyyliin GY520:n asetukset nappia painamalla, ledien vilkutusta katsomalla ja tikkuja liikuttamalla. Ohjeet lyhyet ja selkeät (perusjutut parissa sivussa). Ensin uusi malli radioon H-1 kallistuslevyllä jne.
Mutta, miten suhtautua vanhoihin hyväksi todettuihin mekaanisiin asetuksiin ja servojen keskityksiin subtrimmeillä, siinäpä pulma. Ideaalitilanne olisi, jos HC:n voisi vain nyppäistä irti, vaihtaa mallia radiosta ja jatkaa vanhoilla asetuksilla. Eli, tavallaan kopioida subtrimmit toisesta mallista tuohon H-1 malliin. Pitää vielä pähkäillä ja kokeilla käydä HC:n konffaus kolmanteen kertaan läpi.
-
Mutta, miten suhtautua vanhoihin hyväksi todettuihin mekaanisiin asetuksiin ja servojen keskityksiin subtrimmeillä, siinäpä pulma.
"Subtrimmit" onnistuu PC-softalla. Siellä voi siis säädellä swashin nolla-asentoa. Ja jos linkit swashilta servoille ovat identtiset, säädetään tässä periaatteessa loppujen lopuksi samaa, kuin radion subtrimmeillä.
-
Mutta, miten suhtautua vanhoihin hyväksi todettuihin mekaanisiin asetuksiin ja servojen keskityksiin subtrimmeillä, siinäpä pulma.
"Subtrimmit" onnistuu PC-softalla. Siellä voi siis säädellä swashin nolla-asentoa. Ja jos linkit swashilta servoille ovat identtiset, säädetään tässä periaatteessa loppujen lopuksi samaa, kuin radion subtrimmeillä.
Ok, kiitoksia. Näinhän sen täytyy mennä, koska radion subtrimmit ja travel adjustithan vaikuttavat nyt useamman, kuin yhden servon liikkeisiin, koska yhden kanavan signaali miksataan muihin kanaviin HC:n toimesta. Eli, homma jää hyllylle, kunnes saan PC-adapterin (toivottavasti huomenna, tai vähintään tällä alkavalla viikolla).
-
Eli, homma jää hyllylle, kunnes saan PC-adapterin (toivottavasti huomenna, tai vähintään tällä alkavalla viikolla).
Nappaa muuten piruuttasi se PC-kaapelin toinen pää auki ja kurkkaa sisään. Harvoin tulee niin "linssiin viilattu" olo, kuin niitä kahta tai neljää pintaliitospassiivikompo nenttia katsellessa. :) Siis jos kyseessä on COM-porttiin plumpsahtava kaapeli.
-
Eli, homma jää hyllylle, kunnes saan PC-adapterin (toivottavasti huomenna, tai vähintään tällä alkavalla viikolla).
Nappaa muuten piruuttasi se PC-kaapelin toinen pää auki ja kurkkaa sisään. Harvoin tulee niin "linssiin viilattu" olo, kuin niitä kahta tai neljää pintaliitospassiivikompo nenttia katsellessa. :) Siis jos kyseessä on COM-porttiin plumpsahtava kaapeli.
No, toisaalta vaikka olisi minkä ihan pienen piuhan teettäminen kyseessä (esim. pelkät liittimet päissä), niin eipä tuommoisella 30 - 40 euron hinnalla juuri kukaan edes liikahtaisi länsimaissa. Pelkkä tarvittavien liittimien etsiminen, nouto, juottelu, niin helposti tuommoinen summa mennyt, eikä voi juuri edes työajalle palkkaa laskea (vaikkei nyt omalle työlle ole tapana laskeakaan). :-\
Hitsi, että harmittaa. Eilen etsin "tavallista" USB-piuhaa, jotta olisin saanut siirrettyä muutaman kymmenen gigan valokuvia ja videoita koneelta toiselle. Löysin kymmenen erilaista puhelimien, digikameroiden, videokameran, kortinlukijoiden, kirjoittimen jne. erikoisia USB-piuhoja ja jatkojohdon, mutta se yksi "tavallinen" hukassa. Siirtelen nyt sitten noita tietoja 8 gigan muistikortilla, käyttäen siirrossa digikameraa (kirjoittimen korttipaikka, eikä muistikortinlukija tietenkään tue noita isoja kortteja). Mitähän tuommoisen piuhan haku olisi maksanut, jos olisi lähtenyt yksistään sitä hakemaan (muutama kymmenen sentti sähköä auton lämmitykseen, parilla eurolla bensaa, plus itse piuhan hinta, eiköhän sekin olisi yhteensä 10:een euroon mennyt), lisäksi olisi kumminkin tarttunut jotain muutakin mukaan.
-
Oisit heittäny verkkopiuhan koneesta koneeseen ja siirtänyt sen läpi?
Vanhemmat verkkokortit tarttee ristiinkytketyn, suht uudet kortit osaa kuitenki jo suoralla piuhalla... esim verkkopurkista pää irti ja toiseen koneesee..
-
Oisit heittäny verkkopiuhan koneesta koneeseen ja siirtänyt sen läpi?
Vanhemmat verkkokortit tarttee ristiinkytketyn, suht uudet kortit osaa kuitenki jo suoralla piuhalla... esim verkkopurkista pää irti ja toiseen koneesee..
Jätin mainitsematta, mutta aloitin homman konffaamalla dyndns-clientit molempiin (ja rekisteröin koneet dyndns.org:iin), jotta sain koneille muuttumattomat host-osoitteet (tyyliin jotain.homeip.net, kun en viittinyt ottaa jotain.kicks-ass.net:ia). Ton jälkeen laitoin vncserverin pyörimään tonne makkarin läppärille, jottei tartte siellä juosta, vaan voi etänä olkkarista konffata FTP-serverin, tai oikeastaan laitoin FTP-serverin olkkarin koneeseen ja etänä yritin siirtää (oli liian hidasta) kamaa tänne olkkariin. Miksi näin, koska makkarin kone on suoraan internetissä (tai siis varastossa olevan hubin kautta) ja olkkarin kone WLAN-reitittimen (joka kiinni samaisessa hubissa) alla kotiverkossa, joten en jaksanut laittaa koneita suoraan varastossa olevaan hubiin ja irrottaa sitä internetistä, jottei tarttisi julkisilla IP:eillä pelata (no, tässä julkisen IP:n käytön tapauksessa liikenne menee sitten palveluntarjoajan reitittimen kautta ja hitaus sen mukainen). Toisaalta hubi vain 10 Mbit/s, mutta vaikka olisi 100 Mbit/s, niin USB2.0:n nopeus silti moninkertainen. Tietoa siirrettävänä näköjään vielä 25 gigaa (yli puolet jo meni). Pitänee päivittää koneeseen USB 3.0, niin rajoitus tulee vain kiintolevyn siirtonopeudesta (ei siirtomediasta), olenkin jo vähän katsellut yhtä USB 3.0 ulkoista levyä... ??? ::) ;) :D
-
Oisit käyttäny läppäriä välillä.. sinne vetäny romut RJ45 läpi toiselta koneelta ja juossu sen kans toiselle koneelle ja sama homma :D
Melko nopsaa hommaa jos koneissa on jo gigasetkortit :P
Kuulostaa kirjottamas homma monimutkaselta ;D ;D
-
No juu, ajattelin vähän pysyvämpää konffausta, ettei tarttis koneita siirrellä jatkossa. Helpon tavan siirtää tavaraa koneiden välillä saa myös luomalla ADHOC-verkon (jos molemmissa koneissa WLAN:it), ainakin Vistan ja XP:n välillä. Joskus tullut tätä käytettyä, kun tarve siirtää jotain tavaraa (esim. muiden ottamia virkistyspäiväkuvia tms.) työläppärin ja kotiläppärin välillä, siis, jos ei ole ollut ristikytkettyä piuhaa tai muusta verkosta erotettua eetterikytkintä tai hubia käden ulottuvilla.
-
On se kuoleman hidas wifin kautta vetää :P
Jos ei ihan OT mee niin mitä joko se on käytössä se helicommando
-
Odottelee yhä PC-adapteria (postilaatikko oli tyhjä tänään). Ei viitsi alkaa linkkejä ruuvailemaan, kun eivät kestä ruuvailuja ja muutenkin ei ehkä tarkoitus kovin pitkään pitää commandoa 250:ssä.
-
Piti oikein tarkistaa. PC-adapteritilauksen tila on "jonossa" ja tuon belgialaisen kaupan saldo näyttää nyt out of stock (tilausta tehdessä saatavuustilanne näytti 1-2 päivän odotusta). :( Käviköhän tässä taas vanhanaikaisesti (olisi pitänyt varmistaa saatavuus etukäteen). Laitoin kyselyä perään. Saas nähdä pitääkö perua ja tilata jostain muualta (harmi, että tilauksessa oli myös jotain muutakin tarpeellista).
-
Olikin vain status päivittämättä (eivät kuulemma pidä sitä niin tärkeänä), eli paketti lähtenyt jo joitain päiviä sitten. Onneksi näin. :)
-
No sieltähän se kaapeli tänään tuli. Tosin nyt sen verran puhki varmaan parin tuhannen kilon lumen siirrosta, ettei taida ihan heti jaksaa viritellä. Lätkämatsejakin tulollaan. Seuraava siirtourakka oluttölkit kylmään.
-
Pitihän sitä vähän kokeilla saako piuhalla yhteyden helicommandiin. Juu, toimii, mutta en ole löytänyt valikoista "subtrimmin" korvaajaa. :( Pitänee katsella lauantaina päivällä uudemman kerran. Ei vain millään viitsisi lähteä rikkomaan noita hauraita pallolinkkejä (säädöt tehty ilman helicommandia ja ovat oikein hyvät siihen tarkoitukseen).
Edit: Tai ehkä köyhän miehen versioksi voisi lukea: coll. pitch offset ja aileron & elevator internal autotrim options. Toivottavasti pysyvät noilla PC-softalla tehdyillä manuaaliasetuksilla, jos AUX-kanavaan ei ole konffattuna autotrimmin aktivointia. Alustavasti säädetty silmämääräisesti swash suoraan noiden avulla. Eiköhän sitä voi näin kokeilla ensilentoa, kunhan saa kikkareen ja piuhamytyn ensin kiinnitettyä, etteivät sotkeudu ropelleihin. :)
-
Sain vahvistusta tuolle (ikävälle) säätöjutulle myös joltain ulkomaanelävien voorumiltakin, eli radioista voi laittaa trimmit neutraalille ja säätää tuolla softalla noin mutkan kautta. Auto trim pitäisi silti toimia.
Asennuksesta tuli ennakko-odotuksia siistimpi. Tässä vielä varmaan 50 cm ylimääräistä johtoa eli GY520:n jatkojohdot ja elevaattoriservolle yksi 30 cm jatkojohto parin sentin takia, mutta eipä haittaa. Painopiste myös ihan ok.
-
Joko pian ilmaan härveli? ;) nyt on pehmeät laskeutumisalustatkin :-[ hk tuli muutamasta metristä hankeen
-
Ekat kolme akullista takana. Vähän ristiriitaiset fiilikset. Tällä hetkellä tuntuu lähinnä siltä, että lento oli helpompaa ilman helicommandia, nyt meni vähän vaeltelun ja sitä seuraavan tikuilla aiheutetun hyökkäilyn puolelle. ::) Haen vielä trimmejä (ilman stabilointia), sopivia liikeratoja ja expoja sekä pilot-kanavan (gain) arvoa horizontal -moodia varten.
Autotrimmiä kokeilin myös, mutta pitänee lukea manuska tuolta osin uudestaan.
Position hold -moodille ei ole suuria odotuksia, lienee turha (voisi laittaa mustan teipin ccd-kennon ikkunan päälle heti alkuun; no jätetään nyt kumminkin vielä tekemättä). Tuskin se toimii parkettilattian päällä ja normaalia valaistusta käyttäen. Ehkä, jos olisi kirjava matto. Tuohan oli jo tiedossa, ettei ainakaan lumisessa maastossa toimi, pitäisi olla niitä kontrastieroja.
Edit: Tämmöisiä jostain foorumilta löysin:
"Yes, you need to hover reasonably stable, for at least 8 seconds on your first flight, use trim if necessary and then land and press the 'Set Button' until it turns Green. Leave the trims where they are and just fly, HC will remember the settings. Best to do this with HC off."
"When you hit the autotrim switch, you can verify its action in the software. Hitting the switch (above mid stick), after hovering for 8 seconds causes HC to read, store, and use the current orientation as neutral. Each time you hit the switch it grabs the current settings and uses them.
HC has an artificial horizon that dynamically adjust with the heli. That's why there is the "8 second" rule before hitting the autotrim. It takes 8 seconds for the artificial horizon, within HC, to adjust. Just because HC is adjusting it doesn't mean it's adjusting its settings to the "new horizon". "
Edit2: Pitää varmaan säätää radion trimmeillä nollakohtaa (swash suoraksi), jotta saa auto trimmille työvaraa. Nyt säädetty PC-softasta.
-
No niin, palautin PC-softan säädöt mahdollisimman neutraaleiksi ja säädin subtrimmeillä swashin kohdalleen. Laitoin autotrimmin aktivoinnin palauttavaan kytkimeen. Kokeilin trimmailla radiosta ja sitten leijuttaa reilut 8 sekuntia paikoillaan ilman stabilointia, jonka jälkeen ilmassa autotrim-kytkimestä naksaisu. Tuntui vakautuvan. Tämän jälkeen maassa setup-nappi pohjaan sekunniksi, että vihreä valo syttyi, eli neutraalit kohdat ja pitch minimi muistiin ja uusi kalibrointisekvenssi.
Sitten kokeilemaan stabiloinnin kanssa, mutta hihna jotenkin hyppäsi kierteelle (perässä sileä osa ratasta vasten ja hammastettu ylöspäin ???) ja perästä lähti pito heti 10 cm korkeudessa. Tarkastellessa hihnassa yhdessä kohtaa kuluma, joten, eikun hihnaa vaihtamaan. Tais jäädä tältä iltaa tähän, kun alkaa olla lasten nukutusaika taas pian käsillä.
-
Tällä hetkellä kumminkin vielä tuntuma se, että vaeltelee, keskialue tunnoton ja tikusta enemmän poikkeuttaessa hyökkäilee. Seuraavaksi kai pitäisi saada helicommandin gainit ja radion liikealueet sopiviksi toisilleen...
Ei tuosta ainakaan tuollaisena ole mitään hyötyä, päinvastoin.
-
Ei pitäsi kiireessä sählätä. SÄLEIKSI MENI! Hipaisi sohvankulmaa ja osia ropisi ympäriinsä. Lepari poikki ja kyllä, muovilavatkin koloja täynnä plus akkuteline irti, servot ehjät. ;D
Justiin, kun sain säädöt pääpiirteissään tehtyä alusta (piti vain vielä tehdä autotrim ja liikeradat kokeilla). No, eipä tartte alusta lähteä, kyllä ne siellä radiossa ja purkin sisällä pysyvät, kunhan kopteri on korjattu.
Expoja oli aiemmin liikaa, muutin 10:een prosenttiin (puolittajat 50 % liikkeillä), niin tuntuma parani. Lisäksi auto trim ei ollut aikaisemmin toiminut, koska pitch-asetus väärinpäin (auto trimmin saa aktivoitua vasta, kun pitch sopivan paljon), vaikka servot liikkuivatkin oikein.
Kyllä se siitä tuntuisi vielä iloksi muuttuvan. :D
Edit: Ihme tuuri, lavanpitimien laakerit ja leparin kumitkin löytyivät, olivat noin 2,5 metrin säteellä tapahtumapaikasta.
Edit2: Nyt (23:35) korjattuna ja akut ladattuna uuteen koitokseen.
-
Hitsi tästä ei nyt meinaa tulla mitään. ;D Just kun sain taas ilmaan, niin muutaman minuutin leijutuksen ja parin autotrimmin-operaation jälkeen tipahti metristä lattiaan kuin kivi ja jälki sen mukaista.
Kuvittelen että syynä battery fail safe (akkua oli käytetty vähän säädettäessäkin) ja battery fail safe asetuksetkin aivan pielessä. Akussa tosin yli 3,8 V per kenno kuormittamattomana heti tapahtuman jälkeen. Jatkossa käytän sitten piippaavaa akkuvahtia ja ehkä muutan battery fail safe asetusta radiosta, täytyy vielä miettiä. ??? ::)
-
Ei se ehkä ollutkaan battery fail safe, koska akkuun meni vain 400 mAh.
Rikki on elevaattorin linkki, mikserin linkki ja lavanpitimen linkki. Mikähän noista on syy ja mikä seuraus? Olisiko joku linkki löystynyt ja irronnut? Vai mennyt rikki ja sitten muut seurauksena edellisestä.
Pahus, taisikin käydä niin, ettei tuota mikserin osaa ja perän linkin pidikettä olekaan varastossa, muut osat (lavat, lepari, pääakseli, flybar, lavanpitimet, tail boom, tail boom holderit, pari linkkiä, pallolinkin pallo ja ruuvi) löytyy...
Edit: Kyllä tämä kokeilu alkaa hiljalleen näyttämään sen, ettei tuommoisesta trex 250:n kokoisesta ole oikeen sisäleluksi pieneen tilaan lennättelyyn. Semmoisessa helposti osuu jonnekin, eikä tämä ole niitä kaikkein kestävimpiä koptereita, edes muovilavoilla.
-
Hmm, on tainnut mennä se mikseri poikki ensin, muistaakseni silloin tulee kopteri lujaa alas, kerran nähnyt sellaisen tapauksen :D
-
Ok, lavat oli vähän kierot, enkä edellisellä kerralla vaihtanut pääakseliakaan (kokeilin vain tarpeeksi suoraksi), eli täristi jonninverran. Ehkäpä sitten rikkoi tuon mikserin...
Mutta pamahti aika hyvin parkettiin, varmaan kuului naapuriin asti (toivottavasti ei lue tätä; no on joka tapauksessa muuttamassa pois parin viikon sisään). ;D ;D ;D
Edit: Tuleepahan tuon Helicommandinkin kestävyys kokeiltua (mahdollinen tuleva uusi omistaja voi sitten täältä lukea ens vuonna). ::)
-
Olen lennellyt kieroilla akseleilla ja hampaattomilla rattailla, ikinä ei ole täristänyt niin paljon että olisi paikat hajonut :D
-
Ei ole enää siitä kierommasta lavasta jäljellä kuin suora osuus. Ihan hampaatonta menoa. :D
Edit: Sen mikseriosan nimi on muuten "radius arm", näkyi vaan täällä (http://cy-model.com/osc/product_info.php?cPath=50&products_id=420).
-
Oma 250 aika monestikkin tupsahtanu ilman vahinkoja... kerkeää vaan holdin laittaa ja leijussa vähän kiekkoja nupissa.
Ja varmaan se helicommandoki käyttäyty paremmin jos on osat kunnossa eikä lennetä sillä somussa olevalla kopterilla :D
-
Etäisyys lattiaan oli kumminkin niin lyhyt, ettei siinä alle sekunnissa mitään ehtinyt tehdä.
Voi, voi, kun olisi trex store tuossa nurkalla, niin voisi hakea parit varaosat hyllystä huomenna töistä kotiintullessa. Ei noita osia näkynyt muissakaan lähimailla olevissa kaupoissa.
Jos kerran joutuu tilaamaan (pari päivää -> viikko, ihan sama), niin kai se menee hobbykingin puoleen, eli taidanpa päivitellä noita osia HK250:n osiksi, kun niitä nyt tuntuu halvalla saavan. Vai onko kellään myydä parilla eurolla noita radius armeja (yksi perän linkkitangon pidin tulisi myös tarpeeseen), saa vaikka 5 euroa (muoviset kelpaa), jos löytyy perjantai-illaksi?
-
Viimeyönä korjailin ja tänään säätelin ja kokeilin muutaman akullisen olohuoneessa horisontaalinen stabilointi päällä. Kyllä tuon suuntainen stabilointi pelaa (autotrimmauksen jälkeen), ei siinä mitään, kopteri leijuu paikallaan ihan ok, ei tarvitse juuri tikkuihin koskea. Mutta, täytyy sanoa, ettei tämmöisestä sisäleluksi pieneen tilaan ole. Sivusuunnassa vain vaatisi yksinkertaisesti lisää tilaa. Leijuttelukin oli kaikkea muuta kuin hauskaa, kun saa kieli keskellä suuta varoa, ettei hajota kopteria taas johonkin (pakkohan sitä oli kokeilla hieman sivusuunnassa liikuttaa, mutta tuon kokoinen kopteri vain on käyttäytymiseltään sen verran epävakaa). Kokeilin siis noin 2 x 2 m minimitilassa ja korkeutta metrin verran.
No, tulipahan kokeiltua. Sisälennätyksen kotona voi unohtaa tuon kokoisella vehkeellä.
Kokeilen seuraavaksi ulkona jossain vaiheessa.
Edit: Akkua imee myös nopeaan. Nopari lämpenee selkeästi vaikka pitäisi vain sähköt päällä pöydällä.
-
Hetkinen, eipäs kuopatakaan tätä vielä. Kävin ulkona kokeilemassa, jonka jälkeen vähän expoja ja dual rateja uusiksi. Lisäksi pientä säätöä kaasukäyrään ja lapakulmakäyrään. Nythän tämä on jo ihan eri peli. :D
Pahoittelen (tilapäisesti) sekavaa keittiötä, mutta jostain täytyy tinkiä, jotta saa aikataulun sovitettua parin lapsen, töiden ja harrasteiden kanssa. :o Kuvaaja yritti pitää yhtä lasta sylissä samalla, niin lopputulos on hieman tärisevää.
Ja muistakaa vaaniva vaara, turvatoimet on hyvä olla mietittynä.
Edit: Eihän sitä saanut flickristä näkymään. Tässä youtube-versio.
http://www.youtube.com/watch?v=jg0kLikCo9c (http://www.youtube.com/watch?v=jg0kLikCo9c)
-
Mites nuo perälavat oikein pysähtyi? :D
-
Mites nuo perälavat oikein pysähtyi? :D
Enpä kuule tiedä. Silleen se vaan tekee tuo vehje. :) Joku fiksumpi vois vähän valottaa miksi...
-
Veikkaanma että johtuu pienistä inertioista ja suht suureta kitkasta hihnaperällä, eikä ole erillistä autorotaatio ratasta vaan pelkkä yksisuunta laakeri nupista päärattaalle.
-
Tässähän alkaa melkein innostumaan tuon kanssa. Kohta saa varmaan esittää missioita eli mistä noustaan, mikä reitti lennetään ja minne laskeudutaan. :) Harmin paikka, ettei ole kuin kolmet akut ja hobbykingin saldot lisäakuille oli ainakin eilen miinuksilla (ja nyt sivut tahmaa), ei taida muualtakaan pikkuakkuja kohtuuhintaan saada.
-
Pitihän sitä kokeilla. Position-mode toimii tuon edellisessä videossa näkyneen lasten automaton päällä parinkymmenen sentin korkeudella ja "tavallisessa" kotivalaistuksessa. Laskin vähän kierroksia ja nostin lapakulmia, että saisi hiljaisemmaksi, mutta ei nyt kumminkaan viiti illalla huudattaa enää että sais videolle, vaikkei naapurissa ketään olekaan (joku muu häiriintyy; lapset tosin nukkuvat, kuin tukki). :-\
Mutta mistäs sitä saisi päivään lisää tunteja...
-
Vajaa kymmenen akullista takana edellisestä, tänään 6 akullista ulkona, joista kolme jo iltahämärissä. Ihan vain hidasta totuttelua, jotta saa luottamusta ja oppii tuon vehkeen käytöstavoille. Akun vaihdon jälkeen vaatii aina sen normaalin 8 sekunnin leijuttelun paikallaan, jotta helicommand hakee käsityksensä horisontista. Tuon jälkeen mahdollisesti autotrimmin, ei kumminkaan aina. Ehkä se akun asento, paino ja johtojen kulloinenkin sijainti roottorivirrassa (mulla kahta tyyppiä akkuja) vaikuttaa vähän trimmeihin noin pienessä laitteessa, mutta joka tapauksessa tuommoinen puolisen minuutin alkutrimmien hakeminen vaaditaan joka lennon alussa. Ajastimella olen lähtenyt 3 minuutin (!) lentoajoista tuollaisilla 860 ja 900 mAh akuilla (jälkimmäinen sietää ehkä enemmän), jotta varausta kuluu luokkaa alle 700 mAh. Latausajat 0,8 A:n virralla balansoituna 45 - 55 min (!).
Jos lentoaikaa saisi enemmän, niin kyllä tuolla parin-kolmenkymmenen gramman kameran kanssa varmaan räystäskouruja ihan kivasti tarkastelisi. ::)
-
Pieni video positioning moden kokeilusta. Ei viitsinyt ulos vesisateeseen lähteä.
http://www.youtube.com/watch?v=oucLh2dLvqI (http://www.youtube.com/watch?v=oucLh2dLvqI)
-
Messujen jälkeen pihatalkoiden virvokkeet nautittu, mutta joo, olihan hieno messuosasto. Näytti kiinnostavan porukkaa aivan eri malliin, kuin joidenkin lähes autioiden lennokkikerhoständien anti. :) Harmi vaan, että oman EOS 350D:n akku sanoi sopimuksen irti (laturista otettu akku riitti neljään kuvaan), joten omat kuvat jäi ottamatta (Ixuksella ei viitsinyt napsia).
Tarot 250 sai eilen vähän erilaisen johtomytyn alleen messuja varten, jotta sai tuon kabiinin kiinni ja kameran kabiinin alle. Toisaalta tästä ei varmaan kukaan muu ollut kiinnostunut, paitsi OP, jonka yllätin katselemasta lappua, viskasi sen kyllä sitten hyvin nopeasti pois. :D Liekkö ongelmana kopterin saaminen pysymään vaakatasossa tai paikallaan. ;D
-
Messujen jälkeen pihatalkoiden virvokkeet nautittu, mutta joo, olihan hieno messuosasto. Näytti kiinnostavan porukkaa aivan eri malliin, kuin joidenkin lähes autioiden lennokkikerhoständien anti. :) Harmi vaan, että oman EOS 350D:n akku sanoi sopimuksen irti (laturista otettu akku riitti neljään kuvaan), joten omat kuvat jäi ottamatta (Ixuksella ei viitsinyt napsia).
Tarot 250 sai eilen vähän erilaisen johtomytyn alleen messuja varten, jotta sai tuon kabiinin kiinni ja kameran kabiinin alle. Toisaalta tästä ei varmaan kukaan muu ollut kiinnostunut, paitsi OP, jonka yllätin katselemasta lappua, viskasi sen kyllä sitten hyvin nopeasti pois. :D Liekkö ongelmana kopterin saaminen pysymään vaakatasossa tai paikallaan. ;D
kyllä tota tarottia tuli moneen otteeseen ihmeteltyä ku joku hienous tossa pienuudessa vaan on ::)
trex250 oon välillä riipassu simussa tulille ja jotain siinä vaan on... :-X (ei varaa eikä taitoa mutta onneks saa bittejä lennättää!)
-
Tana sentään. Just kun ois ollut vielä 6 täyttä akkua jäljellä, nii lavat lensivät kaaressa lavanpitimineen. Melkein sain kopin toisesta (kaunis ehkä viiden metrin kaari). Helicommand attitude stabilization -moodi täydellä gainilla on vähän kenkku alussa, kun sitä pitää tikulla jelppailla alkuun, korjaukset sitten vain yltyivät semmoiseen jatkuvaan laajenevaan minä korjaan - enpäs vaan minä - eipäs kun minä -tilanteeseen, eikä HC päässyt kiinni missä se horisontti pitäisi olla. Just tuota ennen leijuttelin ilman stabilointia, ja leijui hyvin, sitten täydellä stabiloinnilla, niin tilanne tämä. Akullinen ennen tätä oli yhtä juhlaa, mutta siinäkin lentoonlähtö ja ekat 8 s kieli keskellä suuta, korjaillen HC:n outoa alkukäsitystä horisontista.
Taitaa olla, että otan jatkossa irti maasta ilman stabilointia ja sitten hitaasti stabilointia peliin, ettei vastaavaa pääse tapahtumaan. Ehkä tuulikin osallisena.
Edit: Ilman HC:ia torppisaldo voisi olla pyöreä nolla, mutta HC:n kanssa 3 vai oliko se jo 4, mutta pitää jatkaa. :D ::)
Edit2: Nyt korjattu taas (meni peräputki, horizontal tail fin kiinnityksineen, yksi lavanpitimen laakeri, vaimennuskumi, stabbari, lepatusakseli, lavanpitimen muovinen linkki).
-
Tästä alkaa tulemaan jo aikamoinen torppisäie. Taas meni säleiksi. Tietää korjattavaa. :'( Nuppia, peräputkea, hihnaa, landareita, Helicommandin yksi johto nirhautui poikki ja yksi servojatkojohto nirhautui (moottoriin). Helicommand irtosi teipeistään ja lensi "metsään". Harmaa purkki löytyi kumminkin soralta pienen etsiskelyn jälkeen.
Syynä koko hommaan ehkä turha hätäily. Helicommandin olisi pitänyt antaa hakea horisontti rauhassa eikä olisi pitänyt lähteä yrittämään gainin säätelyllä pelastamaan ilmassa muljuvaa vehjettä. Torppi olisi jäänyt tekemättä, jos olisi palannut maankamaralle matalalta heti, kun huomasi hallinnassa olevan jotain häikkää. Nyt yritin rauhoittaa tilannetta viemällä kopteria korkeammalle jolloin se ajautui myös hieman kauemmas. Laitoin stabiloinnin pois, jonka jälkeen vielä stabilointi täysille (alussa ei ollut edes täysillä) ja tästä ei ollut paluuta hallinta oli menetetty. Yritin vain saada kopterin alemmas, jotta voi laittaa kierrokset pois ja minimoida vaurioita, mutta "vähän" se kai nenälleen tuli.
Johdot osuivat moottoriin varmaankin maakosketuksen voimasta, kun akkuteline akkuineen irtosi ja liikutti sen alla olevaa liitäntäkorttia. Helicommand irtosi teipeistään iskun voimasta.
-
Alkuillasta oli vielä hyvä fiilis, kun lapojen vaihdon jälkeen lennättelin terassilla ja takapihalla. Oli tosi vakaa. Meinasin laittaa jo ensimmäiset hiilikuitulavat kiinni, mutta ihan hyvä etten sitten laittanut.
Mutta, lopullisena tavoitteena tässä on kokeilla stabiloinnin toimintaa selkälennossa, kuluisi siihen sitten miten paljon varaosia vaan (lukuunottamatta HC:ia; jos se hajoaa ennen tavoitteeseen pääsyä, se on sitten "mission failed"). Saa nähdä tuleeko ikuisuusprojekti.
Tavallaan tästä korjauksesta tulee semmoista rutiinia. Ehkä sitä ei sitten jossain vaiheessa jännitä kokeilla uusia juttuja, kun joka tapauksessa pitää vähintää kerran viikossa vaihtaa nuo rikkoutuvat osat.
-
Kopteri taas kasassa pientä säätöä vailla.
Torppisaldona oli lisäksi swash plate (meni pykäläiseksi) ja lavanpitimien laakerit (lepatusakselikin oli niin mutkalla ja poikki lavanpitimen sisällä, että oli aika vaikea saada irti). Flybar oli myös niin solmussa, että piti laittaa poikki, ei suostunut muuten irtoamaan. Inolabin metallirattaiset digi-servot kyllä ihme sissejä, ei ongelmia, sirisevät vanhaan malliin. Helicommand säilyi myös ehjänä, vilkuttelee valoja vanhaan malliin (johdonkin sai korjattua siististi).
-
Ei päässyt vielä leirille lähdettyä, mutta tulipa testattua, että lentää jälleen (eväidenhankinta- ja auton tankkausmatkalla). Kasauksen jälkeen ei vaatinut mitään lisäsäätöä. Autotrimmiä naksautin leijutuksessa pari kertaa.
-
Nyt alkaa taas kerran usko loppua ja pitää harkita vakavasti tämän kokeilun lopettamista. Yksinkertaisesti vain 3 minuutin lentoajat ovat liian vähän. Tuostakin ajasta ehkä vain semmoinen pari minuuttia käytettävissä alkutrimmauksien jälkeen. Virtaa kuluu HC:n syöttämiseen ja lisäpainon ilmassa pitämiseen. HC lisäksi vikuroi (tekee "vääriä korjauksia") aina välillä. Tiedä sitten onko/oliko eilen kyseessä staattinen sähkö, tärinän johtuminen koteloon (kotelo saattoi usua johtonippuun tai landarin yläosaan) vai mikä. Kivahan se on stabiloinnin kanssa lennättää silloin, kun se toimii, mutta on vain hieman liian kieli keskellä kokeilua. Ilman HC 3D:tä tuntuisi tulevan tässä kokoluokassa vähemmän silppua (tai no, tänä iltana akseleiden ja lapojen vaihdon jälkeen nappasi taas lavat vähän ruohikkoon, kun tuli tuulen puuska takapihalla puiden välissä leijutellessa ilman stabilointia, lisäksi huomasin parin ruuvin tippuneen moottoripukista -> samalla tarkastin kaikki ruuvit ja johdot). Ei vaan uskalla edes halpoja hiilikuitulapoja laittaa (joita varaosalaatikossa useita), kun menisivät kumminkin hajalle muutaman akullisen jälkeen. Haluaisi vaan kokeilla, miten tuo 250:n "oikeasti" lentää (lentotuntuma ja lentoaika), kun lisäpaino poissa.
-
Laitetaan nyt tälle säikeellä piste. Syysleirin jäljiltä (muutama lento ok, mutta sitten taas maihin) vaihtoon landarit, lepatusakseli, kolme pääakselia (korjatessa meni kaksi; yhteen katkesi ruuvi ja toiselle kävi muuta), lavat, linkkejä, hihna, peräputki, pääratas (yksisuuntalaakeri ja keskiö), servojatkojohto. 250:n korjattu (ja mekaaniset säädöt tehty) ilman HC3D:tä. HC3D siirtyy seuraavaan kohteeseen (odottelee toistaiseksi pöydällä).