Kopterit.net
Tekniikka => Teoria => Aiheen aloitti: JCA - 08 Helmikuu, 2010, 09:07:46
-
Jesaria ja nippusiteitä, kyllä sen sinne johonkin aina saa roikkumaan :)
Mitenkäs, aika utopiaa ittelle vielä nämä FBL -sydeemit, niin tukeeko tuo nyt sitten esmerkiksi semmosia useamman lavan nuppeja, esim 5 -lapasta nuppia?
Meneekö ihan heittämällä, nuppi kopteriin kiinni ja taivaalle vai pitääkö noita vbar-3G-FL-760-juttuja alkaa jotenkin säätelemään?
Tai onko sellainen useampi lapanen nuppi ylipäätään edes riippuvainen mistään tällaisesta järjestelmästä?
-
Siis voihan useampilapausta fbl nuppia lentää ilmankin vakautusta, astetta haastavampaa teitenki voi olla.
Mitään en asiasta tiedä mutta eikai tuota boxia kiinnosta montako lapaa siellä pyörii?
-
Niin mää just rupesin fundeeraa, et eikö ne lapojen kääntyilyt sooloilut ole ihan mekaanisesti viritelty. Linkit jokaselta lavalta swashiin ja sillai, näinhän sen täytyy mennä. Jotenkin ollu sellanen käsitys et kaikissa tommosissa multi-blade nupeissa on aina kaikilla joku vakautusjärjestelmä, ja sen myötä tullut epäily että onko se välttämätön.. Vaan kaiketi se on ihan vaan tikitaali pippelin kasvatukseksi ja niiden scale koptereiden tuunausta varten (vakaampi = aidompi)
Nooh, jos vakautusjärjestelmää ei monilapaseen nuppiin tarvitse, oli tämä OT, eli thats it thank you. :)
-
Nooh, jos vakautusjärjestelmää ei monilapaseen nuppiin tarvitse, oli tämä OT, eli thats it thank you.
Monilapanupissa ei helposti voi olla flybaria, joka siis vakauttaa, joten joku sähkövakautus on hyvä idea.
Ilman mitään vakautusta voi toki myös lentää; Markus kokeili 450:stä joskus ja kyllä se ilmassa pysyy. MJPilot lentää 600:sta ilman vakautusta aina ja hienosti sekin kopteri lentää. Mitä isompi kopteri sitä helpompaa, mutta varsinkin jos on skaalapelin jaksanut rakentaa niin ehkä haluaa pitää sen ehjänä mahdollisimman suurella todennäköisyydellä ja satsata vakautukseen.
-
Ihan topicin lainauksena, toimiiko normi nuppi ilman flybaria oikein jos vaan lukitsee sen kehikon jollain ruuveilla tai pätkällä flybaria?
-
Ihan topicin lainauksena, toimiiko normi nuppi ilman flybaria oikein jos vaan lukitsee sen kehikon jollain ruuveilla tai pätkällä flybaria?
Tai ottaa vain paddlet pois ja jättää pätkän flybaria?
-
Moikka,
Ihan topicin lainauksena, toimiiko normi nuppi ilman flybaria oikein jos vaan lukitsee sen kehikon jollain ruuveilla tai pätkällä flybaria?
Tai ottaa vain paddlet pois ja jättää pätkän flybaria?
Juu kyllä se nuppi toimii ilman paddlejakin. Niillä paddleillä on kaksi merkitystä, ne tuo painoa stabilointitangon päihin jolloin se lisää stabiloivaa massaa, eli vakauttaa nuppia enemmän. Toinen niiden tehtävä on, hassua kylläkin vähentää stabilointia. Eli kun ne paddlet on nollakulmilla eikä ohjausta tapahdu, niin ne vain vakauttaa. Sitten kun niitä käännetään kallistuslevyltä, niin ne alkavat heikentämään sitä vakauttavaa voimaansa jotta roottori voisi ohjata enemmän. Eli paddleilla ei ohjata lainkaan vaan ainoastaan niitä kääntelemällä kevennetään stabiloivaa voimaa jolloin roottorin on kevyempi ohjailla kopteria. Näin ollen nuppi toimisi ihan oikein ilman stabilointiakin. Se olisi vain hyvin erilainen lentää, paljon herkempi kaikille puuskille ja muille ilman pyörteilyille.
Sitten niillä mixereillä jotka ovat flybarissa kiinni, joista lähtee lavanpitimien linkit. Niin näillä miksereillä voi vaikuttaa myös siihen mikä se stabilointi suhde on. Eli miten paljon stabilointitanko ohjaa lapoja. Mitä enemmän stabilointitangon keinuminen muuttaa lapakulmia, sen suurempi sen stabilointisuhde on, eli se stabiloi enemmän. Usein 3D koptereiden nupeissa on pienempi stabilointisuhde kuin esimerkiksi tavalliseen tai F3C tyyliseen lentelelyyn suunnitellussa nupissa. Sitten taas niissä ihan pienissä koaksiaalikoptereissa ei ole paddleja lainkaan vaan pelkät painot ja suuri stabilointisuhde jolloin ne leijuvatkin jotakuin itsestään.
Muistelen joskus 2000 luvun alussa kun näin ulkomailla noita monilapaisia skaalakoptereita eikä tällöin ollut vielä elektronisia stabilointeja, niin niillä skaalakoneilla ei lennetty kuin about tyynessä koska ne oli omistajiensa mukaan sen verran kiikkeriä ja pelottavia lentää tuulisessa kelissä. Joten lienee siitä sahköisestä stabiloinnissa tuollaisessa merkittävää hyötyä.
--
Timo
-
Aivan, kiiton infosta timo :)
Pitääpä ihan piruuttaan kokeilla millainen on lentää ilman stabbaria ^^
-
Aivan, kiiton infosta timo :)
Pitääpä ihan piruuttaan kokeilla millainen on lentää ilman stabbaria ^^
Kerrohan sitten millainen oli. Itse en ole koskaan rohjennut kokeilla ilman stabilointia. Valitse muuten sitten mahdollisimman tyyni keli ;)
--
Timo
-
Kunnon lumimyrsky että on haastetta ;D
Huomena varmaan saa lukea torpit osiosta 8)
-
Voisi olla mielenkiintoista kokeilla myös ilman paddlejä, mutta lisäpainoilla.
-
Kunnon lumimyrsky että on haastetta ;D
Huomena varmaan saa lukea torpit osiosta 8)
Ai, niin varmista, että teet linkit kallistuslevyltä oikein lavanpitimiin jotta nupin ajoitus on oikein. Eli esimerkiksi elevaattori työnnettäessä eteen, lapakulmien pitää muuttu todella paljon silloin kun lavat osoittavat oikealla ja vasemmalle. Lapojen ollessa kopterin pituuslinjan suuntaisesti, ei elevaattorin ohjauksen kuuluisi vaikuttaa lapakulmiin mitenkään.
--
Timo
-
Joo eli ei olekkaan ihan niin yksinkertainen homma että laittaa tangon tilalle vain lyhemmän pätkän että saa pysymään sen kehikon kasassa... luulin jo että pääsisis helpolla :D
Kokeilin pyöritellä sisällä nuppia ja tulee resonointia jne hirvesäti tuota flybar-kehikosta ja tärisee älyttömästi... onkohan tähän ohjeita netissä että miten sen saisi suht kivuttomasti tehtyä :(
-
Eilen katselin yhtä trex450-muutosohjetta (vakio-osista), ei nyt enää sattunut silmään.
-
voi harmi,
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/catalog/TZ1112.jpg (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/catalog/TZ1112.jpg)
Mikä virka tuossa on nuilla pikku armeilla jotka tulee swashilta?
Kuitenkin lukitaan tuo "swashoutbase" tyyppinen murkula kiinni?
http://www.rcheliresource.com/wp-content/uploads/2009/12/03122009392-500x375.jpg (http://www.rcheliresource.com/wp-content/uploads/2009/12/03122009392-500x375.jpg)
Kuten tässä, tuntuis turhilta osilta?
Alkup linkit ei kyllä yllä suoraa swashilta lavanpitimiin :(
Aaai tyhmä minä... ne tietenki estää swashin toista osaa pyörimästä!
Eihän ne saa estää, ne pitää sen nupin mukana?
-
Mikä virka tuossa on nuilla pikku armeilla jotka tulee swashilta?
Niiden idea on pyörittää sitä swashin sisempää "rinkiä" nupin kanssa.
-
Mikä virka tuossa on nuilla pikku armeilla jotka tulee swashilta?
Niiden idea on pyörittää sitä swashin sisempää "rinkiä" nupin kanssa.
Juuri näin, eli sillä lukitaan nupin ajoitus.
--
Timoe
-
Joo tuon hoksasinkin ku rupesin sormeilee tuota nuppia... eli periaatteessa tuon sais tuosta normi nupista ku laittas washoutbasen kiinteesti nupinkeskiöön ja pitkät linkit suoraa pitimille swashilta?
-
Mikäli nyt ihan oikein ymmärsin visiosi, niin noin sen saa tehtyä ihan vakio-osilla. Periaatteessa sen pitäisi riittää vakionupilla, että poistaa stabilointitangon ja flybarin sekä ne linkit siitä washout basen mixereistä jotka ohjaavat stabilointia. Sitten vaan pitkät linkin kallistukselta suoraan lavanpitimiin. Näin siis nopeasti funtsittuna. Jotain ongelmia tuossakin voi tulla... Pitäis vähän pyöritellä nuppia kädessä ja funtsia enempi.
--
Timo
-
olen saanut vähän neppailtua tässä, voisin kohta ottaa pari kuvaa jos ketään kiinnostaa...
http://www.youtube.com/watch?v=TlCZIoEK_rs (http://www.youtube.com/watch?v=TlCZIoEK_rs)
Videon pätkä, alkas oleen että huomena vois tesmiä, lavan pitimille menevät linkit on tehty kadesta osasta ... vähän ne epäilyttää mutta pysyyhän nuo linkit yksittäisenki tangon päässä.
Lattialla pyöritin konetta ja äänetki on mielestäni muuttunut
-
Wikissä olevat kuvat 500 ESP:stä (http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=TRex500) näyttävät, miten vakionupista tehdään FBL ilman ainuttakaan lisäosaa tai olemassa olevien osien modausta. Alkuperäinen idea on RCHeli Magazinelta, joskin heidän ohjesivustonsa (http://www.rchelimag.com/pages/howto.php?howto=33&page=1) kuvat ovat täysin sekaisin eikä ohje ole muutenkaan sieltä helpoiten seurattavimmasta päästä. Ohjeessa myös neuvotaan kääntämään nuo alemmat armit, mutta se ei ole välttämätöntä.
-
Myykös kukaan muuten lyhennettyjä pääakseleita?
Kun nuo flybarhärpäkkeet kaivaa pois niin olisi varaa laskea roottoria alemmas jolloin painopiste olis taas paremmin (ja onhan se röteemmän näköstä kun on matala kopteri)
Tietysti pitää olla jäykät lavat ja kumit ettei tule puomi-iskua.
-
Myykös kukaan muuten lyhennettyjä pääakseleita?
Kun nuo flybarhärpäkkeet kaivaa pois niin olisi varaa laskea roottoria alemmas jolloin painopiste olis taas paremmin
Moikka, tuo parempi painopiste on sitten kovin suhteellinen käsite. Jos halutaan, että kopteri on mahdollisimman vakaa leijuttaa oikein päin, niin tuolloin mahdollisimman pitkä pääakseli on hyvä. Tämä tosiaan johtuu siitä, että se paino "köli" siellä roottorin alla on pidemmän vipuvarren päässä jolloin kopteri vakautuu. Toisaalta taas liian pitkä pääakseli tekee temppulentoon ongelmia. Se ei siis ole ihan itsestään selvyys, että mitä lyhyempi pääakseli, niin sen paremmin painopiste asettuu. Ihan käyttötarkoituksen mukaan sitä pääakselin pituutta kannattaa säätää.
--
Timo
-
Myykös kukaan muuten lyhennettyjä pääakseleita?
Kun nuo flybarhärpäkkeet kaivaa pois niin olisi varaa laskea roottoria alemmas jolloin painopiste olis taas paremmin (ja onhan se röteemmän näköstä kun on matala kopteri)
Tietysti pitää olla jäykät lavat ja kumit ettei tule puomi-iskua.
Monet noita on katkonut lyhyemmiksi. En ole kyllä nähnyt lyhyempiä pääakseleita.
-
-
Monet noita on katkonut lyhyemmiksi. En ole kyllä nähnyt lyhyempiä pääakseleita.
Niin, se sitten edellyttä sitä, että poraa sinne tarvittavan reiän nupin kiinnitystä varten uudelleen. Tämä on varmaan ihan itsestääb selvää suurimmalle osalle. Totesin vaan sen nyt, että vaan kenelläkään käy niin, että sahaa pääakselin rautasahalla poikka ja vasta siinä vaiheessa alkaa funtsimaan, että mites tuon nupin saisi taas kiinni. Ei taida ihan 12V Black & Deckeri riittää sen pääakselin poraamiseen vapaalla kädellä.
--
Timo
-
kun käyttää valmista fbl nuppia yleensä se jää alemmaksi ilman uuden reijän poraamista.synergyssä jää noin 10mm alemmaksi kun käyttää rjx fbl nuppia.
-
Noniin nyt on koe "lennetty" tuokin kapistus, todella "mukava" lentää... tuo ei saa enää koskaa flybaria takaisin, eihän tuolla mitään 3D:tä vielä tehdä kun osata niin lentääkkään. Todella liukas eikä kannata yrittääkkään jos vähäkään epäilyttää osaako leijuttaa... Siis ei ihan normi leijutusta eikä mitään FAI neppailua ;D
Varmaan flippaisi sekunnissa jos yrittäisi, ja todellakin tuuli ottaa melko rajusti tuohon jo melko pieni puuska.
Lisään videon koe leijuttelusta kun se juutubeen uppautuu, alussa ravistelen vähän konetta ja kokeilen miten se käyttäytyy... ettei tule vääriä käsityksiä ;D
Jos tällä oppii lentämään niin joku hanibii cp2 tms tuntuu lastenleikiltä :D
Kopterin ääni muuttui paljon miellyttävämmäksi, lavatki näkyy hienosti videossa 8)
-
Siistiä :)
On se hyvä kun porukalla on mielenkiintoa kokeilla näitä juttuja. Kokemus ei ole koskaan pahitteeksi.
Videota odotellessa...
--
Timo
-
Todella liukas eikä kannata yrittääkkään jos vähäkään epäilyttää osaako leijuttaa
Hienoa että sait toimimaan...
Kannattaa vilaista swashin liikealueet radiosta (josset jo niin tehnyt), jos toi oli ihan perinteinen 450 reksinuppi niin nyt sulla on aikapaljon enemmän kulmaa joka suuntaan. Sekin voi tehdä vähän levottomammaksi.
-
Jep, huomasinki... kulmia saa varmaan yli 20 kumpaankin suuntaan täysillä cyclin liikkeillä..
Laitoin kaikki maksimiin ja expot 55%, +15 astetta climp outtien jälkee on melko rauhatonta menoa enenku saa tasottuun :D
Sama ku koittas lyhyttä keppiä tasapainotella sormen päässä, tontattua en vielä saanu...
Videolla se heiluta mikä näkyy niin sitä ilmenee tahattomastikkin ku kävin äsken lisää säätelemässä, älyttömän liukas, varsinkin idlellä kun kokeilee -+12 kulmia.. kierroksia en nupissa tiedä mutta paljon siellä on.
Tällä huomaa että paljon on vielä reenattavaa, refleksit kehittyy ;D ;D
http://www.youtube.com/watch?v=4Av8ymj6H3c (http://www.youtube.com/watch?v=4Av8ymj6H3c)
Tässä videokin, kävin pari muutakin pätkää äsken kuvaileen... jos jaksais vähä editoida ja upata.
Tuose uppaus niin voi mennä hetki ennkuin alkaa näkymään.
-
Joku muukin uskaltaa olla "erilainen nuori" ;)
Lisää luetavaa löytyy nitro säikeestä 600n flybarless ketä attuu vanhat jutut kiinnostamaan...
MJP
-
Pitäis laittaa monilapanuppi tilaukseen, ulkomaailman foorumeita selaillessa ongelmia löytyy monen valmistajan nupeista, toisessa suurempia ja toisessa pienempiä.
Joku on varmasti löytänyt toimivan monilapanupin kohtuu hinnalla? Hughesiin pitäisi 4-5 lapaa saada askarreltua, vinkkejä ja linkkejä sopivaan nuppiin kaivattaisiin.
Ebay ja nettikaupat on täynnä mitä merkillisempiä valmistajia, jos on toimivaksi todettu nuppi tiedossa niin ajatuksia jakoon.
-
Tuli tuossa joku aika sitten tekaistua "yhdistelmänuppi", sisältäen osia Gauilta, HK:lta sekä Alignilta. Ihan kelpo FBL-nuppi siitä syntyi, eikä siinä mitään kummallista ollut varsinkaan kun ekan testilennon jälkeen korvasi jo ennen lentoa rikkinäiset osat ehjillä ja sitä kautta välykset mekanismeista poistui käytännössä täysin. Skookumin leikkiessä "kärpäslätkiä", vakauttakin löytyy, ja siitä testipenkistä lähti sitten kehittymään LHS-Hurricane. Tuosta kuvia ja tarinaa mun MyFleet ketjussa...
Vaan siitä sitten lähti taas ajatus menemään sujuvasti mutkille, eli..:
Nyt olen yrittänyt ymmärtää nupin toimintaa vähän paremmin, tai tarkemmin, mitkä muutokset vaikuttaa mihinkin ja miksi...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9019&pictureid=244926)
Tuossa vähän ohjeistusta, vaan eipä tuossakaan sen enempää tuosta ole selitelty. Lisähelpotukseksi, ei tietenkään saman valmistajan nuppi, ja lisäkerrointa testipenkkiin eli "välimallin" Hurricaneen, on Gaui tehnyt nupin vielä vähän eri tavalla mutta aikansa kun pähkäili niin pitäisi kyllä toiminnat olla suht selvillä...
(https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9019&pictureid=244927)
Yritin tuossa mittaillen päästä selville, että mitenkä muuttuu lapakulmien suhteet säätöjä muuttaessa, mutta ei minulla piisannu tarkkuus ainakaan vielä saada mitään semmoista selville että sillä mitään selittäisi. Yritin silmäillä, laittaa samat astelukemat swashiin, ja sitten kurkistella saisiko eri lukemia säätöjen jälkeen päälavoille tai flybarin pikkulapasille. En toistaiseksi löytänyt sitten minkäänlaista eroa, Hurricanella kokeilin yhden säädön vaikutusta ja siihen nähden ettei mittarilla saanut eroja, yllättäen lentotuntumaan vaikutti ihan pirusti. Jatketaan siis selvittelyä, eli etsitään lisää tietoa ja testataan käytännössä...
Ei sillä että tarvitsisi tuotakaan tietää, mutta uteliaisuus vie voiton...
-
Modasin tuota testipenkkiä vielä vähäsen, jotta sai tarkemmin mitattua..:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9019&pictureid=244931
Tekasin tuommosen kaaren putkesta, jolla sai swashin lukittua siten että vain sivuttain sai käännettyä. Puupalikassa sopivan tiukka reikä, että halutessa pystyi kääntämään nupin mihin asentoon halusi. Sitten sopivilla palikkayhdistelmillä sai varmistettua että mittaa vain yhtä muuttujaa kerrallaan, lapakulmamittarilla lavanpitimestä ja kärpäslätkästä...
Ja sitten muuttamaan säätöpisteitä. Ja joo, nyt sai mitattua erojakin, eli nyt kääntyi lapa eri määrän eri asetusten mukaan, ja selkeästi sai löydettyä että se ylempi mikseri vaikuttaa siihen kuinka paljon flybarin liike lapakulmaan vaikuttaa, alempi taas sen kuinka paljon flybar kääntyy swashin mukana. Deltan muutoksessa olisi ehken tarpeen mitata muutamaa paikkaa yhdessä, kyllä sekin hitusen vaikutti mutta sen vaikutusta pääsi parhaiten hahmottamaan kun muutti säädön vain toisen lavanpitimen kohdalla ja sitten vertasi lapakulmamuutosta flybarin muutoksen suhteen...
Oikeastaan ne helpommat selvisi sitten aika helpolla, eli mikserivipujen vaikutukset. Deltan vaikutusta pitää testata sitten käytännössä, mutta ensin pitää päästä vielä varmemmin selville näistä muista säädöistä ja siitä miten ne tuntumaan vaikuttaa. Ehkä tämän opiskelun jälkeen osaa vähän paremmin hahmottaa FBL-pirunpurkkien säätöjäkin..?
-
FBL-pirunpurkkien säätöjäkin..?
Monenkaan FBL purkkien säätöihin ei tarvitse kosea kun perus setup on tehty.
Skookun on tältä osin hieman vanhahtava.
-
Joo, varsin kivasti nuo purkit vakauttaa ihan perusasetuksilla. Pientä hienosäätöä noiden skaalakoneiden kanssa kokeillut, mut ennenkuin enemmälti säätää niin meinasin perusmekaniikan kautta yrittää oppia. Skookumi mulla on 3- ja 5-lapaisissa 450, 4-lapa 500 sekä "omavalmiste" -FBL Hurricanessa. 600 skaalassa on Brain, yhdessä 450 pro:ssa Alignin 3GX (ja tämmönen purkki on irrallaankin" sekä uusimpana tuttavuutena Spartanin VX1n. On noissa purkeissakin pientä käytöseroa, 3GX:ää en vielä ole säätää kokeillut, muut on aika selväpiirteisiä säädettäviä. Ainakin tämmöseen varovaiseen taivaslentelyyn ja skaalakoneiden kanssa... Ainiin, onhan 180 Bladessakin joku Spektrumin yhdistemä-vastari-purkki, sekin ihan semmoisenaan minkälaisilla säädöillä tuli, ja on sekin sekä pysynyt käsissä että torppailtu, kuskin vika lähinnä ollut kun on laskeutunut muuten kuin landareilleen...
Testipenkki-välimallin Hurricanesta säädin ylemmät mikserivarret "F3C" -asetukseen, ja kävin kokeeksi muutamat akulliset tutustumassa. Nyt alkaa olla semmoinen perusvarman tuntuinen, ei karkaile ominpäin eikä pikkupuuskissa mihinkään, tottelee sopivan tuntuisesti omaan makuun. Voisi sanoa että aika saman oloinen mikä on venytetty Hurricane, pitää sen alumiininupin asetuksia verrata tähän nyt lennettyyn muovinuppiseen, kummassakin on vastaavat 550 lapaset, ja maltilliset nuppikierrokset, gyroissa eroa mutta se ei nuppiin vaikuta. Nyt on kumpikin semmoisia leppoisia läpsyttimiä jotka ei pyri koko ajan johonkin haluamaansa suuntaan, herkemmillä nupin asetuksilla jotenkin koko ajan haluaisi mennä enemmän kuin minä toivoisin...
Tuota "deltaa" tuli vielä pohdittua, ja ajatuksella luettua mitä yksi harrastaja siitä sanaili. Ja kun sitä tarinaa sitten suhteutti nuppiin, niin ehkäpä hän olikin oikeilla jäljillä. Mainitsi että se "delta" -säätö liittyisi enemmän siihen miten paljon leparin kumit antaa periksi, "nolla-delta" -asetuksella lavanpitimeen kiinnittyvä mikserivarsihäsmäkkä on leparin "saranapisteessä", siitä sitten poikkeuttaessa lapakulma muuttuu kasvaen tai vähentyen, kummalla puolella tuota keskikohtaa on mikserivarsi kiinnitetty. Ja oikeastaan maininta, että "se on sama niin FB kuin FBL -nupissa", avasi silmät, samalla tavallahan tuota "deltaa" muutetaan kummassakin nuppiratkaisussa. Monilapanupissa sitten tuleekin tuota "negatiivista deltaa" paljon helpommin, ellei sitten ole "rigid" versio nupista missä ei lepatinkumeja olekaan...
Toivottavasti en aivan mettässä ole noissa nuppijutuissa, saa korjata ja opastaa, jota toivonkin jos korjattavaa löytyy..!
-
Ja nyt kummastelua Allun Gpro -purkin kanssa. Semmonen kun kulkeentui viimeisen hankinnan mukana, vaikkei kalustoa pitänytkään lisätä. 600E pro DFC Räxä, Gpro siinä mukana. Ensin kävi kyllä mielessä ihan kiusallaan niputtaa tuohon FB-nuppi, mut katsotaan nyt tuon purkin kanssa miten käyttäytyy. Ja pitää tuossa kokeilla kuinka käyttäytyisi 6S akulla, kun on tarkoitettu 12S akulle, jos saisi osviittaa miten tuolla 510KV moottorilla nuppiin saa kierroksia 6S akun kanssa... Ja jos käyttäytyy halutusti, niin sitten semmoista lukemaa skaalakoppaiseen kuussatkuun, tuon moottori ei runkolevyjä leikkaamatta siihen sopisi mutta ei sen runkoa nyt kauaa leikkaisi...