Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => Align Sähkökopterit => Aiheen aloitti: seppomikael - 04 Tammikuu, 2008, 14:09:31
-
Tilasin juuri viissatasen pitkän rimpuilun jälkeen...
Onkos noita tilattuna suomeen jo paljonkin?
-
Ite tilasin oman tiistaina, CF-version. Mistä Seppo tilasit, ja millä elektroniikalla? Oman tilasin Flying-Hobbylta ja servoiksi aattelin Hitecin HS-225MG:tä, joita en kyllä ole vielä tilannut.
-
Hitec HS-5245 MG Digi
Tuollaiset servot tuli swashiin ja taakse Futaba S9257.
Gyroksi tulee 401 tai jr770. Ainakin nyt noin ajattelen...
Tilasin E-helishopista. Ei siellä kyllä vielä noita viisssatasia ollut mutta kait niitä joskus tulee... :D
-
Hyvä homma että noitakin saadaan Suomeen mahdollisimman pian. Jotain kasaus kuvia olis kiva nähdä. Odotellaan niitä :)
-op-
-
Olet sä kyllä aika Seppo,, :P luulin että vietät selipaattia koptereista ja kun selkänsä kääntää niin on jo uusi kone tulossa ;D. Onnea uudesta kopterilisäyksestä.
-
Kuvia tulee kun saan projektin käyntiin.
Kone lähtee huomenna Englannista seilaamaan tännepäin.
Kyllä, tilasin sieltä toisen ja nyt mietin että perunko tuon helishopin tilauksen.
Olishan se kiva kun olisi kaksi...
Muuten, tuollaisia akkuja tulee myyntiin hyvässä lykyssä loppuviikosta
http://www.themodelhelistore.com/lipos-and-nicads/align-lipos/align-6s1p-22-2v-2500mah-25c-kx870005a.html
"I’m not sure when we can expect those packs. I’m hoping by the end of the week but that might not happen L. They’re also coming with a TP balance lead too."
Tuo oli siis vastaus uteluuni...
Kone tulee kanssa tuolta ja onhan ollut todella hyvää palvelua!!!
Vastaukset pidgin-englantilaisiin uteluihini on tullut muutamassa minuutissa!!!
Postikulut on vaan aika suuret... 40e tuolle kopteripaketille. Jää silti alle 400e:n tuo paketti postikuluineen.
-
Kyllä, tilasin sieltä toisen ja nyt mietin että perunko tuon helishopin tilauksen.
Olishan se kiva kun olisi kaksi...
Postikulut on vaan aika suuret... 40e tuolle kopteripaketille. Jää silti alle 400e:n tuo paketti postikuluineen.
Edullinen hinta Englannista toi alle 400 euroa. Joo ilman muuta kannatta ostaa varaosat yhdessä paketissa, koska halvemmat niin...
Mikä versio on siis Seppo sinulle tulossa ? Onko molemmat samat vai onko ne eri versiot ?
Minulle tulossa toi ALIGN T-REX 500 CF Kit Combo (KX017001A) toivottavasti joskus...
-
Align T-Rex 500 GF/G10 Kit - Without Blades - KX017006TA
Tuollainen. Eli G10 runko ja ilman lapoja.
HDX:n lavat toivottavasti käy tohon ja niitä on muutama pari.
Saksasta tulevassa on lavat mukana mutta muuten sama.
Sinä otit näköjään kaikilla herkuilla...:o)
-
Align T-Rex 500 GF/G10 Kit - Without Blades - KX017006TA
Tuollainen. Eli G10 runko ja ilman lapoja.
HDX:n lavat toivottavasti käy tohon ja niitä on muutama pari.
Saksasta tulevassa on lavat mukana mutta muuten sama.
Sinä otit näköjään kaikilla herkuilla...:o)
Mielestäni siinä oli kivempi väri ;D ;D
-
Minä tykkäsin taas punaisesta kopasta... ;)
-
Minä tykkäsin taas punaisesta kopasta... ;)
No sehän on makuasia ja milläs muulla kuin hyvällä maulla me näitä kopterivalintoja tehdään... ;) ;D
-
Pistetäänpäs tänne Syn mainos...
Dear Seppo,
Your order has been shipped and depending on the speed of the carrier, to Finland, should be with you between 2-5 days.
The quicker the better for you. :)
Please tell your friends The Model Heli Store has plenty of 500s in stock (at least for now).
Many thanks for using us.
Sy
The Model Heli Store
Tel: 0800 030 4669
www.themodelhelistore.co m
www.thetrexforums.com
-
Hmmm...
Toisaalta ei tässä nyt niin kauheasti vielä viestejä ole...
Tosin en pysty pilkkomaan vaikka haluaisinkin.
Kysy Vispilältä. Hän on mode tällä osastolla.
Tämä juttu on kuitenkin pysynyt väljästi ottaen otsikon aiheessa...
Eli viissatasessa. Akut siihen on tärkeä juttu! ;D ;D ;D
-
Hmmm...
Toisaalta ei tässä nyt niin kauheasti vielä viestejä ole...
Tosin en pysty pilkkomaan vaikka haluaisinkin.
Kysy Vispilältä. Hän on mode tällä osastolla.
Tämä juttu on kuitenkin pysynyt väljästi ottaen otsikon aiheessa...
Eli viissatasessa. Akut siihen on tärkeä juttu! ;D ;D ;D
Nojoo, viissataseen liittyvistä tilauksistahan me toisaalta vielä keskustellaan... ;D
-
Postissa oli käytävä äsken ja mitä sieltä tulikaan...
Onko peräti eka suomessa vai joko joku ehti saada...
-
Taidat olla eka. Paketti auki ja kuvia osista tänne :). Onnea uudelle koneelle.
-op-
-
Hieno homma, taitaa olla eka Suomessa tai niin luulisin kun kukaan muu ei ole kuvia laittanut ja hehkutellut aiheella. Viimeksi sulla oli Suomen toinen nitro Rexi kun Janilla oli muistaakseni eka nitro Rexi.
-
Onnea uudelle kopterille!, hienolta näyttää toi paketti ;) ;D
Tänne Turkuun kestää näköjään kuljetukset kauemmin...
No koitan olla ensimmäinen joka torppaa tuollaisen Suomessa ens viikolla...
-
Kiitoksia kaikille toivotuksista!
Se kopteri kyllä onnea tarvii.................. ............... :P
Yritän huomenna saada kuvia aikaiseksi.
-
:)jes hienoa.................. . kuvia todelakin kaivata tänne.
-
Täältä pesee!
Siis kuvia pöydälle levitetyistä osista...
Pistin moottorin viereen pari AA AAA kennot antamaan mittasuhdetta.
Ovat aika tarkasti samankokoisia HDX:n kanssa. Jopa kopatkin sopisivat uusilla rei'illä ristiin.
No, ehkä vähän joutuisi muokkaamaan...
Niin ja setupiksi on täsmentynyt toistaiseksi
Gy401 + S9257
Hitec 5245MG
AR7000
DX7
Ja ainakin koelennot lennetään HDX:n 4sp1 4000 mAh akuilla. (Jos ei tuu liian keulapainoiseksi...)
-
Siinä sitä,on taas puuhaa näin me vähän vanhemmat
kopterimiehet pysymme virkeinä ja nuorekkaana.
Lopun ikämme ;D
-
:) Hyvän näköiset runko levyt, onko siinä vakiona noi metalliset lavanpitimet????
Tahtoo myös tommoisen :D :D ;) :P :P :P :P :P
-
Jep!
Virkeänä pitää! Tämä kasaaminen on mukavaa jää vain kaikki muu tekemättä...
Muutaman kuvan olen sentään malttanut ottaa. Pistän ne vähän myöhemmin tänne.
Kaikki mikä pöydällä on on vakiokamaa.
Nuppi on ihan samanlainen kuin 600N:n nuppi. Toisaalta luulen että 450SEV2ssa on myös samanlainen nuppi...
http://www.themodelhelistore.com/rc-helicopter-kits/align-rc-helicopter-kits/t-rex-500-kits/align-t-rex-500-gf-g10-kit-without-blades-kx017006ta.html
Marpet, tuosta kun nyt tilaat niin ensiviikonloppuna saat julkaista omia kasauskuvia... ;D :P ::) :P ::)
-
Tuossa jokunen kuva.
Ja tässä pari huomiota asennuksen varrelta.
Ekaksi huomasin että HDX500sen swashplaten säätötyökalu sopii myös tähän.
Saa sen kunnolla säätöihin!
Sitten kasatessa oli mukava huomata että kaikki osat olivat mukana ja kaikki osat sopivat täydellisesti paikalleen.
Paitsi päärattaiden kiinnitysruuvi. Sen kanssa pitää aina olla yhtä tarkkana! Onneksi mukana oli vararuuvi...:o)
Ja sitten koko perä hihnoineen ja kasetteineen kannattaa koota erikseen ja asentaa vasta koko paketti kerralla paikalleen. Arvatkaa teinkö niin? >:(
Muuten kaikki meni ilman ongelmia!
Jos on joskus jonkun rexin kasannut niin tämä tuntuu tutulta!
Hitekin 5245 servot tuntuivat tosi jämäköiltä kun keskitin armit. Siis niistä kahdesta mitkä mulla oli...
No kolmas ja 16T pinjonit ovat tulossa...
Samoin 401
4000mAh 4S akku istuu hyvin koneen nokalle ja painopisteen saa kohdilleen. Eli vakiona varmaan tämäkin aavistuksen takapainoinen...
Ensiviikon aikana saan loput sähköt joten ehkä saan sen ilmaankin vielä tässä kuussa...
Täytyy vain odotella että Riku ehtii omansa ensin torpata... Halusi olla eka joka.... ;D ;D ;D
-
Torppaa vaan jos ensin kerkeät... ;) :D Hyvinhän tuo kasaus edistyy ja hienoa että HDX500 swashplate leveler toimii myös tuossa. Ovatko siis pääakselit tarkkaan saman paksuiset? En ehtinyt katsoa manuaalista vielä, tulin äsken lennättämästä/torppaamasta... ;) ;D
-
T-REX 500 E ja isoveli. Nyt ei olisi vapaapäivä haitannut...
-
Onnea Riku!
Nyt on muuten Align hienostellut!
On näköjään oma painos manuaaleistakin eri versioille!!!
-
Ja sitten kasaukseen liittyvä huomio.
Eli sanoin jo aikaisemmin että pääakselin alaruuvi ei mennyt sovinnolla paikoilleen.
Otin sen vielä auki ja uudella ruuvilla (tulee vararuuvi mukana) sovittelin.
Ruuvi meni hienosti läpi pelkästä ratas/yksisuuntalaakerista ja hienosti pelkän pääakselin läpi.
Mutta kun yritti koota systeemiä niin ei mennytkään. Ei edes pöydällä irrallaan kasatessa.
Eli oli jompi kumpi reikä aavistuksen epäkeskeinen ja välykset ovat niin pieniä ettei ruuvi mennyt läpi.
Korjaukseksi laajensin pääakselin reikää siten, että pistin dremeliin kiinni reikää pienemmän poranterän ja dremelöin poranterän reunalla pyöritellen akselin reikää aavistuksen isommaksi. Ei tarvinnut kuin muutama sadasosa ottaa kun mahtui ruuvi paikalleen hyvin! Eli pikku pyöräytys ja koekasaus, ettei reikä pääse liian väljäksi.
Tämä varmaan koskee kaikkia Rexejä. Muistan syksyltä että Jullella oli sama ongelma 600N:n kanssa.
-
Juu, oli "hieman" tiukka sovite. Eka ruuvi mulvaantui piloille, onneksi joku ystävällinen kopterikuski tarjosi omaa varakappalettaan (Kiitos).
Miten noi kuvassa olevat 40W kynttilälamput liittyy kopterointiin, kopterinvalot?
Riku, jos et jaksa tai ei huvita koota niin lähetä vaan mulle :D Täällä on aina tilaa tuommoisille laitteille, pistetään perhe ulos jos tila loppuu.
-
Ole hyvä!
???
Kynttilävalot... Nyt ei sytytä... :o
Paristot pistin näyttämään moottorin mittasuhteita...
-
Katso Rikun kuvasta (kabiinien vieressä), niin ehkä kynttilävalo syttyy päässä... ;)
-
;D
Nyt sytytti! 8) Luulin että Julle minulta kysyi...
-
Riku, jos et jaksa tai ei huvita koota niin lähetä vaan mulle :D Täällä on aina tilaa tuommoisille laitteille, pistetään perhe ulos jos tila loppuu.
Toivon että emäntäsi ei lue tätä ;D
MJP
-
Juu, oli "hieman" tiukka sovite. Eka ruuvi mulvaantui piloille, onneksi joku ystävällinen kopterikuski tarjosi omaa varakappalettaan (Kiitos).
Miten noi kuvassa olevat 40W kynttilälamput liittyy kopterointiin, kopterinvalot?
Riku, jos et jaksa tai ei huvita koota niin lähetä vaan mulle :D Täällä on aina tilaa tuommoisille laitteille, pistetään perhe ulos jos tila loppuu.
Minulla ei ollut ongelmia alemman pääakseliruuvin kanssa, kun työnsin ensin edestakaisin ruuvarin kaikista reistä läpi.
EDIT:
Riku, jos et jaksa tai ei huvita koota niin lähetä vaan mulle :D Täällä on aina tilaa tuommoisille laitteille, pistetään perhe ulos jos tila loppuu.
Toivon että emäntäsi ei lue tätä ;D
MJP
niin kyllä tämä T-REX500nen kasataan nyt olkkarin pöydällä, toivottavasti saisin kuitenkin tänään edes jotenkin valmiiksi...
-
Mulla ei mennyt ruuvarikaan.
Mutta todella hyvä että kyseessä on vain satunnainen vaiva.
Toivottavasti sinulla on kopteri jo kasassa. Harmittavan nopeasti vaan valmistui tuo oma. Kasaaminen on hauskaa!
Onneksi lähipäivinä tulee toinen... ;D
Sitä täytyy vain ensin vähän mallinnella Mikaelin kanssa.
-
Mulla ei mennyt ruuvarikaan.
Mutta todella hyvä että kyseessä on vain satunnainen vaiva.
Toivottavasti sinulla on kopteri jo kasassa. Harmittavan nopeasti vaan valmistui tuo oma. Kasaaminen on hauskaa!
Onneksi lähipäivinä tulee toinen... ;D
Sitä täytyy vain ensin vähän mallinnella Mikaelin kanssa.
Ei kai sitä nyt heti tarvitse uusiksi laittaa ennenkuin edes lentänyt sillä... ;) :D
En ole vielä tuota kuussatasta pääsyt tutkimaan, mutta tässä 500sessa on ison kopun tuntua,
esim. valmiit vekit moottorin akselissa ja myös stabbaritangoissa, helpottaa huomattavasti miestä jolla ei ole dremeliä. ;D
EDIT: outoa että pääakselissa taas ei ole valmista vekkiä, kun se taas on yleensä ainoa vekki mikä löytyy myös 450 koon koptereissa.
-
Arvaan että Mikaelilla sormet jo syyhyää! ;D
Ja perinteisestihän pohjalevy ja sivulevyt ovat jossain vaiheessa muuttuneet alumiinisiksi...
Pienin koristuksin... ;D
Laadukas ja mittatarkka kopteri tämä on.
Mukava kasata ja nyt kun oppi tuon pääakselin muokkauksenkin niin sitä ei enää esiinny!
-
Arvaan että Mikaelilla sormet jo syyhyää! ;D
Ja perinteisestihän pohjalevy ja sivulevyt ovat jossain vaiheessa muuttuneet alumiinisiksi...
Pienin koristuksin... ;D
Laadukas ja mittatarkka kopteri tämä on.
Mukava kasata ja nyt kun oppi tuon pääakselin muokkauksenkin niin sitä ei enää esiinny!
Totta että siellä jo sorvit ja cadit valmiina odottamassa. Paitsi jos siellä sitä skaalaa ruuvataan ja ihaillaan uutta lähetintä...
Laadukas kopu kyllä on, vertailin vähän HDX500sen osia ja Align500sen osia keskenään ja eora oli, yhteläisyyksiäkin löytyi.
Pitäisikö avata uusi aihe "T-REX 500 varaosat " ? Tai sitten vaan "500 koptereiden erot ja yhteläisyysdet" tai jotain...?
-
Ei kait...
Align on Align ja sitä on turha vertailla muihin.
Ei mulla tosin isompaa valittamista ole ollut tuosta HDXstäkään.
Mutta onhan suunnitteluresurssit varmaan ihan eri planeetalta ja Alignin perusresepti on vain hyvä!
-
Ei kait...
Align on Align ja sitä on turha vertailla muihin.
Ei mulla tosin isompaa valittamista ole ollut tuosta HDXstäkään.
Mutta onhan suunnitteluresurssit varmaan ihan eri planeetalta ja Alignin perusresepti on vain hyvä!
Ajattelin vaan että jos osat käyvät ristiin ja ei halua maksaa turhaa jostain varaosista vain nimen perusteella,
tai jos toisen valmistajan tuotteet vaan ovat selkeästi paremmat että niitä kannattaisi mielummin ostaa...?
EDIT: tai jos toisen valmistajan varaosat ovat loppu ja jollakin sattuu olemaan "korvaava osa" pakissa... (esim. linkit ja ?)
-
Onko siellä keskenään sopivia osia?
Tutkin hetken ja löysin vain päälavat... ;D ;D
Linkinpäät ovat samankokoiset ? mutta linkkitanko on 0,3mm paksumpi rexissä
Kopat käynevät toisiinsa modaamalla ja stabbarin tanko on samanpaksuinen.
Rexän peräputki on pidempi ja millin paksumpi.
No, rexin landarit saa helposti sovitettua hdxään ja se kannattanee tehdä. Aika rimpulat mielestäni sen omat...
Mulla on omassani kuussatasen landarit...
Servot ovat samankokoiset joten niitä voi hyödyntää kuten päätit tehdäkin.
Minä päädyin 5245siin ja hdxssä on 85set.
-
...mutta tässä 500sessa on ison kopun tuntua,
esim. valmiit vekit moottorin akselissa ja myös stabbaritangoissa...
Mä jäin tuota miettimään, eli jos laitan 450een sonixin 3500kv moottorin (jossa on vekit) niin pikkukopteriin tulee ison kopun tuntua? ts. dremelöimällä vekkejä saa "isomman kopun tunnun"?
-
Nonnii!!!
Nyt tuli se toinenkin viissatanen. Täytynee kipaista postin kautta...
Edit: Höh! olikin varaosapaketti mikä tuli... Oli Sy pistänyt toisen kopteripaketin standardipostilla tännepäin.
Mutta osat tuli nopeesti! Maanantaina tuli ilmoitus lähettämisestä ja keskiviikkona täällä...
-
...mutta tässä 500sessa on ison kopun tuntua,
esim. valmiit vekit moottorin akselissa ja myös stabbaritangoissa...
Mä jäin tuota miettimään, eli jos laitan 450een sonixin 3500kv moottorin (jossa on vekit) niin pikkukopteriin tulee ison kopun tuntua? ts. dremelöimällä vekkejä saa "isomman kopun tunnun"?
Sano mun sanoneen ;D
-
jos se todellakin on noin niin eikö kannattaisi laittaa tuonne vinkit -osioon?.
se o vähä fifty-sixty
-
jos se todellakin on noin niin eikö kannattaisi laittaa tuonne vinkit -osioon?.
se o vähä fifty-sixty
Joo, pitää vielä testata pari kertaa, sit laitan ne oikeaan osioon.
-
Bauhaussista dremeli noutoon, tänään aion pixyzapista dremelöidä freyan :D
ei vaiskaan, hianoi o poikaitte uuret lelut
-
Bauhaussista dremeli noutoon, tänään aion pixyzapista dremelöidä freyan :D
Freyaa sit ei messukeskuksessa lennätellä, oletko ottanut huomioon ???
Ja kannattaa dremelöidä tarkkana ettei tuu craptoria....
-
Onko siellä keskenään sopivia osia?
Tutkin hetken ja löysin vain päälavat... ;D ;D
Ei muuten sovi sellaisenaan, mutta onneksi mukana on sovitin prikat jos haluaa käyttää vain 9mm lapoja... :D
-
Align myy itekin 9mm lapoja...
Ne sun on varmaan saanu vettä ja turvonneet... ;D
http://www.themodelhelistore.com/blades-and-paddles/align-rc-blades-and-paddles/align-430-carbon-fiber-blades-430mm-h50072.html
Onko 500 jo nipussa...
-
Align myy itekin 9mm lapoja...
Ne sun on varmaan saanu vettä ja turvonneet... ;D
http://www.themodelhelistore.com/blades-and-paddles/align-rc-blades-and-paddles/align-430-carbon-fiber-blades-430mm-h50072.html
Onko 500 jo nipussa...
Siis ehjänä on vielä pienen leijutuksenkin jälkeen, on se taas kiva leijutella uudella kopterilla, vaikka olikin vanhat hdx lavat... ;D
Tuli vähän nostalginen tunne kun piti taas parkkihallissa sateelta piilossa leijutella niinkuin 1½ vuotta sitten kun aloittelin... :)
-
Olet varmaan eka jonka viissatanen lentää suomen ilmatilassa... ;D
Vaan kuinkakohan voivat nämä muut viissatasprojektit?
Juho44 on ainaskin saanut paketin itämailta. Ja huhuja on kantautunut Lahden suuntaan kotiutuneesta yksilöstä...
Eli ainaskin viisi viissatasta olisi täälläpäin... Löytyykö enemmän???
Edit: Taisivat huhut yhdistää Juhon ja Jukan...
Eli neljä viisssatasta...
-
Olet varmaan eka jonka viissatanen lentää suomen ilmatilassa... ;D
Vaan kuinkakohan voivat nämä muut viissatasprojektit?
Juho44 on ainaskin saanut paketin itämailta. Ja huhuja on kantautunut Lahden suuntaan kotiutuneesta yksilöstä...
Eli ainaskin viisi viissatasta olisi täälläpäin... Löytyykö enemmän???
Joo, toivottavasti säät parenee niin että pääsen vähän lentääkin ja saisin kameramiehen mukaan.
Laitilan sisälennätykseen nyt lauantaina ei taida tulla sama videokameramies joka hienosti kuvasi siellä viime kerralla...
mutta tarkoitus olisi muuten sinne mennä ja kokeilla TREX500sella leijutusta (ja logata dataa) eri akkusetuppeilla sisätiloissa. :P
-
Meillä täällä Hollolassa on yksi jo koottuna mutta ilman sähköjä toistaiseksi, tämä on siis Juho44 kopteri. Olisiko täälläpäin toinenkin, ei ole tietoa? Ensi viikolla viimeistään saadaan lentoon tämä kapine kunhan servopaketti tulee.
-
Meillä täällä Hollolassa on yksi jo koottuna mutta ilman sähköjä toistaiseksi, tämä on siis Juho44 kopteri. Olisiko täälläpäin toinenkin, ei ole tietoa? Ensi viikolla viimeistään saadaan lentoon tämä kapine kunhan servopaketti tulee.
Hienoa että näitä tulee lisää. Millainen kokoonpano teillä on tarkoitus tehdä, siis servot, gyro ja akut ?
-
Gyroksi tulee 401 ja servoksi 9650 kun sellaiset nyt sattuu jo olemaan vapaana. Muut servot on Hitec 82 mg, akkuna ekaksi kokeillaan joko 4s 3700 tai tehdään kahdelle 3s Flightpower 1800 paketille piuha että saadaan ne sarjaan. Täytyy vielä seurailla markkinoita ennenkuin hankitaan se varsinaiset ajoakut sitten jotka tulee varmaan olemaan 6s. Eli nyt vaan lähdetään varovasti liikkeelle niillä kilkkeillä mitä on että päästään vähän pihassa leijuttelemaan. Tai siis näin minä ajattelen, saa Juho 44 korjata...
-
No nyt on tulossa trex 500:nen tänne Joensuuhunkin, ei tosin mulle vaan kaverille :). Servoiksi s9257, gyroksi luultavasti Spartan ds760 +s9257 ja akuiksi ekana 2kpl Dualskyn 3s2200Gt:tä. Kuvia toivottavasti ens viikolla.
-op-
-
Pari kuvaa kun pääsin kiireisesti taas tänään kokeilemaan.
Lyhyt videopätkäkin tuli otettua: http://www.justerbar.com/heli/TREX500_ensilento.mp4
-
Tänään tuli sitten oikeasti se toinen viissatanen.
Täytyisi varmaan sekin ehtiä kasaamaan niin voisi napsia kuvia koko lentueesta...
-
No montakos kopteria sinulla jo on.Pistähän kuvia koko
lentueesta jossain vaiheessa.
-
Ei ole nykyisin kuin kolme...
Sipoossa esiintynyt HDX ja 2 trex500sta...
-
Ei ole nykyisin kuin kolme...
Sipoossa esiintynyt HDX ja 2 trex500sta...
Niin sullekkos siis tulee sähköt kumpaankin rexään? Ehkä tyhmä kysymys mutta olishan sen periaatteessa voinut ostaa osiksikin :)
-op-
-
Kaikki sähköt on jo tilattu toiseenkin kopteriin.
En kyllä tiedä että paljonko niitä tulee leijuteltua mutta onpahan jotain hypisteltävää.
Ja ehkä yksi ehjäkin kopteri... ;D ;)
-
Tänään kävi Sepon kopteri kylässä (oli itse Seppokin mukana)ja oli toinen 500:nen vielä kopassa ja osat pusseissa. On se hieno peli tuo 500:nen ja viimeistely osissa on kyllä täys 10 , ainoa huono puoli tuossa oli että ei keksinyt mitään mitä pitäisi tehdä uusiksi :-\. Ainoa mikä pisti silmään niin oli tuo akun kiinnitys niin ylös irti pohjalevystä joten siihen ei mahdu kovin isoa akkua, toki eihän tuohon tarvitsekkaan laittaa isoa. Tässä kuva vielä 500:sesta ja 600N Proooosta ja tämä vierailu aiheutti pientä harkintaa jos vaikka pitäisi tuollainen "pikku Rexi" ostaa.
-
... aiheutti pientä harkintaa jos vaikka pitäisi tuollainen "pikku Rexi" ostaa.
Eikös tuo viissataenen ole medium rexi, ainakin kunnes se ysikymppinen tulee... :D
-
Nonni!!
Nyt on molemmat Rexit kasassa. Saan johdot vähän nippuun niin voin ottaa ryhmäpotretin kaksosista tänne.
Akuiksi tuli siis Alignin 2500mAh 6S1P. Ja 12T pinjonilla lähden liikkeelle.
Pitäisi varmaan vain kerätä kokemuksia niistä... ;)
Toisen kasaaminen meni jo jonkinlaisella rutiinilla. Aikaa meni parin illan tunnit. Nyt ei kiusannut pääakselin ruuvikaan.
Askartelin ensin kasaan peräputken servoineen kaikkineen. Sitten kasailin nupin. Lopuksi ruuvailin oikeanpuoleiseen sivulevyyn kiinni kaikki mitä siihen tulee servoja myöten ja vasempaan sivulevyyn sen viimeisen servon. Sitten vain palikat yhteen ja siinä se oli. Gyro (401) ja vastari (AR6200) ja nopari paikalleen ja näyttää tuo ilman lapoja mukavasti pyörivän... ;D ;D
-
Pitäisi varmaan vain kerätä kokemuksia niistä... ;)
Tarkoititko ihan lennättelykokemuksia..? ;) ;D
-
Tiedä siitä lentämisestä...
Mutta kasauskokemusta on jo... ;D
-
Hienoja kuvia.On sulla hieno verstas.Paattisilla varmaan nähdään
taas hienoa lennätystä.
-
Laitetaanpas tännekin pari uutta kuvaa...
Löydätkös eron kaksosista? Ei ole päätytulpat. Vaikka nekin puuttuu............... ;D
-
Heti, oikean vekottimen jalaksista puuttuu päätytulpat.
-
Nyt on kuvia täkäläisestäkin projektista, eli Kinnusen Samin Trex 500CF. Rakennus meni aivan putkeen, kaikki osat istuivat paikalleen hyvin. Rungon suoristaminen tehtiin peililasin päällä ja lopputulos suora ja tasaisen hyvä. Perän voimansiirrosta tuli aivan järkyttävän herkkä, hihna ei hidasta yhtään ja roottori pyörii täysin vapaasti. Perän slideri toimi löysästi vain toisin päin lavanpitimiin nähden, eli piti kääntää slideria 180 astetta akselilla, että alkoi pelittämään. Pääratas istui akselille hyvin ja pultti meni suoraan läpi ilman väkivaltaa, eikös jollain ollut ongelmaa sen kanssa?
kuvvii myös RR galleriassa.
http://www.runryder.com/helicopter/gallery/27629/
Setupiksi tulee näillä näkymin:
- 3x s9257
- Spartan ds760 +s9257
- 2p3s Dualsky 2200GT
- graupner pcm (joku niistä)
- Medusa Potencia 2.0A 5V BEC
-op-
-
lisää kuvia
-
Tänään se sitten tapahtui... ;D
Kävin kolme akullista leijuttelemassa. Aikas herkältä vaikutti mutta sentään ilmassa pysyi...
Kakkoskoneella aloittelin...
Keulaa tuo halusi kääntää koko ajan oikealle. täytynee vähän säädellä perän työntötangon pituutta.
Mitään temppuja ei mun taidollani tehdä mutta luulempa koneen olevan aika peto osaavissa käsissä.
600E:n rauhallisuus ja vakaus siitä kyllä ainaskin näillä säädöillä puuttui!
No, vähän swashia täytyy kallistaa oikealle ja siirtää nopari koneen oikealle puolelle ja sitä peräservon linkkiä säädellä... Ja maanantaina uusi yritys...
-
Nyt on 9 akullista leijuteltu. Tai oikeammin puolta akullista kun Align suosittelee viittä ekaa purkua vain puoleen akkuun...
Kone alkaa olla vireessä ainakin sillei kun minä sen osaan laittaa. Mukavasti leijuu jo!
Nostin kaasukäyrää 2. pisteen kohdalle 60% jolloin perän pito parani todella paljon. Ja gain radiosta 90% ja siinä se pysyy mihin laittaa! Täytyy katsella näin hetki ja ehkä nostaa kaasukäyrää vähän kauttaaltaan. Nyt se on muuten Alignin normal-käyrä.
Millainen sen kaasukäyrän oikeasti pitäisi olla leijutellessa ja edes-takas perä itseäänkohti kaahailussa?
Eli perä kääntyi ennen oikealle ja se johtui siitä kun kaasua vähensi niin kierrokset putosivat korvin kuullen ja tietty gyro joutui tekemään lisää hommia. Ja kun taas antoi lisää kaasua niin perä pyörähti vähän ennen kuin gyro huomasi pidon parantuneen.
-
No niin, vihdoin otettu höyryt T-Rex 500 kopterista. Ihan vaan kokeilua ja pientä leijuttelua. Kädet hieman täristi, mutta muuten meni ok. Säätöä ja isompaa pinjonia peliin, nii jo pelittää. Akkuna mulla Fullymaxin 3300 mAh nelikennoiset 14,8V lipot. Lisää akkuja tilaukseen, niin pääsee todella asian ytimeen. Näin se homma etenee :)
-
Pari kuvaa viime viikolta.
-
Mielenkiintoinen "päivitys osa"...?
Noise Choke K10400A
http://www.thetrexforums.com/?topic=2796.msg35135#msg35135
●This noise choke is effective to filter the interference of high frequency caused by servos.
●Please insert the noise choke to any un-use channel of the receiver.
esim. täältä:
http://www.helikraft.com/ALIGN+RC/All+Items/ALIGN+RC/K10400/Noise+Choke+K10400A.html
-
Hei,
Veikkaisin, että maan ja kahden muun johtimen väliin on kytketty pienet konkat tai mutkikkaampi suodatinpiiri, tai ainakin maan ja käyttiksen. Siinä signaalijohtimen ja maan välissä tuskin mitään ihmeellistä on, varmaan haluavat pitää pulssien reunat mahdollisimman terävinä...
Tasavirta ei läpäise konkkaa, mutta suurempi taajuiset häiriöt maadottuvat kylläkin.
Hyödyllinen ... mene ja tiedä ... saattaa olla vaikutustakin
Varmaan noihin servojohtoihin voi moottorin ja noparin lähellä kytkeytyä häiriöitä.
-
Voihan sitä vaihtoehtoisesti porata reikiä peräputkeen... ::)
http://www.trextuning.com/blog/?p=319#more-319
-
T-Rex 500 on ostoslistalla. Millaiset servot siihen käytännössä parhaiten sopivat, ilman että tarvitsee runkoa tai peräservon pidikettä työstää? Yritin netistä imuroidusta manuaalista tutkia mittoja, mutta siinä oli mainittu esimerkkeinä vain Hitecin HS-82MG ja HS-5245MG, eikä mitoista mitään. Esim. mitkä Futaban mallit sopivat? Sopiva peräservo?
Monet peräservot näyttävät toimivan 4.8 V jännitteellä. Pitääkö siis asentaa jännitteenalennin vai riittääkö, että säätää BEC:in jännitteen 5 V:iin, minkä kai pitäisi olla mahdollista.
Aloittelija, nääs... :)
-
4x s9257 (myös perälle) + Medusa Potencia 2A/5V regulaattori :)
http://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=93&products_id=1386
-
viissataseen mahtuu lähes kaikki tuon kokoluokan servot. Sen mukana tulee asennussarjat ainakin kahdelle servomallille. Omissani on 5245 servot nupissa 9257 perällä.
Varsinkin nupin servoihin olen 100% tyytyväinen. Mulla tässä ajossa olevassa koneessa perä kääntää vähän oikealle tein mitä tahansa mutta tuskin se tuon 9257:n vika on.
Itse ajelen becin tehdasasetteisella 5,5 voltilla ja mitään ongelmia ei ole. Tosin oikeasti nuo 4,8V vekottimet kestävät 6 volttia tai ovat rikki. Sillä tuo 4,8V tarkoittaa nelikennoista nikkeliakkua ja sellaisen jännite on täyteen ladattuna jossain 6,15 ja 6,2 voltin välillä. Tosin putoaa sieltä melko nopeasti alle kuuden voltin.
-
viissataseen mahtuu lähes kaikki tuon kokoluokan servot. Sen mukana tulee asennussarjat ainakin kahdelle servomallille. Omissani on 5245 servot nupissa 9257 perällä.
Varsinkin nupin servoihin olen 100% tyytyväinen. Mulla tässä ajossa olevassa koneessa perä kääntää vähän oikealle tein mitä tahansa mutta tuskin se tuon 9257:n vika on.
Itse ajelen becin tehdasasetteisella 5,5 voltilla ja mitään ongelmia ei ole. Tosin oikeasti nuo 4,8V vekottimet kestävät 6 volttia tai ovat rikki. Sillä tuo 4,8V tarkoittaa nelikennoista nikkeliakkua ja sellaisen jännite on täyteen ladattuna jossain 6,15 ja 6,2 voltin välillä. Tosin putoaa sieltä melko nopeasti alle kuuden voltin.
Kiitos neuvoista. Otin sitten nuppiin kuitenkin Hitecin 82MG:t. Ehkä riittävät tässä alkuvaiheessa harjoitteluun, ja rattaat metallia. Perään luultavimmin S9257 ja Spartanin DS760 -gyro, jos tuota gyroa taas jossain vaiheessa alkaa saada. Akkuina Flightpower Evo25 6s1p 2500 mAh. Hyvä tietää, että myös 5,5 V toimii.
-
Morjens,
Tuli sitten itsekkin tilattua tuo 500GF. Servoiksi varmaan hitecin digi 5245mg:t ja perään vanhasta rexistä 401+9650 ainakin toistaiseksi. Katsotaas jos tällä viikolla ennen pyhiä sen saisi hypisteltäväksi.
-
Hyvän näköinen perussetup.
Tosin itse olen miettinyt että pitäisikö vaihtaa perälle JR770 ja 3400...
Vaikkei niillä minun lentotaidoillani mitään etua saavutettaisikaan...:o)
Tulee kuiteskin tuohon kuussataseen toi JR:n gyro ja voisi olla molemmissa lentävissä kopuissa sama... Synergiaetu............ ;D
-
Tuo kun edistyneemmät kopteristit vaihtavat kopuihinsa hifi-osia on oikein enkelten laulua meidän köyhempien korville. Sehän tarkoittaa sitä, että aivan käypäistä ja laadukasta jokamiesosaa (mm.gyroja ;D) on tulossa edullisesti poistomyyntiin ?!?!?! Myös ehjät kopat ja hiilarilavat ym kannattaa samalla vaihtaa kiiltävämpiin.
-
edistyneemmät kopteristit
Heh! Kauniisti sanottu vaikkei koskenutkaan minua.
Ainoa edistyneisyys mikä minun kopteroinnissani on näköpiirissä on edessä oleva torppaus. Takuuvarmasti!
Jaa niin.... Se gyro meni jo! ;D
-
Kuinka tarkkaa näissä on painojen kanssa? Vastaria vaan mietin, JR:n 10DS painaisi about 45gr ja toine vaihtoehto 17gr...
Edit. Pitihän se kopu punnita ja tulos ilman akkua ja vastaria oli 1 402gr.
-
Tottahan kaikki ylimääräinen paino vaikuttaa. Mutta ei sillei että sitä meidän tasolla huomaisi.
Saattahan tuo muutama gramma ottaa ajoajasta sekunnin kaksi pois... ;)
Toi mun yksilö painoi 1491g ilman akkua.
-
No niin,
Nyt täytyy sanoa, että melko nopeasti tuli kopu kotiin kuljetettuna. Sunnuntaina tilasin modelhelistoresta. Maanantaina lähti noin klo 12 ja tiistaina kahden aikaan se oli jo minulla hypisteltävänä.
Eilinen menikin sitten kasatessa ja valmistahan siitä tuli. Servot on vielä tilauksessa ja tulee varmaan ensi viikon alussa. Moottori kyllä säikäytti pahemman kerran ison kokonsa vuoksi. Olin jo niin tottunut neliviiskymppisen mottiin.
Laitoin nyt ihan muodonvuoksi yhden kuvan omasta kaunokaisesta ja mittasuhteiden vuoksi laitoin kaverin rexinkin siihen.
-
Millähän tota kabiinia viittisi vähän muokata, kun ottaa tuo linkki inhottavasti kabiinin reunaan ja palasia lohkeilee? Lämmittämällä vai leikkaamalla?
-
Dremelillä tai proxonilla saat siistin kolon siihen.
-
Miten tiukasti head stopperin pitäisi olla kiinni? En meinaa millään saada sitä kovin hyvin kiinni tuolla 8 mm ruuvilla, vaan se jää helisemään nuppiin. Se ei kai ole tarkoitus?
-
Joo,
Minulla irtoaa kanssa aika-ajoin.
Jos sen haluaa kunnolla kiinni niin se on kait liimattava. Eli ruuvi lukitteella kiinni ja sitten ihan osien väliin tippa pikaliimaa.
Itse en ole lukitetta kummempaa käyttänyt vaan kiristän ruuvin tarvittaessa. Tosin pysäytän lapajon pyörimisenkin lavanpitimistä.
Se miksi en itse ole liimannut sitä johtuu siitä että joskus torppasin koneeni ja tuo stopperi sai jostain vähän iskua ja meni vaihtokuntoon... Vaikka saisi ne liimauksetkin ehkä auki voiman kanssa.
Sitten taas jos ruuvi ei ollenkaan vedä sitä kireälle niin varmistu ettet ole sorvannut ruuvia väärille kierteille. Eli ruuvi pois ja tarkastat kierteen kunnon sekä ruuvista että nupista.
Tiukalla sen pitää olla joka tapauksessa tai sitten sen stopperin voi jättää pois.
-
Taidan jättää pois ainakin aluksi. Kierteissä taitaa tosiaan olla vikaa, koska ruuvia ei saa kiristettyä. Melko helposti sain ne menemään, nimittäin heti ensi yrittämällä. :)
Oletteko muuten asentaneet noparin akun alle vai rungon kylkeen? Ensimmäinen vaihtoehto houkuttelisi, mutta aiheuttaako ongelmia painopisteen suhteen? Akkupakalla on painoa 400 g (Flight Power EVO25-2500 6S1P).
-
Mulla on kyljessä mutta koneeni on myös vähän takapainoinen.
Toisaalta jos nopari on akun alla niin varmistu sen jäähdytyksestä.
-
Tuossa sähköjä kytkin äsken. Mulla on siis JR:n lähetin/vastari. Meniköhän nuo piuhat nyt oikein kun:
CH1 Thorttle (Noparilta tuleva piuha siis=)
CH2: Aileron (Edestä katsottuna oikea servo)
CH3:Elevator (Edestä katsottuna takimmainen servo)
CH4: Rudder(?) (GY401:ltä tuleva turkoosi-puna-musta piuha)
CH6 (AUX1): Pitch (Edestä katsottuna vasen servo)
CH7(AUX2): Gain (GY401:ltä tuleva yksittäinen keltainen piuha)
Kiitoksia avusta!
-
Mielestäni yleensä noi Aileron ja pitch on toisin päin.
Mutta sillä ei taida olla oikeasti merkitystä muuhun kuin aileronin liikesuuntaan?
Tietty jos joku säätää konettasi niin silloin voi tulla sekaannusta?
-
Jeps, ookkei, mää kääntelen ne. Kattelin nuo kanavat rexin ohjekirjasta, tiedä sitte ;D
-
Minäkin katsoin vielä kuussatasen manuaalista.
Valkosella oli niin kuin minä sanoin ja harmaalla niin kuin sinä.
Mutta muistaakseni Jani minua joskus neuvoi näin kun minä sinua nyt.
-
Onko kellää tiedossa netissä parempilaatuisena manuskaa koneeseen ku tää skanni --> http://www.trextuning.com/t500-manual.pdf ? Vehje tulee mulle n. viikon päästä niin vois jo lueskella etukäteen.
Saako muuten Suomesta vielä vara-osia ? (edes sopivia lapoja)
-
sabesta taitaa saada SABin sopivia lapasia...muuten osat varmaan kivenalla
-
Kelpaako tuo laatu?
http://www.trexmad.co.uk/downloads/Trex-500-sm.pdf
Itselläni on vielä parempi paperilla, vaan kun ei mitään muistikuvaa mistä se on peräisin ... ikä tekee...
-
Nyt on tullut markkinoille viimein tämä kardaani http://www.align.com.tw/shop/product_info.php?products_id=2206 ja koppa joka on pakko saada http://www.align.com.tw/shop/product_info.php?products_id=2112.
-
Miten käytännössä hihna vastaan keppi???Motskarikokemuksilla keppi arveluttaa.Kumpi vie tehoja enemmän???Kuinka muuten vaikuttaa käyttäytymiseen???Kiinnostavannäköinen tuotehan tuo kuitenkin on......
-
Vaihdoin vuosi sitten kuusisatasessa hihnan kardaaniin. En huomannut mitään mullistavaa parannusta lentokäyttäytymisessä. Rotaatioissa on hieman enemmän energiaa lopussa kuin ennen hihnalla. Ratasmelu kasvaa ja ainakin omassa kopterissani painoa tuli lisää. Ehkä isoin etu, mitä tulee mieleen, on vaivattomuus. Kun kardaanin saa asennettua, siihen ei tarvitse enää koskea. Hihnan kanssa olen tottunut siihen, että sitä pitää aina vähän säätää erityisesti talviaikaan. Tietenkin rattaiden vaihto voi olla tympiää, jos niitä onnistuu hajoittamaan. Onhan kardaanissa myös erilainen bling bling -vaikutus kuin hihnassa :).
-
Mitähän linkkejä mun pitäisi säätää kun nupin liike on -10:stä +14 asteeseen ja täten menee lapakulmakäyrä pipariksi jos koittaa nollaa keskitikulle saada. Washout control armit kun ovat suorassa niin nupissa kulmia +3-+4 astetta.
-
Jos sulla on kaikki armit suorassa ja servohornit suorassa niin voit niitä lavanpitimeen tulevia linkkejä pidentämällä pienentää lapakulmia ja lyhentämällä suurentaa.
Kun ruuvaat kumpaakin linkkiä yhtä paljon niin pysyy lapaurakin kohdillaan. Jos siis olet jo säätänyt sen.
-
Tuli tässä leijuteltua kunnolla ensikertaa juuri munasta kuoriutunutta T-Rex 500:ta
Ihmeellisesti kopu kesti loppuun asti, erityisesti kun lavat kävi välillä aika pelottavissa kulmissa.
Pitäis varmaan saada joku semmonen torppauksen varaosalista, niin että vois ostaa kamat valmiiksi pakkiin.
Lapoja ainakin ois hyvä olla...mitähän muuta tollasessa välimallin reksissä paukkuu jos (kun) joskus mätkähtää plantaasiin?
-
Paljonko teillä on siiveke/korkkari-lapakulmia? Mistä olis hyvä lähteä ensi leijutukselle? Virittelin kaasu ja pitchi-kulmat manuaalin mukaisesti ja meinasin lähteä viiden asteen ohjausliikkeillä kokeilemaan.
-
Kannattaa cyklic kulmat säätää niin, että itsestä tuntuu sopivalta. Pitch kulmia voi kysellä sellaiselta henkilöltä, jonka lentotyyli vastaa eniten omaa tyyliä, jokaisella koneella on omat kulmansa joiden sisällä setuppi pelaa hyvin. Säädät vaikka ensin nupin niin että kulmia tulee +-12, sitten säädätä radion ccpm liikealueet niin, että swash kallistelee niin paljon kuin mahdollista, ja siitä prosenttiarvosta tiputat vaikka 20% niin pitäs olla aika mukava leijuttelussa. Expoa voi joutua laittamaan vähän tai paljon, riippuu kaikenlaisista asioista kuten servohornien pituudesta, servoista ja pilotista.
-op-
-
Olipa poliittinen vastaus ;D Mutta toisaalta noinhan se menee. Päädyin sitten lapakulmissa manuaalin suositukseen ja ohjausliikkeissä +-6 asteeseen, tuolloin oli dual ratea 50% käytössä. Näytti koko liikerata olevan lähemmäs viisitoista astetta, eli kyllä sieltä tarvittaessa ohjaustehoa löytyy. Ensileijutus tuli tehtyä ja hyvin meni, lisää pitäis saada, toivottavasti jo huomenna.
-
No hei, onko kellään tullut viissatasessa vastaan vielä laakeriongelmia? Omallani on takana vajaat kolmekymmentä lentoa ja kun tänään ajoin ekakerran 6S akuilla niin kierrosten lisäyksessä kuuluu "ulinaa" joka minusta ainakin kuulostaa laakereilta.
Aiemmin moottorissa oli 22000rpm 4S akulla ja nyt 34000rpm 6S akulla, leijuttelutehoilla tosin "vain" noin 30000rpm. Moottori siis "vakio" RCM-BL500L.
Itse olisin ensimmäisenä veikkaamassa moottorin laakereita, mutta onko muilla tullut vastaan samaa?
Virtojen perusteella ei vielä olisi kovin suurta jarrutusvaikutusta asialla, mutta eihän se silti tarkoita mitään. Virtakäppyröitä tuolla: http://www.kopterit.net/index.php?topic=1271.msg14071;topicseen#msg14071
-
Heh sulla illi taitaa ollla noissa kierrosluvuissa yks nolla liikaa...
-
Heh sulla illi taitaa ollla noissa kierrosluvuissa yks nolla liikaa...
Taitavat olla moottorin kierroksia... eikös esim. 450:sen 430XL 3700KV pitäs ottaa 36000 kierrosta?
-
Joo, nimenomaan moottorin kierroksia. Nupissa vastaavasti 2100rpm 4S akulla ja 2500 6S akulla.
-
No niimpä onki en ole vielä herännyt tähän uuteen päivään...
-
Ulina lähtee yksisuuntaislaakerista joten rasvaa se ja koeta uudestaan. Joskus voi olla niinkin että rasvan poisto auttaa! Jos ei lopu niin vaihda uusi. T500:n tyyppivika.
-op-
-
Rasvattu ja koelennetty.
Ei lähtenyt kokonaan, alkuun oli samat, mutta taisi se vähetä kun lämpeni (tai rasvat sekottu laakeriin kunnolla).
Pitää vielä parit akulliset testata kunhan seuraavan kerran pääsee kopukoimaan. Jos ei auta niin sitten putsataan rasvat vähemmäksi ja katotaan uusiksi.
-
Olen tässä torpin jälkeen pohtinut, että mitäköhän todellista merkitystä on sillä onko tuo runko GF vai CF. Tilasin hiilikuituisena, joka oli vähän kallimpi, koska sellainen oli jo ennestään. Mutta mitä eroa noilla käytännössä on?
-
Muutama gramma painossa, ja lasi ei johda sähköä kuten hiili, joten se ei anna radiohäiriöitä.
-
On kertynyt tonne pakinpohjille muutama vaihtoon joutunut lepatus- ja pääaseli. Nämähän on tullut vaihdettua samalla kun on lavat menneet mäsäksi ja siinä uskossa että nuokin on jotenkin taipuneet.
Olen tässä pyöritellyt näitä kapistuksia ties millasilla lasipinnoilla, enkä ainakaan itse löydä (ehkä tapaa miten näkis, että) että ois vääntyneet.
Kuinka tarkkaa se on noissa että täytyy olla 100% suorat ??
-
Kyllä niiden täytyy olla valmistustoleranssien puitteissa aivan suoria.
Pistät akselin pyörimään puhtaalla lasipöydällä ja jos sen pyörimisessä näkyy pientäkään nopeudenvaihtelua loppuvaiheessa niin akseli on kiero.
Ei kait ne akselit ihan joka kerta mene mutkalle torpissa mutta yleensä kylläkin. Siksi ne on aina syytä vaihtaa. Tosin jos uudet akselit on loppu ja hinku taivaalle kova niin ainahan sellaista pöydällä pyöriteltyä voi koittaa. Jos kopteri alkaa täristää jollain kierrosalueella niin se akseli oli kiero.
Itse olen kyllä torpatut akselit heittänyt aina pois. Toisaalta kerran on tullut suoraan paketista valmiiksi kiero akseli...
-
Päivitystä viissatasen ulinaan. Hiljaista ollut viimeaikoina viissatasen kanssa, mutta nyt taas vähän aktiviteettia kun sai useamman akun siihen. Pari viikkoa sitten vihdoin vaihdettua sen yksisuuntalaakerin, mutta ulinaan sillä ei ollut vaikutusta joten seuraavaa syyllistä metsästämään.
Taas nettiä selaamalla löytyi RunRyderista ja Helifreakista juttuja että moottorin laakerit olisivat ulinan lähde. Nyt kun asiaa miettii niin näinhän sen täytyy olla. Yksisuuntalaakerihan ei normaaliajossa pyöri ollenkaan vaan ainoastaan silloin kun moottori ei pyöri. Samoin pääakselin laakerit ei voi olla syyllinen koska ulinaa ei kuulu silloin kun laskeutuu ja sammuttaa moottorin mutta roottori vielä pyörii.
Eli moottorin laakerit siis. Juttujen perusteella olisi laakerit heikolla rasvalla oletuksena ja siksi alkavat äkkiä ulisemaan kuivuuttaan.
Finlessillä oli tuollainen ratkaisu asiaan: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=76264
Pitääpä käyttää taas Tasantoa ja hakea uudet laakerit ja toivoa että ei joudu moottorikauppaan laakerinvaihdon seurauksena :D Onko Oulun seudulla kenelläkään mahdollisuutta avittaa laakereiden "läpirasvauksessa", eli että saisi puskettua laakereihin kunnolla rasvaa niin ei heti pääse kuivumaan?
-
Moips
Mitäs ootte mieltä, uskaltaako 500:seen laittoo Logitechin 2100T:n, vai onko liika pieni? :)
-
Uskaltaa.
-op-
-
Rupes vähän isompi vatkain houkuttelemaan..
Miten suuri käytännön ero vaikka 450 SE V2:lla ja 500:lla on vakaudessa? Tuleeko isompaan siirryttäessä wau-fiilis, vai onko se lähinnä pientä parannusta?
Entäs miten pienillä servoilla tuota pystyy kieputtamaan? Onko esimerkiksi LTS-3100G liian pieni perälle? Mitäs nuppiin?