Kopterit.net
Tekniikka => Sähkömoottorit, noparit, akut, laturit ja becit => Aiheen aloitti: kimce - 28 Maaliskuu, 2010, 15:13:02
-
Onhan tätä aihetta sivuttu moneen kertaan, mutta itelle ei ole ihan selväksi tullut.
Siis lipoakut vähän kuitenkin pullistuu ajan mittaan. Mutta mistä tietää, mihin asti se on normaalia ja milloin kannattaa akku hävittää? Itellä on akkuja enemmän ja vähemmän pyöristynyt sitä mukaa kun lennätykset kovenee :D Lennättämisen jälkeen akut on kohtuu lämpimiä, mutta ei mielestäni mitenkään älyttömästi. Latauksessa ei lämpene eikä pullistuminen mielestäni siinä vaiheessa tapahdukaan, pikkusen yli 1C:llä latailen.
Onko jotain reffikuvia kriittisesti pullistuneista akuista?
-
Mä oon huomannut että akkujen jännitteen pito ja virrananto kyky lennossa tippuu niin paljon pullistuneilla akuilla että nillä ei ole enää mukava lennättää. Ainakun antaa pitchiä niin kopteri booaa eikä kierrokse palaudu hyvin. Tällöin itsestäkin tuntuu siltä että ei näillä ole enää kiva ajella.
Eli ainakaan mun lentotyylillä "räjähdysvaaraa" ei ole. Olen miettinyt kyllä joskus saako jotain ongelmia aikaiseksi jos bogaamisesta huolimatta kiusaa akkua niin paljon kun pystyy.
Toinen homma onkin sitten sellaiset akut jotka väärinkäytöstä pullistuvat, kuten esimerkiksi syväpurkauksesta. Näistä mulla ei ole juurikaan kokemusta, mutta epäilisin niidenkin antaman jännitteen olevan aika epätasaista.
-
-
No juu, ite ainakin koitan toimia akkujen kanssa mahdollisimman huolellisesti ja turvallisesti. Koskaan en akkuja aja liian tyhjiksi, yleensä 65-75% kapasiteetista, 80:aan koitan optimoida. Kennojen jännitteet latauksen aloittamisessa on 3,78-3,81 V.Toistaiseksi akut tuntuvat olevan vielä ihan hyvässä kunnossa ja antavat riittävästi mulle virtaa, mutta joskus hirvittää se pullistuminen. Yleensä käsittelenkin niitä melkein silkkihansikkain :D
Mutta hyvä, ettei välitöntä räjähtämisvaaraa sitten kuitenkaan ole, kunhan akun toiminta vaikuttaa normaalilta.
-
itsekkin kyllä aloittelevana olis kiva nähdä kuvia ns. normaalista pullistumisesta joka vielä on hyväksyttävissä ja akku toimii riittävän hyvin (miten kukakin ton nyt sitte määritteleekään...)
eli jos jollain on pullistuneita akkuja ni ottakaahan kuvia tänne näytille ja vähän selitystä millä käytöllä menny sellaseksi kun on...
-syklit
-missä käytetty / miten
-lataus virrat
-mahdollinen torppi jnejne
voi tulla ihan mielenkiintosta vertailua...
-
eli jos jollain on pullistuneita akkuja ni ottakaahan kuvia tänne näytille ja vähän selitystä millä käytöllä menny sellaseksi kun on...
-syklit
-missä käytetty / miten
-lataus virrat
-mahdollinen torppi jnejne
Alla kuvia verrattuna uuteen. Vähän pehmeen tuntuinen tyyny. En tiedä kauanko tuota vielä uskaltaa käyttää.
Saas nähdä. Eipähän olleet ainakaan kalliita.
-syklit ~30, alkoivat pullahtamaan noin 15 syklin jälkeen
-käytetty HK450:ssä, leijuttelua ja pitchpumpia jonkunverran
-latausvirrat 1-2C, yleensä 2C eli luvattu maksimi, aina tasausladattu
-ei torppeja, lennon jälkeen lämmittää kättä, mutta ei polta
-purettu noin 70-75%, vajaa kymmenen keikkaa alusta ajettu suht tyhjäksi, ei kuitenkaan alle 3.5V per kenno
-antaa virtaa normaalisti ja toimii kuten uudetkin
Edit:
Motti Hobbymate "dealextreme" 3800kv, Nykyisin Turnigy Typhoon 3550kv
Säädin Mystery 40A, se sininen SBECillä.
Lentoajat parani 7 --> 8 min padan vaihdolla, akkuihin menee se 1700 mAh. Joten alussa on otettu kohtuullisesti virtaa pelkällä leijuttamisella.
-
Jännä, omat turnipsit ei ole pullahtaneet vielä yhtään.. olisiko joku 20 sykliä(2c lataus) takana random pyörittelyä ja nakkelua..., minulla on ~1.5 vuotta vanha flightpowerin akku 3s 2160mah 25evo joka ei ole vieläkään pullistunut mutta virtaa sieltä ei saa ulos purettu kuivaksikiin varmaan 5 kertaa.. sitten mysteryn 2 akkua toisesta kuoli kennoja ja se pullahti vähän(kuollut kenno), toinen on pehmentynyt eikä anna virtaa enään kunnolla ja on äkkiä tyhjä... 600N oli vastarin akkuna align 1600mah 2s pikkuakku joka oli aika pullea jo, toimi vastari käytössä ihan hyvin vielä tarkemmin en ajatellut miten on elänyt.
Varmaan riippuu nopari+motti+käyttö combosta miten akut elää itselläni on 40A plush säädin ja 4000kv motilla ajanut eli virtaa on varmaan kohtalaisesti otettu.
-
Alla kuvia verrattuna uuteen. Vähän pehmeen tuntuinen tyyny. En tiedä kauanko tuota vielä uskaltaa käyttää.
Saas nähdä. Eipähän olleet ainakaan kalliita.
Aika vähän pullistunu verrattuna mun yhteen akkuun. :)
Hieman ohi otsikon, mutta oma aloittamanihan on; aloin huvikseni pähkäilemään, että miten vois seurata akun kulumista. No ainakin kennojen välille syntyy ajan mittaan pikkuisen epätasapainoa, joka vissiin tarpeeksi pahetessaan tekee akusta aika huonon. Koska olen pitänyt vähän liiankin tarkkaa kirjaa akkujen käytöstä ja latauksista, niin sain aikaiseksi käyriä eri akuille. Käyrä muodostuu yksinkertaisesti latausajasta, ladatusta virrasta ja latausvirrasta. Perimmäisenä ajatuksena oli, että kennojen tasaus pidentää latausaikaa. Yksi akku mulla joskus meni ihan pimeeks ja siitä käyrä ilmoittaa aika selkeesti. Tosin sen toteamiseen ei apuvälineitä tarvittu :D
Alla normaali akku ja se, joka pimeni. Ei tästä kellekään varmaan mitään hyötyä ole, mutta tulipahan mieleeni :P
-
oho! :o
aika hyvinhän toikin akku on pullistunu!
itsellä kyllä olis jo vaikee päättää uskaltaako käyttää...
tästä ketjustahan saattaa tulla ihan avartava!
raati haluaa lisää kuvia ;D
ittellä on yks nokialaisen akku (BL-5B) pullistunu niin että takakuoren kiinnitys petti puhelimesta (N80).
akkuhan on li-ion mutta en tollasta uskaltanu enää käyttää vaikka toimikin ihan samalla lailla ku uus :o
-
Duunissa näkee päivittäin kun asiakkaat tulee kummastelee nokialaisen huonoa akunkestoa, ja kun ruetaan avaamaan takakantta niin asiakas tuumii vielä "niin sitä kanttakaan en saa auki, varmaan jotain likaa välissä".
Alta paljastuu VAARALLISEN isoksi pullistunut akku. Ihmisillä ei ole muuten mitään käsitystä akkujen vaaroista.. Välillä meinaa ahdistaa.
-
Alta paljastuu VAARALLISEN isoksi pullistunut akku. Ihmisillä ei ole muuten mitään käsitystä akkujen vaaroista.. Välillä meinaa ahdistaa.
Onko noita kännykän, taskulampun, läppärin tai rc-vekottimen akkuja sitten räjähdellyt tai syttynyt tuleen ihan oikeassa elämässä, vai luetaanko niistä se muutama uutinen vuodessa maailmalta?
Taskulamppujen Li-ion akkuja pidetään vaarallisina ja niitä on räjähdellyt kovalla voimalla. Paitsi vaan ne eivät ole ikinä edes olleet ladattavia, vaan CR123 kertakäyttöisiä litiumpattereita. Niitä lähinnä jenkit ovat tunkeneet lamppuihin väärinpäin tai sekaisin erimerkkisiä ja tyhjiä ja täysiä. Huimimmat laittaneet ne laturiin ja silloin yleensä on lähtenyt näyttävästi ja ampunut sirpaleita ympäri kämppää.
-
Eipäkait noita kännyköiden akkuja paljoa ole räjähtänyt, mutta ihmettelen ettei vielä ole.. Sen verran "pöljää" ihmistä Suomessakin liikenteessä ::)
Siinä vaiheessa ei enää naurata kun akku on pullistunut kaksinkertaseksi ja kommentti on "joo toi takakansi ei enää mahtunu niin jouduin teippaamaan ton akun kiinni, tätä joutuu nyt lataamaan melkeen kahden tunnin välein, täs on vielä takuu voimassa, mä haluan että sä korjaat tän".
En tiiä että räjähteleekö noi kännyköiden lionit kuinka, mutta uusimmissa malleissa alkaa muuten olla enimmäkseen LiPoja, lisäksi niitä saa ainakin ns. "tehoakkuina" -lisävarusteena.
Nokian uudet puhelimethan menee aivan jumiin jos niiden akku pääse tyhjäksi, eivät ota enää latausta vastaan, niitä tulee tosi paljon huoltoon.. Vika on ihan vaan siinä, että kun ne akut tyhjenee niin jännitetaso on todnäk niin alhainen että nokialaisen oma joku piiri vissiin jotenkin suojelee sitä akkua ja ei suostu lataamaan. Vika "korjaantuu" kun käyttää akkua irti (resettiä?) ja laittaa takasin, sit laturin nokkaan ja antaa olla pari tuntia sammuksissa. Jos akkua ei käytä irti niin se ei ala ollenkaan lataamaan, siitä päättelin tuon "resetin". Jos käyttää akun irti ja rupee lataamaan ja koittaa käynnistää vaikka 15min sisään niin taas ollaan alkutilanteessa, nokialainen lähtee käynnistymään, mutta syö akun niin rutikuivaksi että tilanne on ehkä pahempi ku alotustilanteessa..
Kaiken tän kruunaa se, että esim. N97 kuluttaa enemmän virtaa "idlellä" (alotusnäyttö online, säätiedotus, hesari, sähköposti online) kuin mitä normaali nokialainen autolaturi kerkee lataamaan. Se tuli huomattua kun pikkujouluihin ajelin N97 GeePeeÄssänä, akku loppu puolessa välissä matkaa vaikka oli laturin päässä.. Ja tästä taas päästään siihen, että kun Nokian N97:n mukana tuli ainakin ennen se adapteripalikka, niin sillä ei tee mitään, sehän mahdollisti sen, että voi latailla tota uutta eu-standardin minimicrousb-mitälie liitintä nokian vanhalla pikku ja isopäisellä laturilla, harmi vain että ne vanhat laturit ei anna tarpeeksi virtaa ulos että niistä olis jotain hyötyä. (Joutuu sammuttaa kännykän ja silti se lataa lähemmäs 5 tuntia että on akku täynnä vs. teholaturi, puhelin käynnissä ja 30min).
En mie mitään faktaa noista tiedä, kaikki on ihan vaan omassa pienessä kupolissa pääteltyä, mutua niinsanotusti..
Ja sori "kevyt" OT..taas..
-
Noista li-xx akuista ja niiden vaaroista puhutaan ja varoitellaan paljon (minkä merkkisellä laturilla saa/uskaltaa ladata ja millä ei jne), mutta oikeasti niitä ei kai räjähtele sen useammin kuin autonkaan akkuja eli tuskin koskaan. Youtuben videoissa akku saadaan räjähtämään ihan törkeästi ja tarkoituksella väärinkäyttämällä. Mitenkään ylivarovainen on turha olla ja pelko persiissä ladata niitä hiekkaämpärissä.
-
Nooh, jokanen omalla tavallaan, mut älä tuo akkujas sitten ainakaan mun lähettyville..
Ei se LiPo -kysele sillon kun se lähtee, ja noita on aivan turha vähätellä.
Tässä yks mielenkiintonen tuore tapaus:
http://www.kopterit.net/index.php?topic=7084.msg71584#msg71584 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=7084.msg71584#msg71584)
Lenteli lentsikalla, yhteys katkes, kone tonttiin --> Akku ilmeisesti oikariin ja koko lentokoneen keula katosi.. Kemistillä oli jossain ihan kuva siitä puolikkaasta lentsikasta "räjähdyksen" jälkeen, en vaan nyt äkkiseltään löytänyt.
Kylhän noita uutisia näkyy googlella löytyvän, esim lithium polymer batter kills tmv.
(http://www.koreatimes.co.kr/upload/news/071128_2p0_lg(1).jpg)
"A 33-year-old excavator driver was found dead on Wednesday in Cheongwon, North Chungcheong Province, after a suspected cell phone battery explosion, police said.
The man, identified only with his surname Seo, was found lying dead beside his excavator in a stone quarry in Cheongwon at 8:40 a.m. by his colleagues. His cell phone was found in his shirt pocket with its battery severely melted and his chest burned and fractured, the police said.
It is the first case of a suspected mobile phone battery explosion killing a person in Korea, though there have been several reports of such deaths in other countries."
-
Kyllähän sen tietää että nämä ovat vaarallisia, mutta kuitenkin NIIN harva akku "räjähtää"... varsinkaan oikein käytettynä verrattuna siihen paljoko näitä on käytösssä ympärillä. Näissä RC hommissa akut läjähtävät tontin asiosta ja väärin ladattuina/purettuina suurimmaksi osaksi. Tuo puhelin näyttää kyllä siltä ettei se "räjähtänyt" ole vaan palanut voimakkaasti. Aina on tietenkin valmistusviat(joka laitteessa).
Mutta vastaavia vaaroja löytää joka asiasta kun hakee, eli minäkin olen sitä mieltä ettei näitä tarvitse pelätä ja punkkeria niiden latausta varten rakentaa... asianmukaisesti oikeilla virroilla palamattomalla alustalla lipopussissa niin ei varmaan tule ongelmia 98% käyttäjistä.
En tietenkään sano että huolettomasti voisi käsitellä mutta turhaa niitä kakat housussa laturiin laittaa ja silmäteränä tunnin tuijottaa ja lämpötiloja tarkistellen ;D
Nämä omia mutumietintöjäni.
-
Tuo puhelin näyttää kyllä siltä ettei se "räjähtänyt" ole vaan palanut voimakkaasti. Aina on tietenkin valmistusviat(joka laitteessa).
Näinhän se on, mutta pitääkö sen aina räjähtää että sitä osataan varoa?
"its battery severely melted and his chest burned and fractured, the police said."
Mitenkään ylivarovainen on turha olla ja pelko persiissä ladata niitä hiekkaämpärissä.
... varsinkaan oikein käytettynä verrattuna siihen paljoko näitä on käytösssä ympärillä. Näissä RC hommissa akut läjähtävät tontin asiosta ja väärin ladattuina/purettuina suurimmaksi osaksi.
Radio-ohjattavan auton akusta lähtenyt palo tuhosi paritaloa Vantaalla (http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Radio-ohjattavan+auton+akusta+l%C3%A4htenyt+palo+tuhosi+paritaloa+Vantaalla/1135249085452)
-
Noista li-xx akuista ja niiden vaaroista puhutaan ja varoitellaan paljon (minkä merkkisellä laturilla saa/uskaltaa ladata ja millä ei jne), mutta oikeasti niitä ei kai räjähtele sen useammin kuin autonkaan akkuja eli tuskin koskaan.
Yleisyyteen nähden varmasti "tuskin koskaan", mutta absoluuttisena lukumääränä melko paljon. Googlaamalla sanoilla kännykkä, akku, tulipalo, räjähdys, tarvikeakku jne. löytää paljon ihan kotimaisiakin juttuja, maailmalta tietysti enemmän. Tilastoa en tosin löytänyt, sellaista tuskin onkaan.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200803127376307_uu.shtml (http://www.iltalehti.fi/uutiset/200803127376307_uu.shtml)
http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=200724287 (http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=200724287)
http://www.kaleva.fi/plus/juttu703726_page0.htm (http://www.kaleva.fi/plus/juttu703726_page0.htm)
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1459925 (http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1459925)
http://www.puhelinvertailu.com/uutiset.cfm/2009/02/02/kannykka_rajahti_ja_tappoi_miehen (http://www.puhelinvertailu.com/uutiset.cfm/2009/02/02/kannykka_rajahti_ja_tappoi_miehen)
http://plaza.fi/muropaketti/taskumuro/nokian-kannykka-rajahti-tampereella (http://plaza.fi/muropaketti/taskumuro/nokian-kannykka-rajahti-tampereella)
http://www.tietokone.fi/uutiset/2003/nokian_kannykka_rajahti_lahdessa (http://www.tietokone.fi/uutiset/2003/nokian_kannykka_rajahti_lahdessa)
jne. jne.
Taannoin jossain mediassa oli juttua tarvikeakuista. Läpivalaisu näytti selvästi, että aidosta akusta löytyi ylipaineventtiili ja lämpösuoja, tarvikeakusta pelkkä kenno. Eli käytännössä jos tarvikeakku vetää itsensä ns. jojoon, se turpoaa, repeää ja syttyy palamaan. Aito akku yrittää katkaista virtapiirin ja höyrystyessäänkin vain päästää liiat paineet ulos. Lipot ja li-ionithan syttyvät (karkeasti otettuna) palamaan vasta sitten, kun sisus pääsee kosketuksiin ilman hapen kanssa.
-
niitä RC vehkeiden pullistuneiden akkujen kuvia... ;D
-
Omakohtainen kokemus, joskaan tässä akku ei onneksi palanut eikä räjähtänyt; Nokia 6630:n BL-5C -akku kuumeni ladatessa niin kuumaksi ettei siinä voinut pitää sormea edes sekuntia. Litiumakkujen vaaroihin perehtyneenä nakkasin mokoman välittömästi keraamiseen mukiin jonka vein paikkaan jossa akku saa rauhassa pamahtaa jos haluaa - näin ei kuitenkaan käynyt vaan akku jäähtyi lopulta. Ulkonäkö oli tämän jälkeen normaali, ei pullistumista, mutta en tuota enää uskaltanut käyttää vaan ostin suosiolla uuden. Vertailun vuoksi uusi akku hädintuskin lämpiää huoneenlämmöstä ladatessa.
-
Radio-ohjattavan auton akusta lähtenyt palo tuhosi paritaloa Vantaalla (http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Radio-ohjattavan+auton+akusta+l%C3%A4htenyt+palo+tuhosi+paritaloa+Vantaalla/1135249085452)
Tuossakin tapauksessa taisi olla käyttäjässä vika, lipoa ladattu ni-xx laturilla tms.
-
Radio-ohjattavan auton akusta lähtenyt palo tuhosi paritaloa Vantaalla (http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Radio-ohjattavan+auton+akusta+l%C3%A4htenyt+palo+tuhosi+paritaloa+Vantaalla/1135249085452)
Tuossakin tapauksessa taisi olla käyttäjässä vika, lipoa ladattu ni-xx laturilla tms.
Näin se oli, muistaakseni jossain puhuivat että nimhi-laturilla oli ladattu. Mutta edelleen, oli se vika käyttäjässä tai ei, lipo on vaarallinen ja tässäkin tapauksessa se nähtiin. Vaarallinen väärissä käsissä olis ehkä osuvampi, vaikka on ne vaarallisia "osaavillakin" henkilöillä.
Mutta alkuperäseen parit kuvat kahdesta aivan saman verran käytetystä Alignin 3S -pakasta. Isompi latautui kerran epähuomiossa 4.25V kennojännitteisiin.. Eli 0.05V enemmän kuin mitä noihin yleensä tulee tungettua (Alignin laturi ei lopettanutkaan latausta):
-syklit: Ei voi tietää
-500 rexissä pareittain
-latausvirrat 1C tai alle
-ei torppeja, lennon jälkeen lämmittää kättä, mutta ei polta
-Purettu yleensä noin 3.7volttiin/kenno, eli ei todellakaan paljoa. Poikkeuksena kun ostin uuden lähettimen, sillon en ollut vielä säätänyt timeria ja ajatuksissa tuli lennettyä punarajalle asti (3.5V +-0.05V)
-antaa virtaa normaalisti ja toimii kuten uudetkin
-
Akkujen hävittämisestä.
Tämän näköinen akku kaipaa jo kotioloista pois pääsyä
(http://www.kopterit.net/index.php?action=dlattach;topic=1831.0;attach=8649;image)
OP kirjoitteli tuosta suolavedessä neutraloinnista, josta myös ulkomaan foorumeillakin on mainittu
Akku ämpäriin ja vettä niin että peittyy kokonaan, sitten joku puol desiä suolaa perään niin pitäs toimia.
-op-
Tuo vanha säije nimellä: Lipon hävitys (http://www.kopterit.net/index.php?topic=1831)
Tuota testaan itse seuraavan akun pullistuessa, varmastikin toimiva tapa.
Ulkomaan foorumilta myös bongasin juttua siitä, että neulalla reikä lipon kylkeen kenno kerrallaa ja veteen tyhjenemään. Tätä EI kannata tehdä, voin sanoa ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Vissiin juuri tuo edellä mainittu sisuskalujen reagointi hapen kanssa tuli testattua, aika nopee reaktio.
Tyhjäsin itseltä pari akkua näin ulkona. Eka oli 2S 850 mah joku akku (ei ongelmaa), toinen oli Rhino 3S 2250 mah (ei ongelmaa), kolmas oli Miihkailin 3S ~2200 mah joku akku (1. ja 2. kenno ei ongelmaa, 3. kenno sai reiän kylkeen ja alkoi puskea savua kiihtyvään tahtiin), joka tyhjensi itsensä aika näyttävästi.
Ihmettelin paikkansa pitävyyttä tossa rei-ityshommassa, mutta oli monta kirjoitusta että näin vedetään, joten sillä sitten ;D
Reikiä en ole sisätiloissa viitsinyt tökki ja ihan hyvä niin, ois muuten huutanut palohälyyttimet viimoisella kerralla. Liekkejä akusta ei irronnut kun sen verran vikkelään sen vesiämpäriin nakkasin, mutta tehokkaasti se pari litraa vettä lämmitti palttiarallaa 40 asteiseksi.
Jaa niin, tollanen käryävä lipo haisee aika pahalle :-X
nm. kotikemisti
-
Tuota reijästä tuli mieleen, itselläni tuossa mysteryn 3s lipossa kuollut kenno on ratkennut itsekseen siksi varmaan kuollut... sivusta tuo "laipan" alta halennut kenno ja möhniä tullut ulos.
Näin se oli, muistaakseni jossain puhuivat että nimhi-laturilla oli ladattu. Mutta edelleen, oli se vika käyttäjässä tai ei, lipo on vaarallinen ja tässäkin tapauksessa se nähtiin. Vaarallinen väärissä käsissä olis ehkä osuvampi, vaikka on ne vaarallisia "osaavillakin" henkilöillä.
Luultavasti jokaisella on jo korvien välissä että ne on vaarallisia, mutta ei niitä silti tarvitse edellenkään pelätä.
Tätäkään tapausta ei olisi ollut jos olisi viitsitty lukea että miten kyseinen akkutyyppi ladataan.
Jopa kiinan lipoissani on ollut tuosta hävittämiestä että esim hehkulampulla jännite alas ja sitten johonki suolavesivatiin kuolemaan kokonaan... sitten kierrätykseen.
-
how about putting tape over the terminals and dumping it into a used battery container for conventional recycling?
or, why expose myself to chemicals if I don't have to:
Lithium Hexafluorophosphate (http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_hexafluorophosphate)
"It is very destructive to mucous membranes. Harmful if swallowed, inhaled, or absorbed through skin."
No thanks.
-
taidan ostaa latauspussin ku periaatteessa puukaapissa latailen ;D
-
Värkkäsin tämmösen kotikutoisen purkulaitteen
(http://farm5.static.flickr.com/4049/4475649872_e5daedcfaa.jpg)
Lasikupin sisällä on kaksi 25W 12v halogeenia sarjassa, kaippa tuo on sama kuin 5 ohmin tehovastus. 6s akku ainakin purkautuu siististi lämmöksi ja vähän valoksikin.
Paljon siistimpi tapa kuin suolavesiämpärissä lutraaminen. Siihen veteen liukenee siitä akusta kuitenkin jotain niin heviä, että en ole varma mitä sille vedelle sitten pitäisi tehdä jos pelaa by-the-book. Ei ainakaan kalakeittoa.
Suolaveden ideanakin taitaa olla vain akun tyhjentäminen jottei patterinkierrätyksessä kaupan takahuoneessa aiheudu turhaan ohjelmaa oikosulkujen kanssa.
Lopullinen määränpää taitaa olla http://www.akkuser.fi/
taidan ostaa latauspussin
Kannatetaan.
-
Lasikupin sisällä on kaksi 25W 12v halogeenia sarjassa, kaippa tuo on sama kuin 5 ohmin tehovastus. 6s akku ainakin purkautuu siististi lämmöksi ja vähän valoksikin.
Tuossa purkulaitteessa on vain se ongelma että purkuvirta menee kaikkien kennojen läpi. Miten käy jos yksi kenno onkin valmiiksi tyhjä? Silloin sen napaisuus kääntyy ja sitä tavallaan ladataan väärin päin ja lopputulos voi olla se että kaikki kennot eivät ole tyhjiä vaikka jännite koko akun yli olisikin 0V. Parempi olisi tehdä balansoitiliittimeen liitettävä purkulaite jossa jokainen kenno puretaan erikseen ts. kaikkien vierekkäisten nastojen väliin purkuvastus jonka arvon voi valita sen mukaan kuinka kiire akku on purkaa tyhjäksi.
-
Parempi olisi tehdä balansoitiliittimeen liitettävä purkulaite jossa jokainen kenno puretaan erikseen ts. kaikkien vierekkäisten nastojen väliin purkuvastus jonka arvon voi valita sen mukaan kuinka kiire akku on purkaa tyhjäksi.
Eli pätkä piikkirimaa ja vastus jokaisen nastan väliin lienee halvin ja yhteensopivin vielä eri tasuriliitinten kanssa.
Tyhmä kysymys, onko purkuvastukset sama asia kuin normaali vastukset?
-
Parempi olisi tehdä balansoitiliittimeen liitettävä purkulaite jossa jokainen kenno puretaan erikseen ts. kaikkien vierekkäisten nastojen väliin purkuvastus jonka arvon voi valita sen mukaan kuinka kiire akku on purkaa tyhjäksi.
Eli pätkä piikkirimaa ja vastus jokaisen nastan väliin lienee halvin ja yhteensopivin vielä eri tasuriliitinten kanssa.
Tyhmä kysymys, onko purkuvastukset sama asia kuin normaali vastukset?
ei ole
-
Parempi olisi tehdä balansoitiliittimeen liitettävä purkulaite jossa jokainen kenno puretaan erikseen ts. kaikkien vierekkäisten nastojen väliin purkuvastus jonka arvon voi valita sen mukaan kuinka kiire akku on purkaa tyhjäksi.
Eli pätkä piikkirimaa ja vastus jokaisen nastan väliin lienee halvin ja yhteensopivin vielä eri tasuriliitinten kanssa.
Tyhmä kysymys, onko purkuvastukset sama asia kuin normaali vastukset?
tehohäviöt pitää muistaa sitte laskea ettei vastukset turhaan lämpene liikaa eli siis oikean arvoiset vastukset oikeissa teholuokissa (itsestään selvyyksiä mutta kuitenkin)
-
Eli pätkä piikkirimaa ja vastus jokaisen nastan väliin lienee halvin ja yhteensopivin vielä eri tasuriliitinten kanssa.
Tyhmä kysymys, onko purkuvastukset sama asia kuin normaali vastukset?
Jos tarkoitat "normaalilla" vastuksella pientä langallista vastusta on näiden tehokesto yleensä 1/4W, mutta käytännössä rajoittava tekijä on kuinka kuumaksi vastus tulee. Maksimi purkuvirta on n. 4V/R ja maksimiteho taas n. 16V²/R. Jos esim. käyttää "normaaleja" 82 ohm vastuksia ollaan turvallisella alueella, mutta purkaminen voi kestää kauan. Jos haluaa nopeampaa purkua pitää käyttää suuremman tehonkeston pienemmän resistanssin vastuksia tai sitten kytkee näitä "normaaleja" vastuksia rinnan.
-
Eli pätkä piikkirimaa ja vastus jokaisen nastan väliin lienee halvin ja yhteensopivin vielä eri tasuriliitinten kanssa.
Tyhmä kysymys, onko purkuvastukset sama asia kuin normaali vastukset?
Jos tarkoitat "normaalilla" vastuksella pientä langallista vastusta on näiden tehokesto yleensä 1/4W, mutta käytännössä rajoittava tekijä on kuinka kuumaksi vastus tulee. Maksimi purkuvirta on n. 4V/R ja maksimiteho taas n. 16V²/R. Jos esim. käyttää "normaaleja" 82 ohm vastuksia ollaan turvallisella alueella, mutta purkaminen voi kestää kauan. Jos haluaa nopeampaa purkua pitää käyttää suuremman tehonkeston pienemmän resistanssin vastuksia tai sitten kytkee näitä "normaaleja" vastuksia rinnan.
joo juuri näin paitsi että vastusten tehonkestot kerrotaan yleensä maksi arvona jonka se kestää (kestää ne enemmänkin muttei kauaa)
tollanen 82 ohmin vastus ollessaan 1/4W lämpenee jo täysin polttavaksi tolla karkeesti 0.2W (kenno vielä 4V) teholla joka tosta syntyy / vastus...
yleensä en missään eletroniikassa suosittele että käytettäis ku max puolet vastusten tehoarvoista...
sellanen sanonta että elektroniikan komponentit on oikein mitotettu kun niihin pystyy lämpöjen puolesta käsin koskemaan ei ole ollenkaan huono sääntö! (n.70C)
e. [endofofftopic] ;D
-
Eli pätkä piikkirimaa ja vastus jokaisen nastan väliin lienee halvin ja yhteensopivin vielä eri tasuriliitinten kanssa.
Tyhmä kysymys, onko purkuvastukset sama asia kuin normaali vastukset?
Jos tarkoitat "normaalilla" vastuksella pientä langallista vastusta
juuri tuollaista pientä rautalangalla lävistettyä hevosmuurahaisen kokoista vastusta tarkoitin.
Taidan käydä Harryä moikkaamassa akun kera, saa antaa tarvittavat kilkkeet hyllystä ja piitää kortin tunnusnumeron näpyttämistä.
Ekotori ottaa vastaan noita ilmeisesti ladattuinakin.
-
Tässä ihan pätevästi merkattu paketti. Tuli alkuviikosta Alankomaista.
-
Tällaisella saa akun purettua kätevästi.
Olkoon sitten vaikka tusina kennoja. Tämä lähti mukaan kiskurihinnalla yhdellä eurolla yhdestä rojuliikkeestä idästä.
-
Parempi olisi tehdä balansoitiliittimeen liitettävä purkulaite jossa jokainen kenno puretaan erikseen ts. kaikkien vierekkäisten nastojen väliin purkuvastus jonka arvon voi valita sen mukaan kuinka kiire akku on purkaa tyhjäksi.
Eli pätkä piikkirimaa ja vastus jokaisen nastan väliin lienee halvin ja yhteensopivin vielä eri tasuriliitinten kanssa.
Tyhmä kysymys, onko purkuvastukset sama asia kuin normaali vastukset?
ei ole
vahingossa tuli luettua edellistä sivua ja humasin tän ja HALUAN NYT KORJATA! (en tiedä miten oon voinu lukea ton mutta)
vastus on vastus ja sillä selvä jos sillä puretaan jotain varauksia niin joku voi sitä kutsua vaikka purkuvastukseksi mutta se on silti vastus! ;D
-
Tällaisella saa akun purettua kätevästi. Olkoon sitten vaikka tusina kennoja. Tämä lähti mukaan kiskurihinnalla yhdellä eurolla yhdestä rojuliikkeestä idästä.
näenkö ihan väärin vai seisooko siinä .01R? jos näin on niin vastaa ihan täyttä oikosulkua eli sitä että laitat akun johdot yhteen...
vai onko .81(ohmia)?
jos oli 0.81 ohmia niin esim 6S kennostossa jossa kennot on n.3.7v tulee virraksi 27A josta taas syntyy tehoa yli 600W (toi on 250W)
mahtaa lämmetä ;D
-
Tällaisella saa akun purettua kätevästi. Olkoon sitten vaikka tusina kennoja. Tämä lähti mukaan kiskurihinnalla yhdellä eurolla yhdestä rojuliikkeestä idästä.
näenkö ihan väärin vai seisooko siinä .01R? jos näin on niin vastaa ihan täyttä oikosulkua eli sitä että laitat akun johdot yhteen...
vai onko .81(ohmia)?
jos oli 0.81 ohmia niin esim 6S kennostossa jossa kennot on n.3.7v tulee virraksi 27A josta taas syntyy tehoa yli 600W (toi on 250W)
mahtaa lämmetä ;D
Ohops. P = U² / R => (4,2V * 6)² / 0,81 Ω = 784 W ;D
No, mutta 3-kennoisella täydelläkin akulla menee vielä alle tuon 250 W:n eli (4,2V * 3)² / 0,81 Ω = 196 W.
-
Tällaisella saa akun purettua kätevästi. Olkoon sitten vaikka tusina kennoja. Tämä lähti mukaan kiskurihinnalla yhdellä eurolla yhdestä rojuliikkeestä idästä.
näenkö ihan väärin vai seisooko siinä .01R? jos näin on niin vastaa ihan täyttä oikosulkua eli sitä että laitat akun johdot yhteen...
vai onko .81(ohmia)?
jos oli 0.81 ohmia niin esim 6S kennostossa jossa kennot on n.3.7v tulee virraksi 27A josta taas syntyy tehoa yli 600W (toi on 250W)
mahtaa lämmetä ;D
Ohops. P = U² / R => (4,2V * 6)² / 0,81 Ω = 784 W ;D
joo pointin ymmärsitkin jo eli ei kannata laittaa kiinni ;D
-
Näin se oli, muistaakseni jossain puhuivat että nimhi-laturilla oli ladattu. Mutta edelleen, oli se vika käyttäjässä tai ei, lipo on vaarallinen ja tässäkin tapauksessa se nähtiin. Vaarallinen väärissä käsissä olis ehkä osuvampi, vaikka on ne vaarallisia "osaavillakin" henkilöillä.
Luultavasti jokaisella on jo korvien välissä että ne on vaarallisia, mutta ei niitä silti tarvitse edellenkään pelätä.
Tätäkään tapausta ei olisi ollut jos olisi viitsitty lukea että miten kyseinen akkutyyppi ladataan.
Tuosta hiipi selkäpiihin, että saattaa jollekin esim 3s akun kupeessa lukeva 11,1V olla niin lähellä 12V, että helpointa on tökätä liiteristä löytyvä iskän auton akkulaturi kiinni. Onko näistä tapauksista kuulunut?
-
Eipä taida vielä moista suomessa ainakaan tapahtunut, ainakaan kuulunut...
Ehkä kannattaa tutustua uuteen asiaan kun tulee vastaan...
nimh akuista hypätään lipoihin niin tarkistaa miten niiden kanssa toimitaan, sama joka asiassa eikä vain akuissa. Luulen että tämäkin uutisointi tästä nimh laturilla ladatusta on sattunut joillekkin nuorille(ei sillä että itse vanha olisin 21, jos verrataan kopteristien keski-ikään)10-14w jolloin ei välttämättä jaksa/kiinnosta lukea ohjetta vaan kokeillaan ensin ja muuten vähän "huolettomia". Ei sillä että kaikki olisi.
Käsittääkseni tuo autopuoli on todella suosittua kyseisen ikäluokan kesken, ehkä vanhempienkin kannattaa katsoa millaista kalustoa lapsillaan on ja miten niitä käytetään.
-
Vaikka ketjuun ei ole pitkään aikaan kirjoitettu mitään .. niin ajattelin silti kantaa korteni kekoon kuvalla ..
(http://www.toinenmaailma.fi/rc/akku.png)
Syklejä vähän ( <10 ) ja ei torpattu
E-skyn balanced laturina
Lennettäessä lämpeni polttavaksi..
Akussa oli jo ostettaessa vikaa, .. takuuseen lähti.
-
Vaikka ketjuun ei ole pitkään aikaan kirjoitettu mitään .. niin ajattelin silti kantaa korteni kekoon kuvalla ..
(http://www.toinenmaailma.fi/rc/akku.png)
Syklejä vähän ( <10 ) ja ei torpattu
E-skyn balanced laturina
Lennettäessä lämpeni polttavaksi..
Akussa oli jo ostettaessa vikaa, .. takuuseen lähti.
mä en kyllä tollasta enää sisään kämpille huolis!
-
Kyllähän sen tietää että nämä ovat vaarallisia, mutta kuitenkin NIIN harva akku "räjähtää"... varsinkaan oikein käytettynä verrattuna siihen paljoko näitä on käytösssä ympärillä.
No tuollainen pehmeäkuorinen lipo ei oikeasti taida juurikaan "räjähtää". Lipo on sisältä jollakin (litium?)mömmöllä päällystettyä kuparifoliota. Pinta-ala on hirmuinen ja siitä johtuu suuri virranantokyky. Välissä muovikelmua ja koko komeus kieputettu rullalle. Päällä ohut muovipussi. Joskus taannoin yksi kenno analysoitiin. Se "räjähdys" on sama asia kuin polkaista ilmapallon tai trippipurkin päälle. Saattaahan siitä vähän lieskaa tulla huonolla tuurilla, mutta ei se nyt ikkunoita talosta riko, saatikka seiniä.
Vähän aikaa sitten meidän hurja terrierinpentu söi emännän puhelimesta parhaat palat. Puri pentele akkuunkin reiän ja sieltä valui jotain litkua. En maistellut mitä se oli, mutta nokialaisen lion kyseessä. Muuta dramatiikkaa ei tullut, paitsi vähän noksun kuoria koiran paskassa.
-
Syysleirillähän tuo akkujen räjähtäminen testattiin. Mitään kovaa räjähdystä tosiaan ei taia tapahtua, mutta kyllä sieltä sen verran liekkiä tulee että vähemmästäkin asunto palaa:
Allaolevassa videossa tosiaan annettiin Turnigyn 2650mAh 6S pakalle noin 30A virtaa sellainen 11 minuuttia..
http://www.youtube.com/watch?v=7kuVo95-F5Q&feature=player_embedded (http://www.youtube.com/watch?v=7kuVo95-F5Q&feature=player_embedded)
-
Vaikka ketjuun ei ole pitkään aikaan kirjoitettu mitään .. niin ajattelin silti kantaa korteni kekoon kuvalla ..
(http://www.toinenmaailma.fi/rc/akku.png)
Syklejä vähän ( <10 ) ja ei torpattu
E-skyn balanced laturina
Lennettäessä lämpeni polttavaksi..
Akussa oli jo ostettaessa vikaa, .. takuuseen lähti.
Samassa kunnossa on mun amig-akut ;D