Kopterit.net
Tekniikka => Radio-ohjaimet, servot, gyrot ja lisävarusteet => Aiheen aloitti: koha - 09 Toukokuu, 2010, 20:48:07
-
Moron
Piipittelin tuossa 12FG:n käppyröitä TREX-450:n. Normaalin sai hyvin että ei ole ruutia liikaa mutta kun idle1 ei saa ruutia riittävästi? Kierrokset laskee vaikka kaasukäyrä on 100% ja lapakulmat samaa luokkaa kuin normaalissa?!? ??? Laitoin -kulmia maltillisesti mutta ei jaksa niitäkään pyörittää maassa kunnolla. Patteritkaan ei ole vielä niiiiin vanhoja, vuoden ikäisiä, ja normaalimodessa tehoa on käytössä hyvin. Säädin ja motti hobbycity-kamaa mutta viimekesänä toimivat varsin hyvin.
Kyl mä luulin et mä osaan mut en sit kuitenkaan ???
-
Vois helpottaa ku kerrot mikä säädin, moottori, paljoko kulmia jne
Kannattaa kokeilla vaan uusilla akuilla jos ennen on ollut vetoa vehkeissä...
-
Vois helpottaa ku kerrot mikä säädin, moottori, paljoko kulmia jne
No mitäs se nyt auttaisi kun tilanne on tämä:
Kierrokset laskee vaikka kaasukäyrä on 100% ja lapakulmat samaa luokkaa kuin normaalissa?!?
Minä ymmärrän ongelman niin, että idlessä irtoaa vähemmän paukkua vaikka kaasua on enemmän kuin normissa ja lapakulmissa ei ole oleellista eroa.
-
Minä ymmärrän ongelman niin, että idlessä irtoaa vähemmän paukkua vaikka kaasua on enemmän kuin normissa ja lapakulmissa ei ole oleellista eroa.
Juurikin näin. Vkl säädin swashin vaakaan ja kulmat kohtalleen, -+12°, ja sitten arpomaan käyriä. Lähtökohtana normimoodiin -5° - +10° ja kaasu ~65-70% keskitikussa. Ja siitä hienosäätöä. Ja leijun hienosäätö LD/RD-potikoilla toimii, kierroksia saa paljon. Itse asiassa normimodessa sai pudottaa kaasua aika lailla että sai mukavan rauhallisen. Mutta idlessä ei sitten toimi, "tarjosin kaasua, ei kelvannut". Kulmat samaa luokkaa, kaasu välillä koko käyrälle 100% mutta kierrokset tippuu kun vaihtaa normilta idle1 ???
Jotain tuli mieleen töihin ajaessa. Kun katsoi servomonitoria, hold'ssa kaasu on poissa enemmän kuin normimoden tikkutakana-kohdassa. Ja taas idle päällä ei kaasuliikettä näy ollenkaan. Voisiko tuo holdin asento vaikuttaa jotenkin säätimen keksimiin rajoihin? Akun kytkee tietenkin hold päällä. Pitää kokeilla illalla tuota, kenties sitten säätää holdin 0-kohtaa.
-
Ettei vaan radio itse rajoittaisi kanavan liikealuetta, jokin slider tai potikka jäänyt vahingossa päälle?
Joskus noita voi olla vaikea huomata.
- Jukka
-
Ja siellä on niitä group-asetuksia myös...
-
Nysse selvisi. Tai ainakin toimii.
Katsoin edelleen servoliikeratoja sekä servotesterissä että throttlehold-valikossa eikä holdissa ainakaan tullut enempää kuin 75%. Kävin sitten endpoint-puolella laittamassa kaasun liikeradan samaan mikä limit oli 135% ja jo alkoi tapahtumaan. Ei tarvi idle1:ssä enempää kuin 90%, riittää mulle hyvin.
Jotenkin noin se meni, ei vaan osannu ensin moista epäillä. Kiinteäsiipisissä kun kaasu on toiminut koskematta kaasun endpointtiin. Ei ollu slideri eikä potikka vaan muutenvaan ration rajoitus.