Kopterit.net
Helikopterit => Kopterivalmistajat => E-Sky Sähkökopterit => Aiheen aloitti: Arto - 11 Heinäkuu, 2010, 15:20:45
-
Terve,
hankin E-Sky:n Belt CP V2:n viime jouluna. Siitä asti toiminut moitteettomasti. Akkuina minulla on mukana tullut E-skyn 11.1v ja 1800 mAh LI-Po akku ja ostin vielä kaveriksi suuremman AMIG 11.1V 2400 mAh LI-Po akun. Laturina pienemmälle akulle on tälläinen: http://www.leluja.net/000152-charger-lipo-p-411.html ja suuremmalle akulle tälläinen: http://www.leluja.net/ek20855-balance-charger-p-687.html.
Joku aika sitten latasin tuota suurempaa akkua, ja kun aloitin lennätyksen - akku ei mahtunutkaan enään kopteriin. Se oli siis pullistunut pehmeäksi molemmilta puolilta.
Nyt latasin pienempää akkua 3 h ja laturi näytti vihreää valoa. Kuitenkin kun aloin lentämään: 3 minuutin kuluttua tehot nytkähtivät niin paljon alaspäin, että kopteri laskeutui. Akku siis loppui 3 minuutin lennätyksen jälkeen.
Mistä tälläinen mahtaa johtua? Tuo suuremman akun pullistuminen johtuu selvästi laturista tai akusta, mutta entä tämä pienempi akku? Onko vika kopterissa vai akussa?
-Arto
-
Olisit vaan käyttänyt sitä toista lauturia siihen pienempäänkin akkuun, ilmeiesti tuo toinen laturi ei tasaa lainkaan? jotenka akusta on yksi tai useampi kenno mennyt huonoksi.
-
Itseasiassa suurempaan akkuun käytin vain ja ainoastaan tuota tehokkaampaa laturia. Pienempään akkuun käytin pääosin tuota tehottomampaa laturia, mutta satunnaisesti myös sitä toista.
-
Eikös nuo molemmat ole ihan samalaisia jotka lataa tasausliittimen kautta tasaten, pullistuminen voi hyvin johtua liian tyjhäksi ajamisesta... oletko ajanut akuilla niin kauan aina että kopterista häviää tehot. Veikkaisin että tässä on syy akkujen kuoleentumiseen..
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0 (http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0)
-
Oliko miten pitkä aika kun lensit viimeksi ennen sitä latausta minkä jälkeen huomasit pullistumisen, ja oliko akku tyhjänä koko sen ajan?
-
Vanha ketju, mutta kuitenkin...
Meinaa jäädä tehollinen käyttöaika noilla vakioakuilla tuohon 2 minuuttiin.
Onko ne tosiaan noin huonoja. Yhtenään saa akkuja vaihtaa ja ladata, opettele tässä sitten belttiä leijuttaan.
Millä akulla tota aikaa sais hieman enempi, edes 4-5min ?
-
Vanha ketju, mutta kuitenkin...
Meinaa jäädä tehollinen käyttöaika noilla vakioakuilla tuohon 2 minuuttiin.
Onko ne tosiaan noin huonoja. Yhtenään saa akkuja vaihtaa ja ladata, opettele tässä sitten belttiä leijuttaan.
Millä akulla tota aikaa sais hieman enempi, edes 4-5min ?
Esim. Turnigy 3S 2200mah HobbyKing:iltä. Pääsee helposti Beltin kanssa 4-5min leijutteluun. Pitäisi kyllä noilla vakioillakin päästä. Ettei ois vaa akut pilalle menny.
-
Jos ajelet niillä 1800Mah vakiokuilla ja ovat jo parhaat päivänsä nähneet niin eipä niillä ton kauempaa pörrää :-\
Niinkun Toeh(kaikkien Belttien Äiti :))) sano noi Turnigyn ovat varteenotettavia akkuja.
Näillä ite pörräsin Beltin kaa
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8934 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8934)
Ja oon ollu tyytyväinen
-
Kiitos vastauksista.
Akut on kylläkin vain pariviikkoa ollu vasta käytössä.
Taitaa säädöt olla vaan poskellaan torppien jälkeen, eli pari minuuttia jaksaa vetää isoilla kierroksilla ja sit putoo jenkat ratkaisevasti.
Tekee kaikilla neljällä akulla aivan samaa. Akut kun lataa, niin ei niihin paljoo virtaa mene. Eli eivät ole tyhjiä.
Pitänee tarkistella vielä lisää nupin säätöjä.
Tosin beltti kyllä nousee ilmaan noilla vajaillakin kierroksilla, eli ei säädöt aivan persiillään ole. Tosin roikkuu noi harjoitusjalaksetkin vielä kopun mahan alla.
Pitänee investoida noihin parempiin akkuihin silti.
-
Minkälaiset on kennojännitteet kun oot pörränny niillä?
-
Amig 1800mAh akulla äsken kokeilin, niin jännitteet kaikissa kennoissa 3.75V, tosin kokeilin viel sisällä miinus lapakulmilla, niin otti kierroksia kyllä kunnolla.
Toi Amig on 20C purkuvirraltaan ja lämpenee jonkunverran pörryytyksessä. Pitäiskö olla isompi C-luku seuraavissa akuissa.
-
Mikäs radio ja laturi muuten käytössä? RTF setin mukana tulleet vai jotain muuta?
E: Ja tosiaan ei se isompi C luku haittaa. Tuommone Eispiin (master of the belts :D) linkittämä 25C piisaa jo hyvin lentelyihin.
-
Radio on tosiaan paketin mukana tullut ja laturi on tommonen G.T. Power A6:n.
Tuntuu tasaavan kennot kohtuullisesti.
Hidasta kirjoittaa, kun foorumi kyselee kaikenlaista kokoajan :)
-
Ne foorumin kyselyt lähtee pois kun ylität tuon 10 viestin rajan.
http://www.kopterit.net/index.php/topic,15959.0.html (http://www.kopterit.net/index.php/topic,15959.0.html)
Se radio ei ihan parhaimmasta päästä oo, mutta kyllä silläki pystyy vähän lentelemään. Tosi nopsaa loppuu säädöt kesken, ku aletaan säätämään konetta. Kaasu ja lapakulmakäyrät myös taisivat olla vähän mitä sattuu, mutta joksenkin joten kuten toimivat.
-
Mikäs radio ja laturi muuten käytössä? RTF setin mukana tulleet vai jotain muuta?
E: Ja tosiaan ei se isompi C luku haittaa. Tuommone Eispiin (master of the belts :D) linkittämä 25C piisaa jo hyvin lentelyihin.
Mitkäs sukat oli jalassa? :P Se purkaminen pullistaa sen akun eikä lataaminen !
-
Ongelma jo hieman helpotti, kun sai nupin säädöt edes samalle hehtaarille.
Olivat niin pielessä, että piti olla hirmuiset kierrokset ennenkuin alkoi nousta.
Nyt meni jo sinne 4min pintaan.
No, oppia ikä kaikki :)
-
Ongelma jo hieman helpotti, kun sai nupin säädöt edes samalle hehtaarille.
Olivat niin pielessä, että piti olla hirmuiset kierrokset ennenkuin alkoi nousta.
Nyt meni jo sinne 4min pintaan.
No, oppia ikä kaikki :)
Noniin se on hyvä et sait kohilleen eli kun säädät nuppi niin AINA alhaalta ylöspäin ja pitchi sit viimesenä
ja tos hyvä video noista lapakulmista(voit olla jo kattonu,mut kuitenkin :))
http://www.youtube.com/watch?v=YgCjIYvMKHM# (http://www.youtube.com/watch?v=YgCjIYvMKHM#)
-
Mitkäs sukat oli jalassa? :P Se purkaminen pullistaa sen akun eikä lataaminen !
Mjaah mitähän ajoit tällä takaa? :P Laturia kyselin ihan mielenkiinnosta että mennäänkö sillä ikihitaalla 3-4h latailevalla E_Sky tasaavalla vai onko jotain parempaa laturia käytössä. Paremmalla kun näkee nuo voltit ja sisään menneet milliamppeeritkin ja sen mukaan voi vähän käyttää akkua oikein eli sen 80% kaavan mukaan.
-
Tosiaan se paketin mukana tuleva "laturi" on melko hauska kapistus. Kesti monta tuntia kun sillä aluksi latailin.
Valojen vilkutusta oli hauska seurata aikansa...
Pitää jossain vaiheessa hommata joku isompi laturi tolle G.T:lle kaveriksi ja sit parempi radio.
Taas lisää opeteltavaa kun ohjelmoi radioo.
-
Ei noissa uusissa mankoissa itseasiassa nyt niin kauheasti opeteltavaa ole, vähän lukee ajatuksella niin kyllä se avautuu...
Hyvät laturit maksaa ehkä hieman mutta eipä sitten tarvi myöhemmin itkeä että loppuu rahkeet laturista kesken kun kalusto kasvaa.
Mutta fakta on ettet ikinä saa belttiä täysin säätöihin (servot 90 kulmaa jne) sen omalla radiolla (kun ei siin eskyn hifissä ole trimmiä sitä varten) :D
-
Oon nyt muutaman akullisen leijutellu belttiä noilla Turnigyn 2200mAh akuilla, semmosen n. 4min saa täydet tehot irti sit kierrokset laskee.
Mittasin akut, kokonain jännite n. 11.8V sit laturiin (iCharger 106B+), (laturin poweri Alinco 20A), toi yhdistelmä tunkee akkuihin vain n. 800mAh.
Ei toi nyt ole lähellekään mitään 80% akun tehosta. Mikäs rajoittaa menoo ?
Mankkana vielä eskyn orggis toosa. Patterit tosin kohta finaalissa kun ei pala enään kuin punainen ja keltainen ledi.
Kopu kyllä nousee viel ilmaan, vaikka ei ota täysiä kierroksia.
Vai lieneekö mulla halu liian kauan leijutella samalla akulla.
Ai niin, noilla Turnigyn akuilla leijuteltu vasta semmoset max. 10 kertaa.
-
Kierrokset laskee kun jännite laskee jos ei ole noparissa govia päällä.
-
Kierrokset laskee kun jännite laskee jos ei ole noparissa govia päällä.
Asia selvä, paitsi mulle.
Jännitteen laskun ja kierrosten suhde on selvä tiettykin, mutta tuo gov juttu ei nyt kolahtanu vielä ::)
Tarttee käyttää hakua, mutta lieneekö beltin systeemeissä moista ollenkaan. Ei ainakaan ole silmiini tuota osunut.
-
Asia selvä, paitsi mulle.
Jännitteen laskun ja kierrosten suhde on selvä tiettykin, mutta tuo gov juttu ei nyt kolahtanu vielä ::)
Tarttee käyttää hakua, mutta lieneekö beltin systeemeissä moista ollenkaan. Ei ainakaan ole silmiini tuota osunut.
Govi eli governor löytyy useimmista nopareista, yksinkertaisimmillaan se ohjelmoidaan päälle ja sitten asetetaan suora kaasukäyrä lähettimeen joilloin kierrokset on (tai ainakin pyritään pitämään) samat koko lennon ajan. Toki tuossa pitää mitoittaa kaasukäyrä niin, että kierrokset on mahdollista saavuttaa myös lennon loppupuolella kun akun jännite on 3.8V luokkaa.
-
Eli palaan tähän asiaan, kun saapuu uus ratio englannista (soomehyllyt tyhjät).
Tohon eskyn orggismankkaan ei ohjelmoida mitään.
Haulla löysin tietoo kanssa sen verran, ettei kaupan vermeillä tee paskaakaan.
Se siitä, kiitos kuitenkin...
Ai niin unohtu, kokeilin äsken ja vedin hbk:llä 10min eikä siinä ollut samaa ongelmaa tuossakaan ajassa.
Kaupan vermeet siinäkin. Tokkopa tuossakaan mitään kuvernööriä on :)
-
Oon nyt muutaman akullisen leijutellu belttiä noilla Turnigyn 2200mAh akuilla, semmosen n. 4min saa täydet tehot irti sit kierrokset laskee.
Mittasin akut, kokonain jännite n. 11.8V sit laturiin (iCharger 106B+), (laturin poweri Alinco 20A), toi yhdistelmä tunkee akkuihin vain n. 800mAh.
Ei toi nyt ole lähellekään mitään 80% akun tehosta. Mikäs rajoittaa menoo ?
Kierrokset laskee äkillisesti ja merkittävästi? Tos on pari vaihtoehtoa, joko nopari lämpenee ja lämpösuoja menee päälle taikka sitten low-voltage soft-cut iskee kehiin. Tosin nopareiden cut-offit ovat yleensä matalalla, 3.0-3.4V/kenno, joten ei oikein vaikuta siltä ellei nopari mittaa jännitettä ihan päin seiniä. Onko nopari lämmin/kuuma heti lennon jälkeen? Moottorin lämpötila?
-
Nopari lämpenee sen verran ettei siinä kauaa viitti sormee pitää, moottori ei tunnu kuumalta, tietty hieman lämmin kylläkin.
Kierrokset ei kauheasti laske, mutta korkeutta ei ota lisää, joten tultava maankamaralle.
Foorumilta löysin tämmöisen kirjoituksen Eskyn säätimestä:
/Nopeudensäätimessä on mm. seuraavat ominaisuudet
/- Ei anna moottorin käynnistyä mikäli kaasu ei ole akkua kytkettäessä pois
/- ei luonnollisestikaan jos idle up -kytkin on päällä
/- ei anna ajaa akkua liian tyhjäksi. Siinä on pieni pykälä ennen virransyötön alasajoa moottorille (joutuu lisäämään kaasua), ennen kuin minimijännite saavutetaan
Eli tuo selittäis sen noin 4min lentoajan.
Muuttuisko sitten aika, jos toisen noparin hommaa.
-
Nopari lämpenee sen verran ettei siinä kauaa viitti sormee pitää, moottori ei tunnu kuumalta, tietty hieman lämmin kylläkin.
Tjooh, noparin lämpösuoja laukeaa jolloin tehot putoavat puoleen. Kun esim 450:ssä Plushin nopareilla ei ilman mittaria voi sanoa, että se olisi lämmennyt. Suosittelisin kokeilemaan esmes Plush 25A, 30A tai 40A -säädintä. Toinen vaihtoehto siirtää nopari sellaiseen paikkaan, että roottorin ilmavirta viilentää sitä tehokkaasti.
-
Ok juttu.
Nopari on oikeessa kyljessä kiinni ja roottorin ilmavirta kyllä pitäis päästä sitä tuulettaan.
Tarttis ajaa kuumaksi ja mitata, mulla on piikkilämpömittari jolla mittaan muovinhitsaus ilman lämpöö.
Pitänee tilata noita nopareita, harmittaa kun akussa olis kuitenkin hieman lentoaikaa aina jäljellä.
Onhan toi 4min sentään jotakin, mutta saahan taas näpertelemistä.
Jos ottais tommosen 30A, niin ei olis heti liian pieni ?
-
Nyt laturi sai jo tungettua n. 1300mAh toiseen akkuun.
Moottori ja nopari kävi melko viileenä, eli sormee saattoi hyvin pitää niissä kiinni.
Päivemmällä muuten välillä tuli jostain nenään aavistus lämmenneestä sähkölaitteesta, eli taitaa joku paikka lämmetä liikaa.
Kopu soveltuu siis noilla osillaan paremmin viileille keleille.
Samaa taisi tehdä jo aikaisemminkin, vaan kaikkea ei aina muista...
Mutta tuo palaneen haju ei hyvää tiedä, ainakaan radioissa, samaa kai se näissäkin vehkeissä meinaa.
-
Tänään aamun viileydessä leijutellessa teki siinä 4min paikkeilla taas saman.
Eli ei vaikuta ainakaan ulkolämpö tuntuvasti, lienee siis jänniteriippuvainen, niinkuin totesitte.
Tietty hyvä, ei tartte ajastinta kun se ei aja akkuja hengettömiksi ja alas pääsee vielä ehjänä,
paitsi jos on liian korkeella yms. ;D
-
Jos ottais tommosen 30A, niin ei olis heti liian pieni ?
Suosittelen ostamaan kerralla 40A mallin. Etenkin sellaisen mallin jossa on SBEC (siis switched bec ei linear bec), niin menee vähemmän virtaa lämmöksi hukkaan.
Lisäksi se 40A malli painaa muutaman gramman enemmän jolloin on helpompi saada painoa sinne beltin nokkaan. ja vielä yhtenä plussana sanottakoon että tuo 40A mallin voi tulevaisuudessa siirtää johonkin muuhun 450 kokoluokan kopteriin jos beltin tonttaa niin ettei sitä kannata enää korjata.
-
No niin, oon tuossa haarukoinnu tota aikaa, jonka nopari antaa täyttä virtaa moottorille.
Ei noparissa taida mitään vikaa sinällään olla. Semmosen 4,5 - 5min leijutteluun antavat täydet virrat, akusta riippuen.
Jos käyttää ajastinta, niin kaikkihan on hyvin, eikä tarvitse hakea kopua mistään näreiköstä sen takia että sähkö loppui.
Leijutellessa se vaan ei jaksa korkeutta ottaa, eli hiljakseen vaan kopu maanpinnalle.
Kaikki tietty vaikuttaa lähes kaikkeen ja roikkuuhan beltin mahan alla vielä nuo harjoituspallotkin.
Tosin lyhensin niitten varsia jo 70mm, kun näytti lähinnä joltain raakulta :D
Pitää tuossa jatkaa leijutuksia ja viikonloppuna vaihtaa tuo ESC, kun lupailee taas sateita lentäjäoppilaan harmiksi >:(
-
Minulla itselläni on kolmoskopterina Belt CP X. Se kyllä muistaakseni leijui niillä eskyn 1800mA akuilla sellaiset 7min. Aikanaan kun tuossa oli vielä ne pallot kiinni, niin en muista että olisi ollut mitään vaikeutta korkeutta ottaa (meni vaikka puunlatvojen korkeudella jos niin halusin). Kyllä se sen 7 minuuttia leijui sillä korkeudella kun halusin ja akussa oli vielä lennon jälkeen 20-25% jäljellä.
Kävin myös pari viikkoa sitten kun oli ne helteet lentämässä noilla uusilla 2200mA nanoilla sellaiset 5min räväkkää lentoa. Ei vaan tuo eskyn ESC oikein (25A) tykkää virrasta koska parilla akulla tultiin alas autorotaatiolla kun noparin lämpösuoja laukesi (Hetken jäähdyttelyn jälkeen pääsin taas ilmaan seuravalla akulla). Ajattelin laittaa tuon ylijääneen 40A Skywalkerin ESCin tuohon viikonloppuna ja jos on kelejä niin käyn testaamassa.
-
Ok juttu.
Piti tänään hieman lapauraa korjata, kun jäi viimeks säätämättä kun vaihdoin noi hiilikuitulavat.
Lienee tuollakin asialla jotain tekemistä akkukeston suhteen.
Tarttee käväistä kellon kanssa mittaamassa toi aika taasen.
-
Semmosen 7min oli tuo aika nyt, lähes tyyni keli, eli kyllähän toi tuntuis olevan enempi säätöongelma mun kohdalla.
Mutta suunta on nyt ainakin oikea :)