Kopterit.net
Tekniikka => Asetukset, säädöt ja vinkit => Aiheen aloitti: krpk67 - 29 Heinäkuu, 2010, 23:09:14
-
Terve!
T-REX 500 ampuu taivaalle hiukan liian hätäiseen ja taas toisaalta tippuu kuin kivi. Phoenixilla kaasu toimii kuten unelma, juuri sopivasti. Millä tuota saisi viilattua? Throttle curve? Radio on DX7 ja lentäjä aloittelija :)
Nyt tuo throttle curve on jousipyssyn muotoinen L=0% 1=43,5% 2=71% 3=82,5% H=90%
Pitch curve on hiukan kaarella, eli ei ihan lineaarinen. Lapakulmista ei ole mitään hajua
Kiitokset, jos joku vaivautuu jelppimään.
-
Muuta pitch curve vaikka 30-55-80, jolloin ei ole koko lapakulma-aluetta käytössä ala- eikä yläpäässä ja käytös rauhoittuu.
Jos tuntuu ettei kulmia ole ihan tarpeeksi ylhäällä, voit muuttaa käppyrän yläpäätä ylemmäs, negatiivisia et tarvitse leijuttelussa oikeastaan lainkaan.
-
Terve!
Tuo pitch curven säätäminen ei johtanut vielä aivan siihen, mitä tavoittelin - Se oli jo valmiiksi lähes tuollainen. DX7:ssa tuo kaasuvipu siirtyy ikäänkuin hieman napsahdellen, eli hieman tahmeasti ja kun pistää yhden napsashduksen suuntaan, tai toiseen, niin kopu reagoi minun mielestäni omaan leijutteluun ihan liian hätäiseen. Eli, jos tulee kiire, kuten minulla usein vielä tulee :), niin kaasulla on pirun vaikea ottaa kopteria takaisin haltuun, kun tarvittavat liikkeet ovat nyt niin pieniä ja näin ollen tapahtuu aikamoista ylireagointia. Toki, kun lentotapa ei ole enää leijuttelu, eri korkeuksien harjoittelu jne., vaan jotain kunnon lentelyä, niin toi kaasu on varmaan OK.
Onko muita ehdotuksia? Itse en pahemmin viitsi neulaa etsiä heinäsuovasta tällä kokemuksella, vaan arvostan kokeneempien antamia vinkkejä.
Toinen juttu, kannattaako/pitääkö noita pieniä muovirattaita öljytä mitenkään (Torque tube)? Halpojahan nuo on vaihtaa, mutta jos saisi vähän kitkaa tuolta pois, niin kuitenkin kestävät pidempään ja kopun ääni kenties on hieman siistimpi. Servoissa ilmeisesti käytetään jotain litium-rasvaa, mutta tarvitseeko sen noissa olla mitään yleistököttiä kummempaa?
Kiitokset!
-
Mua rupes ärsyttää tuo kaasun tahmaisuus niin aukasin mankan ja löystin pikkusen sitä toista ruuvia mikä pitää sen "jarrun" paikoillaan!
Nyt on paljon helpompi pitää kopteri paikoillaan.
-
Terve!
Tuo pitch curven säätäminen ei johtanut vielä aivan siihen, mitä tavoittelin - Se oli jo valmiiksi lähes tuollainen. DX7:ssa tuo kaasuvipu siirtyy ikäänkuin hieman napsahdellen
minun tietämykselläni, niin kaasuvivun pitäisi liikku ylös ja alas ilman mitään naksuja.ainakin omassa futaban radiossa saa säädetty tuon pykälittäin etenevän kaasun pois.takakansi auki ja sitä kautta säätämään. tosin joku jolla on tuo kyseinen radiomerkki hallussa, niin voisi tarkentaa. pykäliä käytetään lähinnä lentokone touhuissa
-
IMHO:
- Throttle curve tasaiseksi esim. viidellä pisteellä: 70, 70, 70, 70, 70
- Pitch curve suoraksi 0, 25, 50, 75,100
- Opettelee throttle-holdin käytön (ja tarkastaa, et se toimii ennen kuin lentää)
;D
Ja kun aloittelijasta oli kyse, niin vaihdetaan pitch curveksi esim. 40, 45, 50, 75, 100.
Kopteri ottaa liikaa vauhtia ylös-alas jos sekä pitch että throttle curve teettää liikettä. Ja throttle-tikku alas kun tulee ongelma on aika paha refleksi sitten kun ajaa 3D:tä. Näillä säädöillä ei opi sitä väärää tapaa. Näillä aloitin itse, ja sitten nyt on toi 3D-asetus 0-25-50-75-100, tosin governorilla.
-
Ok, DX7 sisältä löytyi sellainen metallinen liuska, jolla tuon kaasun kireyttä ilmeisesti säädellään. Löysäsin sitä hieman ja nyt ei tarttuile, vaan tekee sen, mitä peukalo käskee. Pidän noi curvet kuitenkin noin, ja opettelen tuota lentämistä vielä niillä. Tuo "kaasu alas" on kyllä refleksinä aikamoinen riesa ongelmien kohdatessa, mutta eiköhän se pikkuhiljaa tästä parane, kun hermo pitää paremmin tuon kanssa.
-
DX7'n mukana tulee kaksi metallilätkää, toinen on lennokkimaiseen naksuttelevaan kaasuun ja se pyöreämmällä taitteella oleva helikopterikäyttöön soveltuvaisempi ei likikään niin naksuva ;)
Itselläni oli paikalla tuo lennokkikäyttöön tarkoitettu ja se toinen oli jossain varustepussissa.