Kopterit.net
Helikopterit => Vintage => Aiheen aloitti: JCA - 16 Elokuu, 2010, 23:20:41
-
Jebajee..
Viimeisin ostokseni ketjussa olikin jo vähän tästä puhetta ja pari kuvaa.
Sain tutulta siis matkaan tälläisen 80 -luvun lopulla/ 90 -luvun alussa valmistetun kopterin. Tavoitteena olisi kunnostaa tämä ja saada vielä leijumaan. Ja kun tämän ystävän lapsi kasvaa ja ikää kertyy niin luovutan kopterin hänelle takaisin, toivonmukaan ehjänä ja toimivana :)
Tarkoituksena olisi pitää tuo mahdollisimman originaalina, eli toivottavasti kone on kunnossa ja runkokin on toivottavasti toimiva.
Täytyy nyt aloittaa tuo ikuisuusrojekti puhdistuksella ja koneen avaamisella, servojen testaamisella ja sopivien radioiden keksimisellä.
Hyrrägyro tuohon jo löytyi.. ;)
Ohessa näin alkuun parit kuvat tästä vanhuksesta..
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs131.ash2/39906_428643209449_543609449_4614886_2648010_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs251.snc4/39906_428643214449_543609449_4614887_3525394_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs304.snc4/40518_428643064449_543609449_4614873_4091791_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs392.snc4/45562_428643104449_543609449_4614874_7670707_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs392.snc4/45562_428643114449_543609449_4614876_7303322_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs392.snc4/45562_428643119449_543609449_4614877_7163985_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs192.ash2/45562_428643124449_543609449_4614878_6309063_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs251.snc4/39906_428643179449_543609449_4614880_237474_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs251.snc4/39906_428643184449_543609449_4614881_6430578_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs251.snc4/39906_428643189449_543609449_4614882_5183421_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs131.ash2/39906_428643194449_543609449_4614883_7378225_n.jpg)
(http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs271.snc4/39906_428643199449_543609449_4614884_996734_n.jpg)
-
Ja tälläsenkin bongasin googlesta:
(http://www.vrhc.co.uk/Helicopter%20History/1989/Adverts/89-08%20-%20General%20b.jpg)
-
Hyvä pelastus... Harmittaa, etten itse ehtinyt sedän kuolinpesästä aikoinaan pelastaa 80-luvun puolivälin kiinteälapaista ja n. 10 kuutioista vehjettä. Oli puhallettavilla kellukkeilla ja kovasti muistutti semiscalesti Schweitzer 300 kopua...
Edit: Tuo swashi muistuttaa jotenkin Kyöstin M24 kopua, kun kerran aikoinaan moista jouduin yrittää saada ilmaan...
-
Kyllä on tällä alalla kehitys menny eteenpäin ku tota kattoo! :o
runko vaneria ja nuppi... noh ;D
-
Toi swashdriveri on kyllä komea, viimeisintä haitekkiä :D
Kuinkahan nopeasti se syö ton linkkitangon...
-
Kyllä on tällä alalla kehitys menny eteenpäin ku tota kattoo! :o
runko vaneria ja nuppi... noh ;D
Korjaus, runko on jotain alumiinin tyyppistä, nuppi samaten. Rungon etuosa (radiotila) on vaneria.
Aatelkaas miten simppeli tämä kopteri on. Nykyleluissa kun on kaikenmualiman ylimääräsiä linkkitankoja tonne nuppiin. Onnistuu se helpommallakin.. :D
-
Voit olla erimieltä kun koitat tota joskus lentää ;D
-
Perän tuntumastakaan ei varmasti kovin tarkkaa saa vaikka olisi mikä gyro... Se perän kardaanikin kun on pianolankaa joka menee rasituksessa hieman kierteelle ja rasituksen pienentyessä taas aukeaa joten perän kierrokset ei vastaa ihan ajoissa koko ajan... Ehkä kaikkein vaikeinta tuossa tulee olemaan korkeuden säätely, siinä kun ei lapakulmia ohjailla ja nuo polttomoottorin kierrokset tuppaa vastaamaan kaasun ohjailuun hieman sähkömoottoria laiskemmin. Muistelen, että tuollaisilla koptereilla ei juuri tuulisessa kelissä sen takia lennettykään koska reagointi tuulenpuuskien aiheuttamiin korkeusvaihteluihin oli ihan armottoman myöhässä koko ajan.
Niin joo tosiaan, sen peränhallinnan tekee vielä hiukan haastavammaksi sekin, että peräroottorin kierrokset kun muuttuu myös koko ajan kun korkeutta muutetaan moottorin kierroksia nostamalla tai laskemalla... No tuota varten radioissa voi se revolution mixin olla ihan hyvä juttu... Niin tuota miksaustahan ei ole sitten Heading Lock gyrojen aikana enää käytetty...
Ihan mielettömän hieno ja nostalginen laite jota kannattaa kyllä yrittää suojella mahdollisimman alkuperäisessä kunnossa.
--
Timo
-
Kyllä on tällä alalla kehitys menny eteenpäin ku tota kattoo! :o
runko vaneria ja nuppi... noh ;D
Korjaus, runko on jotain alumiinin tyyppistä, nuppi samaten. Rungon etuosa (radiotila) on vaneria.
Aatelkaas miten simppeli tämä kopteri on. Nykyleluissa kun on kaikenmualiman ylimääräsiä linkkitankoja tonne nuppiin. Onnistuu se helpommallakin.. :D
joo huomasin kyllä. :) tarkotin tolla viittauksella nuppiin että on aika hitec! ;D
jos saat lentokuntoon joskus ni älä sitte torppaa! rekkulakauppa ei auta tällä kertaa ;D
tuun kyllä sitte kattomaan jos tota joskus koitetaan ilmoille saada! :D
-
Voisi olla helpottavaa, jos tuohon kokeilis nykyaikaista HH gyroa:)
-Samppa
-
Voisi olla helpottavaa, jos tuohon kokeilis nykyaikaista HH gyroa:)
-Samppa
Ei pysty, menis ihan hifistelyksi tuo homma jollain moderneilla gyroilla.
-
Joo'o
En kyllä ole varma olisi HH gyro tuossa helpompi vai jopa vaikeampi... Nuo nykyiset gyrot kun on kuitenkin suunniteltu nykyisiin koneisiin joissa perässä on tehoa koko ajan jne... Sellaisen kun laittaa kopteriin jota ei ole suunniteltu supernopeille peräservoille ja gyroille, niin voi alkaa kestävyyskin olla jo ongelma. Esimerkiksi jos kuvitellaan, että tuohon mekaniikkaan saataisiin sama pironopeus mitä trexeihin saa ja se pysäytettäisiin sellaisesta pironopeudesta, niin peräputken kiinnistyskin näytti siltä, että voisi sekin jo pettää lennossa tai vähintään se ohut kardaani mennä solmuun jne...
Ei tuosta kannata edes yrittää saada hyvin lentävää. Kannattaa suosiolla tyytyä siihen, että se on pirun vaikea ja kunhan sitä pystyy hallitsemaan siten ettei se hajoa.
Ihan pienenä vinkkinä sitten, että tuo voi olla melkoinen kehveli lentää jolla ei taivaalle välttämättä ole juurikaan asiaa. Leijunnassakin se voi olla yllätyksiä täynnä joten leijunta kannattaa osata sitten joka kylki ja nokka itseä kohti melko hyvin jottei tule mitään yllättäviä tilanteita eteen.
--
Timo
-
Jooei, jos sen leijumaan saan niin olen iloinen. En odota tuolta edes taivaslentoa tmv. master -tason liikehdintää :D
Ja tosiaan mitenkään aktiiviseen lentämiseen tuota ei ole tarkoitus rakentaa, vaan puhdistaa se ja kunnostaa toimivaksi. Ehkä pari leijutusta joissain erityisissä tapahtumissa tai sillon tällön että saa koneen hetkeksi lämpimäksi ja hämähäkinseitit tuuletettua :)
-
Hyvä nimi toi Sport 500 - voi olla kunnon urheilua ton kopterin lennättäminen. Ja toivottavasti projektista tulee sulle stressiä vähentävä eikä lisäävä juttu. 8)
Änkkäri on vähän ruostunut ja jotkut ruuvit kans...
-
Änkkärissä on öljyä vaan sellanen tuhti kerros päällä, parinkymmenen vuoden takaa.
Parit ruuvit nyt on aavistuksen ehkä väriä ottanu..
Jaa että stressais tämä harrastus? Eeeeeeikä? :D
-
Myös perän työntötanko eroaa nykyisistä: Vaneriseinän läpi pari mutkaa tehden ja nippusiteillä kiinni peräputkessa. :P
-
Änkkärissä on öljyä vaan sellanen tuhti kerros päällä, parinkymmenen vuoden takaa.
Parit ruuvit nyt on aavistuksen ehkä väriä ottanu..
Jaa että stressais tämä harrastus? Eeeeeeikä? :D
Kysäisin tuossa ukolta, että onnistuisiko tuollaisen änkkärin puhdistus postikulujen hinnalla. Ja lupasihan tuo sen puhaltaa soodalla puhtaaksi. Koko moottori menee samalla vaivalla. Käy vilkaisemassa osoitteesta www.lspuhdistus.fi ja sieltä menetelmät -> soodapuhallus. Oluttölkin puhdistusvideo kertonee miten hellävaraisen menetelmä on. RC-auton änkkäri tuolla lähti hyvin puhtaaksi. Voihan sitä tietysti jossain myrkyissäkin alkaa liottelemaan ja hinkkailemaan, mutta jos ne ei auta, niin tuolla lähtee.
Laita YV, jos tuollainen kiinnostaa.
-
Toi öljymoska saattaa kyllä irrota esim. jarrucleanerilla, ei vaikuttanu kauhean pahalta kun eilen hypistelin.
-
Jebajee.. koitan/koitetaan tässä kotikonstein tuo ensin puhdistella. Jos suurimmat ainakin sais pois.. Kun tosiaan Jos kuitenkin vaikuttaa siltä, että ei meinaa puhdistua niin mie oon Vilho suhun yhteyksissä :) Kiitos!
-
Huomenta,
Nopeasti lukaisin lennokit.netistä joskis siellä olisi ollut keskustelua siitä, miten risiiniölyinen moottori puhdistetaan. Löysin tämmöisen keskustelun nopealla etsinnällä http://www.lennokit.net/showthread.php?t=28229&highlight=risiini%F6ljy (http://www.lennokit.net/showthread.php?t=28229&highlight=risiini%F6ljy).
--
Timo
-
Jeps, tehdään näin.
Jos vaikuttaa, että se ei meinaa lähteä, niin älkää turhaan kovasti hinkatko. Sillä ei ole soodapuhalluksen kannalta juurikaan väliä, että onko sitä moskaa siinä enemmän tai vähemmän. Puhdistukseen menee muutama minuutti. :)
-
Pikku huomio, jos moottoria käytetty aikoinaan risiinillä, öljy sittaantunut koneen sisään. Nyt jos ajat synteettisellä öljyllä niin se saattaa liuottaa vanhat öljyt pois, ja moottorista tulee hetkessä väljä.
-
Joko se lentää?
-Samppa
-
Heti kun saa ton Äx Femman lentokuntoon eka..
-
Tänään kai ajat Sport viisisatasta Nummelassa ?
-
Tottahan toki, kerkeis jotain tekeekkin töiden ohella.
Sellanen fiilinki että vois lähtiä firman juhliin ryyppäämään, ilmasta viinaa oli tarjolla. Aluksi kieltäydyin kun sattuu tälle samalle päivälle..
Vaan kai se on tultava pällistelemään Nummelaan.
Otan pikku-gauin ja iso-gauin messiin.
-
Ei menny kun se vuosi että sai edes jotain aikaseksi.
Nytkin keskellä yötä ja sen tietää huomenna töissä valvoneensa.
Pari kuvaa kummiskin, avasin koneen :)
Tuskin tässä mitään edistystä tapahtuu, kun pitää ElyQ:ta kasailla nyt ensisijaisesti, mutta aina välillä puhdistelis ja kattelis tätä MFA:kin.
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/293544_10150355930404450_543609449_7883376_368488764_n.jpg) (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/316057_10150355931524450_543609449_7883388_1568555228_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/297035_10150355930829450_543609449_7883383_249785777_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/303198_10150355931209450_543609449_7883385_757043035_n.jpg)
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/305801_10150355931764450_543609449_7883390_1645658536_n.jpg)
Mustaa? Ihan vähäsen..
-
Tässä tavoitetta:
http://www.youtube.com/watch?v=xrLlhHwN6ik# (http://www.youtube.com/watch?v=xrLlhHwN6ik#)
-
Tjaa.. no ihan hyvä että tääkin tuli siirrettyä ja katteltua läpi. Eihä täällä näy ennää kuviakaan. Pöh!
Korjataan kuha keretään, itse kone ja kuvien näkyminen.
-
Täällä olis kans yksi tällainen. Laitetaas kuvia, kun nuo alkuperäisen kirjoittajan laittamat ei enää näy. Tuo on siitä outo vehje, että on tekniikaltaan -70 luvun laite, mutta tämä minun yksilö on ostettu alunperin englannista vuonna -99 ja ihan uutena. Edellinen ja ensimmäinen omistaja kerran yrittänyt leijuttaa ja kaatanut heti vehkeen, siitä asti seissyt käyttämättä. Lavat oli vaihtanut uusiin lasikuitulapoihin. Kuten kuvassa näkee, niin lapa asennus on aika vaarallisen näköinen, kavennettu hiomalla puolet pois, jotta mahtuu kiinni. Täytyy noi lavat heittää mäkeen ja ettiä puulavat, mitkä mahtuu tuonne "lavanpitimeen" moottori on GMS 40 lennokki moottori.
-
Hieno peli! Mä jo vähän funtsisinkin,että sä hääräät jotain vanhaa, koska ostoslistalla oli hyrrägyro. Saitko sä sellaisen hankittua? Koska tuon pitäisi lentää?
-
Jännä kattoa kuvia, piti ihan käydä kattomassa että onhan meikäläisellä oleva tallessa vielä tossa seinän toisella puolella.
Niin saman näköinen!
Jopa tuo servon linkin "läpiviennin" reikä on yhtä hienon näkönen, tuollanen repaleinen.
Sun yksilö vaan näyttää olevan kaikinpuolin puhtaampi ja parempikuntoinen.
-
Hieno peli! Mä jo vähän funtsisinkin,että sä hääräät jotain vanhaa, koska ostoslistalla oli hyrrägyro. Saitko sä sellaisen hankittua? Koska tuon pitäisi lentää?
Kyllä niitä gyroja löyty, on niitä tossa läjä. Tuossa oleva gyro tuli tuon kopterin mukana. Tuota Futaban G154 hyrrägyroa on muuten Futaban sivujen mukaan valmistettu vuoteen 2000 asti, mikä lie ollut ideana valmistaa hyrrägyroa niin kauan.
Tuskin tuo ikinä lentää, tuntuu niin arvaamattomalta vehkeeltä, että tuskin uskaltaa. Puran sen osiin ja kiilloitan kaikki osat erikseen ja sitten vitriiniin muiden viereen.
-
MFA on läpikäytynä ja putsattuna. kävi ihan atomeina. Setuppia ja lapoja vaille lentokunnossa. Ei tota kyllä uskalla ilmaan yrittää mekaniikka on niin surkee, ettei uskalla ottaa riskiä ja särkeä. Puulavat täytyis vielä hankkia niin koriste olisi täysin valmis. Noihin "lavanpitimiin" ei vaan mahdu normilavat. Puulavat sopivat, jos kiinnityskohdassa olevat muovijäykisteet jättää pois. Ei siinä vissiin alunperinkään ole lapojen tyvessä mitään ylimääräistä ollut, samaa tasapaksua puuta tyvestä kärkiin.