Kirjoittaja Aihe: Yllättäviä havaintoja lipojen balansoinnista ja latauksesta.  (Luettu 3870 kertaa)

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Moikka,

Eilen koin melkoisen yllätyksen lipojen lataamisessa. Ajattelin nyt jakaa tämän kokemuksen kaikkien muidenkin kopteriharrastjien kesken. Kyseessä on viime huhtikuussa käyttöön saadut neljä lentoakkua, eli puolivuotiaat akut. kaikilla näillä on lentoja alla 60 kpl. Heinäkuun ja elokuun vaihteessa jo aloin funtsimaan, että taitaa akut olla jo heikkenemään päin koska aina ei laturit saaneet ladattua akkuja täyteen. Latureissani on integroidut balanserit. Pahimmillaan laturini lopetti eilen kentällä ollessani latauksen 49 volttiin kun akun jännitteen pitäisi täytenä olla 50,4 volttia. Onneksi kaveri oli kentällä mukana ja lykättiin akku sen laturiin kiinni, se työnsi sinne vielä 1015mAh sisään ja nosti akun jännitteen 50,4 volttiin. Siinä sitten aloimme pohtimaan, että mikä on vikana kun molemmat laturini eivät enää ladanneet akkuja täyteen. Laturini olivat viime kuukaudet käyttäneet myös balansointiin paljon enemmän aikaa kuin ennen. Totesimme vain, että kyllä akut on ehjiä kun toisella laturilla ne sai ihan hyvin ladattua. Holmströmin Ari jonka latureilla ne akut sitten saatiin täyteen alkoi epäilemään balanserin liittimiä. Itse en meinannut uskoa moista. Kaikista kennoista tuli akkujännitteet laturille hyvin jne. Illalla kotona sitten kokeilen ihan iskemättömillä balanserilaudoilla ladata akkuni. Ja kas kummaa kummatkin laturini latasi akut aivan täyteen 50,4 volttiin. Eli Arin veikkaus osui ihan nappiin, koko kesän käyttämäni balanserilaudan nastat olivat niin kuluneet, että jännite heitteli varsinkin suuremmilla balansointivirroilla. Laturini ei tykännyt tästä ja lopetti latauksen ihan liian aikaisin koska totesi kai balansoinnin olevan mahdotonta.

Eli mikäli jolla kulla teistä on vastaavia ongelmia, niin kokeilkaa vaihtaa latureihinne uusi balanserilauta. Molemmilla ongelmia aiheuttaneista balanserilaudoista oli kesän aikana ladattu noin 120 kertaa. Ongelmia oli jo tullut aiemmin, joten voi helposti päätellä, että balanserilauta kannattaa vaihtaa uuteen vaikkapa 90 latauskerran välein. Se ei ole iso infestointi ja akut toimii paremmin Sama asia tietenkin koskee akun balanserijohtoja. Nekin pitäisi uusia esimerkiksi 90 latauskerran välein. Mikäli akulle tulee edes niin paljoa latauskeroja elämänsä aikana.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Yllättäviä havaintoja lipojen balansoinnista ja latauksesta.
« Vastaus #1 : 03 Lokakuu, 2010, 12:41:43 »
Minulla on juuri tuollaisia ongelmia ja ei olisi tullut mieleen edes etsiä tuollaista vikaa.Olen kironnut että saariston sähkö on persiistä kun tuovat lossilla tänne  ;) , nyt pitää kokeilla vielä tuota vaihtoehtoa.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Yllättäviä havaintoja lipojen balansoinnista ja latauksesta.
« Vastaus #2 : 03 Lokakuu, 2010, 14:45:51 »
Itse olen huomannut juuri saman asian minun kahdella eri turnigyn latureilla. Okei laturit lataa täyteen, mutta balansointi kestää julmattoman kauan jos ees lopettaa olenkaan. Kokeilin sitten huvikseen tökätä balanseripiuhan suoraan laturin perään (samanlainen JST 6s paikka) niin kas kummaa. Pelaa taas niin kuin silloin kun ostin laturit ja hyvin balansoi.

Pitänee ensi viikolla käydä Sabesta kattelee josko sieltä löytyis samanlaisia lautoja tai jatkopiuhoja.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Yllättäviä havaintoja lipojen balansoinnista ja latauksesta.
« Vastaus #3 : 03 Lokakuu, 2010, 16:54:23 »
Voihan niiden vanhojenkin kontakteja koittaa parantaa puhdistamalla jne.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Yllättäviä havaintoja lipojen balansoinnista ja latauksesta.
« Vastaus #4 : 03 Lokakuu, 2010, 17:21:44 »
Voihan niiden vanhojenkin kontakteja koittaa parantaa puhdistamalla jne.

Tietysti puhdistaminenkin varmaan auttaa jotain. Noiden liittimien laatu on kuitenkin sellainen, että voipi olla, että kytkimen pinnit kuluu fyysisesti jatkuvassa irrottamisessa ja kytkemisessä. Noita liittimiä kun ei taida kuitenkaan olla tarkoitettu alkuaan tuollaiseen toistuvaan irrottamiseen.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
7424 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Elokuu, 2008, 22:11:23
kirjoittanut Halfelf
18 Vastauksia
9395 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Lokakuu, 2010, 22:36:18
kirjoittanut Dutchman
1 Vastauksia
2357 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Heinäkuu, 2012, 11:27:40
kirjoittanut jesi
3 Vastauksia
2227 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2013, 22:00:52
kirjoittanut Falconi
7 Vastauksia
3908 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Toukokuu, 2015, 11:46:59
kirjoittanut JCA