Pohdin itsekin tätä tuossa taannoin lähinnä kuvauskopterin värinöiden eliminoimisen osalta. Nähdäkseni homma onnistuu kyllä (kuten Srimokissakin on jo tehty). Äkkiseltään mieleen tuli kaksi vaihtoehtoa:
1) Hihna. Moottori ripustetaan kumityynyjen varaan ja veto pääroottorille välitetään hammashihnalla.
-Kireä hihna välittää värinöitä, löysä hihna lipsuu. Oikea hihnan tiukkuus on siis kriittinen tekijä.
-Hihnapyöriä ei löydy samalla välityksellä, kuin tavallisia kopterin pinjoneita & päärattaita, joten välitys pitäisi rakentaa kaksivaiheiseksi. Joissain Gaueissa, Srimokeissa ja muutamissa muissa välitys on jo valmiiksi kaksivaiheinen, joten hihnan saisi mukaan systeemiin moottorin pinjonin ja ensimmäisen ison vetolinjan rattaan vaihtamalla.
+Eikö Variossa ole jo hihnaveto valmiina, eli pelkät kumityynyt puuttuvat?
2) Joustava coupler.
Esim. 1,
Esim. 2, näitä on useita eri malleja, myös sellaisia joissa liitäntä couplerin puolten välillä on "kelluva", eli puoliskot eivät ole kiinteästi toisissaan kiinni. Minulla on 700 Gasserissa generaattori kytketty starttiakselin päähän
vastaavalla liittimellä, jossa hammastetut alumiinikökkänät sidotaan siis toisiinsa kumisella hammastetulla putkenpalalla. Suoraa kontaktia ei ole, vaan coupler hajoaa jos puoliskot vetää erilleen.
+Voi käyttää tavallista pinjonia & pääratasta
+Helpohko konversio vetolinjan suhteen, kun moottoria riittää vetää alas-/ylöspäin tuuman verran
-En tiedä onko moottorin väännön kestävä coupler enää järin joustava
-Pinjonille pitäisi rakentaa oma pukkinsa, jossa pinjonin läpi kulkeva akseli olisi kummastakin päästä laakeroitu. TSI-ratkaisuna vanha moottorin pohja ja upgradena myytävä pinjonin ylätuki laakerilla tms.
Kohtaa 2 olen suunnitellut joskus kokeilevani kuvauskopterissa. T-Rex 600:n rungossa on hyvin pystysuuntaista tilaa couplerille, kun moottoriksi on vaihtanu Scorpionin 4025:n. Jostain kun löytäisi vielä elintenluovuttajamoottor
in (pohja laakerilla & akseli) ja osaisi väkertää sopivan ripustuksen moottorille...