Kirjoittaja Aihe: Hehkutulpat ja niiden kesto/vaihtoväli  (Luettu 12299 kertaa)

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Hehkutulpat ja niiden kesto/vaihtoväli
« : 28 Maaliskuu, 2008, 19:13:30 »
Tässä huutelen kokemusten perään että kuinka paljon olette ajaneet yleensä hehkutulpillanne ennen kuin ne on hajonneet.Onko hehkuissa tarkka tuntimäärä vai voiko käytöllä vaikuttaa toiminta ikään?(seoksen laatu rikas/laiha). Onko olemassa hehkun merkkejä jotka ovat laadultaan ylitse muiden ja onko se niin että kun hehku hajoaa niin se yleensä onneksi ei enää suostu käymään seuraavassa startti yrityksessä tyhjäkäyntiä. Itselläni on kahdet hehkut onneksi "korkanneet" juuri näin että olen koittanut käynnistää konetta ja ei ole jaksanut pysyä käynnissä kun on hehkutus otettu pois päältä. Itselläni on tuo YS50ST moottori ja ajan 20% nitrolla
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Hehkutulpat ja niiden kesto/vaihtoväli
« Vastaus #1 : 28 Maaliskuu, 2008, 19:16:13 »
Kaverilla meni hehkutulppa sököks ilmassa mutta onnistui tekemään autorotaation. Kaikkein parashan olis jos ne hajois vaan maassa  :). Mä vaihan sitä tulppaa vainoharhaisena niin usein että en oo kerinnyt tarkkailla toimivuutta..


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Hehkutulpat ja niiden kesto/vaihtoväli
« Vastaus #2 : 29 Maaliskuu, 2008, 11:34:12 »
Hehkutulpan vaihdan itse yleensä siinä vaiheessa kun tyhjäkäynti alkaa kenkkuilla. Kannattaa katsoa tulppaa ja jos lanka näyttää mattapintaisemmalta (mitenkähän sen värin selittäisi..) kuin uusi niin se on silloin hapettunut piloille ja joutaa vaihtoon. Tulppa hehkuu tuolloin ihan mainiosti hehkuakulla mutta katalyyttinen toiminta on reisillä eikä kone käy kunnolla. Kannattaa muistaa että tulpan saa pilalle yhdellä lennolla ajamalla konetta laihalla joten käsimies saa vaihtaa tulpan joka tankkauksen yhteydessä  ::)

- Ilkka

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Hehkutulpat ja niiden kesto/vaihtoväli
« Vastaus #3 : 29 Maaliskuu, 2008, 12:06:15 »
Morjens! minä ajan 20% coolpowerilla ja tulppana on enyan 3 ja vaihdan tulpan 4gal välein ei ole ongelmia ollut. ps: halvempi se tulppa on ku epäonnistunut autorotaatio.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Hehkutulpat ja niiden kesto/vaihtoväli
« Vastaus #4 : 10 Huhtikuu, 2008, 18:38:35 »
Jaahas jaahas seuraava ongelma ilmentyi moottorin kanssa että syö tulppia kiitettävän nopeesti, edellinen kerkes olla kaks tankkia, nyt katkes lanka. Seoksen pitäs olla aika bueno, vähän päälle kaks kierrosta auki, ellei sitten ole kaasarissa jotain mönjää mikä vaikuttaa seokseen. Vähän kuumana käy motti että sen puolesta vois olla laihallakin. Toinen mikä tuli mieleen vois olla motin löystyminen, tosin tuntuu kädellä pyörittämällä edelleen jämäkältä ja ei ole löysä pyörittää, mutta joku niitä tulppia kummiski hajottaa. Tänään ajoin pari tankkia ja kone tuntui todella tehottomalta.


edit. Purin moottorin ja puhdistin kaasarin ja vaihdoin klunkkiletkut. Huomasin että mäntä on löystynyt ja fuskaa, joka varmaan aiheuttaa kaikki ongelmat kun koneessa ei riitä puristusta. Neula on päälle kaks kierrosta auki, mutta motti käy melko kuumana, eli laihalla. Pakoputken suulle oli myös ilmestynyt mustaa öljyä ja karstaa.

Riittääköhän pelkän männänrenkaan vaihto vai pitääkö koko mäntä ja sylinteriputki vaihtaa?

http://www.realraptors.co.uk/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=93&products_id=1279

-op-
« Viimeksi muokattu: 10 Huhtikuu, 2008, 21:58:26 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

TTM

  • Vieras
Vs: Hehkutulpat ja niiden kesto/vaihtoväli
« Vastaus #5 : 11 Huhtikuu, 2008, 08:37:37 »
Joo, mulla meni viimeksi tolla YSsillä tulppa muutamassa sekunnissa, kun pääsin kerrankin yli 50% kaasun..
Pikkuneula 1,2 kiekkaa auki, pääneula 1 kierros auki. Jos koitan säätää pääneulaa esim 1,5 k auki, niin kone tukehtuu 20% kaasun kohdalla ja sammuu. Jos vastaavasti kierrän pikkuneulaa alle 1k auki, kone alkaa mennä tyhjäkäynnillä niin laihalle että kierrokset nousee itestään ja kytkin alkaa ottaa kiinni.. Ai, miten ihana säädettävä.. :-\ Fuili on 20% byron. Koneessa tuntuu olevan hyvin puristuksia ja tankissa on painetta.
Jos vispilän sylinteriputkessa ei tunnu 'olkapäitä' eli kulumaa, niin vaihda koko mäntä ellei puristukset häviä rikkinäisen tulpan tai löysän kannen kautta.

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hehkutulpat ja niiden kesto/vaihtoväli
« Vastaus #6 : 11 Huhtikuu, 2008, 09:42:38 »
En usko että tarvii mäntää vaihtaa, jos ei naarmuilla.
Luultavasti selviät rengastamalla ja hoonaamalla remontista, ainakin itsellä oli TT50 motti todella väljän oloinen,
Kevyt hoonaus ja kone kasaan vanhoilla osilla, toimi ihan kivasti siihen asti kunnes veti kourallisen multaa pellolta.
Männän tehtävänä on ohjata palokaasujen voima kiertokankeen ja toimia männänrenkaan "ohjurina"
Männänrengas on se joka vaikuttaa puristuksiin kaikista eniten, koska tiivistyy palopaineen vaikutuksesta sylinterin seinämään.
MJP

Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Hehkutulpat ja niiden kesto/vaihtoväli
« Vastaus #7 : 11 Huhtikuu, 2008, 13:27:30 »
Joo, männässä ja sylinterissä ei näy naarmuja, mutta pitää tutkia asiaa. Renkaan vaihtohan se olisi mukavin homma ja halvin. Vaihdan uuden mosan tilalle niin kerkee tuota vanhaa sitten korjata myöhemmin.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

JHypp

  • Vieras
Vs: Hehkutulpat ja niiden kesto/vaihtoväli
« Vastaus #8 : 11 Huhtikuu, 2008, 22:14:30 »
Vispilän mosa on "hoonattu", mutta männän rengasta ei ole vaihdettu laakereiden vaihdon yhteydessä. Sylinteri vaikutti laakereiden vaihdon yhteydessä hyvältä, mutta männänrengasta ei irroitettu saati männän "uraa" puhdistettu, koska oli "vaara" katkaista rengas. Näin jälkikäteen voi sanoa, että varmaan olisi kannattanut vaihtaa vähintään rengas.
Jos et tiedä koneen historiaa, niin ei kannata lähteä purkamaan enemmän kuin tarvis. Sylinteriputki/-mäntä-sovite oli hyvä, männänrengas ehkä vähän karstainen. Kaikki muut uutta vastaavassa kunnossa, paitsi männän rengas - mikä kannattanee uusia. Jostain tulee metallia, jos kerran tulppa ei kestä paria lentoa kauempaa. Jos on ajettu eri polttoaineella tai sekaisin eri aineilla, niin kannattaa aina vaihtaa männänrengas laakereiden vaihdon yhteydessä.

-Jari

(Ps. jälkiviisaus se vasta viisautta on ::))
« Viimeksi muokattu: 11 Huhtikuu, 2008, 22:57:06 kirjoittanut JHypp »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Hehkutulpat ja niiden kesto/vaihtoväli
« Vastaus #9 : 12 Huhtikuu, 2008, 12:20:58 »
Purin kaikki osat irti ja kunnossa ovat tosin se männänrenkaan kolo pitää puhdistaa kunhan uskaltaa alkaa taivutella sitä pois..
Pitää vielä puhdistaa kaasari kunnolla, ajattelin upottaa sinoliin yöksi, onko jotain syytä miksi näin ei voisi tehdä?
Lennossa röpöttää ja savua tulee paljon mutta on tehoton ja kuumenee, eli on turhan rikkaalla ja turhan laihalla yhtä aikaa  ;D. Vaihdan kaikki letkut ja fuili filtterin ja koetan uudestaan mutta alkaa käymään kalliiksi jos menee tulppa/ kaks lentoa.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Hehkutulpat ja niiden kesto/vaihtoväli
« Vastaus #10 : 12 Huhtikuu, 2008, 12:24:57 »
Ota ainakin ne tiivisteet irti kaasarista se sinoli voi vaurioittaa niitä.

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Hehkutulpat ja niiden kesto/vaihtoväli
« Vastaus #11 : 12 Huhtikuu, 2008, 14:58:11 »
Jos männänrengas ura on karstainen / täynnä karstaa ei palopaine pääse renkaan taakse eikä täten tiivisty
sylinteriä vasten.
Oireina tehottomuutta ja ylikuumeneminen, eli oireet samat kuin olisi laihalla mutta savua tulee kyllä...
Mäntä ylikuumenee / laajenee tarpeettomasti kun männänrengas ei ole siirtämässä lämpöä männästä pois.
Männästä saattaa irrota alumiinia ja tulppa menee pimeeksi.
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Hehkutulpat ja niiden kesto/vaihtoväli
« Vastaus #12 : 12 Huhtikuu, 2008, 16:48:31 »
Kiitos, pitää puhdistaa se rako ja kenties vaihtaa männänrengas.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3525 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Huhtikuu, 2011, 14:57:44
kirjoittanut Tohtori R
19 Vastauksia
10694 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Tammikuu, 2013, 13:28:14
kirjoittanut Sammy
8 Vastauksia
16246 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Heinäkuu, 2013, 00:15:50
kirjoittanut Teo Mähar
2 Vastauksia
3113 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Heinäkuu, 2015, 12:38:14
kirjoittanut Perusmalli QRX-350
4 Vastauksia
4063 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2017, 16:36:06
kirjoittanut madog2mad