Kirjoittaja Aihe: Moottorimoka  (Luettu 5264 kertaa)

täträ

  • Vieras
Moottorimoka
« : 18 Syyskuu, 2010, 14:58:36 »
Hirobo shutle sceadua 50  rakentelen 10 vuoden tauon jälkeen.

Olen muutaman kerran polttomoottorin asennuksessa laittanut  ison ruuvimeisselin pakosarjaan männän eteen estääkseni  moottoria  pyörimistä ja tuumannut " Ei se haittaa kun vaan vähän" ::)  
  
Noh.. ihmettelin OS  46 moottoria tutkiessani,  että missä  on puristukset  ?
Aukaisin moottorin ja totesin että  männässä  on naarmut, joten  laitoin männän ja renkaat tilaukseen.
Sylinteriputki sentään näytti hyvältä  8)
  
Mäntä ja rengas  saapui,  joten  aloin  asentamaan  niitä  sylinteriputkeen.
Kun sain painettua männän renkaineen  sylinteriputkeen  niin se jumitti sinne.  
Tuumasin että sepäs lujassa on  jäi sinne jumiin, joten  kopautanpa puutapilla ja kumivasaralla  mäntää "vain vähän "    ::)

Seurauksena  oli, että upouusi mäntä lohkesi  ja männän rengaskin katkesi.  >:(

Tutkin tilannetta ja totesin että ruuvimeisseli on lintannut hieman terävää särmää sylinteriputkeen seurauksella, että on naarmuttanut mäntää  ja  lopulta meni  uusikin mäntä ja rengas pilalle.  
Eipä tässä muu auta kuin, että laitan    uuden moottorin  OS 50 :sen tilaukseen.

Laitan oman  töppäykseni  tänne toivossa,  jos joku muu ottaa opikseen virheistäni ja säästää kukkaroaan ? :)

« Viimeksi muokattu: 18 Syyskuu, 2010, 15:03:51 kirjoittanut täträ »

BUSTER

  • Vieras
Vs: Moottorimoka
« Vastaus #1 : 18 Syyskuu, 2010, 15:13:09 »
Virheistä oppii. Seuraavan kerran käytät varmasti jotain pehmeämpää materiaalia topparina etkä ruuvimeisseliä. 8) Osanottoni.
Tietävämmät täällä varmaan kertovat sinulle oikeaoppisen tavan pidätellä moottoria.

Poissa haZard

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Moottorimoka
« Vastaus #2 : 18 Syyskuu, 2010, 16:01:45 »
Moottoria ei kannata yrittää lukita männän päältä. Fiksumpaa on käyttää tällaista lähestymystapaa:
https://www.quickuk.eu/products/594/general_parts/tools/crankshaft_locking_tool_-_os_32_46_50_x-os71530400.html

Eli takakansi auki ja sopivalla palikalla kampiakseli jumiin, niin säästyy moottorin sisuskalut!

-Jukka

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Moottorimoka
« Vastaus #3 : 18 Syyskuu, 2010, 17:15:20 »
Olen tuohon hommaan käyttänyt katkaistua hammasharjaa johon on teipattu sähköteippiä päähän. Ihan hyvin on toiminut, kun lisäksi pitää huolta siitä, ettei moottorin sisään jää mitään ylimääräistä.

-Pekka-
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Moottorimoka
« Vastaus #4 : 20 Syyskuu, 2010, 18:37:41 »
Jännä, että myyvät tällaisia...
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Moottorimoka
« Vastaus #5 : 20 Syyskuu, 2010, 18:45:17 »
Jännä, että myyvät tällaisia...

Tuohan tulee tulpanreikään, tietysti jos tarpeeksi kovaa vääntää niin meneehän se männästä läpi. Tarkkana saa olla, itse lukitsisin sen tuolla työkalulla ylä ja alakuolokohdan puoleen väliin. Sillon tulee pienimmät voimat.
« Viimeksi muokattu: 20 Syyskuu, 2010, 18:48:21 kirjoittanut juza »

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Moottorimoka
« Vastaus #6 : 21 Syyskuu, 2010, 19:15:58 »
Jännä, että myyvät tällaisia...

Täysin hullu viritys mutta toiminee jotenkin pienempien moottoreiden kanssa, joissa on suhteessa tarpeeksi tukevat sylinterit. Ainakin olikohan OS 91SZ-H:n ohjeissa suoraan kielletään tuollaisen käyttö. Ja maailmalla on jengi pilannu sylintereitä, kun tuo tappi painaa keveäksi rakennetun sylinterin lommolle. Sylinteri murtuu sitten palasiksi viimeistään käytössä ellei mene jo asentaessa.

- Ilkka

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Moottorimoka
« Vastaus #7 : 21 Syyskuu, 2010, 21:15:34 »
Jännä, että myyvät tällaisia...

Täysin hullu viritys mutta toiminee jotenkin pienempien moottoreiden kanssa, joissa on suhteessa tarpeeksi tukevat sylinterit. Ainakin olikohan OS 91SZ-H:n ohjeissa suoraan kielletään tuollaisen käyttö. Ja maailmalla on jengi pilannu sylintereitä, kun tuo tappi painaa keveäksi rakennetun sylinterin lommolle. Sylinteri murtuu sitten palasiksi viimeistään käytössä ellei mene jo asentaessa.

- Ilkka

Joo, kielletään ainakin OS 50SX-H:n ohjeessa kuvan kera.
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Moottorimoka
« Vastaus #8 : 21 Syyskuu, 2010, 21:18:01 »
Tämä:

http://www.fast-lad.co.uk/store/(71530400)_crankshaft_clamp_32-50-p-956.html

on se "oikea" työkalu, millä estetään kampiakselin kiertyminen, ilman, että rasitetaan kiertokangen laakereita. Jos männän liike estetään, niin kiertokangen liukulaakerit venyy helposti ovaalin muotoisiksi.

Toinen mahdollisuus on pitää kytkinasetelman puolelta kiinni. Ota kytkin irti ja ruuvaa lattarauta (tai alumiini) kiinni kahdella ruuvilla kytkimen tilalle.
Lattaraudassa pitää siis olla keskellä isompi reikä kampiakselin mutterille - tällöin ei tarvitse avata moottorin takakantta.

- 4D -
fourdee

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Moottorimoka
« Vastaus #9 : 22 Syyskuu, 2010, 01:00:37 »
Mites jos tuuppaa nipun paksuja nippusiteitä kaasarin kurkusta sisään (Yssissä sileä kurkku, osseista en tiedä) ja lukitsee kampuran sillä kun kiristää/avaa puhaltimen mutteria? Tai joku muu sopivan paksuinen pala, esim vanhasta hammasharjasta vuoltu..
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Moottorimoka
« Vastaus #10 : 14 Huhtikuu, 2011, 23:58:54 »
Tämä:

http://www.fast-lad.co.uk/store/(71530400)_crankshaft_clamp_32-50-p-956.html

on se "oikea" työkalu, millä estetään kampiakselin kiertyminen, ilman, että rasitetaan kiertokangen laakereita. Jos männän liike estetään, niin kiertokangen liukulaakerit venyy helposti ovaalin muotoisiksi.

Toinen mahdollisuus on pitää kytkinasetelman puolelta kiinni. Ota kytkin irti ja ruuvaa lattarauta (tai alumiini) kiinni kahdella ruuvilla kytkimen tilalle.
Lattaraudassa pitää siis olla keskellä isompi reikä kampiakselin mutterille - tällöin ei tarvitse avata moottorin takakantta.

- 4D -

Tuo näyttää aika järkevältä, ja vielä jos sen saa penkkiin kiinni, niin että moottorin runko pääsee pyörimään vapaasti (siis jos irrottaa mutteria kampuran akselilta on se tavoite), niin silloin toimenpiteessä ei laakereihin kohdistu minkäänlaisia kuormia.

Tuossa tapauksessa, niin miksiköhän se vanha mäntä sitten liikkui siellä, joskin ilman puristuksia, jos sylinterissä oli sellainen särmä tullut? Oliko se jo senverran väljä? Onko tuossa männässä tappi männänrengasurassa, joka estää männänrengasta pyörimästä? Jos männänrenkaan rako ei uutta mäntää asentaessa pysynyt tapin kohdalla, niin se voi olla toinen selitys, miksi uuden asennus meni mönkään.
Minä en ole koskaan sit aukonut männänrenkaallista pienoismallin moottoria. Työperäinen kokemus pienistä männänrenkaallisista moottoreista on lähinnä kevareiden ja moottorisahojen korjaamotöistä.
« Viimeksi muokattu: 15 Huhtikuu, 2011, 00:01:08 kirjoittanut Bylsimys »