Moikka,
Onhan nuo torpit ikävä osa tätä lajia. Niiltä on kuitenkin erittäin vaikea välttyä varsinkin harrastuksen alkumetreillä, ne melkeinpä kuuluvat harrastuksen alkuun.
Tuo nopea korkeuden vaihtelu josta kerroit, niin siihen on moniakin mahdollisia syitä. Kun en tilannetta nähnyt enkä ole kopteriasi kokeillut, niin on hyvin vaikea arvioida, että mikä sen aiheuttaa. Tuulinen kelihän sitä tekee ja muutenkin kopterin lento leijutuksessa on sellaista, että sitä korkeutta pitää koko ajan ohjata sillä vasemman puoleisellä tikulla jos sen haluaa vakiona pitää. Se, että oppii reagoimaan juuri sopivan määrän mahdollisimman ajoissa onkin sitten koko harrastusajan kestävää kehitystä.
Jos nyt kuitenkin palataan tähän sinun tapaukseesi, niin minulla olisi sellainen opittuarvaus, että käyttämäsi lapakulma- ja kaasukäyrä ei toimi hyvin yhteen. Eli ihanne tilanne olisi se, että kopterin lentäessä roottorin ja moottorinkin kierrokset pysyvät samoina koko ajan. Nostovoimaa säädeltäisiin siis vain lapakulmia muuttamalla. Tähän on syynä se, että tämä on kaikkein helpoin tilanne hallita. Arvelen, että sinulla tilanne on ollut joku sen suuntainen, että lapakulmia lisätessä myös kierrokset ovat nousseet, jolloin nousuvoima korostuu. Samoin lapakulmia vähennettäessä kierroksia lasketaan hivenen. Sähkömoottoreissa kierrosmuutokset näkyvät vielä niin nopeasti, että tämä voisi hyvinkin olla syypää kaputin aiheuttajaksi. Luultavasti sinulla ei kuitenkaan ollut nopeudensäätimessä governortoimintoa päällä ja kaasukäyrää asetettu sen mukaiseksi. Aloittelijoille on erittäin vaikea säätää normi käyrillä sekä lapakulmia ja kaasukäyrää toimimaan hyvin yhteen siten, että lapakulmia muutettaessa ei moottorin kierrokset muutu.
Toinen mahdollinen syy voisi olla liian agressiivinen lapakulmakäyrä. leijutteluun sopii aivan hyvin -2 - 10 astetta oleva lapakulma-alue. Tällöin tikkukeskellä kulmia olisi 6 astetta ja korkeuden ohjaaminen on melko miellyttävän tuntuista kun kopteri reagoi ohjaukseen rauhallisemmin. Tähän melko varmasti tulee vastauksia, että jonkun mielestä kannattaa käyttää leijunnassa samaa lapakulmakäyrää koska ei tarvitse opetella tikun kohtia eri tavoin. Tuota ajatusta voi ehkä pitää ihan perusteltuna jos lentää vain 3D-lentoa, mutta mielestäni tuollaisen "täyden" lapakulmakäyrän käyttäminen normaalissa leijuttelussa on aivan kuolleena syntynyt idea. Eli jos sulla on leijutuksessa esimerkiksi -10 - 12 astetta lapakulma-alue, niin muuta se ihan ensimmäisenä.
Mikäli tapauksessasi sattui olemaan tuo kaasu- ja lapakulmakäyrän epäyhteensopivuus jolloin kierrokset vaihtelivat sekä vielä tuo täysilapakulmakäyrä käytössä, niin kopterisi lentäminen on varmasti ollut erittäin kimuranttia ja epämiellyttävää tyynelläkin kelillä.
Mikäli tuntuu, että et oikein saa näitä itse säädettyä, niin keväleirillä ainakin ensi kuussa on porukkaa jotka kaikki ovat valmiina auttamaan asian kanssa. Tampereen suunnallakin on paljon harrastajia joilta varmasti saa apua jo paljon kevätleiriä aiemmin.
--
Timo