Kirjoittaja Aihe: Petpass ja kopterit  (Luettu 7838 kertaa)

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Petpass ja kopterit
« : 21 Tammikuu, 2011, 21:19:55 »

Laitetaanpa nyt my fleetti- säie pystyyn kun tässä nyt ollaan jumissa näiden koptereiden maailmassa.

Tarina on melko tavallinen: mitäs jos alkais harrastaa jotain radio- ohjattavia lentäviä laitteita? Tuumasta toimeen ja lennokkikauppaan, vehkeet kasaan ja ominpäin kentälle kokeilemaan. Tuloksena noin viisi sekuntia ilma- aikaa ja hajonnut lennokki. Pienten korjailujen jälkeen pari samankestoista lentoa ja turhautunut "harrastaja" ???.

Nyt oltiin siinä pisteessä että lajin vaihto tuli mieleen: helikopteri, se täytyy olla helpompaa koska sehän voi leijua ihan vain paikallaan ja jos lentäessä tulee paniikki niin muuta kuin pysäyttää koneen ja miettii tilannetta rauhassa ja jatkaa lentoa kun pulssi on laskenut. Ei ehkä mikään realistinen päätelmä, mutta sen pohjalta ostin HoneyBee fp:n, jolla harrastus alkoi ns. hopping and hoping -menetelmällä: hopping, kopteria vähän ilmaan ja hoping, älä nyt vaan karkaa :o.

Kopterit.nettiä oli kyllä selattu ja tiedossa oli että rahat tuossa HB:ssä saattavat mennä hukkaan, mutta sillä oli vain tarkoitus selvitää lajin luonne ja mahdollinen kiinnostus koptereita kohtaan.

No kiinnostus heräsi vahvasti ja seuraava askel oli Belt CP, jota leijuteltiin ja modailtiinkin jonkun verran, mm. uusilla servoilla ja dts- servoasennuksella. Kun sitten muovinen lavanpidin antautui n parinkymmenen lennon jälkeen ja koko kopteri meni ns. palasiksi, alkoi seuraajan etsintä.

Tämä seuraaja oli, ja on vieläkin HK:n 500 GT, josta heikot lenkit on korvattu Alignin osilla (mm akselit, kaikki mixing armit, ja laakerit) ja sähköinä melkeimpä halvimmat mahdolliset. Näin mm. Hobbymate hb3650 mootori, hk ss70 säädin ja Mystery Gyrd hoitavat vieläkin tehtäviään viissatkun kyydissä. Alunperin servoina oli HS-82mg:t mutta myöhemmin PowerHD 3688- hb:t korvasivat väljät Hitecit. Peräservona on Align DS-520.


Viissatanen lentää A123 2300mAh life- akuilla joita on lennettäessä kuusi sarjassa, eli se vastaa tehoiltaan noin 5s lipoa ja painoltaan taas 6s lipoa :D Lataus suoritetaan pikana 12v lyijyakusta parin metrin välijohdolla ilman mitään latureita, tällöin kennoja on kolme sarjassa ja kahdet rinnan. Latauksen kesto on noin 10- 15 min riippuen lyijyakun varauksesta, lentoaikaa saa vaatimattomat neljä minuuttia. Lento on joko leijuttelutreeniä tai suht kovavauhtista sport- kurvailua taivaalla, 3D:hen ei riitä tehot eikä pilotin kyvyt...

Kopterista olen tykännyt kovasti, lentotaito ei ole kummoinen kun tällä iällä tuo uuden omaksuminen näkyy olevan jo vähän hitaampaa ::)  Tuo akkusetup on ihan nuukuuden syytä ja toisaalta tykkään kun nuo lifet ovat tuommoisia robusteja ja huolettomia eivätkä välitä pikku kaltoinkohtelusta mitään. Ja tuo pikalataus oli kans yksi plustekijä!     

Uusin tulokas on sitten täältä foorumilta käytettynä ostettu RJX 90 G bensakopteri, joka alkaa olla pikkuista vaille neitsytlentoa valmis. Kopteri tuli ilman sähköjä joiksi nyt on tullut  nuppiin DS- 610, perälle Futten gy-611+9254(muistaakseni...) kaasulla toistaiseks HS-82mg ja vastarina AR-6200, myös toistaiseksi. Jottei alikokoista vastaria kuormitettais liian suurilla virroilla, otin servoille virran suoraan regulta "ittetehyillä" haaroitusjohdoilla.

En tiedä onko kukaan täällä vielä kokeillut tuota Alignin PU- gyropadia, jonka mainostetaan olevan erityisen hyvä tärinän eristäjä? Olisin ostanut vakio foamitarraa mutta kai Joensuun pojat ovat ostaneet Rexikaupan tyhjäksi ko. tuotteesta ;D Tuleepa kokeiltua tuokin ihme kun aika koittaa.

Bensakopterilta odotan pitkää lentoaikaa, joka varmasti vaikuttaa suotuisasti oppimiskäyrään ja tietysti ison koon mukanaan tuomaa vakautta. Nupissa on säätömahdollisuuksia pilvin pimein, joten niitä kokeillessa varmasti menee aikaa. Toisaalta sen huonot puolet, tärinä, melu ja moottorin mukanaan tuomat säätöhommat arveluttavat. Mutta nitroon verrattuna tuo säätöhomma lienee melko simppeliä.

Kaikki tuo jää lähitulevaisuuden paljastettavaksi...Myös kuvia pitää koettaa saada aikaan jottei tästä tule pelkkä pitkä ja kuiva sepustus.

 Niin ja tähän loppuun kiitokset kerhokavereille täällä Kokkolassa ja erikoiskiitokset Ranelle Joensuuhun jeesaamisesta tämän uusimman projektin kanssa! Tässäkin harrastuksessa kaverit jotka on samassa kusessa näiden vehkeitten kanssa on Iso juttu :)


Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #1 : 06 Maaliskuu, 2011, 18:20:28 »
No joo, vähän päivitystä tännekin... Kuvia ei oo vieläkään, mutta jotain uutisia, eikä pelkkää ei toimi- kitinää!

Nimittäin vaihdoin tänään RJX:ään maassa rikkoutuneen/ jo uutena viallisen ds 610:n toiseen samanlaiseen (kiitos Lauri!) ja ruuvasin huvikseni lavat kiinni tarkoituksena kokeilla moottoria kuorman kanssa. Sitä on nyt käytetty pari tankkia ja haettu epätoivon vimmalla säätöjä kohdalleen tuskin pahemmin onnistuen.

Kuitenkin kun siinä käytin konetta pienillä miinuskulmilla nupissa se tuntui käyvän ihan ok. Tästä rohkaistuneena lapakulmakäyrää ruuvaten plussan puolelle ja kas; sehän nousee ilmaan, perän tehdessä väkivaltasia nykäyksiä puolelta toiselle moottorin pätkeen tahdissa. Mutta ILMAAN PÄÄSTIIN :D

Välillä kun on tuntunut että haukkasin liian suuren palan kun hyppäsin tohon bensatouhuun, mutta nyt näkyy valoa tunnelin päässä. Paljon on vielä säätämistä, moottori tosiaan tuntuu välillä polttavan putkessa? tai jotain sinnepäin ja tällöin perä potkaisee ikävästi. Muuten mahtavan vakaan tuntuinen laite!

 
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #2 : 06 Maaliskuu, 2011, 18:40:12 »
vohhohou! hienoa petteri!!
ja olepa hyvä,mitäs me sovittais hinnasta!!! :P :P
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #3 : 06 Maaliskuu, 2011, 18:52:11 »
Hohhohhou tosiaan! Olipa kyllä niin mahtava fiilis että tekis mieli jatkuvasti lisää pöristelemään, mut kun on jo pimee... ja meinasin jäätyä pihalle kun ei olis vaan malttanu lopettaa. Kyl tuntu hianolta tommonen iso kone leijuttaa... Tai siis katsoa kun se leijuu ittekseen ;D

Eiköhän me sille servolle joku hinta keksitä. Piti kyllä pahaa rutinaa joku siinä servossa? Mut pelas hyvin!

Tai sitte saat sen tilalle kun/jos Ladilta tulee uus. Toisaalta tarvis tommosen corelessin kaasulle... katellaan!
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #4 : 06 Maaliskuu, 2011, 18:54:13 »
en mä siit paljoo taho!! ;D
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #5 : 22 Maaliskuu, 2011, 19:48:57 »
eikä petterikään pääse paparzzia karkuun!
kaikille jotta ollaan tasapuolisia!
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #6 : 10 Huhtikuu, 2011, 16:47:23 »
siinäpä petterillekki pari kuvaa! ;)
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #7 : 10 Huhtikuu, 2011, 16:55:06 »
Luin koko fleetin läpi ja kuulosti mukavalta tuo sinun harrastuksen aloittaminen. Moni ois saattanu jo luovuttaa kun kamppeet oli muusina :D
Olenki monesti miettiny, että miksei porukka tosiaan käynnistele noita koptereita akkuporakoneella, kun siinähän riittää vääntöä ja akkua :)
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #8 : 10 Huhtikuu, 2011, 18:29:16 »
Täähän on hyvä palvelu kun kuvat tulee fleettiin kuin Manulle illallinen. Kiitos Lauri!

Niin ja kopterin mun käsittääkseni kuuluu olla oletusarvoisesti välillä moussena ;D Tai sit en vaan osaa!
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #9 : 10 Huhtikuu, 2011, 21:28:17 »
No niinhän se tuntuu että ne pitää olla. Miekään en vissin osaa, ko taas on pikku kopteri moussena ;D (tosin.. tekninen vika)
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #10 : 22 Huhtikuu, 2011, 14:14:04 »
No nii, tässä on ollu kaikkea värkkäämistä tuon RJX:n kanssa, etenkin tuo perän potkiminen on ollut haasteena koko alkutaipaleella. Kierroksia ei voinut nostaa tai ongelma paheni, ja kun ei ole tarpeeksi jengaa nupissa niin se vie perältä edelleen voimia.

Nyt kokeilin tiukempaa gyroteippiä ja kas, eipä tarvinnut koskea kuin oikeaa tikkuun jos ei huvita! Gyrona on 611 ja teippinä oli aluksi Alignin pu- gyropadi, joka on kyllä todella löysän tuntuinen. Nyt läpsin alle 4 palaa 3M VHB- teippiä ja perä tosiaan parani huomattavasti, potkiminen ja driftaus on miltei tiessään. Tämä olisi pitänyt kokeilla jo aiemmin, mutta eihän mikään tunnu miltään jos ei kulje vaikeamman kautta ;D Tuo teippi tuskin jää lopulliseksi valinnaksi, pitänee koukata Biltsistä sitä kehuttua teippiä koska en oikein luota nyk. teipin liimaan.

Nyt sain kuitenkin laitettua kierroksia paljon lisää, pihalla on tosin vasta kokeiltu naapureiden kiusaksi, mutta ne tilanteet joissa perä ennen teki 20- 30 cm liikkeen näkyvät vain pienenä värähdyksenä. Vielä riittää twiikkailua ennenkuin ollaan tavoitteessa, mutta hyvä fiilis on siitä että oikeaan suuntaan näköjään ollaan menossa!
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #11 : 09 Kesäkuu, 2011, 21:53:53 »
No joo, RJXn torppineitsyys meni tuossa viikko sitten, ei olis pitänyt ottaa ilmaan ollenkaan. Oli nimittäin tuon kytkimen laakerin kunto jo tarpeeksi huono ilmankin. Sitten alkoi tod näk kytkin luistaa ja kierrokset alas, perä karkuun ja astetta kovempi lasku. Saldona tosin vain landarit rikki... ja multaa lavan päässä :)

Osat tähän pitää hommia ulkomailta ja tuolla eRC-marketista pitkin hampain tilailin. Kerran aiemmin oon sieltä tilannu ja lopulta sieltä melkein tuli mitä piti: gasseriin nitron tankki, joka erimuotoinen eikä käy paikalleen. Sitten jäi puuttuu oossumi Spektrumin tarra-arkki jonka laitoin täytteeksi tuleen. >:(

No tällä kertaa paketti tuli viikossa, kaikki muu oli oikein mut kytkin- linerit yli tuuman liian lyhyet >:(: oisko nitrossa noin paljon pienempi kytkin?

Onneksi oli yksi varakello olemassa josta pikku tuunauksella sai homman pelaamaan.

Hirvittää vähän tuon RJX:n varaosasaatavuus jatkossa, toisaalta sieltä on tullu uus 500 sähkis just ulos, ett eipä kai se merkki vielä kuolemaa tee, monessa kaupassa näkyy vain olevan saldot nollilla kun osia kyttäilee.

Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #12 : 16 Helmikuu, 2012, 21:11:12 »
Pikku päivitystä pitkästä aikaa... Rjx on saamassa köyhänmiehen sähkösetupin tilapäisesti tai sitten vakituisesti jos tuntuu hyvältä. Spinbladesilta puolisymmetriset lavat nuppiin ja perään, 6s ja yge100... Bensa jää vähäksi aikaa kaappiin lepäämään ;)

Välipalana tuli tuommonen puhkulennokki laitettua, ensilento/torppi odottaa vielä jotain talvista landarivarustusta...

Pari kuvaa:
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #13 : 24 Helmikuu, 2012, 15:28:22 »
No juu, nyt on pikasesti leijuteltu sähkörojektia pariin otteeseen. Kullostaa hyvältä, leveet semisymmetriset lavat pienillä nuppikiekoilla lätisee mukavan rauhallisesti. Kierroksista ei ole tarkkaa tietoa, mut ei niitä paljon voi olla: Moottori on Alignin 510 kv jos oikein muistan, pääratas on sama kuin bensana (?hammasta, noin 90?) pinjoni 16 piikkinen ja 6s akku. 60 prossaa kaasua...

Perä ei vispaa niinkuin bensana, pysyy paikallaan ja pienellä gainin nostolla sai vähä terävyyttä lisää. Bounce-back ilmiötä oli hitusen havaitavissa. Myös pientä sivuääntä ihmeteltiin siinä ja syyksi osoittautui löysä perähihna joka hakkasi putkeen välillä; saattaapa se vaikuttaa muutenkin tohon perään...

Akku oli 6s 3000 mAh Turnigy 30c, ja painopiste jää liiian taakse, joko pitää isontaa akkua (tossa kaverilla olis kasitonnisia akkuja tyhjän panttina ::)) tai keksiä joku paikka edempää tolle. Vastarilevyä jo ehdoteltiinkin. Jäis koko alarunko tyhjäksi! 6 minsan leijuttelun jälkeen voltit oli 3.8v per kenno, akku kädenlämpöinen, moottori jääkylmä, ja nopari vähän akkua lämpimämpi.

Jännä nähdä mitä tästä lopuksi tulee, mielenkiintoinen rahanpolttokokeilu vai oikeasti wanhalle tail-in leijuttajalle passeli sähkislehmä. Skaala... hmm...

LauriP kuvas ton toka leijun, toivottavasti se saadaan näkyville kans. Tosin noi äänet kuuluu livenä IHAN toisella lailla, videossa tuntui nuo korkeat vinkunat korostuvan.
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #14 : 25 Helmikuu, 2012, 11:17:20 »
Tossa videon pätkää:


Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #15 : 26 Helmikuu, 2012, 23:29:48 »
Hyvä Petteri! Tuohan näyttää todella hyvältä. Nyt vaan taivaalle ja sassiin!

-R
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #16 : 29 Helmikuu, 2012, 22:54:51 »
No tänään käytiin sitten vähä taivaalla. Sain Laurilta pari sen 500 Trexin 3300 mAh akkua kokeille, ja hyvinhän semmonenki menee kopan alle :)

Alarunko tuossa nyt on sit lähinnä landareitten kiinnitystä varten, ajoakku on vastarilevyllä. Painoa oli n. 3.7 kiloa ilman akkuja, eli samoissa tuo pyörii kuin T-rexi. Akkua on vaan vähempi kyydissä ja vauhtia samaten :D

Edelleen mentiin 6 min timerissä, pientä lentelyn poikasta oli ohjelmassa ja muutamia ylöskiihdytyksiä. Kaikki paikat viileinä ja 3.8 -ish jäi akkujen jänniteiks, vielä en ole lataillut. Tuntuu jotenkin kuiteski kivalta laitteelta, saa nähdä tuleeko bensa enää koskaan takas...

Huvitti kun veti täysillä ylös ja sitten koitti tulla alas niin ei meinannu miinuskulmat riittää, kerran jo meni tikku niin alas et alko kierrokset laskee (kaasulla normikäyrällä 0-60-60-60-70) ja laitos meinaa vieläki pysyä ylhäällä. Oli vielä vähä tuulta niin oikein leijana meinasi jäädä ylös. Pientä käyrien säätöö vaillansa.
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #17 : 18 Maaliskuu, 2012, 22:56:20 »
Tänään reipas tuulinen lennätyspäivä Elban talvipäivillä. Pitää kokeilla 2200 mAh akulla tuota kohta, 6 min. ja 1650 mAh sisään  ;) Tässä varmasti näkyy se tuulisen kelin vaikutus vielä reilusti vähentävän virrankulutusta.

Kohta pitää vissiin kokeilla noi life:t jotka oli myös viissatkussa, kaasukäyrässä on vielä sen verran kiristämisen varaa että sais samat jengat 6s lifellä...saattaa saada 700sarjalaisella enemmän lentoaikaakin kuin 500:lla :o "eihän tässä oo mitään järkee"

Tai siis TOD. on 8)
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa Petpass

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • mCPx, RJX 90E LV
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #18 : 21 Maaliskuu, 2012, 13:51:24 »
Laitetaas joitamia huonoja kuvia (Castlen parjaus on sympatian osoitus kaverille jolle kävi hassusti firman tuotteiden kanssa):
Structurally compromising impact
            -Club member-

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Petpass ja kopterit
« Vastaus #19 : 21 Maaliskuu, 2012, 15:04:51 »
(Castlen parjaus on sympatian osoitus kaverille jolle kävi hassusti firman tuotteiden kanssa):

 ;D ;D :D
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2852 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2008, 18:02:46
kirjoittanut Mikaelni
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184675 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4396 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni