Kirjoittaja Aihe: Skyartec WASP V3  (Luettu 6740 kertaa)

Poissa zifo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Skyartec WASP V3
« : 04 Helmikuu, 2011, 17:56:07 »
Heippa,

Ajautui käsiin tälläinen kiinalainen Skyartec WASP V3  helikopteri, joka on varustettu yhtä kiinalaisella radio-ohjaimella.
Tullut hieman testailtua, mutta taitaa kopteri olla sellaisissa säädöissä, että ensilennosta tulee todennäköisesti myös viimeinen. Paketissa tosin luki Ready to fly:)

Onko kenelläkään tietoa, saako tuosta lentokelpoista? Youtubessa näyttää lennätysvideoita löytyvän. Lattialla jos vähän pyörittää kaikki muovitrimmit keskellä, niin kopteri pyörii perästä katsoen vasemmalle ympyrää, eikä tuota pyörimistä saa loppumaan millään ohjaimesta löytyvällä trimmillä, joten säätämistä täytyy
ilmeisesti tehdä kopterin puolella. Kiinalainen manuaali luottaa vakaasti ohjaimen trimmeillä tehtäviin säätöihin, mutta muuta tietoa tästä ei sitten ole. Ohjaimen mukana tuli cd-levy, jolla voi säädellä kaikenlaista, mutta ne säädöt eivät kyseiseiin ongelmiin taida auttaa.

Olisiko vinkkiä mistä lähteä ruuvailemaan:? RC-puolelta on kokemusta vain autoista.

ts





Poissa zifo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Skyartec WASP V3
« Vastaus #1 : 04 Helmikuu, 2011, 19:09:24 »
Pikaiset mittailut näyttävät siltä, että "push-rod" nimellä kulkevat "vierekkäiset" tangot näyttävät heittävän toisistaan 3mm ja taaempana
oleva yksinäinen pari milliä näistä. Manuaalin mukaan nämä pitäisi olla saman pituiset, joten kaiketi tällä on myös jotain tekemistä
ongelman kanssa. Pitää huomenna säädellä nämä kohdilleen.


ts
 

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Skyartec WASP V3
« Vastaus #2 : 04 Helmikuu, 2011, 19:16:11 »
Ihan vain mielenkiinnosta: Onko kyseessä RTF-malli? Siis paketin mukaan... :)

Poissa WSTR

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Skyartec WASP V3
« Vastaus #3 : 05 Helmikuu, 2011, 01:53:49 »
Ihan vain mielenkiinnosta: Onko kyseessä RTF-malli? Siis paketin mukaan... :)
Paketissa tosin luki Ready to fly:)

 ::)

Eipä ole kovinkaan innostuneesti jengi vaivautunut vastaamaan, joten laitetaan nyt jotain.. (selvennyksenä, itsekin siis aika newbienä)

Kyseessä on ainakin itselleni uusi tuttavuus koptereiden saralta, ja näköjään Suomessakin ainakin yksi putiikki noita myy: Copter.fi

Mutta siis itse ongelmaan: Jos siis tarkoitat tuolla pyörimisellä sitä, että ylhäältä katsoen kopteri pyörii siis pääakselin ympäri vastapäivään, ja kuvista päätellen pääroottori pyörii myötäpäivään ja peräroottori on perän oikealla puolella, haiskahtaa homma siltä että perässä on liian vähän lapakulmia. Helpoiten tuota saa säädettyä varmaan siirtämällä perää ohjaavaa servoa peräputkessa niin, että peräroottorin lapakulma suurenee. En nyt lonkalta osaa sanoa kumpaan suuntaan sitä servoa pitää peräputkella liikuttaa, mutta kokeilemalla selviää. Eli siis kopteria ylhäältä katsoen siirrät peräroottorin servoa peräputkessa niin, että peräroottori puhaltaa aavistuksen enemmän oikealle.

Viisaammat selventäköön ja korjatkoon tekstiäni.


Edit. Ja kun suuressa viisaudessani tätä kirjoittelin, en tajunnut kysellä että onko siinä kopussa minkälainen gyron säätö? Eli siis jotain säätöä lähettimessä tai itse gyrossa, josta sitä gain-arvoa voisi säätää? Eli jos sitä gain-arvoa saa säädettyä suuremmalle niin sitä kannattaa ensin kokeilla ennen mekaanista säätöä.
« Viimeksi muokattu: 05 Helmikuu, 2011, 22:45:27 kirjoittanut WSTR »
- GAUI 425 Hurricane - Blade mCPX - E-Sky Belt CP V2 - Nine Eagles Solo+Solo Pro V2 - Futaba 7C FASST - Spektrum DX6i -

Poissa zifo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Skyartec WASP V3
« Vastaus #4 : 07 Helmikuu, 2011, 12:36:50 »
>Ja kun suuressa viisaudessani tätä kirjoittelin, en tajunnut kysellä että onko siinä kopussa minkälainen gyron säätö? Eli siis jotain säätöä lähettimessä tai >itse gyrossa, josta sitä gain-arvoa voisi säätää? Eli jos sitä gain-arvoa saa säädettyä suuremmalle niin sitä kannattaa ensin kokeilla ennen mekaanista >säätöä.

Softa jolla ohjainta jne. pystyi muuttelemaan oli gyron säätöjä: Standard ja Lock. Kaikki käytiin läpi ja lopputulos ei muuttunut
mihinkään. Kopteri nousi suunnilleen suoraan ylös ja perä pyöri ympyrää kiihtyvällä vaiuhdilla.. En sitä ruvennut sen enempää
säätelemään, koska paketissa kuitenkin luki RTF!!:) ready to failure lähempänä totuutta. No, kopteri vaihdettu toiseen. Pitää illalla tutkia onko
seuraava samanlainen failure.

btw,

Missä hinnoissa pyörivät kunnolliset sähkökopterit, jotka on tehty muustakin kun muovista ja mistä niitä saa?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Skyartec WASP V3
« Vastaus #5 : 07 Helmikuu, 2011, 12:50:59 »
100-xxxx€
Joka puolelta maailmasta...
Katso "ulkomaiset nettikaupat" säije
Googlettaa voi muutaman suomalaisen.
rc-sabe
trex-store
verticalhobby

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Skyartec WASP V3
« Vastaus #6 : 07 Helmikuu, 2011, 13:06:17 »
Paketin kyljessä oleva RTF tekstihän EI tarkoita missään tilanteessa että kopteri olisi suoraan paketista lentokelpoinen. Vaan RTF tarkoittaa että paketti sisältää kaikki laitteet joilla koneen ehkä saa lentämään (siis paketissa tulee radiot akut laturit jne.)

vrt RTF auto paketit. niitäkin pitää säädellä että pyöränkulmat on edes sinne päin, ja ohjauksen suunnat pitää tarkistaa jne.
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

vellipaa

  • Vieras
Vs: Skyartec WASP V3
« Vastaus #7 : 08 Toukokuu, 2011, 22:53:25 »
Voi olla myöhäistä sinun ongelmaan, mutta kuulostaa tutulta. Näin Skyartec:n maahantuojana ja käyttäjänä tuntuisi ongelma olevan hihnassa. En tosin maahantuo kyseistä mallia, mutta Skyartec Ninja 400:n kanssa kävi niin, että laitoin hihnan väärin päin.

Koska Skyartec:n radioissa ei ole kaikkia hienouksia (tai ole kokeillut), ei Gyron suuntaa voi kääntää. En tosin ihan kaikkia säätöjä ole kerennyt testata. Eli kun hihna kierrättää peräroottoria väärin päin, lisää Gyro lapakulmia, jolloin pyöriminen vain kiihtyy. Eli on mahdollista, että hihna on kiertynyt asennettaessa liikaa ja peräroottori pyörii väärään suuntaan.

Edit: Gyrossa on NOR / REV, eli Gyrosta kytkin toiseen asentoon pitäisi korjata ongelman.

Itse kun kasasin Ninja 400:n niin tein virheen hihnalla kun olin ottanut perälavat pois niin en huomannut oikeaa suuntaa. Ainakin kuvasta Wasp V3 ja Ninja 400 malleissa perälava pyörivät vastapäivään kopterin oikeaa puolta katsottaessa.

Itse testaan tämänlaiset asiat ennen asiakkaalle postittamista, että kopteri toimii kuten pitääkin. Itse kopterin säätäminen täysin kohdilleen kuuluu mielestäni harrastukseen ja siten mainitsen asiasta tilauksen yhteydessä.
« Viimeksi muokattu: 15 Toukokuu, 2011, 23:14:06 kirjoittanut vellipaa »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
8467 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2014, 22:24:10
kirjoittanut RRuo58