Nyt on tullut keskimäärin 1 torppi / viikko kuukauden aikana. Alkaa kyllästyttämään ehjääminen ja se että ei vaan opi.
Viimeisin tapaus kävi kun sain juuri rakennettua käytännössä koko kopterin uudestaan edellisen torpin jäljiltä ja päätin palata perusasioihin: leijuttamiseen perä, kylki ja nokka edellä.
No siinä sitten matalalla yritän leijutella nokka itseen päin ja kopu alkaa lähteä käsistä, matalalla kun ollaan parissa kymmenessä sentissä harjoitusjalkojen kanssa, niin siitä sitten nokkelana pokkelana ensimmäinen ajatus pelastaa kopteri on ottaa se alas ja rauhoittaa tilanne. Vaan eipä tullut kopu suorassa maahan, nappasi ensin vähän maata mukaansa ja heitti päälavan takaputkeen. Kaikki muu ehkä ehjänä paitsi takaputkessä sellainen lommo, että hihna hankaa kiinni. Taas menee putki vaihtoon
Fuuuuu....
Ostan kohta HK:sta jonkun niiden (rikkoutumattoman?) EPO lentokoneen ja paiskon sitä nurmikkoon. Selviää ainakin suurimmasta osista korjauksista liimalla.
On meikäläisellä aikatavalla samoja kokemuksia. Pitkän juhannusviikonlopun saalis kun on ainakin kaksi paria lapoja, kaksi leputusakselia, kaksi flybaria aitten ilmeisesti kulumavikana HK450GT:n perähihnan ratas jne.Tilaukset lähtivät taas leluja.net:iin ja hobbykingiin. Kyllä tässä itsekkin tuntui että kun saa kunnon onnistumiskokemuksen niin siitä alkaa uskoa itsestään liikoja. Lennättelin HK450:aa jo isoa nopeaa ympyrää kunnon kaarroksilla, sitten kun siitä meni peräratas niin aloin lennättämään "herkemmillä" säädöillä olevaa AMIG450:aa niin tulikin kopteri tontiin moneen kertaan ihan leijutusharjoituksissa, tuli ylikorjatuksi. Onneksi mökillä lennätyspaikkana on pitkää heinää oleva heinäpelto. Useimmiten selviää ilman vahinkoja, toisaalta oli paha henkilövahinkokin lähellä.
Olen näitä virheitä kuitenkin ajatellut että täsä sitä aivojen neuroverkkoa opetetaan ja siihen ei ole muuta oikotietä kuin toistaminen ja toistaminen ja jos hommat osaisi niin eihän sitä tarvitsisi opetellakkaan. Kun kuitenkin virheitä tulee oppettelussa tehdyksi niin olen pitänyt kahdta 450 kopteria ja kerännyt varaosavarastoa jotta koko viikonlopun lennätykset ei lopu ensimmäiseen iltaan.
Tuntuu välillä että ei ne lennokit sen halvempia ole. Osittain Elapor lennokeissa selviää liimalla mutta ei sekään kaikkea kestä. Ostettiin juuri (jälleen) uusi Multiplex Easyglider pro, sinänsä erinomainen lennätettävä. Ajateltiin että talvenjälkeen lennätystaidot on todella telviterässä kun se tuli tonttiin jatkuvasti. Lopulta runko poikki monesta kohdasta, siivet poikki ja nokka kymmenellä palasella. Siitä ei enää lentävää liimata. No, kun uusikin kone oli sitten lennetty tonttiin pari kertaa selvisi sattumalta syy, epäherkkä vastaanotin, vastaanottimen yksilövika. Matalalla lennettäessä ei kantanut sataa metriä vaikka muut FlySkyn vastaanottimet kantavat moninkertaisen matkan. Yksi kone päätti tuulisella ilmalla vain lentää pois .... Kopterissa yleensä selviää lavoilla jotka HK:ssa maksavat muutaman dollarin eikä akselitkaan paljoa maksa.
Mutta kallista ? Ollaan osallisina konekimpassa jolla on ihka oikea lentokone. Keväällä hajosi bensapumppu, varaosa 1000 Euroa, autopilotin kaartomittari 1500 Euroa, lentobensa maksaa Suomessa uskomattomat 3 Euroa/l , sitä sittenlentäjät kiertävät V-poweria myyviä shellejä koeputki kädessä ja etsivät alkoholitonta, Lycosaurus kun syö 30 litraa tunnissa jos osaa laihentaa.... Lennättäminen on siihen verrattuna todella halpaa.
Kate