Kirjoittaja Aihe: Kone ei irtoa maasta  (Luettu 4369 kertaa)

Poissa stratocaster

  • Aloitteleva torppari
  • *
Kone ei irtoa maasta
« : 11 Elokuu, 2011, 18:51:53 »
Säädöt pielessä, koska ei irtoa maasta.

« Viimeksi muokattu: 11 Elokuu, 2011, 19:18:06 kirjoittanut ropellihattu »

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kone ei irtoa maasta
« Vastaus #1 : 11 Elokuu, 2011, 19:18:52 »
Kerrotko mikä kone kyseessä, ihan kuriositeettina.

Kerro samalla kaasu- ja lapakulmakäyrien asetukset. Radiohan oli DX7?
Nada

Poissa stratocaster

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kone ei irtoa maasta
« Vastaus #2 : 11 Elokuu, 2011, 19:40:27 »
Hk 450 on kopteri. Linkkien pituudet nuppiin olen katsonut alignin ohjeesta. Noilla sain sen aiemmin toimimaan. Muuta lapakulman säätöä en ole osannut tehdä. Astemitta löytyy, mutta selkeitä ohjeita en ole löytänyt.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kone ei irtoa maasta
« Vastaus #3 : 11 Elokuu, 2011, 19:42:29 »

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kone ei irtoa maasta
« Vastaus #4 : 11 Elokuu, 2011, 19:47:49 »
Kannattaa tehdä vaikka niin, että määrität ensin throttle holdin toimimaan. Sitten hold päällä katsot mitä käyrällä 0-100% tulee lapakulmia. 50% tulisi olla aika tarkkaan 0 atetta ja ääripäät sitten jotain +-12. Toinen vaihtoehto on nyppiä moottorin kaksi johtoa irti jottei kone pyöri. Sitten voi säätää suoraan lentotiloja.

Siitä sitten säätämään niin että normitilan keskitikussa on noin +5 astetta (pitäis leijua jos kaasukäyrä on oikein). Tikku alhaalla vaikkapa -5 astetta, ylätikku vaikka +8 astetta. Eli tämä normitilassa. Kaasukäyrää sitten säätämään niin, että leijuu keskitikulla ja keskeltä yläasentoon käyrä nousee loivaasti ollen tikun yläasennossa jotain 80 prosentin huiteilla. Normitilan kaasukäyrä saa nousta melko jyrkästi nollasta jottei jenka lopu jos vetää tikun alas.

Idle up onkin sitten helppo. Lineaarinen lapakulmakäyrä ja vaikka 100-90-85-90-100 kaasukäyrä. Esimerkiksi.

EDIT: Prkleen Dutchman, ehti linkata mokoma. No, kirjoitin tota niin kauan että laitan kumminkin... ;D
Nada

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Kone ei irtoa maasta
« Vastaus #5 : 11 Elokuu, 2011, 23:27:36 »
ei kannata laittaa v-käyriä sähköön joku tasane esim 90-90-90-90-90 ta tasan sata, se on perusvarma  ;D

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kone ei irtoa maasta
« Vastaus #6 : 11 Elokuu, 2011, 23:43:44 »
Tuokin on kyllä tavallaan totta mutta riippuu koneesta ja lapakulmakäyristä.

Jos kone on kovin kevyt niin kierroksia voi snadisti tiputtaa kun lähestytään nollakulmia koska nostetta ei tarvita kuitenkaan niin paljoa.

Jos lapakulmakäyrä taas jollain on jostain syystä ei lineaarinen idle upilla, niin kaasuäyränkin on hyvä ehkäpä olla vähän veemäisempi. Tosin en tiedä kuka tällaisia lapakulmia idle upeilla käyttää.

Mutta itse asiassa mullakin taitaa olla 100-95-100 käyrä kaasussa, nyt kun tarkemmin muistelen.

Kuitenkin jos governor ei ole käytössä niin nollakulmilla lapojen kohtauskulma on se nolla, eli ilmanvastus on tasan lavan profiili (plus kohtauspuolella roottorikehää ilmanopeuden aiheuttama vastus) joten turha sitä on konetta huudatta nollakulmilla täysillä.
Nada

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Kone ei irtoa maasta
« Vastaus #7 : 12 Elokuu, 2011, 01:22:28 »
Tuokin on kyllä tavallaan totta mutta riippuu koneesta ja lapakulmakäyristä.

Jos kone on kovin kevyt niin kierroksia voi snadisti tiputtaa kun lähestytään nollakulmia koska nostetta ei tarvita kuitenkaan niin paljoa.

Jos lapakulmakäyrä taas jollain on jostain syystä ei lineaarinen idle upilla, niin kaasuäyränkin on hyvä ehkäpä olla vähän veemäisempi. Tosin en tiedä kuka tällaisia lapakulmia idle upeilla käyttää.

Mutta itse asiassa mullakin taitaa olla 100-95-100 käyrä kaasussa, nyt kun tarkemmin muistelen.

Kuitenkin jos governor ei ole käytössä niin nollakulmilla lapojen kohtauskulma on se nolla, eli ilmanvastus on tasan lavan profiili (plus kohtauspuolella roottorikehää ilmanopeuden aiheuttama vastus) joten turha sitä on konetta huudatta nollakulmilla täysillä.

Jees mutta kaikki noparitkaan ei ole niin tarkkoja. Eli joku 95 - 100 saataa olla ihan sama ulosanti. Mä oon aina lennelly flateilla sen takia kun perä ei tykännyt kun moottorin kierrokset muuttuivat ja samalla väännön tarve kasvoi.

Harvoin muutenkaan porukka lentää 0-kulmilla muuta kuin pystäreissä niin silloin ei varmaa haittaa jos kone sen sekunnin huutaa täysiä.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Kone ei irtoa maasta
« Vastaus #8 : 12 Elokuu, 2011, 22:31:30 »
Hk 450 on kopteri. Linkkien pituudet nuppiin olen katsonut alignin ohjeesta. Noilla sain sen aiemmin toimimaan. Muuta lapakulman säätöä en ole osannut tehdä. Astemitta löytyy, mutta selkeitä ohjeita en ole löytänyt.
Voisiko siellä olla lapaura niin poskellaan, ettei sen takia onnistu (menevätkö lavat samassa tasossa, kun sivulta kaukaa katsoo)? Syynä vaikka kiero lepatusakseli tai muuten vain linkit väärän mittaiset.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kone ei irtoa maasta
« Vastaus #9 : 12 Elokuu, 2011, 22:40:57 »
Ja kato vielä kerran että lavat on oikein päin, koska niitäkin on jopa leirillä nähty väärinpäin...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
19 Vastauksia
7718 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Helmikuu, 2009, 15:10:15
kirjoittanut Mesikämmen
12 Vastauksia
14660 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Elokuu, 2012, 08:41:37
kirjoittanut zenix
8 Vastauksia
5007 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Helmikuu, 2015, 22:13:41
kirjoittanut Anssi
4 Vastauksia
4138 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Kesäkuu, 2014, 22:00:46
kirjoittanut Mh
3 Vastauksia
7074 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Kesäkuu, 2015, 16:59:24
kirjoittanut tompe