Kirjoittaja Aihe: WSTR:n wekottimet  (Luettu 1981 kertaa)

Poissa WSTR

  • Pro torppari
  • ****
WSTR:n wekottimet
« : 24 Huhtikuu, 2011, 16:58:27 »
Laitetaan nyt jotakin tarinaa omistakin kopuista ja lennoista, joita ei vielä ihan älyttömästi ole kertynyt perhe- ja työelämän vaatiman ajan vuoksi. Elämä haittaa harrastuksia. :P No, jos nyt tänä kesänä pääsisi treenaamaan edes vähän enemmän, tuntuu vaan usein että 24h vuorokaudessa on liian vähän...

Omat koput tällä hetkellä:

-GAUI 425 (aktiivikäytössä)
-GAUI 200 (varikolla)
-Belt CP V2 (kerää pölyä)
-Nine Eagles Solo Pro V2 (sama kuin ed.)

Beltillä turattiin noin puoli vuotta ja lentämisestä ei tullut lasta eikä pa**aa. Hyvä että oppi leijuttamaan ja varaosiin meni rahaa solkenaan. Joskus alkusyksystä kävin Kymin kentällä ja uskaltauduin lentelemään jo hieman taivaalla ympyrää, no sekin oli liikaa ja kopu tuli nokka edellä asfaltiin. Tuli Beltti kuitenkin laitettua kuntoon mutta nyttemmin se on jäänyt hyllylle, pitäisi joskus oikein ajan kanssa säätää se kohdilleen jos sillä vaikka joskus vielä viitsisi lennellä.

-GAUI 425 tuli ostettua Nummela FunFly-tapahtumassa suoraan Taskisen paksista, siinä olikin aloittelijalle ihmettelemistä kun sitä kasaili. Hyvien kasausohjeiden sekä foorumin avulla sain kuitenkin kopun kasaan ja säätöihin, ja sittemmin olen siihen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Pirun mukava ja vakaa peli lentää, koneessakin löytyy potkua hyvin (=hups-tilanteissa saa kaasulla pelastettua) :D
Kerran on GAUI tullut tonttiin, talvella lähipellolla leijuttelin ja lähellä kääntyessä kävi joku tekninen sormivirhe ja hankeen humpsahti. Vauriot olivat melko pienet, lavat + lavanpitimet, nupin linkkejä ja sellaista.

-GAUI 200 tuli ostettua heräteostoksena täältä käytettynä, siihen hommasin BeastX:n mutta se on ajanpuutteen vuoksi vielä koelentoa vaille. Nyt kun kelit alkavat sallia, täytyy joku päivä kaverin kanssa yrittää laittaa se oikein viimeisen päälle säätöihin jotta pääsisi silläkin lentelemään.

Oma lentely on ollut melko peruslentelyä eli melko lapsen kengissä vielä, ei ole minkäänlaista temppuilua tullut harjoiteltua pahemmin talven aikana, eivät nuo kelit oikein olleet otolliset kovaan harjoitteluun kun ensimmäisen akullisen jälkeen oli aina sormet jäässä. Tammikuussa hommattu Phoenix on auttanut pirusti treenaamiseen, tosin sitäkään ei hirveän usein ehdi veivata vaikka tarvetta olisi. Omasta mielestä Phoenix on kyllä loistava simu, vaikkakin on siinä aika paljon helpompi heitellä kopua mitenpäin vaan kun IRL. Esimerkiksi opettelin juuri lentämään simulla ympyrää perä edellä inverted, GAUIlla ei tulisi mieleenkään kokeilla samaa vielä. :D

Tänään otin pienen askeleen ihmiskunnalle, mutta SUUREN itselleni ja kokeilin ensimmäistä kertaa leijutella inverted. Silmukoita on tullut jo muutamia heiteltyä, jotenkin vain ei ole rohkeus riittänyt stoppaamaan kopua katolleen. No nyt tuli sitten sekin kokeiltua ja onneksi se meni hyvin ja kopu tuli ehjänä kotiin. Ilmeisesti on jotain pienenpientä agressiivisuutta saanut mukaan omaan lentämiseen muutenkin kun sain tänään kaksi paria Turnigyn 3S 2200mAh 25-35C akkua pullahtamaan. ;D Meinasi kerran tulla jännäkakkakin housuun kun timeri oli mankassa n. 5 minuutissa ja nopari alkoi katkaisemaan virtaa kopusta reilusti ennen sitä, juuri kun lensin kaasu pohjassa ohilentoa. Onneksi kopu tuli maahan suht nätisti kuitenkin, hieman perälavat kaivoivat kuoppaa hiekkaan.

Eräs asia tänään meinasi yllättää kun harjoittelin noita inverted leijutuksia, kaksi kertaa gyro pyöräytti kopua ympäri, ekalla kerralla n.120 astetta, toisella täydet 180 astetta. Siis juuri kun kopun sai ylöalaisin, kopukka pyörähti täysin odottamatta ja pilotilla meinasi mennä pasmat sekaisin. Korkeutta oli kuitenkin hyvin joten ei siinä pahaa tilannetta päässyt tulemaan, mutta miksiköhän gyro noin tekee? Kyseessä siis Futaban GY401 ja tähän asti se on pelannut kuin unelma ja pitänyt todella hyvin. Onkohan tuohon mitään lääkettä olemassa?



« Viimeksi muokattu: 24 Huhtikuu, 2011, 17:43:32 kirjoittanut WSTR »
- GAUI 425 Hurricane - Blade mCPX - E-Sky Belt CP V2 - Nine Eagles Solo+Solo Pro V2 - Futaba 7C FASST - Spektrum DX6i -

Poissa WSTR

  • Pro torppari
  • ****
Vs: WSTR:n wekottimet
« Vastaus #1 : 26 Huhtikuu, 2011, 16:34:01 »
Tänään tuli lenneltyä Kymin kentällä 3 akullista kovassa tuulessa, joka nyt ei sinänsä lentoa haitannut, keli oli muuten mukavan lämmin. On tätä kesää odotettu.  8)

Tuo aikaisemmin mainitsemani peräongelma ei ole toistunut enää, perä pitää myös inverted leijutuksessa. Mikälie tuon silloin ekalla kerralla aiheutti, olisiko kädet vaan tärisseet niin pirusti että tuli itse tikusta käännettyä sitä perää vahingossa. :D

Whatever, pääasia että pelaa. Hyvä fiilis jäi taas lentelystä, uudestaan taas joku päivä kun ehtii. Hoppulasta tilattu Quattro 4X6 laturikin pelaa kuin unelma, aika hyvin nopeuttaa tuota akkujen lataamista kun saa neljä akkua ladattua kerralla aikaisemman yhden sijasta. Kopu kun käyttää tällä hetkellä 2 x 3S pakkoja.

Pari kuvaakin sai lentelystä, TuukkaJK kuvaajana.
- GAUI 425 Hurricane - Blade mCPX - E-Sky Belt CP V2 - Nine Eagles Solo+Solo Pro V2 - Futaba 7C FASST - Spektrum DX6i -

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: WSTR:n wekottimet
« Vastaus #2 : 26 Huhtikuu, 2011, 16:56:48 »
Hyviä kuviahan tuo sunkin kamera napaa, mutta oli se pikkasen haastavaa koittaa sillä osua liikkuvaan kopteriin. Tässä kun odotellaan varmaan juhannukseen asti osia omaan kalustoon, niin voisin tolla omalla kameralla tulla joku päivä räpsimään parit kuvat. :)
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa WSTR

  • Pro torppari
  • ****
Vs: WSTR:n wekottimet
« Vastaus #3 : 24 Heinäkuu, 2011, 21:01:53 »
Laitetaas jotain tarinaa välillä, melko hiljaista ollut tämän päivittelyn saralla... vaikeneminen on kultaa. :D

Tuli vihdoin ja viimein tuo pikkuGaui fiksailtua lentokuntoon, FBL:nä oli alunperin tarkoitus mutta se homma osottautui liian haastavaksi ja aikaavieväksi joten BeastX sai väistyä ja tilalle tuli normaali nuppi ja gyroksi GY520.

Pari päivää sitten otettiin ensilennot ja säätöjä on yritetty hakea. Melko haastava peli lentää tuo on normi nupillakin, kiikkerä kuin mikä. On koitettu paljon expoa ja vähän expoa, ja omaan makuun sattui ehkä paremmin vain 10% expot, mielestäni ohjaustuntuma on silloin herkempi eikä tikkuja tartte heivailla laidasta laitaan. Noh, säädöt jatkuvat.

Lopputarina sitten kuuluisikin torppausosioon mutta laitetaan tänne. Juuri äsken säätelin hieman D/R-asetuksia ja eikun pihalle kokeilemaan. Tuulta hieman, mutta ajattelin että kai sitä vähän pystyy silti vähän leijutella. Kopu ilmaan noin metrin korkeuteen, ja melkein saman tien perä pyörähti reilu 90 astetta vastapäivään ja jatkoi koko ajan karkaamista. Yritin ohjata vastaan, mutta perä tuntui vaan karkaavan lisää ja siinä kohtaa sitten ei enää ehtinyt hahmottaa asentoa ja kupeelleen asfalttiinhan se napsahti. :D Koko lento kesti siis alle 10 sekuntia, olis pitäny saada videolle. ;D

Vauriot ovat pikaisen tarkastelun jälkeen yllättävän pienet:
-Lavat
-Lepari
-Stabbari
-Peräputken tuki

Muutakin saattaa olla kun tarkemmin ehtii tutkia, mutta linkistö ainakin näytti ehjältä. Eniten nyt hämmästyttää mikä moisen perän karkaamisen aiheutti? En nyt haluaisi tuultakaan syyttää, olen kuitenkin aikaisemminkin tuota pienessä tuulessa lentänyt eikä perä silloin ollut moksiskaan. Kertokaas muuten muut Gaui 200 omistajat, kun huomasin tuossa että perän akselissa ei ole lainkaan hammastusta vaikka hihnassa on, eli kun pitää nupista kiinni voi perää pyörittää suht helposti käsineen, kuuluuko se olla tuollainen? Hihnahan voi päästä siis luistamaan perän akselilla, mutta luulisi gyron silti yrittävän korjata ja lyövän lisää lapakulmaa jos perä karkaa kuten äsken kävi?

Laittakaas fiksummat vinkkiä mistä voisi äskeinen johtua?
- GAUI 425 Hurricane - Blade mCPX - E-Sky Belt CP V2 - Nine Eagles Solo+Solo Pro V2 - Futaba 7C FASST - Spektrum DX6i -