Stabilointitangon tehtävä on siis vakauttaa ja rauhoittaa nupin toimintaa. Tämä stabilointitanko
kulkee seesaw:n läpi. Seesaw osassa on mikseri jonka vivut ovat yhteydessä lavanpitimen
linkkeihin. Hyrrävoiman takia stabilointitanko sekä seesaw pyrkivät olemaan suorassa kulmassa
pääakseliin nähden koko ajan roottorin pyöriessä. Myös päälavat pyrkivät normaalitilassa olemaan
suorassa kulmassa pääakseliin nähden, näin ollen sekä stabiloinnin sekä lapojen kehät ovat
samansuuntaiset normaalitilassa. Päälapojen kehän poikkeuttaminen joko ohjaamalla tai
tuulenpuuskan takia aiheuttaa sen, että stabilointitangon kehän ja pääroottorin kehän välinen kulma
muuttuvat ja tapahtuu lapakulmien korjausliike seesaw:n mikserivipujen kautta.
Stabilointitanko sekä seesaw pääsevät keinumaan nupissa. Tämä on välttämätöntä koska mikäli
seesaw ja stabilointitanko olisivat aina suorassa, ei lapakulmien ohjauksella pystyisi
poikkeuttamaan lapakehää ja näin ollen kopteria ei pystyisi ohjaamaan. Stabilointitanko sekä
seesaw siis aina myötäilevät ohjausta mutta pyrkivät hyrrävoiman avulla vastustamaan sitä jolloin
tapahtuu ohjauksen vaimentumista.
Lainaus:
www.f3c.fi - kopteriopas
Edit: Ja sama asia toki täällä meilläkin wikissä, wink wink...