Kirjoittaja Aihe: Savutus  (Luettu 21429 kertaa)

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Savutus
« : 05 Huhtikuu, 2010, 13:41:40 »
Näin pyhäpäivän ratoksi ilman sen kummempaa informaatioarvoa jäi askarruttamaan seuraava seikka:

Nuoruudessa 80-luvulla ajeltiin polttislennokkeja erilaisilla pääasiassa 2t hehkutulppamoottoreilla ja muistini mukaan ne eivät savuttaneet juurikaan havaittavasti. Sopivassa säässä savun ehkä juuri huomasi maassa testatessa, mutta ei enää ilmassa. Normi liemi oli suora metanoli 80/risiini 20 ja 0-5% nitroa käyntiä varmistamassa. Kovemmat nitropitoisuudet olivat kisamiehille.

Juutupesta videoita katsellessa nämä polttiskopterit taas kiuruuttavat niin perhanasti. Reflex XTR:ssäkin saa oikein erikseen säätää savun paksuutta. Onko eroa käytetyssä öljyssä, vai mikä niissä niin käryää nykyään?
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Juhis

  • Vieras
Vs: Savutus
« Vastaus #1 : 05 Huhtikuu, 2010, 13:48:07 »
Nykyään taitaa risiiniöljyn määrä olla aika vähäinen, liekkö sitten nuo syntettiset öljyt savuavat enemmän. Lennokki tietysti hajottaakin savun tehokkaammin kun potkuri puhaltaa pakoputken vieressä. Autopuolella savua myös aika vaisusti koptereihin nähden... Tosin öljyäkin on vain 8-12%.

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Savutus
« Vastaus #2 : 05 Huhtikuu, 2010, 13:56:07 »
Ja lennokeissa on käyntikierrosluvut aika kesyjä verrattuna kopteriin... Kopterimosa huutaa kokoaika sitä n.16000 ja sitämyötä pitää olla laitteet rikkaammalla. Savuista suurin osa on puhdasta öljyä hyvin sumuuntuneena, nykyaikaiset öljyt kun eivät kovin tehokkaasti pala...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Savutus
« Vastaus #3 : 05 Huhtikuu, 2010, 14:06:09 »
Ja lennokeissa on käyntikierrosluvut aika kesyjä verrattuna kopteriin... Kopterimosa huutaa kokoaika sitä n.16000 ja sitämyötä pitää olla laitteet rikkaammalla. Savuista suurin osa on puhdasta öljyä hyvin sumuuntuneena, nykyaikaiset öljyt kun eivät kovin tehokkaasti pala...

Lennokkipuolta en ole seurannut sitten aktiiviaikojen, mutta muistelisin joskus historiassa siirrytyn matalakierroksisempiin moottoreihin. Silloin aikoinaan tuli nelitahti ja kaksitahditkin muuttuivat jossakin vaiheessa hitaammin käyviksi isommilla potkureilla.

"Meidän aikaan" lennokkimoottoreissa 15000 1/min oli normimopo. Sen alle ei kai pyörinyt juuri mikään. F1C "limasin" vapaastilentävät kiersivät silloin siinä 30000-40000 kiekkaa ja eivät savuttaneet. .20 Autoissa 30000 oli kait aika normi. Risiinikään ei juuri pala moottorin läpi kulkiessaan. Moottorit säädettiin siten, että juuri ja juuri nousi luotettavasti piikille ja pysyi siinä oli lentotila mikä hyvänsä. Sen laihemmalla ei ollut terveellistä käyttää.
« Viimeksi muokattu: 05 Huhtikuu, 2010, 20:34:55 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Savutus
« Vastaus #4 : 05 Huhtikuu, 2010, 14:37:02 »
vähän offarina välissä...

eikö teitä häiritse toi savutus??

joo tiedän että moni pitää sitä "miehekkään" jne jne

mutta itse en ainakaan viitti esim simussa polttiksilla lentää ku savu häiritsee...

melkein kaikki muut simuttelijat mitä on tullu nähtyä sen sijaan vetelee polttiksilla!

reaalimaailmassakin luulis ton sotkevan koko kopun ku öljyä tuhruaa taivaalle...

luulis nykylitkuilla löytyvän ratkasu tohonkin (ainakin siihen savutus puoleen) ???
« Viimeksi muokattu: 05 Huhtikuu, 2010, 14:53:30 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Jerkku

  • Modetorppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry
Vs: Savutus
« Vastaus #5 : 05 Huhtikuu, 2010, 14:49:14 »
Ei mua ainakaan pahemmin häiritse, välillä auttaa jopa asennon hahmottamisessa.
Gaui X3 Vbar mini          Futaba 10C
Trex 500 ESP  3G

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Savutus
« Vastaus #6 : 05 Huhtikuu, 2010, 23:18:33 »
eikö teitä häiritse toi savutus??

jmutta itse en ainakaan viitti esim simussa polttiksilla lentää ku savu häiritsee...

reaalimaailmassakin luulis ton sotkevan koko kopun ku öljyä tuhruaa taivaalle...
Itseä ei savutus häiritse.

Phonixissa saat savut pois päältä: valikosta System -> program setup -> Display -> Smoke Quality: Disbled.

Reaalimaailmassa tosiaan nitrokopterit öljyyntyvät lennätettäessä. Nuppi, linkit ja kaikki muutkin paikat tulee öljyttyä automaattisesti, riesana on tuon öljyn pyyhkiminen kabiinista, lavoista, peräpuomista yms paikoista ja muijasta irtoava kitinä kopterista syntyvän hajun myötä ;D
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Savutus
« Vastaus #7 : 05 Huhtikuu, 2010, 23:30:16 »
eikö teitä häiritse toi savutus??

jmutta itse en ainakaan viitti esim simussa polttiksilla lentää ku savu häiritsee...

reaalimaailmassakin luulis ton sotkevan koko kopun ku öljyä tuhruaa taivaalle...
Itseä ei savutus häiritse.

Phonixissa saat savut pois päältä: valikosta System -> program setup -> Display -> Smoke Quality: Disbled.

Reaalimaailmassa tosiaan nitrokopterit öljyyntyvät lennätettäessä. Nuppi, linkit ja kaikki muutkin paikat tulee öljyttyä automaattisesti, riesana on tuon öljyn pyyhkiminen kabiinista, lavoista, peräpuomista yms paikoista ja muijasta irtoava kitinä kopterista syntyvän hajun myötä ;D

heh!

oon huomannu ton että saa savut pois simussa mutta on tullu lennettyä vaan oikeestaan tolla trex500 lla ku sellanen ollu haaveena ja nyt siis tilattuna...

mulla tulee kitinää jo mSR stä ;D

[endofoftopic]
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

JCA

  • Vieras
Vs: Savutus
« Vastaus #8 : 05 Huhtikuu, 2010, 23:37:15 »

Miiikä savu?? :D
Nää on ihan viimesimmän EU standardin mukasesti säädettyjä päästöiltään..


Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Savutus
« Vastaus #9 : 05 Huhtikuu, 2010, 23:42:59 »
no eipähän ainakaan tarvii pelätä että kiinni leipoo :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Savutus
« Vastaus #10 : 06 Huhtikuu, 2010, 00:16:15 »
Nää on ihan viimesimmän EU standardin mukasesti säädettyjä päästöiltään..
Tuohan onkin jenkeistä.  :-\ Ei taida olla kovin terveellistä vetää henkeen tuota puoliksi palanutta synteettistä öljyäkään...
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: Savutus
« Vastaus #11 : 06 Huhtikuu, 2010, 15:05:04 »
Tuohan onkin jenkeistä.  :-\ Ei taida olla kovin terveellistä vetää henkeen tuota puoliksi palanutta synteettistä öljyäkään...

 Ei se haju paha ole. Tulee aina muistoja mieleen ja hyvä fiilis kun metanoli tuoksuu poltettuna. Tietty jos liikaa käryää niin sithän se varmaan häiritsee hengitystä ja varsinkin ottaa silmiin.
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Savutus
« Vastaus #12 : 06 Huhtikuu, 2010, 15:09:01 »
Nitron polttohan tuoksyy hyvälle, tosin jos savu ei pääse pois niin tosiaan ottaa silmiin.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Savutus
« Vastaus #13 : 06 Huhtikuu, 2010, 17:23:44 »
Siinä haisee raha... ;D

JCA

  • Vieras
Vs: Savutus
« Vastaus #14 : 06 Huhtikuu, 2010, 18:41:34 »
Nitro TUOKSUU HYVÄLTÄ! Käytiin viimekesänä Nitro Nationalsseja kattelemassa ja siinä seistiin ihan dragsterin takana varikolla kun koeponnistivat.. 1. Meni kuulo 2. Meni näkö 3. Meni hajuaisti. Rupes silmiä ja nokkaa ja kurkkua kirvelemään, mut se oli SIISTIÄ!

Jussi Savolainen

  • Vieras
Vs: Savutus
« Vastaus #15 : 06 Huhtikuu, 2010, 19:56:41 »
Kopterissa moottori tosiaan joutuu koville. Jotta voitelu olisi taattu kovilla kierroksilla, on seoksen oltava hiukan rikkaalla. Tästä syystä se sitten myös enemmän savuttaakin.
Kyllä mulla lennokin moottorikin savuutti, koska halusin siinäkin pitää tuon voitelun varman piälle.

Me savolaiset pilotit tykätään muutenkin siitä, että iliman savua ja meteliä ei lenkkokin ja kopterin harrastus ole miesten puuhia.
Saa ne lennokit ja kopterit meluta ja savuta myös naisten hyppysissä.

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Savutus
« Vastaus #16 : 07 Huhtikuu, 2010, 16:24:33 »
Nääh, nitrosta lähtee veemäinen käry, ja se syää moottoreita.
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Savutus
« Vastaus #17 : 08 Huhtikuu, 2010, 13:11:24 »
Sitte toiset ajaa lennokeita bensakoneella, ja koska bensakone ei savuuta, pitää laittaa erikseen savutuslaitteet kyytiin, siis näin ainaki mun Ravenissa.... :D


Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Savutus
« Vastaus #18 : 08 Huhtikuu, 2010, 13:33:34 »
Timo piirtäny gimpillä pisteen kolmoskuvaan ^^
Hyvä kuvaaja ollut  :-X

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa harrier46

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Savutus
« Vastaus #19 : 31 Heinäkuu, 2011, 14:48:16 »
kyllä nuo nykylitkut jotenki enemmän savuaa kun muistelen miten 90 luvulla kopterit savus.