Kirjoittaja Aihe: Lentoaika < 5 minuuttia. (HK450)  (Luettu 6308 kertaa)

Poissa samulil

  • Opetteleva torppari
  • **
Lentoaika < 5 minuuttia. (HK450)
« : 29 Syyskuu, 2011, 13:37:06 »
Jonkinaikaa olen jo lennätellyt trex-450 kloonia. Lähinnä leijuttelua. Nyt kun se alkaa sujumaan, niin ongelmaksi on muodostunut mitätön lentoaika. Ajattelin aluksi, että ongelma oli käytetty 2,2Ah lipo-akut, mutta uudet Kiinasta tilatut 2,8Ah 25C akut eivät auttaneet yhtään. Kyseisen akut kuumenee perusleijuttelussa tosi paljon, ja tuntuu että lämpö leikkaa niiden virranantokykyä rajusti. Kun akkuja jäähdyttelee, niin taas saa uuden minuutin ajon. Mutta mistään taivaslennosta ei näillä voi haaveillakaan.

Missähän vika. Ovatko Kiina-akut tosiaan niin susia, että kapasiteetti tai C-arvo ei ole lähelläkään sitä mitä luvataan? Vai voiko kopterin säädöt vaikuttaa niin paljon? Kaasu-, ja lapakulmakäyrät on melko lähellä kopterioppaan suosituksia, joten tuskin siitä kiinni. Myöskään mitään merkittävää kitkaa mekaniikassa ei mielestäni ole.

Jos on kiina-akuista kiinni, niin annatteko suosituksia notta millaiset akut kannattaisi ostaa.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lentoaika < 5 minuuttia. (HK450)
« Vastaus #1 : 29 Syyskuu, 2011, 13:45:59 »
Eniten tuohon varmasti vaikuttaa nopeudensäädin ja moottori valinta, sitten voimansiirto, lapakulmat ja kaasukäyrä..
Jos akut lämpenee niin lähtisin tarkastamaan moottori ja nopari yhdistelmää jos mekaniikka toimii sulavasti eikä ahdista.
Ja akut saat tapettua sillä että lennät 5 minuutta ja annat jähtyä vielä minuuttia varten... eli vedät ne ihan kuivaksi.
Lue http://www.kopterit.net/index.php?topic=1275.0
80% 2.2Ah akusta on vajaa 1.8Ah.. eli sen verran voi pyöreästi käyttää lennolla, jos et omaa "älylaturia" niin suosittelen hankkimaan, jos vedät siihen että nopari alkaa rajoittamaan tehoja niin akut kuoleentuu nopeasti.

Mitä nuo akut on?
25C pitäisi riittää hyvin leijutteluun ja kevyeen lentelyyn.
tuo 2.2 -> 2.8 ah ei välttämättä tuo mitään etua jos paino kasvaa huomattavasti, tuo 2.2Ah on laajalti käytetty kultainen keskitie, painon ja kapasiteetin "kompromissi"
Ja tarvittavat lapakulmat ja kaasukäyrät riippuu kopterista ja lennättäjästä kaikki on yksilöllisiä joten oppaiden arvot on vaan suuntaa antavia.

Omalla 450Prolla leijuttelu ja peruslentely aika on about 5-6 minsaa 100% suoralla kaasukäyrällä

Ps. niin ja olis hyvä ku laittasit tänne ne käyrät jne niin voi paremmin miettiäkkään niitä. Samoin moottori+nopari, akut mitä käytät jne jne
« Viimeksi muokattu: 29 Syyskuu, 2011, 13:47:51 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa LoneWolf

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lentoaika < 5 minuuttia. (HK450)
« Vastaus #2 : 29 Syyskuu, 2011, 13:51:59 »
Jonkinaikaa olen jo lennätellyt trex-450 kloonia. Lähinnä leijuttelua. Nyt kun se alkaa sujumaan, niin ongelmaksi on muodostunut mitätön lentoaika. Ajattelin aluksi, että ongelma oli käytetty 2,2Ah lipo-akut, mutta uudet Kiinasta tilatut 2,8Ah 25C akut eivät auttaneet yhtään. Kyseisen akut kuumenee perusleijuttelussa tosi paljon, ja tuntuu että lämpö leikkaa niiden virranantokykyä rajusti. Kun akkuja jäähdyttelee, niin taas saa uuden minuutin ajon. Mutta mistään taivaslennosta ei näillä voi haaveillakaan.

Missähän vika. Ovatko Kiina-akut tosiaan niin susia, että kapasiteetti tai C-arvo ei ole lähelläkään sitä mitä luvataan? Vai voiko kopterin säädöt vaikuttaa niin paljon? Kaasu-, ja lapakulmakäyrät on melko lähellä kopterioppaan suosituksia, joten tuskin siitä kiinni. Myöskään mitään merkittävää kitkaa mekaniikassa ei mielestäni ole.

Jos on kiina-akuista kiinni, niin annatteko suosituksia notta millaiset akut kannattaisi ostaa.

Minkähän merkkisistä Kiina-akuista on kyse? Kyllä minun T-Rex 450 lentää 2200mAh Turnigyillä kevyttä taivaskruisailua helposti 5min eikä akuista mene kun noin 70% kapasiteetistä. Pientä lämpiämistä on huomattavissa mutta kuumiksi eivät mene.

Oliskohan välitykset liian raskaat? Pyöriiko nuppi kevyesti, onko perähihna (jos siinä nyt hihnaperä on) sopivalla kireydellä? Noparin timing sopiva moottorille?

Leijutuksessa ei pitäisi edes huonojen akkujen kyykätä kyllä jos kaikki on kunnossa...

Poissa samulil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lentoaika < 5 minuuttia. (HK450) -Alkuperäinen kysyjä
« Vastaus #3 : 29 Syyskuu, 2011, 14:14:45 »
Akut ovat HiTopMax 11.1V 2800mAh 30C lipoja. Olivatkin peräti 30C, vaikka ei lämpiämisestä uskoisi.

Ja voi olla että olen niitä akkuja vähän kuiville ajanut, mutta enpä tunne enää suurta sääliä niitä kohtaan.

Takana on hihna, ja se on "kohtuu" kireä. Eli kopterioppaan mukainen. On tosi, että tuollaisenaan se hieman vastustaa vapaata vierimistä verrattuna löysään hihnaan. Mutta en jaksa uskoa, että tuolla merkitystä olisi.

Pitänee sitten ottaa tuo nopari ja moottori tarkasteluun. Kyseessä on käytetty laite, ja härvelit ovat siinä kunnossa kun ne ostajalta sain.

Kiitoksia nopeille vastaajille. On hienoa että apua saa!

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lentoaika < 5 minuuttia. (HK450)
« Vastaus #4 : 29 Syyskuu, 2011, 19:12:03 »
Jos pyörität kopterin nupista niin pyöriikö helposti... jos on selkeästi kankea niin jossain vikaa, pitäisi suht helposti pyöriä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa samulil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lentoaika < 5 minuuttia. (HK450)
« Vastaus #5 : 29 Syyskuu, 2011, 20:17:42 »
Helposti pyörii. Ei ongelmaa siinä.

Tuli yksi juttu mieleen. (Ei Fingerporilaisittain) Mulla on siinä apujalakset, sekä sekä kopterin omat jalakset on korvattu metalliputkella. Oli mielestäni kevyttä, mutta ei varmasti yhtä kevyttä kuin tuo 0,01mm oroginaali alumiini. Onko 450-sarjalainen kopteri tosiaan noin älyttömän arka pienelle lisäpainolle?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lentoaika < 5 minuuttia. (HK450)
« Vastaus #6 : 29 Syyskuu, 2011, 20:21:24 »
mikä on pientä lisäpainoa? Kyllä se aika paljon kärsii ottaa painoa.. eli melko varmasti ne ei oo se ongelma.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa samulil

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lentoaika < 5 minuuttia. (HK450)
« Vastaus #7 : 29 Syyskuu, 2011, 21:43:22 »
En ole niitä punninnut, mutta niihin alkuperäisiin leluihin verrattuna nykyisten paino lienee monikymmenkertainen. Joka ei silti grammoissa niin kovasti ole. Mutta apujalakset mukaanlaskien varmasti jotain. Mutta riiputtaahan jotkut sen mukana kameraakin...

Teen niin että riisun rassista kaikki nuo ylimääräiset painot ja katsotaan miten käy. Näillä lentotaidoilla voi tosin käydä niin, että kohta on tuolla myynnissä palstalla rikki mennyt hk halvalla.

Jos ei auta, niin pitänee avata tuo elektroniikka ja kysellä sitten lisää.

  -Lämmin kiitos-

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Lentoaika < 5 minuuttia. (HK450)
« Vastaus #8 : 29 Syyskuu, 2011, 22:09:15 »
Vilkaisepa vielä että päärattaan ja pinjonin välillä on pikku välys.  Otat moottorista kiinni ja kevyesti liikutat pääratasta niin pitäisi olla pienenpieni klappi. Liian tiukka "välys" (=ei välystä) syö sähkö aika reippaasti.  Kannattaa tutkia sitä välystä koko päärattaan matkalta; ei ole net aivan pyöreitä ympyröitä aina nääs.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Lentoaika < 5 minuuttia. (HK450)
« Vastaus #9 : 29 Syyskuu, 2011, 23:12:19 »
Itsellä oli muheellinen hetki akun keston kanssa, kun siirryin 450 kopterissa 12 hampaisesta 13 hampaiseen pinioniin.
räväkkyyttä löytyi enemmän kasvaneiden nuppikierrosten johdosta ja lennätysaika romahti minuutilla tai kahdella.

Väärin säädetyllä nupilla, pienillä kierroksilla tuon pienemmän pinionin kanssa mulla oli timeri muistaakseni 11 tai 13 min sääädetty. Tuo oli ihan pelkästään harjoitteluun, mitään räväkkyyttä tuossa ei ollut, mutta neljällä Rhinon 2200 akulla sai lennätettyä kohtuullisesti per vrk (varsinkin sen hetkisen asuinpaikan huomioon ottaen :) )
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
31 Vastauksia
11647 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Heinäkuu, 2009, 20:54:31
kirjoittanut Jussi.
7 Vastauksia
3530 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2010, 08:37:37
kirjoittanut seppomikael
15 Vastauksia
5853 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Elokuu, 2010, 21:36:45
kirjoittanut Mikka
0 Vastauksia
2664 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Helmikuu, 2014, 13:50:40
kirjoittanut rotomoto
36 Vastauksia
13051 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Maaliskuu, 2014, 12:05:49
kirjoittanut ovt