Kun en haulla löytänyt aiheesta mitään, niin pistänpä tarinaa alulle; Tuolta ison maailman voorumeilta olen lukenut, että kiinteäsiipisen stabilisaattoria ei voi laittaa kopteriin, eikä FBL-gyroa tankokopteriin. No, onko kukaan testannut, kun kaikki löytämäni mielipiteet perustuivat joko mutuihin, teoriaan tai kaverin jostain kuulemaan/lukemaan?
Päätinpä sitten testata, kun noita romppeita on tallissa remonttia odottelemassa. Kasasin ESky Hunter coaxiaalin ja päätin tunkea siihen 3-axis gyron à la avion. Jouduin pistämään sen poikittain, kun ainoassa mahdollisessa asennuspaikassa ei muutoin ollut tilaa liittimille, joten vaihdoin aileron- ja elevatorservojen johdot keskenään. Sivuperäsimelle tarkoitettu liitin jäi luonnollisesti tyhjäksi, Hunterihan on 4ch coaxiaali, jota ohjataan alempien lapojen swashplatellaja jossa on oma headlock gyro.
Pientä säätöä ja viritystä ja ei kun ilmaan. Mielenkiintoista; kun sen tempaisi irti maasta ja piti kaasulla leijumassa, se kiersi itsestään reilun metrin ympyrää. Nokka osoitti koko ajan samaan suuntaan, eli headlock gyro toimii hyvin. Totteli ohjausta laiskanpulskeasti, mutta oli lennettävissä. Kokeilu ja testaus jatkuu aikataulun salliessa.
Toinen vastaava viritys on koelentoa vailla. Vanha Colco Thunder Bird IV, jossa vastari sanonut pox. Purin siitä 3-1 unitin irti ja kytkin sen E-Fliten Blade CP:n 35MHz vastariin. Toimii hyvin. (Bladessa nyt FlySkyn 6ch vastari ja siihen viritellään joku päivä fbl-stabi, tangolla tai fbl-roottorilla, aika näyttää.) Tämä Colco kun on surullisen kuuluisa vaikeasta säädettävyydestään, joten viritin vastaavan 3-axis gyron siihenkin, kera tämän 35MHz vastari/3-in-1-viritelmän. Hyvin se tuossa lattialla hyppi ja törmäili esineisiin, raporttia seuraa, jos joskus saan kunnon koelennon aikaiseksi...
Mielipuolen ilma-alusvarikon Skunk Works Departement kiittää mielenkiinnosta ja jatkaa aiheesta tuonnempana.